Gå til innhold

Metal Gear Solid: Mytene, løgnene og sannhetene (OBS! MGS4 Spoilers!)


Szmekken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Omsider ferdig med MGS4, og FY FAEN for en opplevelse det var. Sitter igjen med en klump i magen og tåre i øyeviken. Er virkelig hele historien om Solid Snake over?

 

Det tok meg faktisk 4 måneder fra jeg fikk spillet, til jeg fikk fullført det. Dette skyldes ene og alene frykten jeg hadde over å bli så vanvittig skuffet over avslutningen på tidenes spillserie (som har sammenheng med at jeg var skråsikker på at Solid ville dø på slutten, ettersom det var det ryktene forut for utgivelsen hadde gitt uttrykk for) Pga denne frykten drøyde jeg en liten evighet med å gå videre fra Act3, men da jeg tidligere i dag tok motet til meg og fortsatte spillopplevelsen, angrer jeg ikke ett sekund. Vel, jeg holdt på å fly på veggene da Solid satte pistolløpet mellom tennene og fyrte av, og det jeg trodde var den endelige rulleteksten satte igang. Kunne virkelig Kojima servere meg en så svak slutt som dette? Jeg er nå vanvittig glad for at jeg ikke knuste PS3en i sinne, som jeg i en spontanreaksjon fort kunne funnet på å ha gjort. Det som kom etter rulleteksten var virkelig prikken over i-en. Et gjensyn med Big Boss in real life var over all forventning, og jeg føler meg helt rusa etter å kunnet bevitne dette. FY FAEN FOR EN HISTORIE!!

 

Men for å være ærlig, sitter jeg igjen med noen få spørsmål. Noen spørsmål jeg ikke klarer å surre meg til å konkretisere i nuet. Men jeg så Jorchi nevnte noe om en MGS Database i tidligere innlegg? Noen som har link til denne?

 

Forresten, må jeg si at jeg ble hakket skuffet over å lese i denne tråden igjen, etter 4 måneders avbrekk. Det kan riktignok ha sammenheng med at jeg hadde skyhøye forventninger og så for meg 40 sider med saftige diskusjoner og refleksjoner omkring det som var slutten på en episk spillserie. Men jeg savner allikevel en god del refleksjoner og meninger. Eller var historien virkelig så fullført at det ikke er noe å diskutere?

 

For å oppsummere min spillopplevelse kan jeg si følgende:

Pluss:

+ Tidenes story. The end

+ Tidenes gameplay. The end (fjernet etter bevisstgjøring av chiefo)

+ Bossene var åttestjerners.

+ En fantastisk slutt på en fantastisk serie.

++++++++++++++++++++++++++++++

++++++++++++++++++++++++++++++

 

Minus:

- Var ikke særlig fornøyd med å krige mot de små, mangearmede Cyborg-lignende skapningene. Noen andre som ikke likte dette særlig? (mulig jeg er noe konservativ og foretrekker å skyte ekte mennesker)

- Jeg ble noe skuffet over opplevelsen på Shadow Moses. Kanskje dette var fordi det ikke var noen særlige motstandere på denne levelen? Forventningene mine var nok skamhøye også på denne levelen.

- Cut-scenesene var hakket for Hollywood i perioder (ikke at jeg har noe særlig imot dette, men det var rett og slett litt flaut å sitte og leve meg inn i scenene, mens dama sitter på sida og halvveis ler av meg)

- Generelt det at alle motstanderne var en slags form for maskiner. Som tidligere nevnt likte jeg nok bedre å skyte ekte mennesker, som i MGS1-2-3. Men jeg skjønner dog at denne "maskinifiseringen" skyldes storyen og årstallet.

 

For å ha det sagt; minusene er bare flisespikkeri, og er først og fremst et resultat av mine skyhøye forventninger. Og dessuten; jeg kunne fortsatt med plussene i det vide og det brede, men velger å fokusere på minusene. Noen som har noen refleksjoner omkring dette?

 

Edit: Btw: Hva skjedde med Vamp? Jeg husker ikke hvor denne lille rakkeren ble av.

