Gå til innhold

Ønsker Iran en krig?


Anbefalte innlegg

"Du vil eksplodere om få minutter"

 

- Ett av de iranske skipene sendte en radiomelding til det ene amerikanske skipet. Meldingen lød: «Jeg kommer mot deg. Du vil eksplodere om få minutter», opplyser en kilde til CNN.

 

Hva er det egentlig Iran vil? De kan da virkelig ikke være så utrolig smarte vis de sender militære fartøyer mot et andre militære fartøyer fra et land de ikke er på god fot med. Hva om de amerikanske skipene hadde skutt? Hva om de faktisk hadde sprengt et amerikansk skip? Hadde vi da fått en storstilt krig?

 

Vil Iran egentlig ha en krig? Har de fått tak i atomvåpen, og de vil bare ha en unnskyldning for å bruke dem? Hva i alle dager er det som får dem til å oppføre seg på en slik lite klok måte?

 

Jeg tror bare Iran vil markere seg. Når det gjelder denne episoden samt annholdelsen av de britiske soldatene for en tid tilbake så tror jeg bare Iran ønsker å vise ovenfor USA og resten av verden at de har militær kapasitet til å ta igjen dersom de blir angrepet. Tror ikke at Iran ønsker krig med USA når alle vet at det amerikanske militæret garantert er sterkere enn det iranske, men de ønsker vel å markere at de kan slå tilbake og slik vil de unngå å blir angrepet. Det er nå min teori.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder denne episoden samt annholdelsen av de britiske soldatene for en tid tilbake så tror jeg bare Iran ønsker å vise ovenfor USA og resten av verden at de har militær kapasitet til å ta igjen dersom de blir angrepet.

 

Kapasitet til å holde en håndfull forvirrede briter og militær kapasitet henger ikke sammen.

Lenke til kommentar
Når det gjelder denne episoden samt annholdelsen av de britiske soldatene for en tid tilbake så tror jeg bare Iran ønsker å vise ovenfor USA og resten av verden at de har militær kapasitet til å ta igjen dersom de blir angrepet.

 

Kapasitet til å holde en håndfull forvirrede briter og militær kapasitet henger ikke sammen.

 

Men begge deler går ut på å markere seg.

Lenke til kommentar
Er ikke da motspørsmålet: Ble ikke Osama Bin Laden støttet av Taliban på sitt fulleste, og de ga han lov til å operere i landet deres? Var ikke Taliban et terrorist regime når det en gang satt, og blir det ikke nå regnet som en terrorist organisasjon?

 

Har du bevis på dette? Er det bare på grunn av at USAs etterretningstjeneste sa så?? Har vi noen gang klart å bevise sammenknytning mellom disse?? Nei. Taliban har støttet Bin Laden like mye som Irak har støttet Bin Laden, dvs. ikke i det hele tatt. Taliban var opptatt med interne saker og hadde egne problemer ved å prøve å holde på makten i Afghanistan. Bin Laden utnyttet muligheten i et kaotisk land som har vært i krig med Sovjet i 10 år. Tror du virkelig at Taliban hadde kontroll over Bin Laden til en hver tid? Mange som blander Taliban og Al-Qaida, i utgangspunktet er det stor forskjell. Den ene er radikal revolusjonær organisasjon opptatt med interne saker i landet de operer i, mens den andre er internasjonal terror organisasjon (til en viss grad, er ikke overbevist at de er så organisert som USA skal ha det til). Du hadde godt av å se "The Power of Nightmares": http://www.informationclearinghouse.info/video1037.htm

 

Når det gjelder Iran så er jeg ikke overbevist at hendelsesforløpet er slik som det ble fremstilt. Hvordan vet vi at det ikke er USA som igjen med sin propaganda prøver å finne på unnskyldning for å legitimere enda en krig? Jeg avventer og følger med på saken før jeg tar endelig konklusjon.

Lenke til kommentar

Bra at du nevner nettop dette, for episoden her ligner jo mer på grunnen til at amerikanerne gikk inn i Vietnam.

 

Det som mange missforstår, er at jeg støtter ikke amerikanere fordi jeg misliker deres styremåte, men fordi stort sett hele verden missliker (hater) dem, og Europa blir sett på som horer løpende etter USA som skulle vært halliken vår.

Lenke til kommentar

Jeg synes det stinker false-flag lang vei av dette. Den påståtte trusselen høres utrolig uprofesjonell ut, "du vil eksplodere om få minutter". Nå skal jeg ikke si ting 100% sikkert her, men det høres i beste fall ut som en trussel fra terrorister/sivile. Evt. rekrutter.

