Gå til innhold

Den Store SAS Tråden


Anbefalte innlegg

Detta tror jeg er noe for dere:

 

EERXB16_pl.jpg

 

Om dere har en 16x signal's PCIe2.0 kan dere få ut av den 4stk 8x singnals PCIe1.x eller 8stk 4x PCie1.x

Altså ut av en PCIe2.0 som er 16x kna dere ha 4stk 8x PCIe kontrolere ......

 

Eneste er at de er nokså dyre, men man kan koble dem i serie om man vil :thumbup:

 

Edit: et par spm.

1. Hva er sånn ca. pris på en god kontroller (8x ?) fra USA/Ebay og Norge

2. Hva er ca. pris på gode disker fra utlandet ?

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett på kontrollere i USA, og det ble ca 800kr billigere for en Adaptec 31605 når moms og frakt er betalt. Dette synes jeg ikkje lønner seg, da garanti/reklamasjon ikkje er på langt nør så bra som i norge. Bare tenk på å sende et kontrollerkort til USA :S

 

En 8 porter Adaptec koster ca 3500 med kabler til SATA kabler. Hvis man skal ha SAS kabler koster disse kablene ca 300 kr. For hver kabel kan man koble til 4 harddisker. Altså man trenger 2 slike på en 8 porter.

 

Kjøpe disker fra utlandet er også bare litt billiger enn norge, så det lønner seg ikkje med hensyn på garanti/reklamasjon :)

Lenke til kommentar
Ser det finnes billigere SAS-Kontrollere enn Adaptec 3405 der ute f.eks. noe fra Nextron AS

eller er det Software-raid som gjør den billigere etc.? KIT er det også...

 

Software raid er billigere og dårligere ja. Nextron.no oppererer med Pris eks mva. så husk å se på dette når man eventuelt skal handle.

 

Softwareraid kontrollere er gode nok for 2 disker, skal man ha flere disker, faller ytelsen drastisk i forhold til hardware raid kontrollere. Det er jo som sagt en cpu på en hardware raid kontroller. :D

Lenke til kommentar
Du linket meg tidligere en SAS til 4xSata... SAS mini Til SAS eller no sånt er vell rett??

 

hva med denne handlekurven?

 

Mangler bare Kabler... hint hint :) link?

 

 

2231700-r er varenummeret til de kablene du trenger. Dette er Minisas til sas kabel.

 

Handlevogna ser bra ut den :) Selv om jeg hadde kjøpt Seagate 15k.5 disker. men Fujitsu er ikkje dårlige de heller :D

Lenke til kommentar

http://www.storagereview.com/ST3300655LW.sr

Test over Seagate Cheetah 15K.5

 

Begge disse 2 diskene slår Seagate Cheetah 15K.5 i ytelsestester acces time++++..untatt read write:

Maxtor Atlas II 15k

fujitsu MAU3147

 

ca 50% bedre ytelse til spill også disse 2 diskene.

Hva er det som gjør Seagate Cheetah 15K.5 så mye bedre en alle andre disker?

 

et sitat fra testen:

"Over the past several years Seagate has, in a way, dropped out of the performance race and instead refocused on issues such as IOps/cubic foot, reliability, adoption of a new form factor, etc. The Cheetah 15K.5, reaffirms this focus. Though it does offer incremental performance benefits over its predecessor, the 15K.5 shatters few records (outside of sheer transfer rate, that is) and instead through its early incorporation of perpendicular recording proves once again who is top dog when it comes to the industry. "

 

industry, men ikke for desktopbruk?

Har lyst å bestille snart altså xD , men blir så usikker... skal jo ikke være noe industry her hjemme...kontor applkasjoner og spill...rask både her og der

 

Mvh

Rune Solberg =)

Lenke til kommentar
Software raid er billigere og dårligere ja. Nextron.no oppererer med Pris eks mva. så husk å se på dette når man eventuelt skal handle.

 

Softwareraid kontrollere er gode nok for 2 disker, skal man ha flere disker, faller ytelsen drastisk i forhold til hardware raid kontrollere. Det er jo som sagt en cpu på en hardware raid kontroller. :D

Nå må du helt seriøst slutte å feilinformere. Forøvrig kunne jeg godt tenkt meg en test hvor du faktisk pakker opp en rar / zip fil på 700mB på 2 sekund. Du forutsetter jo faktisk at rar / zip filen ligger i minnet. Ikke at du leser å skriver til samme RAID samtidig.

