Gå til innhold

Valg av hunderase.


Anbefalte innlegg

Hallo i luken!

 

Jeg og den ekstra hundegale ( i positiv mening) kjæresten min er ute etter å skaffe oss hund, problemet er bare det at vi har ingen anelse om hvilken hund vi skal ta.

 

Dette handler jo såklart om mosjon, lydighet, familievennlighet og sosiale evner, osv osv.

Derfor lurte jeg på om noen hadde noen forslag?

 

(og vær så snill, ikke gi linken til hundetesten på cani eller hva søren den siden heter, vi fikk ikke noen match i det hele tatt, og jeg nekter å tro at jeg og kjæresten min er så fæle at det gjør no).

 

 

 

Vi vil ha en hund som klarer seg med middels mosjon (2-3 ganger dagen i utgangs punktet), som klarer å være alene hjemme uten å gå helt bananas (vet dette har med trening og sånt å gjøre også, men har hørt at forskjellige hunder lærer forskjellige evner mye fortere/tregere enn andre) siden begge av oss jobber.

 

Hunden kan være middels stor (30-50cm er vel middels?), og den må være enkel å lære lydighet, være glad i sosialitet og ikke "bli redd" av et visst antall mennesker eller dyr (dette har jo også med trening å gjøre, men sånn i utgangspunktet som sagt).

 

Og selvfølgelig er det et ganske stort pluss om hunden er, sitat: "über nusselig koselig snubbedusskat vanvittig søt".

Med andre ord så diskriminerer vi litt med tanke på utseende (dog ordet søt har mange betydninger).

 

 

 

Håper med dette å få noen gode råd, på forhånd, takk!

Endret av NiXx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva legg du i mosjonering? Ein lang tur til fjels eller rundt kvartalet?

 

Om du har mulighet for å gå ein liten tur med hunden kvar dag, så må eg få anbefale Golden Retriever! Dei er veldig fine (be om å få ein med gull-farge)!

 

Min bror hadde to slike, og dei var veldig fine, hoppa ikkje opp på deg, var stille og rolig, og oppførte seg fint i lag med menneske og andre hunder.

 

Men det trengs jo litt oppdraging, då.

Lenke til kommentar

Oppdragelse blir ikke noe problem, kjæresten min er kjempeflink med hunder, og jeg er ivrig etter å lære sånn at begge fremstår som autoritets personer.

 

Og takk for komplimentet, men jeg mener en gå tur rundt kvartalet, Oslo har dessverre ikke samme tur-muligheter som Hedmark eller Hitra. ;(

 

 

Golden retrievere er litt dyre er de ikke?

eller tar jeg helt feil? pene hunder er det jo uten tvil.

Lenke til kommentar

Trur dei kostar nokre tusen, ja...

 

Men no er det jo slik med temperamentet til hundar, at det varierar, frå hund til hund, slik som temperamentet varierar frå menneske til menneske.

 

Eg trur nok at det svære søte beis... hunden ville blitt ganske feit om du tok han med på tre turar rundt kvartalet i veka.. :(

 

EDIT: Per dag, ja... :p

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Jeg syns det er vanskelig å anbefalle en rase når noen spør.

Alle hundene har forskjellige behov.

Finn heller ut hvilken hund DU vil ha først! Og så eliminerer du de ut etter hvert du finner ut at den rasen ikke passer for dere (feks altfor krevende).

 

Jeg kan komme med mange forslag, men når jeg ikke kjenner deg, vet jeg ikke hvilken hund som passer DEG! :)

 

En golden ligger på 7-9 tusen. da er det viktig at du kjøper en som er etter HDfrie foreldre.

Alle hunder bør også ha stamtavle. Vil du ikke ha det, kan du gjerne kjøpe en bl.hund/omplasseringshund.

Endret av Marialn
Lenke til kommentar

Skulle jeg ha hatt hund, ville jeg ha hatt den værste blandings-kjøteren som var mulig å oppdrive. Hater alt som har med avl å gjøre, især de syke menneskene som drar på utstillinger ol. Dessuten er det jo en rekke framavla hunderaser som sliter sterkt diverse sykdommer osv.

Lenke til kommentar

Liker dere hunder med mye pels, helt korthåret, lange spisse snuter, flate ansikter osv. Så er det ganske lett å eliminere vekk på den måten. Og så selvfølgelig, når du sitter igjen med kanskje 15 raser, ser dere på egenskapene og velger den hunden som passer dere best :) F. eks middels aktivitetsnivå og normalt sosial hund.

 

Dere synes kanskje sånt som Golden og Labrador virker "kjedelig", men dette er absolutt ikke sofapoteter om de oppdras aktivt og gis trening.

 

Sheltie, da? Ikke megastor, men.

sheltie-1.jpg

Lenke til kommentar
Er dere intr i utstilling og andre konkurranser hvor man må ha papirer på hunden?

Vist ikke, hva med en blanding? eller en omplaseringshund?? :)

 

 

Utstillinger er ikke noe for oss, vi er bare intresserte i en familie hund og en ekstra venn å komme hjem til om hverdagene, men jo blandings hunder og alt sånn er så klart et alternativ, men tenkte jeg skulle spørre om det var noen hunderaser som generelt sett passer bedre enn andre.

 

Finsk lapphund Rimelig lettlærte hunder, men Ylva er ihvertfall ikke verdens mest lydige hund.

 

 

Argh! ikke link meg sånne bilder, da blir valgene mine vanskligere :(

hadde liksom egentlig sett meg ut som berner sennen som favoritt, men nå >.<

 

Liker dere hunder med mye pels, helt korthåret, lange spisse snuter, flate ansikter osv. Så er det ganske lett å eliminere vekk på den måten. Og så selvfølgelig, når du sitter igjen med kanskje 15 raser, ser dere på egenskapene og velger den hunden som passer dere best :) F. eks middels aktivitetsnivå og normalt sosial hund.

 

Dere synes kanskje sånt som Golden og Labrador virker "kjedelig", men dette er absolutt ikke sofapoteter om de oppdras aktivt og gis trening.

 

Sheltie, da? Ikke megastor, men.

sheltie-1.jpg

 

 

Vi er glad i alle slags hunder egentlig, så det er en veldig vanskelig eliminerings-måte, men ulve-hunder er jo veldig pene dyr.

Lenke til kommentar

Berner sennen er jo en flott hund. Den har vel et middels aktivitetsnivå (?), og normalt enkel å oppdra, uten at jeg skal pårope meg noen store kunnskaper om rasen. En bamsehund hvertfall! Pass på å kjøpe fra friske foreldre om dere skal ha av denne rasen da, det er jo en forholdsvis stor og tung hund :)

Lenke til kommentar

Ville nok sett bort ifra elghund. Det er jo en jakthund, og du skriver at dere ønsker en hund som er sånn generelt grei å trene. Av det jeg har sett er kanskje elghunder...uhm.. litt mer egne :p

 

Liker dere retrieverrasene har dere jo masse gode hunder å velge mellom :) Får mye gratis med en retriever, de er jo ganske førerorienterte. Så er de ikke hverken for store eller for små.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...