Gå til innhold

Priskrig på Canon EOS 400D


Anbefalte innlegg

Morsomt for oss kjøpere da, det ser ut til at det er priskrig på dette kameraet akkurat nå. Elprice.no har kit til 4994,- og nå har Elkjøp også hevet seg på og satt ned prisen til 5195,- blir spennende å se om det er andre som følger etter.

 

Dette er vel for å kompansere med Cashback som gikk ut ved nyttår.

 

PS kilder i Elkjøp sier at de har problemer med å skaffe nok kamera slik at det kan ta uker før kameraene faktisk kommer inn i butikken og når de kommer så har de lange bestillingslister. Mulig det bare er små lokale butikker som sliter med dette.

 

Blir spennende å se om feks Japan Foto hiver seg på nå, tror jeg venter ett par uker med å kjøpe nytt kamera :dribble: Hvis jeg klarer - skal vel ikke vente seg ihjel heller da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting å huske på, er at det sannsynligvis kommer en avsløser av den modellen om noen uker...

 

Ulempen med å handle hos den type butikker (El-price, Elkjøp osv) er at de primært er boks-pushere, og har dermed ikke ansatte som er spesielt oppegående på foto.

 

Tror nok at JP og Fotovideo justerer prisen de også; selv om de ikke matcher helt.

 

Tom

Lenke til kommentar

Sant nok. Hvor mange ganger har jeg vært på Elkjøp og handlet fordi det var så billig der også spurt folka der om noe. De har ikke peiling. Sist jeg var der og så på kameraet så snakke jeg med en ung fyr. Så på en speilrefleks - så tok jeg av objektive og da sa fyren - jøss går det an å ta det av.

Da tenkte jeg "tror kanskje ikke det er så lurt å handle her".

 

Hvis en vet hva en skal ha så er elkjøp genialt. Hvis noe går i stykker på garantien så tar de det inn, det kan ta vinter og vår før du får det tilbake, men de er greie sånn de rydder opp. Bare synd en må mase så vanvittig på de.

 

Japan Photo har et kit med EF-S 18-55mm IS det frister litt mer en standard kit'et mulig jeg går for det hvis det går ned i pris. Vi får se.

Lenke til kommentar
En annen ting å huske på, er at det sannsynligvis kommer en avsløser av den modellen om noen uker...

 

Hm, tror du den 400D vil gå noe særlig ned i pris da? Trodde den var ganske pressa ned i prisen allerde.

Logisk at de har vanskeligheter med å lever nok kamera akkurat nå da. Hvis det kommer ett nytt så er vel produksjonslinjene opptatt med det nye.

Lenke til kommentar
Sant nok. Hvor mange ganger har jeg vært på Elkjøp og handlet fordi det var så billig der også spurt folka der om noe. De har ikke peiling. Sist jeg var der og så på kameraet så snakke jeg med en ung fyr. Så på en speilrefleks - så tok jeg av objektive og da sa fyren - jøss går det an å ta det av.

Da tenkte jeg "tror kanskje ikke det er så lurt å handle her".

 

Det er vel derfor man tar researchen på forhånd (på nett eller i andre butikker) slik at man slipper å stille alt for mange spørsmål i "alt mulig"-butikker. Men det kan jo selvsagt dukke opp en og annen som har peiling også.

Lenke til kommentar

Det optimale var jo selvsagt om man kunne handle på en butikk der folka hadde peiling - og en fikk kaffe når en kom innom, men slike butikker finnes ikke så mange av lenger. Er nok ikke plass til slike butikker lengre nå som "alle" handler på nettet.

 

Slike butikker blir der en går for å kjenne på kameraet før en kjøper det på www.elprice.no, bare idealister og duster som hadler på slike butikker, men alle sammen så foretrekker vi de gode gamle butikkene.

 

Hm, hør hvem som sier det - jo han som "gledet" seg over at det var priskrig på Canon EOS 400D nå, men til mitt forsvar så må jeg kjøre i 30 min før jeg kommer til en skikkelig fotobutikk med litt utvalg.

Lenke til kommentar
Sant nok. Hvor mange ganger har jeg vært på Elkjøp og handlet fordi det var så billig der også spurt folka der om noe. De har ikke peiling. Sist jeg var der og så på kameraet så snakke jeg med en ung fyr. Så på en speilrefleks - så tok jeg av objektive og da sa fyren - jøss går det an å ta det av.

Da tenkte jeg "tror kanskje ikke det er så lurt å handle her".

