Gå til innhold

Draktnumre i fotballen


Helpel

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid lurt på :hmm: hvorfor de forskjellige numrene kommer fra. Hvorfor er er 10ern ofte en playmaker og 9ern en stjernespiss. Og på noen lag fins det ikke draktnummer 12 fordi det er forbehold supporterne. Og hva er den hellige nr 7-greia i ManUtd? Hvorfor er det slik og hvor kommer det fra? Og er det flere sånne stereotyp spillernummere?:D

 

PS: Jeg veit et fins mange unntak, snmakker om det generelle inntrykket her:D

post-132162-1200322274_thumb.jpg

post-132162-1200322295_thumb.jpg

post-132162-1200322322_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble det ikke en liten "tradisjon" med at 10er trøya var forbeholdt brae offensive spillere etter at f.eks Pele og Maradona brukte nummer 10. Det med 7er drakta til Manu er vel det at 7er trøya har tilhørt ekstremt bra spillere til tider, som f.eks. Cantona.

Endret av vanquish
Lenke til kommentar

Det med hvem som har hvilke tall er vel mest med hva som er tradisjoner i klubben. Men det er jo noen tall som er normalt over alt. F.eks 1 er alltid keeper 2,3,4 nesten alltid forsvar 5,7,8,14 er ofte midtbanespillere og 9,10,11 er ofte spisser.

 

Men det varier jo.

7 = Playmaker på midtbanen, eller ihvertfall en playmaker, spiller som offtest ving

Det er jo ikke helt sant for å ta et eksempel.

Raul er jo en stjernespiss og en levende legende i Real Madrid. Alexandre PAto er jo et ungt spisstalent med drakt nr. 7 i AC Milan og i Tottenham er det drakta til en forsvarer

Lenke til kommentar
sant. 7 er som oftest ving, ikke playmaker. Men 11 liker jeg godt på en offensiv back ex. Grosso. Det har jeg sykt sansen for

11 er for meg et nummer forbeholdt en spiss, f. eks: Stjernespiss er nr 9, plymaker (offensiv) er nr 10 og den litt mindre scoringssterke spissen som har mye målgivende til nr. 9 er nr 11:D

Lenke til kommentar

I Spania og Italia har ofte spisser #7, ja, f. eks. Shevchenko i Milan, David Villa i Valencia, Raúl i Real Madrid. 11 er også ganske typisk for vinger. Ellers kan man finne mye utradisjonelle numre rundt omkring: William Gallas #10, Vincent Kompany #10, Diego Forlán i Villarreal #5, Kanu har/hadde #4 på landslaget, og det samme har Adebayor.

Lenke til kommentar
I Spania og Italia har ofte spisser #7, ja, f. eks. Shevchenko i Milan, David Villa i Valencia, Raúl i Real Madrid. 11 er også ganske typisk for vinger. Ellers kan man finne mye utradisjonelle numre rundt omkring: William Gallas #10, Vincent Kompany #10, Diego Forlán i Villarreal #5, Kanu har/hadde #4 på landslaget, og det samme har Adebayor.

Ja, og noen typiske spillere har rare numre, f.eks hvis de kom som talenter, og klubben allerede hadde en playmaker. Noe sånt skjer nok med Giovanni Dos Santos:D

Lenke til kommentar
For meg har det alltid virka som om 8 er på en måte reservert for sentrale midtbaner?

 

steven gerrard er ikke en reserve spiller

 

 

Står vel reservert og ikke reserve der?

 

Forøvrig så hadde vel King Kenny nr.7 i Liverpool da han spilte der såvidt jeg husker, og han var vel ikke ving?

Lenke til kommentar
10 = Stjerne spiller

 

9 = Stjernespiss eller andre spissen

 

8 = Et høyt sittende nummer, som ihvertfall United har gitt til talenter (Rooney,Anderson f.eks)

 

7 = Playmaker på midtbanen, eller ihvertfall en playmaker, spiller som offtest ving

 

Skal jeg motbevise den teorien om nummer åtte ved å nevne Butt? Klart han var god, men ikke i nærheten som for eksempel Rooney ;)

Lenke til kommentar

Opprinneleg var nok tanken at draktnummeret vart valgt ut frå kva plass på banen du hadde. Keeper er nr. 1, spiss nr. 11, resten fordelt på dei øvrige spelarane.

 

Kanskje det var ein "regel" ein gang, men i dag blir draktnumrene brukt meir aktivt for å promotere spelarar. Kvart lag har sine eigne system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...