Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det har kommet meg for øret at det blir dratt bort flere skolepoeng fra det man har...eks. militæret blir borte , div.fag ....

 

Kan noen hjelpe meg å bekrefte/avkrefte dette? Gjerne med en "god" forklaring ?!?

 

 

Bekrefter at du ikke lenger får tilleggspoeng fra fordypningsfag, samt at universitets/høgskole/militærpoeng har blitt trukket med 1 poeng. Dermed får du kun 2 poeng.

 

En god forklaring på hvorfor? Nei... det får du spørre phs om. Hvis de har fjernet så mye poeng vil følgende være at poengkravet også senkes noe.

 

 

Ok...takk for svar.... Hvis det kjøres like hardt på karakterer som forrige runde så kan jeg jo bare legge opp for dette opptaket...i fjor måtte en ha 49,5 for å få plass.. jeg hadde 48,1

 

Snakket med en venn av meg som er tillitsvalg GU1 , han jobbet på utdanningsmessen for phs og han fortalte meg at de hadde fått beskjed av phs å si at for å komme inn i år måtte en ha 48,5...

 

Jeg har nå tatt opp fag for å komme over det... har 48,9... men hvis de trekker en poeng fra militæret så er jo som sagt løpet denne runden kjørt...sukk...det er jo dette som er drømmen !!!!

Lenke til kommentar

Vel. Må man ha 48 poeng eller mere, så er jo saken klinkende klar, i og med at karakterene avgjør hvor dyktig man blir i politiet.

 

Da kan jeg gå et par år til på skole før jeg trenger å tenke på å komme inn.

Jeg har mange poeng å ta inn igjen for å komme i nærheten av det. Har hørt om de 20%, men regner med at karakterene spiller en stor rolle der også.

 

Uansett får jeg møte opp og prøve testene, for da vet jeg hva som venter meg om et par år igjen, og kan trene målrettet mot det.

 

Men er jo et lite tankekors at de kaller inn også oss som har såpass lite poeng som jeg har også. Hvis poengene skal være avgjørende, er det vel lettere å kalle inn de som har høyest karakterer og heller droppe oss som ikke har en sjans uansett :)

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar
Jaja folkens, da er det nøyaktig en uke til Graff skal i ilden. Bruker veldig skjeldent å være nervøs for saker og ting, og det ville jeg ikke vært for dette opptaket heller, om jeg haddet visst at jeg kom til å bestå svømmingen. Er redd for å dumme meg ut med ei håpløs tid! Etter dagens svømmeøkt så annser jeg sjansene min som minimale til å klare kravet. Likevel så er det noe inni meg som gjør at jeg er villig til å dra de vell tilsammen 60 mila det er til Trheim. Rett og slett av erfaringens skyld, samt det å ha noe å se frem til.

Av alle dere som har vært på opptak, var det noen som ikke klarte svømmekravet (hvor langt bak var de)?

Og hva slags svømmetøy er det normalt at man stiller opp i? Selv bruker jeg en helt vanlig shorts i polyester, tror jeg det er. Og bruker man badehette på opptaket?

 

Du klarer det fint Graff! Kompisen min klarte ikke kravet. Han kunne dog ikke svømme før etter jul. Men på opptak gjorde han det faktisk over 20 sekunder bedre enn han noensinne hadde gjort. Var 2 sekunder for treig stakkas :-/ Er ikke bare adrenalinet, men også alle som heier og pusher deg frem, noe samtlige på opptaket gjør (gjorde iallefall det når jeg var). Alle bruker shorts, endel bruker svømmebriller. Ingen som brukte badehette.

 

Lykke til uansett, du klarer dette!

Lenke til kommentar
Jeg synes det var en veldig bra bok jeg. Faktisk morro å lese, men nå synes jeg også at norges lover er morro å lese.

Syke mann, syke mann :p

 

Det er litt merkelig at ingen på PHS gir konkrete svar på dette med opptaket, om hva som er reglene, hvor mange poeng du MÅ ha for i det hele tatt har sjans etc.

