Gå til innhold

Ti spådommer for 2008


Anbefalte innlegg

1. GPS, GPS, GPS

- Det tror jeg også

 

2. Endelig fastpris

- Det tror jeg også

 

3. Vi oppdager endelig 3G

- Det spørs. Folk flest får neppe noe mer kjennskap til det. Det er og blir noe for spesielt interesserte.

 

4. Musikk på mobilen tar av

- Skjedde ikke det i 2006/2007?

- Musikkbutikker koblet til mobiler vil sikkert få et oppsving men jeg tror ikke det blir noen landeplage akkurat.

 

5. Ice med mobiltelefoner, men selger dårlig

- Det tror jeg også

 

6. Konkurranse i mobilnettet

- Glimrende! Det har jeg ikke tenkt noe særlig over, men håper det stemmer.

 

7. Musikkmobiler med masse minne

- Det tror jeg også

 

8. Iphone klarer ikke å utfordre

- Det tror jeg også

 

9. Kameramobilen blir like bra som et digitalkamera

- Det skjer garantert ikke. Det er plassbegrensningen til kameradelen som gjør at mobilkameraer aldri vil nå opp til bildekvaliteten på digitalkameraer. Uansett hvilken teknologi som innføres i mobilkameraer så vil det samme gjøres bedre i digitalkameraer. Dere vil nok få rett i det med 8 megapixler men ikke på bildekvalitet. 8 elendige megapixler blir aldri like bra som 8 gode megapixler.

 

10. Harddisken blir avleggs ...i alle fall på mp3-spillere og mobiler.

- Det tror jeg også

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9. Kameramobilen blir like bra som et digitalkamera

- Det skjer garantert ikke. Det er plassbegrensningen til kameradelen som gjør at mobilkameraer aldri vil nå opp til bildekvaliteten på digitalkameraer. Uansett hvilken teknologi som innføres i mobilkameraer så vil det samme gjøres bedre i digitalkameraer. Dere vil nok få rett i det med 8 megapixler men ikke på bildekvalitet. 8 elendige megapixler blir aldri like bra som 8 gode megapixler.

Jeg tror faktisk vi vil se at mobilkamera kan matche billige budsjettkamera og digitalkameraer fra noen få år tilbake. Ser allerede nå at f.eks N82 som jeg har matcher f.eks den gamle testvinneren nikon 3700 som jeg også har på bildekvalitet. Nå er den riktignok noen år og har bare 3,2 mp, men den tar allikevel bra nok bilder til at de kan forstørres noen hakk :)

Lenke til kommentar

1 : Ja, GPS kommer.

2 : Tjah, jeg HÅPER det, men tror heller det kommer til å bli noe a-la ordningen i sverige der du får lavere pris hvis du binder deg til ett abbonemang for en gitt tidsperiode.

3 : Nei, vanlige mannen i gata kommer ikke til å "oppdage" 3G det er godt utbygd på cafeer for å surfe når man sitter der. Ellers, så er det mer "hyttesurfing" og det tror jeg ikke kommer til å ta av på enda ett år.

4 : Dette har da skjedd for en stund siden. 2005-06 eneste forskjellen blir mer minne.

5 : Har ikke peiling, så skal ikke uttale meg... Men, robuste, dyre telefoner har vært forsøkt før....

6 : Tjah, håper det.

7 : Sant, men er i mine øyne bare en logisk videreføring. av punkt 4....

8 : Denne er jeg uenig i, da jeg er ganske spent på "må ha" effekten til Iphone kontra f.eks nokia... Menmen, man får se.

9 : Joda, mye mulig.

10 : Ja, flashminne fosser ufortrødent videre.

Lenke til kommentar
9. Kameramobilen blir like bra som et digitalkamera

- Det skjer garantert ikke. Det er plassbegrensningen til kameradelen som gjør at mobilkameraer aldri vil nå opp til bildekvaliteten på digitalkameraer. Uansett hvilken teknologi som innføres i mobilkameraer så vil det samme gjøres bedre i digitalkameraer. Dere vil nok få rett i det med 8 megapixler men ikke på bildekvalitet. 8 elendige megapixler blir aldri like bra som 8 gode megapixler.

