Gå til innhold

Hvilken temperatur bør en Q6600 ha uklokket?


Tinmar

Anbefalte innlegg

Har nettopp skaffet meg ny PC og lurer på om jeg har montert på CPU-kjøleren riktig. Derfor lurer jeg på hvilken temperatur min Q6600 bør ligge på både idle og under load. Har ikke klokket den (enda).

 

Ved vanlig skrivebordsbehandling ligger den på mellom 35-43 grader C. Etter 10 min med OCCT ligger den på 47 grader C.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker ut som du har problemer med sensoren, noe som jeg hadde med det gamle HKet. Da kunne den vise at prosessoren var 40 grader, og sekundet etterpå var den 20 grader.

 

Men du må huske på at Q6600 er firekjerner noe som tilsier at det blir mer varme. Har selv Q6600 @ 3GHz, og PC Wizard 2006 sier at prosessoren er 35 grader nå. PCen har stått på i flere timer, og spilte CoD4 for ikke så lenge siden. Men stoler ikke helt på den tempen, selv om jeg har nytt HK nå. Jeg har denne CPU-viften.

 

Hvilket hovedkort har du?

Lenke til kommentar
Har et Abit IP35. Men hvor finner jeg temperaturen i Everest? Viften jeg har er en Noctua U12F. Men hvordan kan jeg vite helt sikkert temperaturen på CPUen? Er vel en fordel å vite når man overklokker.

 

Maskinvare - Sensor - Mener jeg det var, ihvertfall noe alle det for å finne tempen i Everest.

 

Du kan jo alltids sjekke temperaturen i BIOSen, men da får du ikke se hva temperaturen er under load.

 

Edit: Har du tatt på kjølepasta?

Endret av aleksanderro
Lenke til kommentar

Kommer ikke opp noe til meg under sensor på Everest. kan vel ha med at det kom en feilmelding om drivere første gang jeg installerte det. Coretemp fungerer heller ikke. Der kommer det en kontinuerlig strøm av feilmeldinger når jeg starter det opp. Kanskje det kan ha med at jeg kjører Vista 64bit?

Lenke til kommentar

Min ligger på 41 grader ved idle og kan gå opptil 60-65 grader load . Q6600 er veldig varm .

 

Jeg bruker Thermalright Ultra 120 Extreme med Noctua 120mm/1200rpm . Er egentlig ikke fornøyd med tempen ,hadde håpet på 30-35 grader slik at jeg kunne klokke den til 4.0 ghz .

 

Jeg klarer å klokke maskina til 4.0ghz men med idle temp på 60 grader så er det litt vel mye for å oppnå 400mhz .

 

Noen her med forslag? Vannkjøling er ikke aktuelt , meningen med overklokking er at man skal få kraft til billig penge .

Lenke til kommentar

Jeg kjører min G0 på 3.6 med en True/ADDA 120mm vifte,, idle temp ligger på ca 35-40 og max temp med Prime95 small FFT er 67-68. Kassa er Antec 900.

 

For å få til dette må bios tweakes helt riktig, litt mer vcore og maskina passerer 70 grader i Prime og feiler - litt for lite så skjer akkurat det samme, fsb og mch må også få en liten dytt ved såpass høy oc.

 

Hvis dere har en G0 som går over 70 grader så vil jeg anta at masina ikke er 100% stabil, men bare tilsynelatende - Prime95 small FFT er tingen for å teste cpu oc - basta! Blend eller OCCT kjører man etterpå for å teste systemets stabilitet.

 

Og kjør Prime small FFT i minst 12 timer før OCCT eller Prime Blend test

Lenke til kommentar

http://www.softpedia.com/get/Others/Home-E...n/Prime95.shtml

Small fft`s skru på rund off cheking.

Dette er den tøffeste testen for cpu.

 

OCCT er ikke så hard,men passere den her holder det nok

til spill og vanelig bruk.

 

Er ikke med alle hovedkort dette går, på min Asus p5n-E sli hovedkort ble ikke prosessoren presset tilstrekkelig ned, så den fikk ikke skikkelig kontakt

Hmm rart det cpukjøler skal jo presse dette mere enn nok ned.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

SpeedFan viser gale temperaturer. (Er kanskje en ny versjon nå). Bruk Core Temp. Den leser av en sensor i hver av kjernene og skal være veldig nøyaktig.

 

Hos meg viser SpeedFan 27, 28, 23 og 30 mens Core Temp viser 44, 46, 39 og 45.

 

Jeg kan også her bekrefte at Speedfan må vise feil da romtemperaturen der PC-en står er 29C. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...