 

Er bare noe ala "I fjor var ..." Men nå er vi kommet til et annet år, og pr i dag så bør de vel kunne si noe litt mer konkret eller?

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar
Vel. Må man ha 48 poeng eller mere, så er jo saken klinkende klar, i og med at karakterene avgjør hvor dyktig man blir i politiet.

 

Da kan jeg gå et par år til på skole før jeg trenger å tenke på å komme inn.

Jeg har mange poeng å ta inn igjen for å komme i nærheten av det. Har hørt om de 20%, men regner med at karakterene spiller en stor rolle der også.

 

Uansett får jeg møte opp og prøve testene, for da vet jeg hva som venter meg om et par år igjen, og kan trene målrettet mot det.

 

Men er jo et lite tankekors at de kaller inn også oss som har såpass lite poeng som jeg har også. Hvis poengene skal være avgjørende, er det vel lettere å kalle inn de som har høyest karakterer og heller droppe oss som ikke har en sjans uansett :)

 

Kunne ikke sagt det bedre selv. . .

 

men men...skulle heller vært nemda som avgjorde hvem som var skikket for yrket, og at en bandt seg til 2-4 år i etaten når en var ferdig..og betalt GU2. .

 

men jeg gir ikke opp..er som sagt dette jeg vil... har jobbet 1,5 år som arrestforvarer i Oslo PD. Men vil inn på skolen..nye utfordringer =)

 

Men da får jeg vel ta opp enda flere fag til neste år da... sukk....men gjør som deg og møter opp på testene å viser at jeg er klar til kamp...jeg vil ha en plass på skolen...

 

hørt rykter om at alderen på søkerene i år er lav...at den ligger på 20 i snitt... noen som bekrefte/avkrefte dette ?

Lenke til kommentar
Syns du virker overbekymra Rune :)

 

 

Jeg bestiller meg et "hotell" i Kristiansand (www.motell.no).

Lå der for noen år siden, og syns det var en kjempegrei plass til en rimelig penge, man skal jo bare sove uansett :)

Nei, nei, nei. Ikke bare sove. Sove godt :D Jeg har booket meg inn på hotellet ved dyreparken, for da er det 6-7 minutter å kjøre ned til kjevik

 

Og bekymring = nerver :) Helt ærlig, det jeg ser som realistisk pr i dag (uten å ha prøvet) er 22 poeng på testene. Men jeg ser at det er små ting som skal til for at jeg klatrer opp noen poeng :) Kanskje litt press fra instruktører og med(kommende)studenter hjelper :)

 

Har vært på forumet på kvinneguiden og ble så j****** provosert av en der. Håper ikke han kommer inn, den arrogante k*****. :p

 

Edit:

Hvis alderen er på rundt 20, så blir jeg ikke bare ansett som en gamling, men ... en bestefar :w00t:

 

 

For hotell: www.booking.com (har lært litt av å jobbe på hotell)

 

Edit 2:

Nå skal jeg bort til legen og få smelt inn et par sprøyter med kortison, rett i senebetennelsen :p Satser på at det hjelper

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar
Syns du virker overbekymra Rune :)

 

 

Jeg bestiller meg et "hotell" i Kristiansand (www.motell.no).

Lå der for noen år siden, og syns det var en kjempegrei plass til en rimelig penge, man skal jo bare sove uansett :)

Nei, nei, nei. Ikke bare sove. Sove godt :D Jeg har booket meg inn på hotellet ved dyreparken, for da er det 6-7 minutter å kjøre ned til kjevik

 

Og bekymring = nerver :) Helt ærlig, det jeg ser som realistisk pr i dag (uten å ha prøvet) er 22 poeng på testene. Men jeg ser at det er små ting som skal til for at jeg klatrer opp noen poeng :) Kanskje litt press fra instruktører og med(kommende)studenter hjelper :)

 

Har vært på forumet på kvinneguiden og ble så j****** provosert av en der. Håper ikke han kommer inn, den arrogante k*****. :p

 

Edit:

Hvis alderen er på rundt 20, så blir jeg ikke bare ansett som en gamling, men ... en bestefar :w00t:

 

 

For hotell: www.booking.com (har lært litt av å jobbe på hotell)

 

Edit 2:

Nå skal jeg bort til legen og få smelt inn et par sprøyter med kortison, rett i senebetennelsen :p Satser på at det hjelper

 

Go' bedring...