 

Hehe. Det er faktisk mange av de som jobber der som har veldig bra peiling på ting, men ofte er det da en eller to som har stålkontroll på HiFi, en eller to på kameraer, en del flere som har god greie på f.eks. data eller TV, og så ligger det bare det mest grunnleggende på de andre områdene. Du kan jo selv tenke deg å være deltidsselger (du jobber f.eks. bare to dager i uka) og du skal dekke et område som spenner fra en Advent-laptop til 3995,-, innom et kamera til 10995,-, ta med hele TV-seksjonen på 30-40 forskjellige modeller som skiftes ut temmelig fortløpende, priser (og kvalitet) som svinger fra 5995,- til 50000,- og til slutt runder du av i HiFi-avdelingen med ca 10 forskjellige forsterkere som kan kobles mot ti forskjellige cd-spillere og ti forskjellige høyttalerpar.. Det er klin umulig å kunne alt om alt.. og så kan du jo være så uheldig å komme borti en nyansatt. Det er alltid mulig å spørre etter en som kan litt mer om f.eks. kamera om du føler at den du snakker med ikke er veldig stødig på området..

 

Generalisering av kunnskapen til folk som jobber i denne typen butikk er veldig dumt fordi alle har forskjellige kunnskaper og interesser, og ingen kan kunne alt om de forskjellige enhetene man finner i en slik butikk..

Lenke til kommentar
Noen som vet noe om når en ny Canon kommer? Det jeg lurer på er om 400D vil gå mer ned i pris

 

Det blir vel noe tilsvarende som prisforskjellen mellom eos400d og eos350d, tenker jeg. Bare for å ha nevnt det har 400d sunket nesten 1500 kr i pris på halvannet år, og om et år blir det vel å finne til rundt 4000 kr i butikk.

Aner ikke når en 450 kan ventes, dog.

Lenke til kommentar
Japan Photo har et kit med EF-S 18-55mm IS det frister litt mer en standard kit'et mulig jeg går for det hvis det går ned i pris. Vi får se.

 

hva er prisen på det IS objektivet kjøpt løst?

EF-S 18-55mm IS kr 5 209,-

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=11914

 

 

Du linker til 17-85mm noe som er litt feil :-P

 

EDIT: Så ikke at du hadde dysleksi og jeg mente ikke å være spydig på noen måte.

Endret av Pezo
Lenke til kommentar

Som flere har nevnt er det forventet en oppgradert 400D. Ryktene sier Canon lanserer 24. januar, men det er ingen garanti for at det kommer en oppgradering da. Jeg ville nå likevel ventet de knappe tre ukene før jeg handlet.

 

400D presset på pris? Så nylig annonser for 350D til 3995 inkl kit-objektiv (tror det var hos Komplett). Det er ingen grunn til å tro at 400D er spesielt mye dyrere å lage, selv om specen sier det er 16 gram tyngere. Sensorristeren må jo koste noe, men elektronikken blir jo bare billigere og billigere.

 

Standardzoom. Den nye 18-55 IS har fått mye bedre kritikker for optisk kvalitet og stabilisatoren er også veldig nyttig. Ville aldri kjøpt gammel standardzoom i dag.

Lenke til kommentar

På fremsiden av VG (eller var det dagbladet?) så reklamerer Japan Photo med at de setter ned prisen på 400d til 5000,- Velkommen etter sier vel elprice.

Blir spennende å se nå når det nye kameraet kommer. Jeg tipper 350D selges ut nå også er det slutt. Så vil 400d gå ned litt i pris på sikt. Nå som cashback er borte kan Canon sette ned prisen med ca 500,-, men det spørs om det som har skjedd ettersom nå prisene etter nyttår falt med 500 kr

 

NB 17-85mm IS er "vanskelig å få tak i". Så den settes visst ikke ned i pris med det første. Får vel bare vente litt på den også. 5999,- for denne hos Japan Photo.

 

PS Japan Photo sine nettsider er da usedvanlig amatørmessige? De reklamerer enda med cashback, denne gikk såvidt jeg vet ut ved nyttår? De oppdaterer ikke prisene sine jevnlig heller - dårlige greier

Lenke til kommentar
450 skal komme nå denne måneden - sier de som spår. Skulle tro at 400 går litt ned i pris når den kommer?

 

400 blir nok liggende på rundt 5000, og så kommer 450 inn til ca 7000, kan jeg tenke meg. Det var omtrent sånn overgangen fra 350 til 400 var, så jeg ser ikke noen grunn for at det ikke skjer igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...