Jeg tror faktisk vi vil se at mobilkamera kan matche billige budsjettkamera og digitalkameraer fra noen få år tilbake. Ser allerede nå at f.eks N82 som jeg har matcher f.eks den gamle testvinneren nikon 3700 som jeg også har på bildekvalitet. Nå er den riktignok noen år og har bare 3,2 mp, men den tar allikevel bra nok bilder til at de kan forstørres noen hakk :)

Nå er det vel litt urettferdig å sammenligne et digitalkamera fra 2003 med en mobil fra 2008? Det jeg prøver å si er at mobilkameraer alltid vil henge etter grunnet størrelse på optikk og bildebrikke.

 

Når det gjelder Nikon 3700 vs Nokia N82 så tviler jeg sterkt på at Nokia-telefonen slår selv det gamle kameraet på bildekvalitet. Jeg skulle gjerne sett en grundigere testing/sammenligning av de to under ulike forhold. Selv har jeg sammenlignet Nokia N73 med et 4 år gammelt HP 735 og kunnet slå fast at Nokiaen ennå har langt igjen før det innhenter kvaliteten til det gamle low-end kameraet.

 

Men over til mobil vs kamera fra samme årstall: Mobilkameraer vil alltid henge etter kompaktkameraer grunnet størrelse. Det er en del fysiske begrensninger med tanke på blenderåpning, pixeltetthet og lysmengde som gjør at et kamera der optikken og bildebrikken i beste fall tar 10*10*10 mm aldri vil slå kvaliteten til et som er 20*20*20 mm, gitt at teknologien er like moderne/god.

Lenke til kommentar

4. Musikk på mobilen tar av

Nokias satsing på sin egen musikkbutikk gir hele bransjen et spark bak. Til neste år kommer Sony Ericsson med en egen musikkbutikk tett knyttet opp mot Walkman-telefonene, slik at du kan søke opp og kjøpe musikk rett fra musikkspilleren. Operatørenes musikkbutikker vil fungere på nesten alle telefoner som har riktige spesifikasjoner. Netcom ordner fornuftige priser i sin musikkbutikk, i motsetning til i dag. Vi vil også få se fastprisavtaler hvor du kan laste ned så mye musikk du vil for en fast sum i måneden.

 

 

Ok iphone har hatt dette en stund nå.. det heter Itunes til dem som ikke visste det

 

 

7. Musikkmobiler med masse minne

En av mobilprodusentene kommer til å kline til med en mobiltelefon som har 16 eller 32 GB innebygget flashminne. Nokia vil trolig gå rett i strupen på Iphone med sine nye telefoner med trykkfølsomme skjermer, som får mye minne. En skikkelig musikkmobil i 2008 må ha minst 8 GB innebygget minne eller støtte for minst 8 GB minnekort.

 

Iphone kommer med en ny versjon til sommeren med 16 gb minne tror jeg..

 

8. Iphone klarer ikke å utfordre

Joda, Iphone kommer til Norge over nyttår. Men til tross for mye oppmerksomhet den første tiden, vil ikke spesielt mange la seg friste, spesielt på grunn av den "høye" prisen både med og uten abonnement.

 

Iphonen koster ikke spessielt mye mer (hvis den koster mer) en samsung eller lg sine tutch modeller pluss at på iphone er det bedre kvalfikasjoner. har du hørt om noen telefon som noen har dratt utenlands for å få tak i? se på www.Finn.no så kan du se hvor mange som har kjøpt den utenlands(det er fler en dem som er der da..)

Lenke til kommentar
Ok iphone har hatt dette en stund nå.. det heter Itunes til dem som ikke visste det

iPhone har hatt dette en stund? iPhone har ikke engang kommet til Norge enda. Og Nokia "har også hatt dette en stund". musikkbutikken er oppe og går som bare det og man kan laste ned både fra mobilen direkte eller fra PCen, uten at man trenger ekstra programvare. I tillegg kan man fritt flytte sangene mellom mobilen og PCen. Det er (dessverre) mer enn Apple kan skryte på seg.

har du hørt om noen telefon som noen har dratt utenlands for å få tak i? se på www.Finn.no så kan du se hvor mange som har kjøpt den utenlands(det er fler en dem som er der da..)

