Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Konstant tett nese


Programvare

Anbefalte innlegg

Nå er jeg lei. Jeg har vært tett i det ene neseboret siden sommeren 2005. Det varierer hvilket nesebor det er. Jeg kjenner ikke noe snørr og er aldri snørrete. Det er bare helt tett. Jeg har prøvd å snyte meg og brukt nesespray o.l. Jeg har allergi, men det er ikke det fordi jeg vet når jeg har allergi. Det er en helt annen type tett nese. Hva kan det være som gjør dte, og hvordan kan jeg få orden på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow.. Har akkurat det samme selv! Jeg er sånn konstant halvtett i begge nesebor, noen ganger tett i det ene, noen ganger helt tett i det andre.

Simpelthen fordi det tetter seg til, uten snørr eller noe.

Men når jeg er i fysisk aktivitet åpner alt seg.

 

Har vært hos lege og fått det sjekket. Fikk resept på en nesespray som hjalp litt i starten, men etter hvert glemte jeg den bort og har ikke tatt den på noen mnd.. Men liker å tro at den hjalp litt =)

Lenke til kommentar

om du har lyst på å få stoppa det bare littegrann bare sånn fordi det er deilig kan du bruke saltvann.

 

Har du prøvd Xolin? En type nesespray som funker som bare rakkern på meg.

Mulig jeg bruker den litt for mye. Er det farlig å ta noen "overdoser" på nesespray? :wee:

sånn bortsett fra at det kan slutte å virke.

Endret av _Magnus_
Lenke til kommentar
Wow.. Har akkurat det samme selv! Jeg er sånn konstant halvtett i begge nesebor, noen ganger tett i det ene, noen ganger helt tett i det andre.

Simpelthen fordi det tetter seg til, uten snørr eller noe.

Men når jeg er i fysisk aktivitet åpner alt seg.

 

Har vært hos lege og fått det sjekket. Fikk resept på en nesespray som hjalp litt i starten, men etter hvert glemte jeg den bort og har ikke tatt den på noen mnd.. Men liker å tro at den hjalp litt =)

 

Vi har 100 % samme problem. Merkelig det at med en gang jeg begynner å løpe eller kommer i fysisk aktivitet så blir det helt åpent.

 

Jeg har prøvd 4 forskjellige nesesprayer, men ingen har hjulpet. Har hørt at det kan være at man har tette "vegger" så det blir tett. Man kan visst ta en operasjon på det.

 

Tror jeg tar en tur til legen snart.

Lenke til kommentar

Har også 100% det samme problemet. Slitt med det så lenge jeg kan huske.

Nesten alltid ett tett, varierer hvilket hull, ikke snørete eller noe bare tett.

 

Godt å hørre jeg ikke er den eneste, større sjangs at det finnes en løsning på det hele.

 

Når jeg gikk til legen ang dette fikk jeg også nesespray. Sprayen gjorde det hele bare verre. Gikk aldri tilbake, det burde jeg.

Lenke til kommentar

Haha, dette virket meget kjent ut for meg å. Er akkurat slikt for meg å. Ikke tett, går greit å puste gjennom nesa, men er "treigt", er aldri helt opent(men også skjeldent helt tett). Har pollen allergi, men er slikt om vinteren å(selv om jeg går på antihistaminer året rundt). Har vært slitk så lenge jeg kan huske, blir litt lei av det ja.

 

Vanlig nesespray er ikke noe å bruke. Den virker slik at det er opent i noen dager(så lenge man tar et par doser om dagen), men etter noen dager mister det helt vikninger(står på pakken at man ikke skal bruke det mange dager i strekk pga dette). Det er også slik at når man slutter å bruke den(om det er etter noen dager eller etter en dose) så går slimhinnene inn i en avrusningsperiode(:p) på noen dager. Og det vil si at man i de påfølgende dagene kommer til å være enda tettere.

 

Har snakket med lege om dette, og han sa også at ved slik "kronisk" tetthet er å ta nesespray nesten det værste man kan gjøre. Eneste gangene jeg gjør det er hvis jeg har et meget stort behov en dag for å ikke ha så tett nese. Men da vet jeg at i de neste dagene kommer jeg til å være enda tettere.

Lenke til kommentar
Wow.. Har akkurat det samme selv! Jeg er sånn konstant halvtett i begge nesebor, noen ganger tett i det ene, noen ganger helt tett i det andre.

Simpelthen fordi det tetter seg til, uten snørr eller noe.

Men når jeg er i fysisk aktivitet åpner alt seg.

 

Har vært hos lege og fått det sjekket. Fikk resept på en nesespray som hjalp litt i starten, men etter hvert glemte jeg den bort og har ikke tatt den på noen mnd.. Men liker å tro at den hjalp litt =)

 

Vi har 100 % samme problem. Merkelig det at med en gang jeg begynner å løpe eller kommer i fysisk aktivitet så blir det helt åpent.

 

Jeg har prøvd 4 forskjellige nesesprayer, men ingen har hjulpet. Har hørt at det kan være at man har tette "vegger" så det blir tett. Man kan visst ta en operasjon på det.

 

Tror jeg tar en tur til legen snart.

Vurdert å begynne å trene fast ? :)

Lenke til kommentar
tren litt hver dag, og ellers gå for nesespray/saltvann ^^ En mulig hurtigløsning. For å fjerne det helt, stikk te legen ;)

 

Når jeg sa at virkningen av å trene går over fort så mente jeg etter sånn en time ca. Og hvis du leste posten min tidligere om nesespray så ville du vite at du ikke kan gå på det hele tiden...

Lenke til kommentar

JEg har akkurat samme problemet som dere. Vært tett i flere år, nå rett før jul gadd jeg ikke dette mer og gikk til fastlegen min. Der fikk jeg resept på en nesespray som han håpet kom til å hjelpe, og om ikke det hjalp fikk jeg sånn videresendingslapp til en øre nese hals-dude. Skal nå dit, så fort jeg får bestilt time, kan gi beskjed hvordan det gikk. Er flere muligheter etter det jeg forstår, kan være nesepolypper blant annet. Dette skal kunne fjernes av lege.

Lenke til kommentar

Det kan være at du er plaget av det samme som meg, At en del av nesemuslingen rett og slett er for stor. Hos meg er den nedre nesemuslingen for stor slik at den blokerer for lufttilførselen. Hvis det er det du er plaget av vil ikke noen form for nesespray funke. Det eneste som funker da er å fikse det på sykehuset. Jeg venter på det nå.. bare litt under et år til nå..

 

Edit: Kan bare nevne at jeg aldri er tett eller noe slikt.

Endret av Runarbs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...