Gå til innhold

3MX: Matematisk beskrivelse for brystimplantatsnitt (Ferdig, mitt svar er lastet opp i tråden)


Anbefalte innlegg

Oppgaven sier at vi har en laser som skal skjære et optimalt snitt i et kvinnebryst før et implantat skal føres inn. For at denne laseren skal kutte der den skal, må vi lage en matematisk beskrivelse som kan tilpasses "alle" de forskjellige brystene som finnes.

 

Vi skal bruke funksjons- eller vektorteori for å lage denne matematisk modellen, og vi har fått beskjed om at vi bare behøver å tenke 2D. Vi må også komme fram til hvordan, og hvor mye som skal måles.

 

Noen som kan komme med hjelp?

 

---

 

Mitt løsningsforslag på oppgaven kan finnes her.

Endret av Negotiation
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere fått oppgitt noen definisjon på "Hva" som er det optimale snittet, går det på langs, på tvers, på skrått, over, under osv. Hvor stort må snittet være osv.

 

Syns dere mangler veldig mye informasjon for å kunne lage en slik matematisk beskrivelse.

 

Dersom dere ønsker å bruke funksjonsteori kan dere jo se om det går ann å finne en bestemt funksjon som bare ved å endre noen konstanter kan tilpasses et "normalt" kvinnebryst. Men kanskje dere da må ha noen feltundersøkelser :innocent: , for å komme fram til denne funksjonen.

Lenke til kommentar

Jeg synes også vi har fått alt for lite informasjon!

 

Men la oss si at det optimale snittet er 1/3 av bredden på brystet, og at snittet utføres rett under nippelen og følger brystets bue.

 

Er det ikke verre enn å lage en funksjon av en halvsirkel, med brystets radius som variabel? Og definisjonsmengden blir 1/3*radius? Men jeg vet ikke om jeg kan ta meg den friheten å si at alle kvinnebryst er sirkelforma?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ja, på grunn av laber innsats herifra så måtte jeg ta saken i egne hender.

 

Her ser dere min besvarelse av oppgaven.

 

Jeg fikk karakteren 6.

Enormt kul innlevering, men som likevel var godt forståeleg :) I mattetimane på onsdag har vi prøve i liknande stoff, pga. deg kjem eg berre til å tenkje på pupper =/

Lenke til kommentar
Enormt kul innlevering, men som likevel var godt forståeleg :) I mattetimane på onsdag har vi prøve i liknande stoff, pga. deg kjem eg berre til å tenkje på pupper :-D

 

Rettet.

 

By the way: "Vi ser for oss et bryst med en radius på 4 cm." Hvem ser for seg et bryst med radius 4 cm? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...