Gå til innhold

Ny linux distribusjon. Bytte fra Ubuntu/Mint.


Anbefalte innlegg

Kan bekrefte at det er en del klager på at nyeste kjerne fryser på nyere intel maskiner rundt på nett, men tror ikke det er spesielt for Ubuntu. Har seff ingen linker i hodet, men har hørt om dette problemet flere steder samt at damas Ubuntu-PC har fryst (totalt, ikke X) noen ganger. Feilsøkingen min peket til nå på wifidriveren, frysingen tror jeg skjer når noen GB er overført via trådløst. Laster ikke ned så mye vanligvis, var egentlig bare et problem når hele bilde og lydboksamlingen skulle over til ny PC, så vi bare lever bare med det og håper det er fikset i neste Ubuntu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan bekrefte at det er en del klager på at nyeste kjerne fryser på nyere intel maskiner rundt på nett, men tror ikke det er spesielt for Ubuntu. Har seff ingen linker i hodet, men har hørt om dette problemet flere steder samt at damas Ubuntu-PC har fryst (totalt, ikke X) noen ganger. Feilsøkingen min peket til nå på wifidriveren, frysingen tror jeg skjer når noen GB er overført via trådløst. Laster ikke ned så mye vanligvis, var egentlig bare et problem når hele bilde og lydboksamlingen skulle over til ny PC, så vi bare lever bare med det og håper det er fikset i neste Ubuntu.

 

Takk for fint innspill! :) Har ett trådløst-nettverkskort av typen Intel 3945ABG. Har tenkt tanken på at det kan være det som er årsaken til problemene, men hvorfor skjer de da så uregelmessig? Nettverskortet er jo i bruk hele tiden når pc-en står på. Jeg finner ikke noen sammenheng mellom mengde nedlastet data og frys. Pc-en har fryst opp til flere ganger på ett par timer uten at internett var i bruk i det hele tatt.

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Du kan starte med å få oversikt over hardware og drivere på systemet ditt. Bruk hwinfo fra terminal.

 

Skift skjermkortdriver, evt. skjermkort hvis du har noe til overs. Hvis du har tilgang på trådnett, så kan du disable trådløs i Bios. Disable all hardware du ikke bruker i Bios.

Lenke til kommentar
Du kan starte med å få oversikt over hardware og drivere på systemet ditt. Bruk hwinfo fra terminal.

 

Skift skjermkortdriver, evt. skjermkort hvis du har noe til overs. Hvis du har tilgang på trådnett, så kan du disable trådløs i Bios. Disable all hardware du ikke bruker i Bios.

 

Takk for tips!

 

Kjenner til den oversikt over systemet.

 

Jeg har prøvd minst 4 forskjellige skjermkortdrivere som alle hadde problemet. Jeg har ikke tilgang til trådnett, så det å disable trådløst i bios kommer jeg nok ikke til å gjøre. Kjipt å sitte å vente på krasj på pc-en uten nett. I hvertfall når denne ventingen godt kan ta en uke...

Lenke til kommentar

Hva med og prøve OpenSuse ? http://www.opensuse.org/ Har prøvd de fleste av nevnte distroer men liker personlig OpenSuse best. Den er kjapp, stabil og med masse støtte, og med den nye one click install er det jo såre enkelt og installere alt fra skjermkort drivere, compiz, codecs osv. Anbefaler deg og ta en titt.

 

Nvidia One Click - http://en.opensuse.org/NVIDIA

Ati One Click - http://en.opensuse.org/ATI#The_Easy_Way

Compiz - http://en.opensuse.org/Compiz_Fusion#openSUSE_10.3

Endret av sir-ivar
Lenke til kommentar
Kan bekrefte at det er en del klager på at nyeste kjerne fryser på nyere intel maskiner rundt på nett, men tror ikke det er spesielt for Ubuntu.

Da bør det vel være mulig å legge inn en eldre kjerne ? For å se om det kan løse problemet.

