Gå til innhold

Beste programmeringsspråk til å lage spill med?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Om du skal begynne å programmere spill, mener jeg det beste er å først lære seg C. Etter noen år med aktiv C-programmering, kan du gå over på C++. Dette pga. C++ låner en god del funksjonalitet og konsepter fra C-språket. Det er kanskje ikke så lett å sette seg inn i C++ heller, for det introduseres noen nye konsepter som du ikke vil være kjent med ifra C (som f.eks objektorientert programmering). Det er etter min mening alikavel et stort pluss å kunne en del C-programmering før du evt. prøver deg på C++.

Lykke til!

Endret av Kadmium
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt uenig i at det lønner seg å begynne med C, da du vil først lære en "utdatert" programmeringsmetode (procedural programming), mens du vil lære deg/bruke objekt orientert programmering.

Spesielt hvis du skal jobbe med spill er objekt orientering ett veldig nyttig verktøy, siden du vil mye lettere kunne lage modulære systemer.

Ikke det at C++ er det ideelle objekt orienterte språket, men det er mye bedre enn C... (Har aldri forsøkt med C with Classes, men men)

Skrevet

Jeg mener man lærer mye viktig ved å begynne med C først, men strengt tatt er ikke nybegynner tutorials i C++ så veldig objektorientert... det går mest i prosedyrebasert programmering, bortsett fra at man bruker stl istedet for C biblioteket.

Når det er forstått, så er det strengt tatt ikke stor forskjell på C og C++ på det nivået, det er først når man skriver egne klasser at man egentlig flytter fra C til C++, og de fleste tutorials starter ikke med det akkurat.

Skrevet

For å svare trådstarter pluss oppfølgingsspørsmålet. De fleste spill lages i C++, dette er ett veldig raskt og godt språk. Når det er sagt er det mye det samme hva du begynner med. Vil nok anbefale C++ da det er stor sannsynlighet at du etterhvert må lære deg dette uansett. Du nevner også python, som faktisk er helt kurant å lage 3d-spill i. Blant annet ble mye i Oblivion skrevet i python. Hvertfall mange python filer som lå i Oblivion mappa mi da jeg spilte dette.

Skrevet (endret)
Jeg mener man lærer mye viktig ved å begynne med C først, men strengt tatt er ikke nybegynner tutorials i C++ så veldig objektorientert... det går mest i prosedyrebasert programmering, bortsett fra at man bruker stl istedet for C biblioteket.

Når det er forstått, så er det strengt tatt ikke stor forskjell på C og C++ på det nivået, det er først når man skriver egne klasser at man egentlig flytter fra C til C++, og de fleste tutorials starter ikke med det akkurat.

Hva mener du at man lærer ved å begynne med C fremfor C++?

Edit: Forøvrig enig med Mr.Garibaldi...

Endret av staalezh
Skrevet

Vel, ærlig talt ingenting... poenget var at i startfasen skriver man ikke så mye C++ i et C++ program allikevel.

Så derfor er det like greit å starte med "C++" hvis dere forstår hva jeg mener.

Skrevet

Har man som mål å lære C++, har man ikke som mål å lære "C pluss klasser". C++ er ikke en utvidet C (jo, rent teknisk), men et nytt språk. Husk at STL også inngår i C++, og det bruker man jo fra dag 1.

Skrevet

Jeg tok sånn ca denne veien Java (1år) -> C (6mnd) -> C++ . Hvilket fungerte bra for min del, var ikke mye å sette seg inn før jeg ble dreven i C++. Men brukte litt tid på å bli kjent med STL.

Skrevet

Tvangsforet med java på universitet :) Men funket bra til å lære seg objektorientert design og struktur, uten å bekymre meg for mye om hva som lå bak. Men, kommer nok til å holde meg langt unna java framover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...