Gå til innhold

Den Store SAS Tråden


Anbefalte innlegg

Du kan jo kjøre staggered spinup for å ikke presse psu ved oppstart, men det normale for SCSI/SAS er jo normalt sett at de kjører 24/7.

Hvordan er støynivået på dette oppsettet?

 

Staggered spin-up fungerer stort sett ikke om du kobler disker direkte på, uten å gå via en sånn modul som du kobler diskene i, fordi den ene pinnen ikke er riktig på "vanlige" kabler. Utrolig teit? Ja. Fakta allikevel? Desverre ja.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SAS diskene mine starter opp en etter en. Man kan stille inn i kontrolleren hvor raskt sasdiskene skal starte opp etterhverandre. Nesten litt kult å høre på når de starter opp en etter en :p

 

Har du et sånn harddisk-bur da, alle chieftec eller liknende? Staggered spin-up trenger en "flaoting" pin 111 elelr hva det er for å funke, og det har ikke vanlige kabler som kobles direkte til. Nå blir det automatisk litt forsinkelse mellom disker om man har mange av de uansett, men forsinkelsen satt på spin-up-tid har ingen innvirkning i et sånt oppsett.

 

AtW

Lenke til kommentar
SAS diskene mine starter opp en etter en. Man kan stille inn i kontrolleren hvor raskt sasdiskene skal starte opp etterhverandre. Nesten litt kult å høre på når de starter opp en etter en :p

 

Har du et sånn harddisk-bur da, alle chieftec eller liknende? Staggered spin-up trenger en "flaoting" pin 111 elelr hva det er for å funke, og det har ikke vanlige kabler som kobles direkte til. Nå blir det automatisk litt forsinkelse mellom disker om man har mange av de uansett, men forsinkelsen satt på spin-up-tid har ingen innvirkning i et sånt oppsett.

 

AtW

 

Det ville jo være et stort tilbakesteg dersom ikke dette virket.

De fleste (ikke alle) kontrollere støtter dette og hvis man bruker de medfølgende kablene så skulle det virke, hvilket det jo da også gjør hvis man har "rett" utstyr.

 

SATA disker støtter også stort sett dette men da i AHCI modus samt en kontroller/bios som støtter dette.

Lenke til kommentar
SAS diskene mine starter opp en etter en. Man kan stille inn i kontrolleren hvor raskt sasdiskene skal starte opp etterhverandre. Nesten litt kult å høre på når de starter opp en etter en :p

 

Har du et sånn harddisk-bur da, alle chieftec eller liknende? Staggered spin-up trenger en "flaoting" pin 111 elelr hva det er for å funke, og det har ikke vanlige kabler som kobles direkte til. Nå blir det automatisk litt forsinkelse mellom disker om man har mange av de uansett, men forsinkelsen satt på spin-up-tid har ingen innvirkning i et sånt oppsett.

 

AtW

 

Det ville jo være et stort tilbakesteg dersom ikke dette virket.

De fleste (ikke alle) kontrollere støtter dette og hvis man bruker de medfølgende kablene så skulle det virke, hvilket det jo da også gjør hvis man har "rett" utstyr.

 

SATA disker støtter også stort sett dette men da i AHCI modus samt en kontroller/bios som støtter dette.

 

Ja, jeg er enig i at det er et stort tilbakested, men slik er det desverre, til tross for at de fleste kontrollere lar deg sett en staggered spin-up-verdi. Jeg skal ikke ganrantere at det ikke er annerledes på SAS-disker, men på sata-dissker er det ihvertfall slik, uansett om kontrolleren og disken støtter det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nizzen og jeg har samme kontroller, samme kabler og tildels samme disker. Jeg også hører tydelig at diskene spinner opp "en etter en" - ihvertfall noen av de....

 

Jeg har i dag max antall disker tilsluttet kontrolleren - og det virker ikke på meg som om alle 16 spinner opp en etter en. Skal sjekke nøyere i kveld, men jeg tror (med trykk på "tror") at bare fire av diskene gjør dette. Øvrige starter på én gang. Samme tror jeg skjer ved avslutning - virker som om fire av diskene blir "tatt ned" en etter en. Kan det være RAIDet med OSet på som dette skjer med ?? Vet ikke.