Å kjøpe mobil fra USA er da ikke så uvanlig? Kjøpte min Nokia N95 8GB fra utlandet selv faktisk. Og her er en helt egen tråd bare for bestilling av N95 8GB fra utlandet.

Lenke til kommentar
9. Kameramobilen blir like bra som et digitalkamera

- Det skjer garantert ikke. Det er plassbegrensningen til kameradelen som gjør at mobilkameraer aldri vil nå opp til bildekvaliteten på digitalkameraer. Uansett hvilken teknologi som innføres i mobilkameraer så vil det samme gjøres bedre i digitalkameraer. Dere vil nok få rett i det med 8 megapixler men ikke på bildekvalitet. 8 elendige megapixler blir aldri like bra som 8 gode megapixler.

Jeg tror faktisk vi vil se at mobilkamera kan matche billige budsjettkamera og digitalkameraer fra noen få år tilbake. Ser allerede nå at f.eks N82 som jeg har matcher f.eks den gamle testvinneren nikon 3700 som jeg også har på bildekvalitet. Nå er den riktignok noen år og har bare 3,2 mp, men den tar allikevel bra nok bilder til at de kan forstørres noen hakk :)

Nå er det vel litt urettferdig å sammenligne et digitalkamera fra 2003 med en mobil fra 2008? Det jeg prøver å si er at mobilkameraer alltid vil henge etter grunnet størrelse på optikk og bildebrikke.

 

Når det gjelder Nikon 3700 vs Nokia N82 så tviler jeg sterkt på at Nokia-telefonen slår selv det gamle kameraet på bildekvalitet. Jeg skulle gjerne sett en grundigere testing/sammenligning av de to under ulike forhold. Selv har jeg sammenlignet Nokia N73 med et 4 år gammelt HP 735 og kunnet slå fast at Nokiaen ennå har langt igjen før det innhenter kvaliteten til det gamle low-end kameraet.

 

Men over til mobil vs kamera fra samme årstall: Mobilkameraer vil alltid henge etter kompaktkameraer grunnet størrelse. Det er en del fysiske begrensninger med tanke på blenderåpning, pixeltetthet og lysmengde som gjør at et kamera der optikken og bildebrikken i beste fall tar 10*10*10 mm aldri vil slå kvaliteten til et som er 20*20*20 mm, gitt at teknologien er like moderne/god.

Les hva jeg skriver da, jeg sier jo ikke at de tar igjen digitalkamera, men de kommer til å måle seg med eldre digitalkamera og de aller billigste digitalkameraene (da mener jeg virkelig budsjett, ikke billigste powershot etc).

 

Når jeg sammenligner f.eks nattbilder tatt med N82 og 3700 har N82 lavere støynivå og klarere bilde. Jeg må ha 3700 på stativ\liggende på noe for å få klare nattbilder, N82 greier jeg å til skarpe bilder bare ved å holde armen godt inntil kroppen for stabilisering. Generelt er det mer støy på nikonbildene og de blir blasse, eneste jeg vil si faller i favør av nikon er at nokia bruker litt for kraftig oppskrapingsfilter som kommer til uttrykk på enkelte bilder. I senere firmwares vil jeg dog tro dette bedrer seg, det skjedde ihvertfall med N73 og N93 :)

Lenke til kommentar

Mitt svar til nummer 10:

Den dagen mp3-spelarar og mobiltelefonar kan bli eitt utan at det er batteriproblem inne i bildet, det er ein fin dag. For at ein i dag skal ha ein god telefon med mykje plass og muligheit til å sjå film på, må ein ut med meir enn kva mannen i gata får i lønn.

 

Det å kalle mp3-spelarar og mediaspelarar for klumpete er pisspreik. Ryktene om at mp3-spelarar er flopp har gått i årevis, men salget på mp3-spelarar har _knapt_ gått ned.

 

Etter mine erfaringar vil mp3-spelarane leve lenge endå, kanskje endå lenger enn dei har eksistert. Eg har allereie eigd/brukt 3 mp3-mobiltelefonar over tid, men ingen av dei har slått mp3-spelaren eg hadde. Btw, 64GiB flashminne må jo suge straum som berre juling?

