Gå til innhold

Beste rippe-prog ?


Anbefalte innlegg

Krasse toner kommer som oftes når man føler seg eller sine truet..

Nedlatene.. mulig, men er det rart når du aldri kommer med noe konkret om hva som er problemet?

De fleste som leser gjennom tråden vil nok sikkert legge merke til hvordan du unngår å svare på spørsmål, eller omskriver poenget, men forhåpentlig vis er det nok til at de begynner å tenke etter litt selv og er kritisk.

 

Ugh ok jeg gir det en ny sjangse, EAC er best fordi den har den beste error-correctionen, den aller viktigste feuturen til en ripper, lame er best fordi det lager best kvalitet mp3 på lavest mulig bitrate. Og hvilke spørsmål er det du refererer til? Hvis du ikke kan konkretisere det med noe annet en "du finner det nok ut" så tyder det på at det er enda en av de lamme argumentene dine. EAC er gratis, LAME er gratis, de produserer bedre resultat enn MMJ, hva mer trenger du av argumentasjon?

 

Har du lagt merke til at krasse toner også kommer når man argumenterer godt for sin sak, og motparten kun slenger dritt, og løse påstander?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er tidliger uttalt her at det er encodinga som er flaskehalsen (men senere ble det Error Correction, men pytt pytt.. :)), hvorfor er da alle andre programmer som faktisk også bruker LAME så mye dårligere?

 

Den TIDSMESSIGE flaskehalsen, ikke den kvalitetsmessige flaskehalsen, som du helt sikker ikke vet, så produserer dårlige encoding, og error på skiva to vidt forskjellige typer lydproblemer, så det er vanskelig å si hva som er viktigst.

 

Og for guds skyld følg opp under ditt løfte til heraldo om å se på hydrogenaudi, så kanskje du kan lære noe.

Lenke til kommentar

Syns du skal roe deg litt ned og gå i deg selv litt..

 

Lærer ikke studenter å debatere?

 

Ha en fin dag alle sammen. :woot:

 

Nei, debatering er ikke et obligatorisk fag på universitetet, men jeg har lært det på fritida ;). Men man kommer ikke langt med debatt når de du debatterer med ikke hører på argumenter, bare spyr ut løse påstander uten rot i virkeligheten. Og hvis du ikke tåler litt krasshet bør du roe ned den tonen du har i postene dine.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du er en standhaftig kar Windsor, det er bra.

Dog litt hissig, men det blir nok bedre med årene skal du se.

 

Du skriver også mye klokt, men det virker ikke som du helt ser sammenhengen i det selv.

 

Uansett skal jeg trekke meg ut nå før alle andre blir lei oss, og kaster oss begge ut til slutt.

 

For resten vil jeg annbefale et radioprogram som heter "Tvert i mot".. :wink:

 

Og skulle livet (eller jeg) gå deg for mye i mot kan du alltids besøke Forbanna

Lenke til kommentar

Siden det tydlig vis er folk som kan exact audio copy her så håper jeg på litt hjelp.

 

 

Synes det tar utrolig lang tid, hvordan kan jeg få det til å gjøre jobben raskere. Kan ikke være nødvendig å måtte vente i 3-4 min pr sang. Har jo tatt mindre tid med hele cder med andre program enn hva det gjør med 1 sang her. 5.3x rippet den med:(

 

Hvorfor blir ikke filene sortert i mapper med artist - album? Kan dette stilles inn?

 

Er det mulig å få programmet til og rippe samtidig som det koder?

 

Har lastet ned ett ferdig oppsett, men er det noe som bør endres i det?

Lenke til kommentar
Synes det tar utrolig lang tid, hvordan kan jeg få det til å gjøre jobben raskere. Kan ikke være nødvendig å måtte vente i 3-4 min pr sang. Har jo tatt mindre tid med hele cder med andre program enn hva det gjør med 1 sang her. 5.3x rippet den med:(

 

Kommer mye an på innstillingene - i 'secure'-mode (som er hovedgrunnen til å bruke EAC) får jeg 12-13x hastighet med en 48x-CD-rom. I 'burst'-mode (som er slik mange andre rippere fungerer) får jeg opp mot 40x.

 

Det er ellers viktig at CD-rom'en din er riktig 'detektert' <- Artig ord ;) - Gjør dette under EAC -> Drive Options. På noen CD-rom'er (blandt annet min Lite-On) må man huke av 'spin up drive before extraction' for at den ikke skal sakke av etter første låt er rippet). Denne finner du under EAC -> Drive Options -> Drive. Forøvrig viktig å kjøre gjennom alle autodetect-valg du kommer over i forbindelse med Drive Options.