 

Får håpe vi over 25 kommer inn...må jo ha noen som trekker opp snittet litt også =) ..

 

Lykketi... dette går så det griner... klarte 16 poeng i fjor...men med småskader/sykdomsdrit i år ligger jeg litt bak det jeg hadde i fjor...men med jernvilje skal vi klare dette !!!

Lenke til kommentar

Vel. Skal vi ta hverandre i hånda på det?

 

Sitter og chatter med et medlem her inne, og skal si jeg får passet påskrevet :p Her skal det bli politi for alt det er verdt :) Så jeg har vel ikke noe valg. Jeg driter i karakterer og alt det mølet der. Med alle papirene og kunnskapene jeg sitter med, skal jeg jaggø meg vise de små apekattene i opptaksnemnda :p

 

Jeg higer etter å få gitt litt buksevann igjen :p

 

Så kan vi gamlinger kose oss til frokost med tørt brød iført appelsinmarmelade, drikke kaffe av skålen og tygge kamferdrops sammen, mens vi minnes gamle dager og ser fakta på laurdag :D

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar
4 cm unna 1 i stille lengde :p

 

4cm unna 1 i stille lengde!!!! How tha....!? Hvordan har du trent på det?

 

Rune: hahaha :D

 

Hehe, øvd mye teknik (litt bred stance, blikket opp og frem) samt tatt en del spensthopp med 20kg vekter i armene eller en vektstang på skuldrene. Også beinpress eller markløft fungerer også, men det som oftest gir best resultat er så lik øvelsen som mulig. Så kjør på med spensthopp og kjør serier med lengdehopp :)

Lenke til kommentar
Jeg synes det var en veldig bra bok jeg. Faktisk morro å lese, men nå synes jeg også at norges lover er morro å lese.

Syke mann, syke mann :p

 

Det er litt merkelig at ingen på PHS gir konkrete svar på dette med opptaket, om hva som er reglene, hvor mange poeng du MÅ ha for i det hele tatt har sjans etc.

 

Er bare noe ala "I fjor var ..." Men nå er vi kommet til et annet år, og pr i dag så bør de vel kunne si noe litt mer konkret eller?

 

Oss studenter du sikter til Rune? :p

 

Skjønner veldig godt at dere er spent på dette med poeng og om dere kommer videre til intervjurunden om dere stryker osv. Men hold fokuset oppe nå folkens. Dere må ha den fandenivoldske holdningen, dette skal dere klare uansett f***!

 

Blir det for mye grubling og tankevirksomhet rundt opptaket, sliter dere kropp og sjel ut før dere i det hele tatt er kommet igang. Får si som jeg fikk høre gang på gang under min tid i forsvaret; Dere må se muligheten, ikke begrensingene! Her har dere muligheten til skoleplass på PHS, ikke la fysiske begrensinger holde dere tilbake.

 

Kjør på, dette går bra:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Edit: Har dere lest "Politiblikket"? Der er det et kapittel med nyttige tips i forhold til opptaket. Kjøp/lån og les!

Til tider verdens tørreste bok :p Ellers, enig med det du sier (selv om jeg ikke har peiling på intervjuet). Viktig å være seg selv. Trenger ikke kunne svar på alle verdens spørsmål, bare reflekter litt over ulike aspekter ved politiyrket. Det kommer til å gå kjempefint, folkens!