 

(Forbehold om å være helt på feil jordet)

Lenke til kommentar
Eller kanskje en nyere kjerne... Har hatt 2.6.23 rimelig lenge nå. Ikke så mye ustabilt her ihvertfall. Ubuntu 7.10 bruker jo 2.6.22. 2.6.24 er jo på trappene snart å. Ingen god ide å bruke på et system man skal bruke til daglig da :)

 

Er ganske ny med linux, så skjønner ikke helt hva du snakker om her. Noen som kan forklare?

 

Oppdaterte BIOS i går og siden det har jeg ikke hatt noen frys. Kanskje det løste problemet? Eller kanskje pc-en bare er inne i en av sine små perioder der systemet ikke fryser? Vi får se...

Lenke til kommentar
Eller kanskje en nyere kjerne... Har hatt 2.6.23 rimelig lenge nå. Ikke så mye ustabilt her ihvertfall. Ubuntu 7.10 bruker jo 2.6.22. 2.6.24 er jo på trappene snart å. Ingen god ide å bruke på et system man skal bruke til daglig da :)

 

Er ganske ny med linux, så skjønner ikke helt hva du snakker om her. Noen som kan forklare?

 

Oppdaterte BIOS i går og siden det har jeg ikke hatt noen frys. Kanskje det løste problemet? Eller kanskje pc-en bare er inne i en av sine små perioder der systemet ikke fryser? Vi får se...

 

Har hatt et tilfelle hvor en bios oppdatering gjorde systemet mye mer stabilt med Linux.

 

Det qweac mener er at du kunne prøve å oppdatere Linux-kjernen. Linux-kjernen er hele grunnlaget med Linux operativsystemet og inneholder alle drivere og slikt ;-) Men hvis bios oppdateringen fikset det så trenger du ikke en slik oppdatering.

Lenke til kommentar
Eller kanskje en nyere kjerne... Har hatt 2.6.23 rimelig lenge nå. Ikke så mye ustabilt her ihvertfall. Ubuntu 7.10 bruker jo 2.6.22. 2.6.24 er jo på trappene snart å. Ingen god ide å bruke på et system man skal bruke til daglig da :)

 

Er ganske ny med linux, så skjønner ikke helt hva du snakker om her. Noen som kan forklare?

 

Oppdaterte BIOS i går og siden det har jeg ikke hatt noen frys. Kanskje det løste problemet? Eller kanskje pc-en bare er inne i en av sine små perioder der systemet ikke fryser? Vi får se...

 

Har hatt et tilfelle hvor en bios oppdatering gjorde systemet mye mer stabilt med Linux.

 

Det qweac mener er at du kunne prøve å oppdatere Linux-kjernen. Linux-kjernen er hele grunnlaget med Linux operativsystemet og inneholder alle drivere og slikt ;-) Men hvis bios oppdateringen fikset det så trenger du ikke en slik oppdatering.

 

Kult! Håper virkelig det er tilfellet her også. Windows frister virkelig ikke. Spesielt etter at jeg prøvde Vista litt på en annen maskin i går! :p

 

Okei, skjønner. Kan jo prøve det hvis problemet ikke allerede ble løst med BIOS oppdateringen. Det var forøvrig ikke jeg som mente det. :p

 

Takk for innspill. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har du forsøkt å slå av det du kan i bios? Har du forsøkt å bytte noen deler i maskinen for å finne synderen?

 

Det er snakk om en laptop, så har ikke mulighet til å drive å bytte deler. Jeg har heller ikke forsøkt å skrudd av noe i bios. Tror ikke det er så veldig lurt at jeg begynner med det.

Lenke til kommentar

Sorry, nok en påminnelse om hvorfor jeg liker laptoper dårlig. Høres ut som du har noe råtten hardware. Noen kontrollere kan du fint disable i bios, hvis bios støtter det. Ubuntu 7.10 kommer kun med en kjerne, så andre distoer kan være verdt et forsøk. Jeg har gode erfaringer med opensuse og fedora på trøblete hardware. Hvis ikke spørs det om du må rote frem en MS cd, og heller sjekke neste lappis før kjøp.

Lenke til kommentar

Har kun brukt Fedora, og der ligger kommer det ny Kernel versjon i pakkebehandleren ganske ofte. Da er det bare å huke av og ny kernel blir installert som hvilket som helst annet program, men krever en reboot for å ta effekt.