 

Hvorfor blir ikke filene sortert i mapper med artist - album? Kan dette stilles inn?

 

Jepp - under EAC -> EAC Options -> Filename kan du stille det inn slik du vil ha det. Jeg bruker følgende: %A%A - %C - %N - %T

 

Denne kombinasjonen lager en mappe pr. artist (men ikke pr. album siden jeg ikke vil ha det) og gjør så filnavnet blir f.eks. slik: 'Atakama - Lush - 10 - Twisted Underground.mp3' - altså Artist - Album - Låtnummeret på albumet - låttittel. Personlig synes jeg det er viktig å beholde rekkefølgen på låtene på et album hvis man skal høre det i sin helhet, derfor gjør jeg det på denne måten.

 

Det står beskrevet i menyen hva de ulike greiene står for - er tilogmed mulig å lage egne mapper pr. låt hvis du vil det :wink: )

 

Er det mulig å få programmet til og rippe samtidig som det koder?

 

Jepp (eller at det koder 'forrige' låt samtidig som det ripper 'neste' da - uansett går det via Wav på grunn av feilkorrigeringen, men det går kjappere på denne måten enn å rippe for så å encode før den fortsetter å rippe.

 

Velg følgende fra menyen: EAC ->EAC Options -> Tools. Der finner du valg for både å ikke vise komprimeringsvinduet og for å komprimere i bakgrunnen mens du ripper.

 

 

Sjekk ellers ut EAC sitt forum så finner du svar på de fleste spørsmål du burde ha:

 

http://www.digital-inn.de/forumdisplay.php?forumid=14

 

Lykke til :woot:

Lenke til kommentar

Gabriel_X

 

Har prøvd det du sa for å få opp farten litt, men var ingen endring. Har prøvd med min plextor 48x24x48 og min pioneer dvd rom.

 

Hva bør jeg gjøre helt fra start av etter å ha gjort det som står på denne siden:

http://www.cd-rw.org/articles/archive/mydeneaclame.cfm

 

Håper noen kan ta seg tiden til å svare på dette så jeg kan få gjort hele opperasjonen uten å bruke 15-20 min pr cd. Er ikke så artig når en snakker om å legge inn flere 100 cder.

 

I værste fall så ender jeg tilbake på mmj. Det går hvertfall raskt og er bra brukervennlig. Men kvalitet kommer nok først om jeg får dette til.

 

Hvordan er cdex vs mmj og cdex vs exact audio copy

Lenke til kommentar
Gabriel_X

 

Har prøvd det du sa for å få opp farten litt, men var ingen endring. Har prøvd med min plextor 48x24x48 og min pioneer dvd rom.

 

Hvordan er cdex vs mmj og cdex vs exact audio copy

 

Er det slik å forstå at rippinga er flaskehalsen?? Eller er det slik at encodinnga holder på en stund etter rippinga er ferdig?

 

Det første er veldig uvanlig om ikke cden er fullstendig herpa, for å få enkodingen til å gå fortere kan du prøve alt preset standard fast, vet ikke hvor mye raskere den er, har ikke prøvd den selv.

 

Hvis du synes EAC er for tregt ville jeg mye heller brukt cdex enn mmj, men hvis det er slik at encodinga er det som tar tid, så hjelper det lite å skite rippe-prog da (alt preset standard tar lang tid i forhold til cbr, eller enklere vbr enkoding).

 

Et ekstraspørsmål: Under drive options - extraction options, hva er krysset av?

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja er rippingen som tar tid. Men i mmj så starter den på 20x på sang 1 og avslutter på 40x på siste sangen, så ikke noe artig når den da ligger på 5.3x på alle sangene i eac.

 

Enkodingen tar litt tid den også, men det gjør ikke så veldig mye ettersom jeg kan starte neste cd selv om enkodingen ikke er helt ferdig.

 

Men hva som gjør at enkodingen tar mye lengre tid her i motsetning til mmj? Der blir jo alle sangene og enkodingen gjort på samme tid som 1 sang tar i eac.

Lenke til kommentar

Det som var krysset av:

 

Secure mode with......

Drive has Accurate.....

Drive caches audio.....

Drive is capabal of.....

 

 

Etter å ha tatt detect read features så ble drive has accurat... disablet. Gikk noe raskere nå. Lå på 8x i snitt på sang 1, men fortsatt ganske tregt.

 

Hvor lang tid bruker dudere på å rippe en cd i eac?

Lenke til kommentar
Det som var krysset av:

 

Secure mode with......

