Gå til innhold

D300, Innkjøp av vertikalgrep. Evt også linse.


Anbefalte innlegg

Håper noen kan gi meg et intelligent svar på dette.

 

 

Har nå hatt D300 en stund, og føler behovet for å skaffe meg et vertikalgrep. Har søkt på nettet og funnet ut at hvis jeg kjøper dette i Norge ender jeg opp med 3000 bare for grepet. Kjøper jeg det på ebay/HongKong "inc" får jeg selve grepet for ca 1500 kroner, men uten fortolling osv. Selgeren er en butikk, og har nok tilbakemeldinger til å kunne taes for god fisk. Grepet er offisielt, men det kommer nok med endel lugubre batterier. Burde jeg gå for dette? Til de mer interesserte, hvordan fungerer det med EN-el 3/4 batterier? Får jeg greit nok utbytte med 3'er batterier? Slik det ser ut for meg skal jo ikke 4'er batterier passe engang

 

Nå har jeg ikke satt meg inn i tollereglene, men var noen som sa at de hadde økt grensene eller noe sånn, at man nå kunne handle for nærmere 6 000,- uten at man måtte tolle like mye. Noen som vet noe mer om dette? Har prøvd å søke, men kommer ikke fram til noe fornuftig.

 

Har også fått mange hentydninger til at Tokina 80-200 2.8 er en kjempegod linse, til en billig penge. Problemet er at jeg ikke finner denne for salg. Har da fulgt med på ebay/foto.no/markedsplassen/finn. Andre ideer til hvor denne kan skaffes?

 

 

Siste spørsmålet mitt, som kanskje ikke er så viktig; har nikon en side alà dpreview? Synes den siden er kjempegrei, men har ikke funnet noe tilsvarende til Nikon.

 

Jeg har vertikalgrepet på D300.

 

For å få utbytte av det må du har ihvertfall et batteri til. Følgende batterier kan brukes i vertikalgrepet:

1 stk en-el3a (altså samme som du har i kameraet)

1 stk en-el4/en-el4a (samme som i D3), da må du ha lader MH-21 og "adapter" BL-3

8 stk AA batterier.

 

 

En-el3a og En-el4/4a kjøpes billigst fra Hong Kong på ebay, eventuelt fra USA.

 

Når du kjøper vertikalgrepet så følger det med adapter til en-el3a og til AA-batterier.

En-el3a batteriet lader du med den laderen du har, altså ingen problemer her.

 

For å oppnå 8 bilder i sekundet kan du enten bruke AA batterier eller kjøpe en-el4a batteriet.

 

En-el4a batteriet er forsåvidt en god løsning, men blir svinedyr i innkjøp fordi du må ha både batteriet (1400 spenn takk i Norge), laderen MH-21 (2500? i Norge) og adapteren BL-3 (ca 300 i Norge). Legg så til at både lader og adapter er vanskelig å få tak i :( så må man gjøre en vurdering.

 

 

Når det gjelder BL-3;

Man kan kjøre med AA en stund for det det koster med en-el4a, men det er jo ikke en optimal løsning på mange andre måte. AA-batterier varer ikke lenge, du har dårligere indikasjon i kameraet på hvor mye ladning det er igjen og det er et pes å kjøpe AA batterier hele tiden.

Anekdote: Jeg skulle ut å ta bilder og hadde glemt å kjøpe AA-batterier, 8 stk på bensinstasjon = 115 kr.

 

Nå venter jeg i spenning på MH-21 laderen fra ebay (andre forsøk, den første kom aldri)...

 

Håkon

 

115,- for 8stk AA batterier er jo ganske billigt, men er nok rimeligere å kjøpe oppladbare i bunn og grunn till 500++

Har allerede fire oppladbare batterier, så tror egentlig denne løsningen er greiest.

 

 

Prisen bedrar jo, og man vet aldri med slike ting. Men her er jo en som er vesentlig billigere:

http://cgi.ebay.com/EN-EL4-EL4A-2400mA-Bat...1QQcmdZViewItem

 

 

Lader:

http://cgi.ebay.com/Genuine-Nikon-MH-21-Ch...1QQcmdZViewItem

 

Denne "BL-3" saken; hva er det. Et søk på ebay gir denne: http://search.ebay.com/search/search.dll?s...p=34%26fsoo%3D1

 

...og det ser jo inderlig ut som lokk for batterigrepet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder linse skal jeg vente til denne kommer:

http://www.sigma-photo.co.jp/english/news/...po_dg_macro.htm

Skulle ikke tilfeldigvis være noe som vet ca når det er snakk om?

 

Er det ikke denne da?

https://prisguiden.no/product.php?productId=67890

Nei, det er forgjengeren. Den som MyBigMouth sikter til ble lansert irundt jul.

 

FotoVideo har den.

 

Tom

 

 

he he, skulle vært den linken var rettet mot men fikk det ikke til ser det ut som;)

 

Tom og hei andre Tom:)

Lenke til kommentar

Tror jeg lar den objektiv ideen ligge død på sigma siden da jeg er i kontakt med en om å kjøpe et Nikon 80-200 2.8 AF. Har enda ikke fått bilder sånn at jeg kan si hvilken utgave det er. Han sier det er "skru-zoom" som ikke "forlenger" seg, men dette mener jeg at AF utgaven gjør.

 

Flere enn meg som tror at det å bestille batterigrep og oppladbare batterier er en god ide?

- Hvordan er det med spenning på batteriene. Ligger det noe der??

