Gå til innhold

D300, Innkjøp av vertikalgrep. Evt også linse.


Anbefalte innlegg

Håper noen kan gi meg et intelligent svar på dette.

 

 

Har nå hatt D300 en stund, og føler behovet for å skaffe meg et vertikalgrep. Har søkt på nettet og funnet ut at hvis jeg kjøper dette i Norge ender jeg opp med 3000 bare for grepet. Kjøper jeg det på ebay/HongKong "inc" får jeg selve grepet for ca 1500 kroner, men uten fortolling osv. Selgeren er en butikk, og har nok tilbakemeldinger til å kunne taes for god fisk. Grepet er offisielt, men det kommer nok med endel lugubre batterier. Burde jeg gå for dette? Til de mer interesserte, hvordan fungerer det med EN-el 3/4 batterier? Får jeg greit nok utbytte med 3'er batterier? Slik det ser ut for meg skal jo ikke 4'er batterier passe engang

 

Nå har jeg ikke satt meg inn i tollereglene, men var noen som sa at de hadde økt grensene eller noe sånn, at man nå kunne handle for nærmere 6 000,- uten at man måtte tolle like mye. Noen som vet noe mer om dette? Har prøvd å søke, men kommer ikke fram til noe fornuftig.

 

Har også fått mange hentydninger til at Tokina 80-200 2.8 er en kjempegod linse, til en billig penge. Problemet er at jeg ikke finner denne for salg. Har da fulgt med på ebay/foto.no/markedsplassen/finn. Andre ideer til hvor denne kan skaffes?

 

 

Siste spørsmålet mitt, som kanskje ikke er så viktig; har nikon en side alà dpreview? Synes den siden er kjempegrei, men har ikke funnet noe tilsvarende til Nikon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For Nikon diskusjoner se www.nikonians.com

 

Tokina 80-200 ??? Lenge siden Tokina var på banene med Nikon zoom optikk, bortsett fra endel kvalitets makroobjektiver. De hadde noen i gamle dager, før Internett og eBay...

 

Tollgrensa er fortsatt 200 kroner (1000 kroner i gave fra privatpersoner). Vær forberedt på 25% moms (selv om mange selgere i Hong Kong er villige til å redusere tollverdien)

 

Batterigrepet til D300 tar EN-EL4 batteri (passer til D2x/D3..). Bare husk at du da også må ha lader til dette, og den er IKKE billig. Hvis raskeste skuddfrekvens og best kapasitet er primærbehovet ditt så sats på originale batterier.

Lenke til kommentar
For Nikon diskusjoner se www.nikonians.com

 

Tokina 80-200 ??? Lenge siden Tokina var på banene med Nikon zoom optikk, bortsett fra endel kvalitets makroobjektiver. De hadde noen i gamle dager, før Internett og eBay...

 

Tollgrensa er fortsatt 200 kroner (1000 kroner i gave fra privatpersoner). Vær forberedt på 25% moms (selv om mange selgere i Hong Kong er villige til å redusere tollverdien)

 

Batterigrepet til D300 tar EN-EL4 batteri (passer til D2x/D3..). Bare husk at du da også må ha lader til dette, og den er IKKE billig. Hvis raskeste skuddfrekvens og best kapasitet er primærbehovet ditt så sats på originale batterier.

Takk skal du ha for raskt svar.

 

Grunnen til at jeg så på Tokina var at jeg hørte rykter om at disse linsene gikk for 2-3 tusen kroner, ift "andre" som ligger på 15.

 

Det jeg tenkte på med tollgrensen, men kan ikke endre den så mye at det blir mistenkelig.

 

Hovedgrunnene til grepet er at jeg tar endel high-shots, og at skuddfrekvensen er grei å ha. Kapasiteten er ikke så viktig med da jeg egentlig er godt fornøyd med det batteriet som fulgte med. Derimot, har jeg batterigrep med batterier i, unasett kvalitet, så gjør ikke dette noe da de koster 50,- stykket. Går utifra at de ikke arbeider samtidig, men at ett tømmes, så jobbes det videre på neste.