 

Nå er dette uansett ikke noe problem. Min Enermax 1000W DXX har peak level på 1100W, så jeg har litt å gå på - i tilfelle jeg får lyst til å prøve et Crossfire oppsett -:)

 

Har forresten de kablene som står aller nederst på denne siden her:

http://www.cs-electronics.com/iSAS-cables-NEW.htm

Lenke til kommentar
Ja, jeg er enig i at det er et stort tilbakested, men slik er det dessverre, til tross for at de fleste kontrollere lar deg sett en staggered spin-up-verdi. Jeg skal ikke ganrantere at det ikke er annerledes på SAS-disker, men på sata-dissker er det ihvertfall slik, uansett om kontrolleren og disken støtter det.

 

AtW

 

Skal teste når jeg får min kontroller, blir å bruke bare SATA disker i første omgang så da kommer jeg med tilbakemelding. ;-)

 

"willy77"

Med 16 disker hvor alle er staggered vil det ta sin tid og det høres egentlig ganske godt når den enkelte starter.

Lenke til kommentar

"willy77"

Med 16 disker hvor alle er staggered vil det ta sin tid og det høres egentlig ganske godt når den enkelte starter.

 

Hei !

 

Ja, det gjør det. Legger godt merke til det, ikke bare ved oppstart men også ved avslutning. Ble bare veldig usikker på om alle diskene starter en etter en. TROR ikke det egentlig. Tar altfor kort tid til det. Kanskje dette er noe jeg kan stille på et eller annet nivå ? Kanskje bare en av de fire "portene" på kontrolleren er satt slik for eksempel ?

 

(Nizzen - vet du hvor vi gjør dette ? I kontrolleren via CTR-A under oppstart, eller i Storage Manager via SW?)

 

 

Anvil: Du spurte litt om støy også tidligere.

 

Vel - det er klart dette høres; for å si det slik ....

 

Jeg gjorde en opptelling i full fart nå, og kom til at maskinen slik den er satt opp nå teller totalt 19 vifter med stort og smått, og hvis man er lydfreak er jo dette oppsettet bare å glemme.

 

Selv synes jeg det er helt innenfor tålegrensen, men så er jeg også mer opptatt av at diskene mine har det kjølig og godt enn av lav støy, da.

 

Selve diskene synes jeg er overraskende stille. For eksempel har jeg åtte stk Seagate Cheetah 15k.4 146GB SAS disker, og etter min oppfatning er disse stillere i bruk enn mine to WD Raptor X disker.

 

Selv Fujitsu diskene mine, som er de som gir mest lyd fra seg er det et meget akseptabelt nivå på.

Synes faktisk at lav "HD-knatring" nærmest bare er kos, jeg :)

 

SÅ - er kanskje feil person å spørre mht støynivå ? Sier seg selv med dette oppsettet her at man aksepterer at maskinen ikke er den stilleste i gata.

Lenke til kommentar

Det vil vel være rart om det skulle være støyfritt ja ;-)

 

Sammenligningen med en Raptor er utmerket da jeg har endel av disse (ikke Raptor X men de uten vindu) og de plager ikke meg heller.

Knatringen er ikke noe problem, tenker mer på "summingen" det genererer.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Da har jeg fått bekreftet at Adaptec 3805 virker på P5E WS Pro og den er nå bestilt. Venter i spenning.

 

Jeg forstår det slik at kontrolleren blir rimelig varm, har deres kontrollere aktiv kjøling eller?

 

You bet !

Bruker en slik som dette i PCI sporet under kontrolleren, slik at den blåser opp på kontrollerkortet. Trengs tydeligvis - selv med denne rapporterer Storage Manager en temp på mellom 45 og 50 grader etter få timers bruk.

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=P...1&mcat=c179

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fått et adaptec 3405 sas kontrollerkort for pci express.

Det fulgte ikke med kabler og jeg skjønner ikke helt hvilke kabler jeg trenger.

 

Noen som har forslag til hvilken jeg må ha? har 2 seagate sas disker som jeg skal koble på for å kjøre raid 0.

