Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Konstant tett nese


Programvare

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
om du har lyst på å få stoppa det bare littegrann bare sånn fordi det er deilig kan du bruke saltvann.

 

Har du prøvd Xolin? En type nesespray som funker som bare rakkern på meg.

Mulig jeg bruker den litt for mye. Er det farlig å ta noen "overdoser" på nesespray? :wee:

sånn bortsett fra at det kan slutte å virke.

 

Legen min sa at det er farlig å bruke vanlig nesespary for mye, fordi man da vil begynne å renne konstant, ettersom nesen blir vant til å få hjelp. Allergi-nesespray, derimot, er noe annet. Denne kan man bruke hele tiden, men den inneholder andre ting. Går ut ifra at det er snakk om vanlig nesespray her.

 

Saltvann er veldig bra å bruke, og man trenger ikke å koke vannet en gang. Ta litt lunkent vann i en spruteflaske/en stor sprøyte sammen med en teskje salt, len deg over badekaret/vasken, og fyr løs. Saltvann kan man bruke så mye man vil. Tro meg, saltvann er utrolig bra når man er forkjølet. Har brukt det flere ganger. Også når man nyser mye funker saltvann bra.

Endret av Shipwreck
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Leste noe et sted, om at tett nese kunne komme av at blodårene eller slimhinnen eller noe, ikke lengre trakk seg sammen til normal størrelse. At de ble utvidet under forkjølelse og perioder med allergi, samtidig som de i noen situasjoner kunne bli mer åpene. Hadde en i tillegg til dette litt skjev nese skillevegg så kunne det raskt bli et problem. Det verste er at det er et helvete å sovne når en er skikkelig tett i nesen. Hadde nettopp en operasjon med reduksjon av neslemuslingene, skal muligens rette ut nese skilleveggen etterpå.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Den løsningen som virkelig hjalp meg er en forsiktig reduksjon av nesemuslinene ved hjelp av radiobølger. Det gjorde underverker og hverdagen min er nå helt forandret. Dette er et forholdsvis nytt inngrep, og sørg for at dersom dette er en mulig løsning for deg, at sykehus/klinikk som utfører dette har litt erfaring. Du blir slapp og sykmeldt i en uke - men jeg har ikke angret et minutt. Nesen må selvsagt undersøkes nøye av spesialist og sikkert også best med CT for å se om dette er en mulig løsning i ditt tilfelle. Litt om dette inngrepet finner dere hos en produsent av utstyr: www.somnoplasty.com, nøkkel ord som turbinates (nesemuslinger) og radiofrequency er nyttig for å søke litt informasjon.

Lenke til kommentar
Hvis det hjelper med trening kan det være et lymfeproblem.

 

Er dere som har disse symptomene plaget med mye forkjølelse / influensa og nedsatt energi / redusert allmenntilstand, eller er det bare nesen som er problemet ?

 

Hmm.. har faktisk de problemene også.

 

Har selv vært hos legen pga hodepine, hvorpå de sjekket for polypper, uten resultat(lang vattpinne ned nesen.) Senere har jeg fått allergiske reaksjoner om våren, samt tett venstre nesebor. Legen ga selvfølgelig allerginesespray som andre her har fått. Det er noe forbanna tull altså.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Nå er jeg lei. Jeg har vært tett i det ene neseboret siden sommeren 2005. Det varierer hvilket nesebor det er. Jeg kjenner ikke noe snørr og er aldri snørrete. Det er bare helt tett. Jeg har prøvd å snyte meg og brukt nesespray o.l. Jeg har allergi, men det er ikke det fordi jeg vet når jeg har allergi. Det er en helt annen type tett nese. Hva kan det være som gjør dte, og hvordan kan jeg få orden på det?
Lenke til kommentar

Hei!

Gå til ØNH-lege og få undersøkt nese og svelg! Jeg gikk i flere år med tett nese og hodepine og det endte tilslutt opp med at jeg selv ba om MR av hele hodet og da fant de en svulst i nese-svelgområdet som viste seg å være kreft. Vanskelig tilgjengelig - kunne ikke opereres, så jeg måtte ha 3 ukeskurer med cellegift og 39 strålebehandlinger. I ettertid har jeg innvendige stråleskader både på ører, nese og halsområdet, dårlig hørsel, ensidig rennende nese og stadig nys, host og hark. Dette var ikke ment for å skremme deg, men det er viktig å få en diagnose - kanskje er du heldig og slipper unna med at det er bihuleproblemer eller skjev neseskillevegg.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest Daniel

jeg har akkurat det samme men for min del forsvinner det ikke med fysisk aktivitet - det blir desto verre. er helt jævlig å puste. det er så ille at jeg må faktisk rense "systemet" 3-4 ganger for dagen. det er ikke noe snørr så jeg kan ikke bare snyte det ut heller, må faktisk bruke makt, noe som resulterer i neseblod HVER BIDIGE GANG! har prøvd nesespray og jeg måtte bruke så mye at det høyre neseboret har utvidet seg litt.

 

generelt skal vi være heldig at vi ikke er lam eller noe men fortsatt så er det litt jævlig :p

Lenke til kommentar

Jeg har astma, men ikke i så stor grad at det hemmer meg i trening eller annen hverdag. Det kan hende du ha samma astma type som meg. dvs. at om det "lille astma viruset" får leke i fre uten medisinen, blir du tett i nesa. Jeg tar litt medisin, som legen min tipset meg om, så funker de fint igjen. ;)

Jeg merker ikke at jeg har astma, bortsett fra dette med tett nese. Veit du sier du ikke har astma, men har du sjekket deg for det?