Lenke til kommentar
For Nikon diskusjoner se www.nikonians.com

 

Tokina 80-200 ??? Lenge siden Tokina var på banene med Nikon zoom optikk, bortsett fra endel kvalitets makroobjektiver. De hadde noen i gamle dager, før Internett og eBay...

 

Tollgrensa er fortsatt 200 kroner (1000 kroner i gave fra privatpersoner). Vær forberedt på 25% moms (selv om mange selgere i Hong Kong er villige til å redusere tollverdien)

 

Batterigrepet til D300 tar EN-EL4 batteri (passer til D2x/D3..). Bare husk at du da også må ha lader til dette, og den er IKKE billig. Hvis raskeste skuddfrekvens og best kapasitet er primærbehovet ditt så sats på originale batterier.

Takk skal du ha for raskt svar.

 

Grunnen til at jeg så på Tokina var at jeg hørte rykter om at disse linsene gikk for 2-3 tusen kroner, ift "andre" som ligger på 15.

 

Det jeg tenkte på med tollgrensen, men kan ikke endre den så mye at det blir mistenkelig.

 

Hovedgrunnene til grepet er at jeg tar endel high-shots, og at skuddfrekvensen er grei å ha. Kapasiteten er ikke så viktig med da jeg egentlig er godt fornøyd med det batteriet som fulgte med. Derimot, har jeg batterigrep med batterier i, unasett kvalitet, så gjør ikke dette noe da de koster 50,- stykket. Går utifra at de ikke arbeider samtidig, men at ett tømmes, så jobbes det videre på neste.

 

 

Det er en grunn til et objektiv koster 15K mens et annet koster 2-3K...

 

Men det trenger ikke nødvendigvis bety at du får noe ubrukelig dritt dersom kjøper det billigste, men at det er betydelig kvalitetsforskjell bør du i det minste regne med at det er. Skal du kjøpe rimelige, og samtidig brukbare objektiver, kan du ta en kikk på Sigma sin EX-serie. Styr unna Sigma sine billigste objektiver, og som sagt, se på EX-serien.

Tamron skal også ha bra ting til en rimelig pris.

 

Handle småting over nettet fra butikker i et annet land går som regel greit. En butikk i USA som har godt rykte, og som jeg selv har handlet hos, er www.bhphoto.com.

 

 

Lykke til

 

 

Roger

Lenke til kommentar

Når det gjelder optikk til dSLR må du gå for det beste du har råd til/har lyst på. Om du ikke har råd akkurat nå, er det gjerne best å spare litt til. Å kjøpe noe 'skrap' til et fletta nytt semi-pro kamera rimer ikke helt (spørsmålet om litt feil pri melder seg, men er vel uansett for seint nå som kameraet er i hus). Et Ken Rockwell sitat som jeg er veldig enig i (blant annet vha av egen erfaring) :)

 

The Poor Man Pays Twice

 

If you really want something, buy it, or wait until you can.

 

Don't buy something that isn't what you really want. If you do, you'll keep dreaming about what you really wanted, and eventually get it. When you do, you've just paid twice.

 

Altså å gå for mellomløsning etter mellomløsning for så å likevel ende opp med det man egentlig 'visste' en kom til å kjøpe til slutt. Og da med et merkbart tap/ekstrautgift dom følge av besøkene på mellomstasjonene.

Samme erfaringen har nok de fleste som har holdt på litt gjort seg.

 

Enig med Roger, blir Nikons egen for dyr, ta en kikk på Sigmas EX. Bare vær klar over at det er så som så med kvalitetskontrollen der i gården. Du kan være heldig å få et svært godt objektiv, men du kan like gjerne få en sur sitron.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Jaja, men nå var liksom poenget at mange sa at Tokina faktisk hadde gjort mye riktig der. Pris er ikke alltid samsvarende med kvalitet.

 

Når det gjelder batterigrepet; vil jeg tape/tjene mye på å kjøpe det fra hong kong? Dette gjelder strengt tatt batteriene, da disse helt sikkert er falske. Selve grepet derimot virker å være ekte.

 

http://cgi.ebay.com/Nikon-MB-D10-MBD10-Ver...ksid=p1638.m122

Lenke til kommentar
Håper noen kan gi meg et intelligent svar på dette.