Endret av Yiddo
Lenke til kommentar

Grunnen til at vi ikke har diskutert noe særlig mer, er vel at det ikke er mer å diskutere. Vi fikk jo svar på alt, ALT! Tipper jeg spiller gjennom hele serien en siste gang nå til jul, sagt at jeg får fri fra jobben. Etter en yterligere gjennomspilling skal jeg la MGS hvile i hvert fall 10 år.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

Jeg har bare såvidt rørt MSG2 og sett litt av MSG1, så jeg måtte bruke Gametrailers retroperspective og Youtube for å hente meg inn... det ble likevel litt vel heavy med hvem the Patriots var, og om man i de originale MG-serien altså var på "feil side"? (Zero sin) og at Big Boss alltid har hatt "gode" hensikter?

 

Ocelot var på den siden fikk jeg inntrykk av, mot Patriots som styrte alt.. men jeg hadde ingen fjes å feste The Patriots til - men det er vel rett slik antar jeg. Litt usikker på Liquid Snake, var han en ond kar på jakt etter noe eget - eller med samme ambisjonene som Big Boss? Å styrte The Patriots... Har Solid Snake egentlig vært Patriots våpen hele tiden?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Hva synes folk egentlig om alle retconsene i MGS4? I juni kjøpte jeg dem fult og helt, men nå må jeg innrømme at de plager meg noe.

 

 

Retcons? Nooen som kan forklare meg hva dette er?

 

RETroactive CONtinuity

 

Ya dig?

 

Kan du nevne noen eksakte RetCons fra MGS4, så jeg kan gjøre meg opp en mening og besvare 1. posten din?

 

Dr Clark ble i MGS1 referert til som han, av Naomi. I MGS4 får vi vite at det er en hun(Paramedic). I MGSdatabase får vi forklart at Naomi uttalte seg som hun gjorde fordi hun ikke visste kjønnet hennes, men den kjøper jeg selvsagt ikke.

 

Naomi : It happened right after you retired. My predecessor, Dr. Clark, was in charge.

Campbell : Dr. Clark...

Naomi : Yes. He started the gene therapy project.

Snake : And where is he now?

Naomi : He was killed in an explosion in his lab two years ago.

 

Så det at Ocelot egentlig aldri var Liquid, men spilte hans rolle hele tiden. Det er i og for seg en forklaring jeg er fornøyd med, da alternativet ville ha vært svært urealistisk og tullete. Dog, når det er sagt, var det nok først i forbindelse med fireren at han kom på denne twisten.

 

Begge deler er eksempler som gjør det hele mindre troverdig – plottwister som kun er ment å sjokkere …

 

edit: post nr 3000 ...

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Da var Metal gear solid serien fullført her og.

når jeg tenker etter har jeg levd med mgs en stund uten å vite det.

jeg kjøpte mgs 3 når det kom ut etter å ha sett en trailer på en demo(en tid uten internet og jeg var gangske liten)jeg spillte spillet til jeg kom til the sorrow men med han strevde jeg med i mange timmer. Men så ga jeg opp å la spillet i fra meg i noen år .

 

Men så like før lansering av mgs 4 fant jeg ut at jeg måtte finne ut av alt og prøve og sette meg inn i det.jeg kunne ikke sjønne at snake var meg i bådde mgs 3,1, og 2.så jeg leste rundt på forum å fant litt ut om hvordan ting hang sammen.så ble jeg inspirert til å gjøre ferdig mgs 3(som jeg virkelig likte helt til jeg satt meg fast).

så etter å ha rundet det og sett igjennom eneren og spilt halve.fikk jeg for en måned siden sett mgs 2 substance inne på en spaceworld butikk.kjøpte det lånte en xbox å spillte igjennom det i strekk.så leste jeg denne tråden til den var rett før lansering pluss at jeg så igjennom en video av mgs3 (spillet er dessvere blitt ødelagd)

 

så var det klart for metal gear solid 4.som aldri skuffet,nesten(pausa litt når jeg kom til båten)men alikavell holder det i masse vis til å værre den beste video/spill opplevelsen jeg har hatt noen gang.Alt det som kjedde etter du banka ocelot var helt fantaskisk har aldri følt meg sånn noen gang serlig etter videoen med big boss det tok kaka

 

kanskje ett ubrukelig innlegg etter at alt er oppklart men lagt inn som en takk til tråden for å ha hjulpet meg til å forstå hvordan ting var

 

Metal gear serien 10/10 glatt

Endret av nyttskjermkort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...