Endret av Erav
Lenke til kommentar

Jeg sliter også med mye tett nese, samt også lette influensa-symptomer som kommer og går. Høyst sannsynlig skyldes dette støvallergi. Jeg har også overfølsomme slimhinner, som min lege sa, som gjør at om jeg f.eks sitter på siden av noen som røyker så blir jeg helt tett etter at vedkommende bare har røykt en halv røyk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest dedd i desa

Hei,

Så det finnes andre enn meg ja..

 

Jeg har vært potte tett i nesa de siste 10 årene ca. Begynte da jeg fikk astma tror jeg.

 

Er akkurat slik som flere andre her beskriver. Jeg kan være helt tett uten snørr i det hele tatt, eller så snørrer jeg som fy. Fra den ene aller andre eller begge neseborene. Spesiellt hvis jeg blir kald. Og mens jeg trener blir jeg bra for en liten stund.

 

Jeg har prøvd å begrensa bruken av reseptfri nesespray, men noen dager bare "må" jeg. (type viktig møte på jobben e.l., folk forstår jo ikke hva jeg sier;)

 

 

Jeg har tatt rønken, CT, MR, fjerna polypper, og retta opp skilleveggen. Luktesansen forsvant når jeg brukte Flutide/Nasonex nesespray.(husker ikke hvilken, like vonde begge to)

 

Har prøvd allergimedisin, nesespray fra lege, astmamedisin både i tablett og sprayform osv.

Jeg har vært til sikkert 14 fastleger, og minst 5 ØNH spesialister...

 

Det eneste som hjelper for meg er Prednisolon tabletter, men bivirkningene av disse er stygge som f*, så de får jeg bare bruke 1x10dager i året ca.

 

Som dere ser har jeg absolutt prøvd det meste innen "tradisjonell" medisin..

 

Har noen andre erfaring med homeopat/akupunktur og andre alternative ting?

Lenke til kommentar
Gjest Glenn

Jeg har også slitt medat jeg er kronisk tett på den ene siden hele tiden.

Gikk til lege for ca 5 år siden og fikk først resept på nasonex, som ikke virket i det hele tatt. Ble etter det operert for skjev neseskillevegg, men merket nada av det også. Etter det ga jeg opp hele legestyret og selvmedisinerer med nesespray og rinexin tabletter når det er som verst. Rinexin funker fett, men vær oppmerksom på at legemiddelmyndighetene i Amerika har bedt om at salget av denne medisinen skal stanset forsi det er vist at noen pasienter har fått hjerneslag på grunn av den. I Norge derimot vurdere man fortsatt hvordan man skal avholde seg, og legemiddelet er ikke avregistrert.

 

 

Glenn

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jøss.. Så flott at det er så mange som sliter med akkurat det samme som meg.. ;)

 

Da finnes det håp for meg også vel.. Har også vært pottetett så lenge jeg kan huske.. Og så renner det ofte av nesa også. Er konstant forkjølet eller så er nesa tett året rundt.. Er vel verst når jeg skal sove.. Må puste med munnen og da blir munnen fort tørr gitt. .

 

 

Argh.. Vært hos legen, men de påstår at det ikke er noe.. For noe tøv.. Har fått ny fastlege nå. Skal få en annen vurdering på dette her.. Må være noe allergi av noe slag?

Lenke til kommentar

Hei!

Gå til ØNH-lege og få undersøkt nese og svelg! Jeg gikk i flere år med tett nese og hodepine og det endte tilslutt opp med at jeg selv ba om MR av hele hodet og da fant de en svulst i nese-svelgområdet som viste seg å være kreft. Vanskelig tilgjengelig - kunne ikke opereres, så jeg måtte ha 3 ukeskurer med cellegift og 39 strålebehandlinger. I ettertid har jeg innvendige stråleskader både på ører, nese og halsområdet, dårlig hørsel, ensidig rennende nese og stadig nys, host og hark. Dette var ikke ment for å skremme deg, men det er viktig å få en diagnose - kanskje er du heldig og slipper unna med at det er bihuleproblemer eller skjev neseskillevegg.

 

Spørsmål: Røyker du? Har du vokst opp i et hjem hvor det har blitt røkt tobakk innendørs?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Beklager hvis jeg bumper en svært gammel tråd nå eller bryter noen regler, men trenger virkelig hjelp med "tett i ene neseboret problemet mitt." Jeg er nærmere konstant tett i høyre/venstre nesebor slik som dere andre her, og det er helt jævlig får å si det mildt. Tettheten oppstår spesielt når jeg skal til å legge meg, noe som gjør at jeg har vanskeligheter med å sove om nettene. Tettheten har vart i kanskje 5 måneder nå, og er bekymret.

 

Lurer altså nå på hva jeg skal gjøre, er desperat. Jeg er bare ungdommen, og synes at det er rart at jeg alltid er tett.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Beklager hvis jeg bumper en svært gammel tråd nå eller bryter noen regler, men trenger virkelig hjelp med "tett i ene neseboret problemet mitt." Jeg er nærmere konstant tett i høyre/venstre nesebor slik som dere andre her, og det er helt jævlig får å si det mildt. Tettheten oppstår spesielt når jeg skal til å legge meg, noe som gjør at jeg har vanskeligheter med å sove om nettene. Tettheten har vart i kanskje 5 måneder nå, og er bekymret.

 

Lurer altså nå på hva jeg skal gjøre, er desperat. Jeg er bare ungdommen, og synes at det er rart at jeg alltid er tett.

 

Takk for svar.

Hva med å besøke fastlegen din?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...