 

 

Har nå hatt D300 en stund, og føler behovet for å skaffe meg et vertikalgrep.

 

Hehe, snakker vi maks 30 dager?

 

D300 er nesten klin lik D200, og etter at jeg fikk grep på denåpnet deg seg en ny verden for meg! Grep er noe helt fantastisk, selm om det fucker til litt med macrofotograferingen...

Lenke til kommentar
The Poor Man Pays Twice

 

If you really want something, buy it, or wait until you can.

 

Don't buy something that isn't what you really want. If you do, you'll keep dreaming about what you really wanted, and eventually get it. When you do, you've just paid twice.

 

Altså å gå for mellomløsning etter mellomløsning for så å likevel ende opp med det man egentlig 'visste' en kom til å kjøpe til slutt. Og da med et merkbart tap/ekstrautgift dom følge av besøkene på mellomstasjonene.

Samme erfaringen har nok de fleste som har holdt på litt gjort seg.

Det er vel ikke noen overraskelse at jeg er uenig med hr. Rockwell...

 

Jeg har fryktelig lyst på en AF-S 70-200 VR, og kommer nok til å kjøpe meg en sånn (eller dens etterfølger) en gang i fremtiden. Men frem til økonomien er såpass romslig at jeg med god samvittighet føler jeg kan ta meg råd til en sådan så har jeg tatt sinnsykt mange bilder med min pent brukte AF-D 80-200 skyvezoom.

 

Jeg vil heller ta bilder med noe som kanskje er litt midt på treet men helt greit til mitt formål, enn å sitte og tvinne tommeltotter og vente på å få råd til å kjøpe det jeg har mest lyst på.

 

Siste spørsmålet mitt, som kanskje ikke er så viktig; har nikon en side alà dpreview? Synes den siden er kjempegrei, men har ikke funnet noe tilsvarende til Nikon.
Huh? :ermm:

 

DPReview har jo seksjoner for de fleste kameraprodusenter, inklusiv Nikon...

Lenke til kommentar
The Poor Man Pays Twice

 

If you really want something, buy it, or wait until you can.

 

Don't buy something that isn't what you really want. If you do, you'll keep dreaming about what you really wanted, and eventually get it. When you do, you've just paid twice.

 

Altså å gå for mellomløsning etter mellomløsning for så å likevel ende opp med det man egentlig 'visste' en kom til å kjøpe til slutt. Og da med et merkbart tap/ekstrautgift dom følge av besøkene på mellomstasjonene.

Samme erfaringen har nok de fleste som har holdt på litt gjort seg.

Det er vel ikke noen overraskelse at jeg er uenig med hr. Rockwell...

 

Jeg har fryktelig lyst på en AF-S 70-200 VR, og kommer nok til å kjøpe meg en sånn (eller dens etterfølger) en gang i fremtiden. Men frem til økonomien er såpass romslig at jeg med god samvittighet føler jeg kan ta meg råd til en sådan så har jeg tatt sinnsykt mange bilder med min pent brukte AF-D 80-200 skyvezoom.

 

Jeg vil heller ta bilder med noe som kanskje er litt midt på treet men helt greit til mitt formål, enn å sitte og tvinne tommeltotter og vente på å få råd til å kjøpe det jeg har mest lyst på.

 

Siste spørsmålet mitt, som kanskje ikke er så viktig; har nikon en side alà dpreview? Synes den siden er kjempegrei, men har ikke funnet noe tilsvarende til Nikon.
Huh? :ermm:

 

DPReview har jo seksjoner for de fleste kameraprodusenter, inklusiv Nikon...

 

 

Her har det gått litt fort unna. Mente selvfølgelig Dyxum.

Lenke til kommentar
Et Ken Rockwell sitat som jeg er veldig enig i (blant annet vha av egen erfaring) :)

 

The Poor Man Pays Twice

 

If you really want something, buy it, or wait until you can.

 

Don't buy something that isn't what you really want. If you do, you'll keep dreaming about what you really wanted, and eventually get it. When you do, you've just paid twice.