Lenke til kommentar
Etter mine erfaringar vil mp3-spelarane leve lenge endå, kanskje endå lenger enn dei har eksistert. Eg har allereie eigd/brukt 3 mp3-mobiltelefonar over tid, men ingen av dei har slått mp3-spelaren eg hadde. Btw, 64GiB flashminne må jo suge straum som berre juling?

Effektforbruket til flashminne er ikke proporsjonalt med kapasiteten. Kun den aktive delen av flashminnet (den som det leses fra eller skrives til) bruker effekt. Resten ligger i "dvale".

1 GiB bruker altså like mye/lite som 64 GiB.

Lenke til kommentar

500GB er fult mulig med flash i 1,8"-format. Det blir bare veldig dyrt. Veldig dyrt er i det minste bedre enn umulig slik det er med dagens harddisker. 3,5" harddisker er ikke akkurat portable.

 

Ikke at jeg skjønner hva man skal med så mye plass på en bærbar spiller, men sier du at du har lyst på det så tror jeg at det er et marked for det.

Lenke til kommentar

Når det gjeld iPhone, så trur eg den kjem til å selge ein god del. 3500,- er ikkje så halvgale, sjølv om det er 1000,- meir enn om du kjøper i USA + TurboSim for unlocking. Dei går jo for rundt 5000,- på finn.no i dag.

 

Har sjølv ein ny iPhone og tok med ein god del i julegåver :) Sjøl om den ikkje støtter det "hotteste" av teknologi, er interfacen såpass "fancy" at det er lysår foran alt eg har sett av andre mobilar. Det er rett og slett grisetøft :D

 

Den er blitt hypa opp ganske kraftig, men har og fått ein del kritikk. Neste generasjon vil sikkert svare på kritikk når det gjeld svak teknologi, og det er sikkert heilt etter planen. Den har jo solgt noe heilt vanvittig i USA og det må jo noko til for å få folk til å oppgradere.

 

Trur forresten det er tatt inn fleire tusen iPhones til landet alt. Tviler på det same gjeld desse andre mobilane.

 

Det som gjorde det for meg er at den appellerer veldig til særleg datainteresserte siden den køyrer ein nedskalert utgåve av OSX. Dvs du har i praksis UNIX på telefonen. Du kan installere massevis av program/modifikasjonar/spel gjennom ein enkel installeringsinterface (les type synaptic).

 

Og som mangeårig linuxbruker må eg sei at ein mobil med unix-shell og ssh login kvalifiserer som eit "må ha" :D

 

Du kan og spele gamle lucasarts-spel gjennom scummvm, nintendo spel etc. Unix-basisen gjer at veldig mykje av eksisterande open-source programvare til linux/unix vil kunne portast over. UI må lagast, men dette virker å vere tåleg greit å lage til iphone, siden det alt eksisterer store mengder programvare og den kun har vore i salg i relativt kort tid.

 

Den er nok meir eit leiketøy enn ein praktisk mobil, men trur ikkje det kjem til å hindre salget ;)

Lenke til kommentar
Du kan og spele gamle lucasarts-spel gjennom scummvm, nintendo spel etc. Unix-basisen gjer at veldig mykje av eksisterande open-source programvare til linux/unix vil kunne portast over. UI må lagast, men dette virker å vere tåleg greit å lage til iphone, siden det alt eksisterer store mengder programvare og den kun har vore i salg i relativt kort tid.

Men du må hacke den før du kan installere programmer på den. Og alt du nevner kan man allerede gjøre på andre smarttelefoner, ofte bedre også.

 

Det er absolutt ingenting man kan på iPhone som man ikke kan på f.eks. Nokia N82.

Lenke til kommentar
Du kan og spele gamle lucasarts-spel gjennom scummvm, nintendo spel etc. Unix-basisen gjer at veldig mykje av eksisterande open-source programvare til linux/unix vil kunne portast over. UI må lagast, men dette virker å vere tåleg greit å lage til iphone, siden det alt eksisterer store mengder programvare og den kun har vore i salg i relativt kort tid.