 

Men for meg virker det mer som om USA prøver å få Iran til å fremstå som en krigshisser og provokatør, og se på hvordan verden reagerer på et nesten-angrep fra Iran. Hvis verden da reagerer med økt støtte til USA i "krigen mot terror" og større frykt for at Iran kan og vil angripe vesten, så har jo USA oppnådd målet sitt og kan om nødvendig iverksette en false-flag operasjon som unnskyldning til å angripe Iran. Det ville i så fall ikke vært første gang.

Lenke til kommentar
Iran ønsker demokrati som alle andre av verdens frie vesner.

 

uuuh, å steine folk fordi de har vært utro eller fordi de har stjelt et eller annet er vel ikke akkurat veldig demokratisk er det vel?

 

virker ikke som om de har tenkt å bli så veldig demokratiske akkurat

 

Edit: fant en link ang. Iran som truer US Navy

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/01/08/523317.html

Endret av Lazy_Boy
Lenke til kommentar

Hva med å henge deg fordi du er blitt voldtatt? Åja, stemmer. Det er jo kultur det.

 

Over til topic: Iran er like mye ute å vise muskler som USA. Forskjellen er at vi vet at USA har muskler, men Iran oppfører seg mer som en katt som blåser seg opp for å virre større og skumlere enn det den egentlig er.

 

Tror ikke Iran ønsker krig, de vet at det ikke vil bli en okkupasjonskrig, men en bombing verden ikke har sett maken til siden Hannover og Hamburg i -45

Lenke til kommentar

Iran: - Dette er propaganda.

 

- Amerikansk propagandautspill

Ifølge NTB avviser lederen for Irans nasjonalforsamling, Gholamali Haddadadel, at iranske båter har oppført seg aggressivt mot amerikanske marinefartøy i Hormuz-stredet. Han kaller de amerikanske utspillene for propaganda.

 

- Vi har alltid vist at vi tror på fred og på å unngå konflikt. Og vi antar at den amerikanske mediepropagandaen er del av en psykologisk propagandakampanje som Iran hele tiden blir utsatt for, sier Haddadadel.

 

Dette øker bare min tro på at hele situasjonen er konstruert av USA. Dessverre kommer det bare til å bli nevnt i en bisetning av mainstream media. Kan bare se for meg Dagsrevyen i kveld; etter fem minutter med prat om hva som skal ha skjedd med disse båtene avslutter de kort "Iran avviser at det er de som har kommet med disse truslene. Så over til sporten!"

Lenke til kommentar

Neida, skal være enig i at det ikke er mye troverdighet hos de iranske lederne, men med tanke på USAs historie på slike ting så er det jaggu ikke rare troverdigheten på den siden heller. Og hva har Iran å vinne på å "provosere"/tøffe seg overfor USA med et par småbåter for så å benekte at det har skjedd overfor verdenspressen? USA er nok allerede meget klar over hvilke militære styrker og svakheter som ligger i Iran, så eneste grunnen til et slikt stunt måtte vært å vise seg frem for "folk flest". Da gir det ingen mening å benekte at det har skjedd like etterpå.

Lenke til kommentar
Iran: - Dette er propaganda.

 

- Amerikansk propagandautspill

Ifølge NTB avviser lederen for Irans nasjonalforsamling, Gholamali Haddadadel, at iranske båter har oppført seg aggressivt mot amerikanske marinefartøy i Hormuz-stredet. Han kaller de amerikanske utspillene for propaganda.

 

- Vi har alltid vist at vi tror på fred og på å unngå konflikt. Og vi antar at den amerikanske mediepropagandaen er del av en psykologisk propagandakampanje som Iran hele tiden blir utsatt for, sier Haddadadel.

 

Dette øker bare min tro på at hele situasjonen er konstruert av USA. Dessverre kommer det bare til å bli nevnt i en bisetning av mainstream media. Kan bare se for meg Dagsrevyen i kveld; etter fem minutter med prat om hva som skal ha skjedd med disse båtene avslutter de kort "Iran avviser at det er de som har kommet med disse truslene. Så over til sporten!"

 

Mainstreammedia som du omtaler det er da altså NRK, TV2 osv? Du må se på noen litt større medium enn det der.

Lenke til kommentar
NRK og TV2, ja, for å ta et par eksempler. Gidder jo ikke nevne ALLE i hele verden...

 

Vel, nå har ikke disse mediene så stor interesse eller mulighet til å dekke dette, samtidig som tv-tiden blir begrenset når det er en såpass ikke-sak.

 

Du må se på større medier enn det der.

Lenke til kommentar

Så du mener at større medier går dypere inn i saken og viser at USA har urent mel i posen? Har sett på både CNN og BBC i dag (dog ikke så grundig så for all del, correct me if im wrong), men har ikke sett særlig grundigere dekning enn det norske kanaler kan by på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...