Lenke til kommentar
Tror jeg lar den objektiv ideen ligge død på sigma siden da jeg er i kontakt med en om å kjøpe et Nikon 80-200 2.8 AF. Har enda ikke fått bilder sånn at jeg kan si hvilken utgave det er. Han sier det er "skru-zoom" som ikke "forlenger" seg, men dette mener jeg at AF utgaven gjør.

 

Flere enn meg som tror at det å bestille batterigrep og oppladbare batterier er en god ide?

- Hvordan er det med spenning på batteriene. Ligger det noe der??

 

Mener å innbille meg at oppladbare AA batterier ikke var en god ide i vertikalgrepet. De har vel litt lavere spenning enn vanlige AA batterier.

 

Og til den som synes 115 kr for 8 stk AA batterier var billig, vel, 10 stk koster 19 kr på IKEA (og de er faktisk "best i test" i følge TV2).

 

Håkon

Lenke til kommentar
Tror jeg lar den objektiv ideen ligge død på sigma siden da jeg er i kontakt med en om å kjøpe et Nikon 80-200 2.8 AF. Har enda ikke fått bilder sånn at jeg kan si hvilken utgave det er. Han sier det er "skru-zoom" som ikke "forlenger" seg, men dette mener jeg at AF utgaven gjør.

 

Flere enn meg som tror at det å bestille batterigrep og oppladbare batterier er en god ide?

- Hvordan er det med spenning på batteriene. Ligger det noe der??

 

Mener å innbille meg at oppladbare AA batterier ikke var en god ide i vertikalgrepet. De har vel litt lavere spenning enn vanlige AA batterier.

 

Og til den som synes 115 kr for 8 stk AA batterier var billig, vel, 10 stk koster 19 kr på IKEA (og de er faktisk "best i test" i følge TV2).

 

Håkon

 

Hehe. Er enda en stund til IKEA kommer til sørlandet.

Har noen her som er NI-Mh 2300mAh 1.2V, og de skulle visst være noe av de bedre sa butikken.

Lenke til kommentar
Oppladbare batterier i grept fungerer utmerket - jeg bruker ClasO sine Vanson Ni-MH 2500mAh batterier, og de gir selvsagt 8bps, og den pakken som står i nå har sikker gitt meg godt over 1000 bilder, uten ennå vise noen tegn til å gå tom !

...og da snakker vi om at de ikke er ladet, ikke at de fullstendig har tatt kvelden? :p

 

Bestiller nok vertikalgrepet, så løsningen rundt skikkelig batteri komme etter. En Nikon 80-200 2.8 blir det nok også, bare jeg får funnet ut hvilken modell det er snakk om at fyren har. (?)

Lenke til kommentar
Du har ikke stativfeste på objektivet ;)

 

Nei, ikke på macroobjektivet - med har det på 70-200...

 

Så avstanden fra stativfestet på Sigma 150mm f/2.8 til huset er for kort ?

 

Er det ikke greit å si det i første posten da ? For dette er vel da kun ett problem med det bestemte objektivet ?

 

Sigmaens stativfeste er ikke for kort, men for kort... å flytte dte hadde ikke gjort det mye bedre.

 

Mulig jeg kunne skrevet det tidligere, men er så liten aktivitet i dag at jeg skviser ut altjeg kan få.

 

Tror jeg lar den objektiv ideen ligge død på sigma siden da jeg er i kontakt med en om å kjøpe et Nikon 80-200 2.8 AF. Har enda ikke fått bilder sånn at jeg kan si hvilken utgave det er. Han sier det er "skru-zoom" som ikke "forlenger" seg, men dette mener jeg at AF utgaven gjør.

 

Kommer han fra toten? Heter han Amund eller noe?

Lenke til kommentar
Sigmaens stativfeste er ikke for kort, men for kort... å flytte dte hadde ikke gjort det mye bedre.

 

Det er mulig jeg er tunglært nå Marius, men jeg skjønner ikke hva du mener... Hva er det som gjør at macroarbeid blir f***** up med batterigrep på ?

Haha, leste innlegget mitt nå...

 

Sigmaens stativfeste er ikke for langt inn mot kamera, men for kort nedover...... å flytte det hadde ikke gjort det mye bedre.

 

Grunnen var at jeg ikke fikk festet objektivet til stativet med grep på fordi det gamle stativet hadde noe som stakk ut på hodet. PÅ det nye så er det bedre.

Lenke til kommentar
Liten digresjon, men er sprukket fokusring big deal?
Isolert sett nei, men sprukket fokusring kan tyde på at objektivet har vært i bakken, og da er det stor fare for at noe mer er galt - som du ikke nødvendigvis oppdager umiddelbart. Er ett linseelement 1/10mm feil, er det ikke sikkert du vil få skarpe bilder, evt. du vil få enkelte situasjoner der du ikke får skarpe bilder. Det er ikke sikkert du merker noe til det, men jeg ville ikke tatt sjansen.
Lenke til kommentar
Sigmaens stativfeste er ikke for kort, men for kort... å flytte dte hadde ikke gjort det mye bedre.

 

Det er mulig jeg er tunglært nå Marius, men jeg skjønner ikke hva du mener... Hva er det som gjør at macroarbeid blir f***** up med batterigrep på ?

Haha, leste innlegget mitt nå...

 

Sigmaens stativfeste er ikke for langt inn mot kamera, men for kort nedover...... å flytte det hadde ikke gjort det mye bedre.

 

Grunnen var at jeg ikke fikk festet objektivet til stativet med grep på fordi det gamle stativet hadde noe som stakk ut på hodet. PÅ det nye så er det bedre.

 

Er det ikke bare å plukke av batterigrepet når kamraet brukes på stativ. Da skulle vel f****** være løst:)

Endret av TOH65
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...