 

Forøvrig er ikke software RAID en dårlig løsning. Tør jeg spørre hva du mener det er dårligere med enn hardware RAID? Sånn ellers kan jeg også nevne at software RAID absolutt ikke lider av ytelsesdrop over 2 disker, jeg har 8 disker i software RAID5 og sliter absolutt ikke med dette. Men dette kan vel kanskje ha noe med at jeg ikke sitter med noe rask som LilleMyk har satt sammen.

 

Ellers kan jeg nevne at jeg sitter på FibreChannel RAID som nok har enda litt lavere søketid enn SAS oppsettet ditt, og hvis jeg kjører flere løkker vil jeg nok toppe ut på høyere hastighet enn hva du klarer med ditt oppsett. Forøvrig er jo sekvensiell lesing totalt uinterresant(for de fleste i hvertfall). Men det som kunne vært morsomt hadde jo vært å kjøre en Linux live-cd laste inn bonnie++, og se hvilke tall som er interessante, f.eks IOPS.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Software raid er billigere og dårligere ja. Nextron.no oppererer med Pris eks mva. så husk å se på dette når man eventuelt skal handle.

 

Softwareraid kontrollere er gode nok for 2 disker, skal man ha flere disker, faller ytelsen drastisk i forhold til hardware raid kontrollere. Det er jo som sagt en cpu på en hardware raid kontroller. :D

Nå må du helt seriøst slutte å feilinformere. Forøvrig kunne jeg godt tenkt meg en test hvor du faktisk pakker opp en rar / zip fil på 700mB på 2 sekund. Du forutsetter jo faktisk at rar / zip filen ligger i minnet. Ikke at du leser å skriver til samme RAID samtidig.

 

Forøvrig er ikke software RAID en dårlig løsning. Tør jeg spørre hva du mener det er dårligere med enn hardware RAID? Sånn ellers kan jeg også nevne at software RAID absolutt ikke lider av ytelsesdrop over 2 disker, jeg har 8 disker i software RAID5 og sliter absolutt ikke med dette. Men dette kan vel kanskje ha noe med at jeg ikke sitter med noe rask som LilleMyk har satt sammen.

 

Ellers kan jeg nevne at jeg sitter på FibreChannel RAID som nok har enda litt lavere søketid enn SAS oppsettet ditt, og hvis jeg kjører flere løkker vil jeg nok toppe ut på høyere hastighet enn hva du klarer med ditt oppsett. Forøvrig er jo sekvensiell lesing totalt uinterresant(for de fleste i hvertfall). Men det som kunne vært morsomt hadde jo vært å kjøre en Linux live-cd laste inn bonnie++, og se hvilke tall som er interessante, f.eks IOPS.

 

Kom med testresultater av ditt oppsett :)

 

Når man starter en film fra en rarfil, det er vel å pakke opp? Pakker ofte opp fra et raid til et annet. Har ikkje hatt stoppeklokke på når jeg har pakket opp en rarfil på 700 mb, men det tar ikkje mere enn 4 sekunder :D Kan jo prøve å få opp noen eksakte tall.

 

Hos meg så fikk jeg mye bedre ytelse av sas kontroller med cpu enn uten cpu.

Lenke til kommentar
Kom med testresultater av ditt oppsett :)

 

Når man starter en film fra en rarfil, det er vel å pakke opp? Pakker ofte opp fra et raid til et annet. Har ikkje hatt stoppeklokke på når jeg har pakket opp en rarfil på 700 mb, men det tar ikkje mere enn 4 sekunder :D Kan jo prøve å få opp noen eksakte tall.

 

Hos meg så fikk jeg mye bedre ytelse av sas kontroller med cpu enn uten cpu.

Hvilket oppsett? Og hva skal jeg teste med? Noen små tester på software RAIDet viser ca 330 mB/s les og ca 250 mB/s skriv dette er da RAID5 som får en forholdsvis høy "parity-hit", Dette er da sekvensiell lesing / skriving, som jeg egentlig finner ganske lite mening i. Når man starter en film fra en rar fil, blir den bare lest i minnet underveis, noe forresten Xboxen min klarer helt fint. Og hvis du pakker fra ett RAID til ett annet stiller det seg jo selvfølgelig helt annerledes. Det som irriterte meg mest med uttalelsen din, var at du snakker om software RAID som døden, jeg er rimelig sikker på at hvis du hadde satt opp maskinen din med Linux / Solaris og enten brukt mdadm eller zfs så ville du oppnådd tilsvarende hastigheter.