 

Mulig det er slik med Ubuntu/Mint også. Tipper at ett søk etter "Update kernel ubuntu" gir en god del treff.

Lenke til kommentar
Sorry, nok en påminnelse om hvorfor jeg liker laptoper dårlig. Høres ut som du har noe råtten hardware. Noen kontrollere kan du fint disable i bios, hvis bios støtter det. Ubuntu 7.10 kommer kun med en kjerne, så andre distoer kan være verdt et forsøk. Jeg har gode erfaringer med opensuse og fedora på trøblete hardware. Hvis ikke spørs det om du må rote frem en MS cd, og heller sjekke neste lappis før kjøp.

 

Råtten hardware? Skulle tro at min zepto 6214W skulle være ganske god? Mener å ha sett andre som har kjørt Ubuntu på den her på forumet. Hvis jeg ikke får noen fine forslag her som fører til løsning kommer jeg nok til å prøve noen andre distroer til før jeg går over til Windows. Får se hva det blir til.

 

Har kun brukt Fedora, og der ligger kommer det ny Kernel versjon i pakkebehandleren ganske ofte. Da er det bare å huke av og ny kernel blir installert som hvilket som helst annet program, men krever en reboot for å ta effekt.

 

Mulig det er slik med Ubuntu/Mint også. Tipper at ett søk etter "Update kernel ubuntu" gir en god del treff.

 

Okei, får prøve å søke litt rundt. :)

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Råtten hardware? Skulle tro at min zepto 6214W skulle være ganske god?
For all del, uttrykker bare min frustrasjon over at hardware ofte ikke testes mot generiske drivere i linux før det slippes på markedet.

 

I see. Uansett vanvittig kjipt at jeg som elsker linux kanskje må gå tilbake til Windows fordi pc-en min tydligvis ikke liker linux. Har suttet på en pc som har fryst regelmessig siden August, pga. linux, og det sier vel litt om hvor stort ønske jeg har om må kjøre linux. Har faktisk også sett på muligheten for å kjøpe ny, men pengene strekker nok ikke helt til. Håper kernel oppdatering fikser det.

 

EDIT: Finner ikke stort om hvordan man skal oppdatere linuxkjernen. Noen som kan gi meg noen instrukser?

 

Andre forslag til ting som kanskje kan løse problemet mitt mottas med stor takk!

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Jeg ser det er en del som annbefaler Fedora. Jeg ville heller gått for CentOS. Det er det samme som Red Hat Enterprise Linux, men uten support og logoene til Red Hat. www.centos.org

 

Fedora er den ustabile testversjonen for Red Hat.

 

Men hvis du har hovedsakelig prøvd 7.04, så ville jeg prøvd å installere 7.10. Compiz og beryl i 7.04 var veldig ustabil for mange. Dette er mer stabilt i 7.10. Men jeg ville kanskje prøvd uten dette og sett om det holdt seg stabilt da. For tips om hvordan oppgradere kjernen, så anbefaler jeg www.ubuntuforums.org

Lenke til kommentar
Jeg ser det er en del som annbefaler Fedora. Jeg ville heller gått for CentOS. Det er det samme som Red Hat Enterprise Linux, men uten support og logoene til Red Hat. www.centos.org

 

Fedora er den ustabile testversjonen for Red Hat.

 

Men hvis du har hovedsakelig prøvd 7.04, så ville jeg prøvd å installere 7.10. Compiz og beryl i 7.04 var veldig ustabil for mange. Dette er mer stabilt i 7.10. Men jeg ville kanskje prøvd uten dette og sett om det holdt seg stabilt da. For tips om hvordan oppgradere kjernen, så anbefaler jeg www.ubuntuforums.org

 

Kjører 7.10 nå. Står klart i førstepost at jeg har prøvd både 7.04 og 7.10. Har som sagt også prøvd uten compiz fusion og problemet oppstod da også. Kan se nærmere på CentOS hvis jeg blir å prøve noen flere distroer, men foreløpig prøver jeg å løse problemet i Mint/Ubuntu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...