 

Adaptec har mange forskjellige kabler

 

f.eks "Adaptec SAS kabel mSASx4 (SFF-8087) til SAS(4)x1 (SFF-8482) 1m", da kan jeg koble på 4 sas disker men hva om jeg vil koble på en sata disk også? Har kortet egne sata porter til å koble på vanlig sata disk?

 

De kablene er jo også sinnsykt dyre..

Lenke til kommentar
Har fått et adaptec 3405 sas kontrollerkort for pci express.

Det fulgte ikke med kabler og jeg skjønner ikke helt hvilke kabler jeg trenger.

 

Noen som har forslag til hvilken jeg må ha? har 2 seagate sas disker som jeg skal koble på for å kjøre raid 0.

 

Adaptec har mange forskjellige kabler

 

f.eks "Adaptec SAS kabel mSASx4 (SFF-8087) til SAS(4)x1 (SFF-8482) 1m", da kan jeg koble på 4 sas disker men hva om jeg vil koble på en sata disk også? Har kortet egne sata porter til å koble på vanlig sata disk?

 

De kablene er jo også sinnsykt dyre..

 

Det lønner seg å kjøpe KIT versjonen men det er jo for sent for din del.

På Adaptec's sider finner du kabler og hvis du ser på KIT versjonen på sidene så står det hvilke kabler som følger med.

Mini SAS to SATA fanout cable w/ sideband (2247100-R)

Link

Lenke til kommentar

Som Nizzen sier er nok Nextron beste valget mht kabler i Norge ihvertfall. Var det ikke ca 225 - 250 for et kabelsett til fire disker da Nizzen ? Du skaffet meg jo to sett.

 

Ellers er også ebay et greit alternativ. Han her selger stort sett det du måtte ønske av kabler, og lager også skreddersøm "på bestilling". Har selv handlet her et par ganger, og han er OK. Han sender også internasjonalt, hvis du leser i teksten - du må bare maile først og si hva du skal ha og spørre om pris. (Er totalt sett ikke noe å spare ift Nextron, men han skaffer stort sett det du måtte ha behov for)

 

Du kan bruke samme kabler (SFF-8087 > SFF-8482) til både SAS og SATA.

 

http://cgi.ebay.com/SAS-cable-SFF-8087-to-...1QQcmdZViewItem

Lenke til kommentar

Går det an å smyge seg inn i denne tråden med et spørsmål angående en SCSI-kontroller??

:ohmy:

Jeg har gått til innkjøp av en Adaptec 19160, Hitachi 15k 36 GB og en Seagate 10k 142 GB. Det er en PCI-contr., men jeg bør få høyere ytelse enn average 46 MB/s på 15k-disken og 72 MB/s på cheeta-disken. Søketid ser bedre ut; average 5.8 og 8.3 ms. Husker ikke hva testen tok for seg, mulig "seq. read", men en Hitachi sata-disk fikk 72 MB/s i samme test.

 

Disse tallene tar jeg fra et program kalt "systool" og er kun kjørt en gang, men tiden å flytte en 1 GB rar-fil var så elendig at det ikke var tvil hos meg at noe er galt.

 

Hovedkort er et SuperMicro PDSBA+ med 965 intel og ICH8. CPU: xeon 3120 og 2 GB RAM. Flashet til siste BIOS og nyeste driver er installert.

 

Noen som kan ta tid til å hjelpe meg?

 

Bare overse mitt innlegg hvis dette er en upassende avsporing i en SAS-tråd. :blush:

 

NB: Jeg står nå inni BIOS, så nå er tiden passelig til hjelp med denne. Jeg har bare satt alt til "default".

Endret av dr. Lupus
Lenke til kommentar

Vel ifølge Hitachi sine spec sheets så stemmer jo dette egentlig ganske bra, med hva den disken skal klare.

 

Performance

Data buffer						   4096 KB
Rotational speed (rpm)				15,000
Latency average (ms)				  2.00
Media transfer rate (max. Mbits/sec)  453 - 647
Interface transfer rate (max. MB/sec) 160
Sustained data rate (MB/sec)		  36.6–52.8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...