Det er dyrt å være fattig, ja... Men mange ganger er det nødvendig, så selv om jeg i bunn og grunn er enig, betyr det ikke at det alltid nytter å gjøre det sånn.
Lenke til kommentar
Håper noen kan gi meg et intelligent svar på dette.

 

 

Har nå hatt D300 en stund, og føler behovet for å skaffe meg et vertikalgrep. Har søkt på nettet og funnet ut at hvis jeg kjøper dette i Norge ender jeg opp med 3000 bare for grepet. Kjøper jeg det på ebay/HongKong "inc" får jeg selve grepet for ca 1500 kroner, men uten fortolling osv. Selgeren er en butikk, og har nok tilbakemeldinger til å kunne taes for god fisk. Grepet er offisielt, men det kommer nok med endel lugubre batterier. Burde jeg gå for dette? Til de mer interesserte, hvordan fungerer det med EN-el 3/4 batterier? Får jeg greit nok utbytte med 3'er batterier? Slik det ser ut for meg skal jo ikke 4'er batterier passe engang

 

Nå har jeg ikke satt meg inn i tollereglene, men var noen som sa at de hadde økt grensene eller noe sånn, at man nå kunne handle for nærmere 6 000,- uten at man måtte tolle like mye. Noen som vet noe mer om dette? Har prøvd å søke, men kommer ikke fram til noe fornuftig.

 

Har også fått mange hentydninger til at Tokina 80-200 2.8 er en kjempegod linse, til en billig penge. Problemet er at jeg ikke finner denne for salg. Har da fulgt med på ebay/foto.no/markedsplassen/finn. Andre ideer til hvor denne kan skaffes?

 

 

Siste spørsmålet mitt, som kanskje ikke er så viktig; har nikon en side alà dpreview? Synes den siden er kjempegrei, men har ikke funnet noe tilsvarende til Nikon.

 

Jeg har vertikalgrepet på D300.

 

For å få utbytte av det må du har ihvertfall et batteri til. Følgende batterier kan brukes i vertikalgrepet:

1 stk en-el3a (altså samme som du har i kameraet)

1 stk en-el4/en-el4a (samme som i D3), da må du ha lader MH-21 og "adapter" BL-3

8 stk AA batterier.

 

 

En-el3a og En-el4/4a kjøpes billigst fra Hong Kong på ebay, eventuelt fra USA.

 

Når du kjøper vertikalgrepet så følger det med adapter til en-el3a og til AA-batterier.

En-el3a batteriet lader du med den laderen du har, altså ingen problemer her.

 

For å oppnå 8 bilder i sekundet kan du enten bruke AA batterier eller kjøpe en-el4a batteriet.

 

En-el4a batteriet er forsåvidt en god løsning, men blir svinedyr i innkjøp fordi du må ha både batteriet (1400 spenn takk i Norge), laderen MH-21 (2500? i Norge) og adapteren BL-3 (ca 300 i Norge). Legg så til at både lader og adapter er vanskelig å få tak i :( så må man gjøre en vurdering.

 

Man kan kjøre med AA en stund for det det koster med en-el4a, men det er jo ikke en optimal løsning på mange andre måte. AA-batterier varer ikke lenge, du har dårligere indikasjon i kameraet på hvor mye ladning det er igjen og det er et pes å kjøpe AA batterier hele tiden.

Anekdote: Jeg skulle ut å ta bilder og hadde glemt å kjøpe AA-batterier, 8 stk på bensinstasjon = 115 kr.

 

Nå venter jeg i spenning på MH-21 laderen fra ebay (andre forsøk, den første kom aldri)...

 

Håkon

Lenke til kommentar
Her har det gått litt fort unna. Mente selvfølgelig Dyxum.
Nå er jeg ikke så veldig kjent med Dyxum, men Nikonians.org er vel det nærmeste jeg kommer på.

Nikoncafe.com og Bjørn Rørsletts hangout Nikongear.com er også verdt å besøke.

 

Ragamuffin: Har L-optikken din lurt deg til å kjøpe Ken Rockwell?

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Håper noen kan gi meg et intelligent svar på dette.