Men du må hacke den før du kan installere programmer på den. Og alt du nevner kan man allerede gjøre på andre smarttelefoner, ofte bedre også.

 

Det er absolutt ingenting man kan på iPhone som man ikke kan på f.eks. Nokia N82.

 

Ok, det stemmer sikkert. Sa ikkje at iPhone var "be all end all", men den er tøff og vil sikkert selge ein god del. Så godt som alle som ser iPhone begynner erfaringsmessig å sikle litt ;)

 

Eg ga ca 2500,- for ein iPhone ferdig klar til bruk med alle SIM-kort. Kor mykje koster ein N82 u/abb?

 

Er brukerinterface og skjerm like bra på N82? Kva med musikk/video, er dette bedre på N82?

 

At den kan hackes er som sagt ein god del av grunnen til at eg kjøpte den. Av same grunn kjøpte eg ein Xbox. Ville aldri kjøpt dei om eg ikkje kunne installert kva eg ville på dei. Å hacke iPhone er dessuten enkelt og det fins program som kan fikse biffen om du er skeptisk til å gå "hands on" til verks.

Lenke til kommentar
Du kan og spele gamle lucasarts-spel gjennom scummvm, nintendo spel etc. Unix-basisen gjer at veldig mykje av eksisterande open-source programvare til linux/unix vil kunne portast over. UI må lagast, men dette virker å vere tåleg greit å lage til iphone, siden det alt eksisterer store mengder programvare og den kun har vore i salg i relativt kort tid.

Men du må hacke den før du kan installere programmer på den. Og alt du nevner kan man allerede gjøre på andre smarttelefoner, ofte bedre også.

 

Det er absolutt ingenting man kan på iPhone som man ikke kan på f.eks. Nokia N82.

 

Joda, DET er det faktisk. På iPhone kan du installere 100 % av alle applikasjonene som eksisterer til den uten å betale et rødt øre. Kan du det på Symbian? :)

 

Jeg skulle til å si at jeg tviler på at Symbian har en gitar-tuner-applikasjon, men det stemte ikke. Du må derimot betale for den :)

Lenke til kommentar
Eg ga ca 2500,- for ein iPhone ferdig klar til bruk med alle SIM-kort. Kor mykje koster ein N82 u/abb?
Siden iPhone ikke er til salgs i Norge enda vil jeg gi N82 samme "fordel" (om man kan kalle det det) som iPhone og gå ut ifra amerikansk pris. En N82 uten abbonement koster 3000 kr (+frakt). Altså ikke så alt for stor forskjell fra iPhone.

 

Er brukerinterface og skjerm like bra på N82? Kva med musikk/video, er dette bedre på N82?
Brukerinterface er helt topp på N82. Det er det også på iPhone. De er forskjellige men gode på hver sin måte. iPhone har flere animasjoner, N82 har tilpassingsmuligheter. Skjerm er bedre på iPhone. Ingen tvil der. Musikk og video vil jeg si er bedre på N82. Musikk er bedre på grunn av minijack og A2DP, samt flere støttede formater (og bedre lydkvalitet etter det jeg har hørt). Video er bedre pga støtte for langt flere codecs og formater. Vet også at en N82 kan dekode en film i DVD oppløsning i 30 FPS. Om det er bedre eller dårligere enn iPhone vet jeg ikke.

 

Joda, DET er det faktisk. På iPhone kan du installere 100 % av alle applikasjonene som eksisterer til den uten å betale et rødt øre. Kan du det på Symbian? :)
Men fremdeles eksisterer det flere freeware programmer til symbian. Foresten vet du like godt som meg at grunnen til at du ikke må betale for iPhone programmer er fordi det ikke finnes noen, som igjen er fordi SDKen ikke er ute og det er derfor ikke spesielt gunstig for utvilklere å selge programmene ;) Så snart SDKen slippes vil det endre seg.

 

Men for å svare rett ut på spørsmålet dit: Ja, det kan man, men ikke lovlig selvsakt. :p Cracks til symbian er så utbredt at du omtrent ikke trenger å lete etter det for å finne det en gang.

 

(foresten så snakket jeg om funksjoner og faktiske bruksområder)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...