Gå til innhold

Stort promblem mellom trødløst å kablet netteverk.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skulle hjelpe en kammerat å legge opp trødløst igjennom hele huset og rommet i garasjen.

vi kjøpte inn to "SMC EZ Connect G Wireless Access Point 108 Mbps 802.11g, WPA, WDS" ,og tenkte å koble disse opp 1 som akksesspunkt og andre som bridge. men hadde problem med dekning. så vi gikk over til Plan B. nettverkskabel.

Planen var en router ved modemet. en 3Com. og den kobler vi den første til. det fungere.

så la vi 17m nettverkskabel til garasjen. satte på rj-45 kontaktene og koblet om pin 4 og 5 på ene siden , slik jeg har gjorde hjemme. testen den mot bærbar PC-en min med linux, kom den på nett. tester jeg kabelen mot 2 andre bærbar pc'r med Win XP. kommer det ikke på nett. får ikke opp at vi har koblet til kabelen en gang. hmmm. koblet til aksesspunkt nr 2. og logget oss på det kommer vi ikke lenger enn, aksesspunktet. idag kjøpte jeg en sånn rj-45 tester. som blinker per ledning. koblet dette opp. og den blinket ihenhold til slik den gjorde hjemme der det funkere. men alt annentfungere ikke. har også testet med at alle parrene er likt. ingen respons.

hjemme har jeg ca. 25m som fungere greit.

plugget aksesspunktet hjemme kom jeg på nett med 1 gang. så det er ikke noe feil med aksesspunktene, og siden jeg kommer meg på nett med linux og kabeltestern sider meg at det er ikke noe feil med kabelen.

Nå begynner jeg å gå tom for ide'r, Noen som kan hjelpe meg??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke dell bærbar pc-er dere har testet med? de kommer ofte med en default instilling på at kablet nettverk skal slås av om lader ikke er tilkoblet, så lenge det ikke står en kabel i under boot. Mulig det er flere merker som gjør det, men jeg har kun opplevd det med dell foreløbig. Det er ingengrunn til at windows ikke skal komme seg på nett når linux gjør det. Dere kan jo forresten for sikkerthets skyld prøve med en liveboot cd på en av de andre pc'ene da?

Lenke til kommentar

Det Hadde jeg ikke tenkt på, takker.

Men er det noe program som jeg kan teste signaltap på kabelen? for det høres ut som det er bare linux som kommer seg på nett. prøvde seinere igår å koble 17m kabelen rett i modemet også koblet jeg routern i andre enden. da sto det bare diconnected. fikk ingen ipadresse fra modemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...