 

 

Har nå hatt D300 en stund, og føler behovet for å skaffe meg et vertikalgrep.

 

Hehe, snakker vi maks 30 dager?

 

D300 er nesten klin lik D200, og etter at jeg fikk grep på denåpnet deg seg en ny verden for meg! Grep er noe helt fantastisk, selm om det fucker til litt med macrofotograferingen...

 

 

Fucker til med macrofotograferinga ?? Hvordan det ? Jeg har brukt vertikalgrep til min D80, og har det også på D300 - og det føcker ikke opp for meg ihvertfall..

Lenke til kommentar
Håper noen kan gi meg et intelligent svar på dette.

 

 

Har nå hatt D300 en stund, og føler behovet for å skaffe meg et vertikalgrep. Har søkt på nettet og funnet ut at hvis jeg kjøper dette i Norge ender jeg opp med 3000 bare for grepet. Kjøper jeg det på ebay/HongKong "inc" får jeg selve grepet for ca 1500 kroner, men uten fortolling osv. Selgeren er en butikk, og har nok tilbakemeldinger til å kunne taes for god fisk. Grepet er offisielt, men det kommer nok med endel lugubre batterier. Burde jeg gå for dette? Til de mer interesserte, hvordan fungerer det med EN-el 3/4 batterier? Får jeg greit nok utbytte med 3'er batterier? Slik det ser ut for meg skal jo ikke 4'er batterier passe engang

 

Nå har jeg ikke satt meg inn i tollereglene, men var noen som sa at de hadde økt grensene eller noe sånn, at man nå kunne handle for nærmere 6 000,- uten at man måtte tolle like mye. Noen som vet noe mer om dette? Har prøvd å søke, men kommer ikke fram til noe fornuftig.

 

Har også fått mange hentydninger til at Tokina 80-200 2.8 er en kjempegod linse, til en billig penge. Problemet er at jeg ikke finner denne for salg. Har da fulgt med på ebay/foto.no/markedsplassen/finn. Andre ideer til hvor denne kan skaffes?

 

 

Siste spørsmålet mitt, som kanskje ikke er så viktig; har nikon en side alà dpreview? Synes den siden er kjempegrei, men har ikke funnet noe tilsvarende til Nikon.

 

Jeg har vertikalgrepet på D300.

 

For å få utbytte av det må du har ihvertfall et batteri til. Følgende batterier kan brukes i vertikalgrepet:

1 stk en-el3a (altså samme som du har i kameraet)

1 stk en-el4/en-el4a (samme som i D3), da må du ha lader MH-21 og "adapter" BL-3

8 stk AA batterier.

 

 

En-el3a og En-el4/4a kjøpes billigst fra Hong Kong på ebay, eventuelt fra USA.

 

Når du kjøper vertikalgrepet så følger det med adapter til en-el3a og til AA-batterier.

En-el3a batteriet lader du med den laderen du har, altså ingen problemer her.

 

For å oppnå 8 bilder i sekundet kan du enten bruke AA batterier eller kjøpe en-el4a batteriet.

 

En-el4a batteriet er forsåvidt en god løsning, men blir svinedyr i innkjøp fordi du må ha både batteriet (1400 spenn takk i Norge), laderen MH-21 (2500? i Norge) og adapteren BL-3 (ca 300 i Norge). Legg så til at både lader og adapter er vanskelig å få tak i :( så må man gjøre en vurdering.

 

Man kan kjøre med AA en stund for det det koster med en-el4a, men det er jo ikke en optimal løsning på mange andre måte. AA-batterier varer ikke lenge, du har dårligere indikasjon i kameraet på hvor mye ladning det er igjen og det er et pes å kjøpe AA batterier hele tiden.

Anekdote: Jeg skulle ut å ta bilder og hadde glemt å kjøpe AA-batterier, 8 stk på bensinstasjon = 115 kr.

 

Nå venter jeg i spenning på MH-21 laderen fra ebay (andre forsøk, den første kom aldri)...

 

Håkon

 

115,- for 8stk AA batterier er jo ganske billigt, men er nok rimeligere å kjøpe oppladbare i bunn og grunn till 500++

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...