Lenke til kommentar

Så du mener at alle rarfilene ligger i minnet bestandig? Har nå sett betydelig forskjell fra en råtten satadisk på min maskin til 4xsas @ raid-0. Tro det eller ei det gikk veldig mye raksere å starte opp en film fra en rarfil med raid-0 ;)

 

Er software raid LIKE bra som hardware raid? Hvis det er det så hadde vel adaptec gått konkurs for lengst :p Men ikkje vet jeg.

 

Finn frem noen tester som viser at software raid VS hardware raid. Det hadde vært et fint tilskudd i denne tråden :D

 

Om du får det til, så kan du jo kanskje teste litt hastighet på en av serverene dine? Men du har vel kanskje bare linux? Kanskje det finnes hdtach for linux :)

Lenke til kommentar
Så du mener at alle rarfilene ligger i minnet bestandig? Har nå sett betydelig forskjell fra en råtten satadisk på min maskin til 4xsas @ raid-0. Tro det eller ei det gikk veldig mye raksere å starte opp en film fra en rarfil med raid-0 ;)

Hehe, jeg sa vel aldri at du ikke vil se forskjell mellom en SATA disk og SAS oppsettet ditt, men når det gjelder avspilling av film fra RAR filer, kan dette gjøres "on-the-fly", kan godt vise hvor fort det går å starte en DVD image fil i XBMC på en Xbox.

Er software raid LIKE bra som hardware raid? Hvis det er det så hadde vel adaptec gått konkurs for lengst :p Men ikkje vet jeg.

Hardware RAID har fremdeles noen fordeler, som f.eks mulighet til å koble til backup batteri slik at man ikke får paritets brudd ved strømkutt eller tilsvarende. Ytelse derimot er det mye spennende som har skjedd.

 

Finn frem noen tester som viser at software raid VS hardware raid. Det hadde vært et fint tilskudd i denne tråden :D

En som viser at Software RAID vinner over 3Ware Hardware RAID

http://www.chemistry.wustl.edu/~gelb/castle_raid.html

 

og

 

En som viser at Software RAID taper mot Adaptec Hardware RAID(selvfølgelig skrevet av Adaptec).

http://www.virtual.com/whitepapers/Adaptec...Hardware_wp.pdf

 

Jeg kan ellers liste noen fordeler med Software RAID(under Linux, er ikke så godt kjent med Windows).

Online kapasitet utvidelse, selv på standard SATA.

Ekstremt gode rapporterings muligheter, både fra SMART og selve MDADM.

Online resizing av både kapasitet og RAID level. Er ikke sikker på om resizing nedover er implementert enda, men det kommer.

Muligheten til å flytte RAIDet over til hvilken som helst annen maskin med Linux, ikke er det distro spesifikt heller.

Om du får det til, så kan du jo kanskje teste litt hastighet på en av serverene dine? Men du har vel kanskje bare linux? Kanskje det finnes hdtach for linux :)

Hehe, hdtach finnes nok ikke, men bonnie++ og tilsvarende finnes, og kjører en god del flere tester enn hdtach. Husker ikke helt hva hdtach kjører, men jeg husker så vidt sekvensiell les, og søketid.

 

Poenget jeg prøver å få frem er at det vil være billigere og ofte en bedre løsning(hvis man kun er ute etter sekvensiell lesing) å gå for Software RAID.Det man derimot får med ett heftig SAS oppsett er en enormt bra søketid(som igjen er enda bedre på fiberkanal disker).

Lenke til kommentar
Nizzen, ka du synes om den Promis-kontrolleren nevnt tidligere i tråden da?

synes den ser litt... taijltått ut æ!? mot f.eks Adaptec 3405.

litt på spissen men, 1000kr forskjell også :S

 

 

Skal du ha flere sasdisker enn 2 i raid-0, så ville jeg ikkje ha tatt den promise kontrolleren. Dette grunnet at den ikkje har cpu. Men raid-5 med 4 disker eller raid-0 med 2 disker ville jeg ha brukt den til.

 

Som jeg har sett med andre "billige" saskontrollere uten cpu, er at de ikkje vil yte så veldig mye mere enn 2x i raid-0.

 

Men det kan jo være forskjell på kontrollerene. mine LSI kontrollere stopper på ca 230 MB/s, da den ikkje har cpu. Altså denne kontrolleren er optimal for raid-5 og raid-0 med 2 disker for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...