Drive has Accurate.....

Drive caches audio.....

Drive is capabal of.....

 

 

Etter å ha tatt detect read features så ble drive has accurat... disablet. Gikk noe raskere nå. Lå på 8x i snitt på sang 1, men fortsatt ganske tregt.  

 

Hvor lang tid bruker dudere på å rippe en cd i eac?

 

Er nok vanskelig å få hastigheten noe særlig over 8x med secure-mode, selv på blanke fine cder leser den to ganger for å forsikre seg om at det ikke er noen errors, da må du eventuelt slå på burst mode, man da er noe av ponget borte, at encodingen tar lang tid kommer av det faktumet at alt preset standard er en veldig arbeidskrevende enkoding, du kan som sagt prøve alt preset standard fast å se om det går mye fortere, det har ikke noe å si hvilket program du bruker, denne delen tar like lang tid, det er bare intillingene til lame som avgjør hastigheten, prøv å kjør med feks 128 cbr, og det vil gå mye, mye fortere.

 

Det blir jo en oppveining mellom kvalitet, hastighet og diskplass når alt komemr til alt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvor lang tid bruker dudere på å rippe en cd i eac?

 

På helt strøkne CD'er kommer jeg opp i rundt 12X som maksimal hastighet, men så snart det dukker opp noen feil går det fort litt ekstra tid.

 

I motsetning til data-CD'er så er originale audio-CD'er et ganske feiltolerant medium, det vil si: helt til man skal lese det digitalt og eksakt slik vi gjør på PC, da kommer nemlig feilene frem. Evnen til oversampling og feilkorreksjon er jo noe av det som skiller dyre CD-spillere (til stereoanlegg) fra rimeligere utgaver.

 

Som ATWindsor skriver så er jo hovedpoenget med EAC 'secure mode' som i motsetning til de fleste andre rippeprogrammer leser over områder på CD'en flere ganger og sammenligner nettopp for å avdekke eventuelle feil. Dersom et område ikke er likt når den sammenligner blir det samme området lest x antall ganger for å kunne avgjøre hva som er mest korrekt. Uansett om du leser en 'perfect' CD vil du neppe engang komme i nærheten av halvparten av det CD-rom'en din klarer i en 'råere' og mer unøyaktig modus nettopp på grunn av denne sjekkingen.

 

For meg som er i ferd med å rippe alle CD'ene mine er det viktigere at det blir riktig med en gang enn at det går raskest mulig (innen visse grenser da). Tenk så surt å sitte med 15.000 rippede låter og med jevne mellomrom oppdage at enkelte låter innehoder korte 'klikk' som ikke skal være der...

 

Hos meg går det fint å kjøre EAC samtidig som jeg gjøre 'lettere' ting som f.eks. surfing/chatting. Så hver eneste kveld får jeg kjørt 15-20 CD'er gjennom kværna uten at jeg føler at jeg bruker noe ekstra tid på det - når EAC er ferdig med en CD og spytter den ut putter jeg bare inn neste.

 

For å gjøre det litt systematisk og oversiktlig ripper jeg en 'bokstav' av gangen fra A til Å (tar f.eks. alle CD'er som begynner på 'F' ut av hylla og legger oppå PC'en og setter de tilbake i hylla når jeg er ferdig med dem).

Lenke til kommentar

holdt på med et liknende opplegg for ikke så lenge siden, det tok litt over en måned, rippet til ogg. "problemet" er at jeg ikke hadde nett-forbindelse og dermed har jeg kun tracknumber. Er det mulig å fikse det med et eller annet program?

Når jeg ripper for tiden med CDex lagrer jeg navnene på cd-artist-sang osv. i local CDDB, er det mulig i EAC også?

Har ikke brukt EAC så mye

Lenke til kommentar
holdt på med et liknende opplegg for ikke så lenge siden, det tok litt over en måned, rippet til ogg. "problemet" er at jeg ikke hadde nett-forbindelse og dermed har jeg kun tracknumber. Er det mulig å fikse det med et eller annet program?

Når jeg ripper for tiden med CDex lagrer jeg navnene på cd-artist-sang osv. i local CDDB, er det mulig i EAC også?

Har ikke brukt EAC så mye

 

Regner med du har nettforbindelse nå? da kan du prøve http://musicbrainz.org/, de har en tagger som visstnok tagger sanger automatisk utifra lydsignatur, jeg aner ikke hvor bra det funker, men verd ett forsøk (gi gjerne tilbakemelding etter du har prøvd det).

 

Og ja EAC lagrer i en lokal CDDB.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...