 

Jeg synes det var en veldig bra bok jeg. Faktisk morro å lese, men nå synes jeg også at norges lover er morro å lese. -.-'

 

Boken er ganske bra, og veldig gøy å lese til tider, men det blir veldig tørt med alt det forskningsmaterialet og alle refleksjonene hennes. Når det kommer til lovverket, så er du en syk gutt. Skal dog nevnes at jeg synes ikke det er direkte kjedelig å lese lover heller... I hvert fall ikke strpl, strl, åndsverkloven og politiinstruksen. Aner ikke hvorfor.

 

4 cm unna 1 i stille lengde :p

 

4cm unna 1 i stille lengde!!!! How tha....!? Hvordan har du trent på det?

 

Rune: hahaha :D

 

Hehe, øvd mye teknik (litt bred stance, blikket opp og frem) samt tatt en del spensthopp med 20kg vekter i armene eller en vektstang på skuldrene. Også beinpress eller markløft fungerer også, men det som oftest gir best resultat er så lik øvelsen som mulig. Så kjør på med spensthopp og kjør serier med lengdehopp :)

Hoppe spensthopp med vektstang på skuldrene... Au? Gjør ikke det vondt? Du har vel ikke vekter på i tillegg vel? Var dog en god idé å holde vekter i hendene mens man hopper, det skal definitivt prøves. Har enda ikke begynt å trene spenst, men så har jeg jo flere år igjen til jeg skal søke også, da :)

Lenke til kommentar

Rune: synest ikke dritt slenging hører hjemme her inne...

 

Alle har meninger om det skal være den ene eller andre veien, og legger du godviljen til kan du kanskje forstå litt hva han mener....

 

Jeg er enig i at når enkelte møter og ikke er i nærheten av å nå kravet dvs. stryker på absolutt alt, kan en spørre seg hva vedkommende har der å gjøre. Det er helt klare krav om hva som trengs av resultater og hvilke øvelser en skal gjennom, så noen bombe blir ikke sluppet løs opptaksdagen. Hadde tenkt mitt jeg også dersom det var mange som ikke klarte noen av øvelsene, det hele virker da temmelig håpløst.

 

 

Flott en viser motivasjon... men det finns begrensninger på hvor mye en klarer å forstå, om hvorfor de søker.

 

Dersom en er like over kravene, ja da har en tydeligvis ikke trent nok likevel, og for min del har en evt. ikke vært bevisst på yrkesvalget i god nok tid, eller begynt for sent / ikke trent godt nok. Men alle har ulike utgangspunkt her, og noen må jobbe hardere enn andre.

Men erfaringen er god å ta med seg til et evt. opptak neste år.

Endret av Troya85
Lenke til kommentar

Får vel slutte å "snylte" på tråden her og bidra litt selv;)

Har lest og fulgt med en god stund, men ikke skrevet noe. Er en spennende tid framover,

men den blir vel ikke noe mindre spennende etter tester og intervju er ferdig.

Tør ikke å tenke på hvordan det blir å vente på svar i posten..

Lenke til kommentar
4 cm unna 1 i stille lengde :p

 

4cm unna 1 i stille lengde!!!! How tha....!? Hvordan har du trent på det?

 

Rune: hahaha :D

 

Hehe, øvd mye teknik (litt bred stance, blikket opp og frem) samt tatt en del spensthopp med 20kg vekter i armene eller en vektstang på skuldrene. Også beinpress eller markløft fungerer også, men det som oftest gir best resultat er så lik øvelsen som mulig. Så kjør på med spensthopp og kjør serier med lengdehopp :)

Hoppe spensthopp med vektstang på skuldrene... Au? Gjør ikke det vondt? Du har vel ikke vekter på i tillegg vel? Var dog en god idé å holde vekter i hendene mens man hopper, det skal definitivt prøves. Har enda ikke begynt å trene spenst, men så har jeg jo flere år igjen til jeg skal søke også, da :)

 

Joda vektstang og vekter :) Jeg brukte en Curlstang så den passet litt bedre til halsen, men hadde selvfølgelig også et håndkle eller genser jeg hadde under. Men jo.. fortsatt litt vondt, hehe. Med vekter i hendene er egentlig heller å annbefale da man ikke skal tulle for mye med nakken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...