Gå til innhold

Metal Gear Solid: Mytene, løgnene og sannhetene (OBS! MGS4 Spoilers!)


Szmekken

Anbefalte innlegg

Metal Gear Solid: Mytene, løynene og sannhetene

 

 

Jeg er sikker på at det er flere enn meg her på forumet som synes at ventetiden til Metal Gear Solid 4: Guns Of The Patriots kommer er alt for lang. Så i kjølevannet av ventetiden etter et av de mest etterlengtede spillene i historien har jeg startet et lite MGS maraton. Jeg skal spille meg gjennom samtlige av spillene som er regnet som en del av tidslinjen. Dette for å oppnå et minimum av nostalgi i romjulen, komme i riktig MGS stemning før fireren kommer ut, men hovedsakelig fordi viktige hendelser fra historien har en tendens til å glippe med tiden.

 

I den siste tiden har det vært startet en rekke tråder her angående gjennomgang av tidligere MGS spill. Derfor mener jeg det er på sin rette plass med en informasjonstråd som kan bekrefte/avkrefte en del myter rundt spillserien. Det vil også være åpent for direkte spørsmål angående hendelser i serien.

 

Først en liten påminnelse om hvilke spill som faktisk teller i tidslinjen (Sortert etter når på tidslinjen spillene finner sted)

 

- Metal Gear Solid 3: Snake Eater (2004)

- Metal Gear Solid: Portable Ops (2006)

- Metal Gear (1987)

- Metal Gear 2: Solid Snake (1990)

- Metal Gear Solid (1998)

- Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (2001)

 

Imidlertid må vi ha noen få retningslinjer her for å unngå at vi ender opp med en stor ubruklig samletråd. Derfor må jeg be om at vi holder oss til emnet. Alt snakk om MGS-serien som ikke er direkte knyttet opp mot myter, hendelser osv. vil bli sett på som spam. Det ville også vært fint om all ”senstitiv” informasjon ble skjult i spoilerwarns, men med en liten notis over om hva informasjonen omhandler. Slik kan vi enkelt finne hvor i postene informasjonen befinner seg.

 

Jeg håper denne tråden kan bidra til å øke Metal Gear Solid kunnskapene her i forumet betraktelig. ;)

 

Så, jeg får påta meg oppgaven med å begynne:

 

Det råder mye forvirring rundt når hendelsene i MGS-serien finner sted i forhold til vår tidslinje. Selv trodde jeg lenge at hendelsene tok sted ettersom når spillene ble utgitt. Det er imidlertid feil. Kojima er generelt lite sjenerøs når det kommer til å gi konkrete hint angående tider, aldre og lignende. Men legger man sammen to og to kommer man til følgende:

 

 

- Shadow Moses, altså Metal Gear Solid, finner sted i 2005

- Tanker, altså første del av Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty, finner sted i 2007

- Plant, altså andre del av Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty, finner sted i 2009

 

 

 

I tillegg er det nok mye feilinfo ute og går vedrørende Solid Snakes og Liquid Snakes alder:

 

 

 

De er "født" i 1972 som en del av Les Enfant Terible prosjektet.

Ergo er Snake x2 33 år i Metal Gear Solid, 35 år i Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty første del og 37 i andre del.

 

Merk: Dato for fødsel er uvist, følgelig kan alderen avike med 1 år.

 

 

Før du leser videre vil jeg bare få benytte anledningen til å advare mot eventuelle spoilere.

 

Jeg ser frem til mye god info i tiden "Mens vi venter" :!:

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*KREMT*

Hva skjedde med:

-Metal Gear

-Metal Gear 2 ?????

-------------------------------------

 

Uansett nå er det lenge siden jeg har spilt noen av MGS spilla

tror det er på tide å ta de opp igjen, men:

 

I MPO har han mannen Adam/Ocelot snakker med på slutten samme kodenavn som

Null (Gray Fox) eneste jeg kommer på i den sammenheng er

Major Zero.....

 

Noen som har noe på dette eller kan huske noe spesielt fra spilla?

 

 

 

(Note jeg er helt ute av MGS right now, så er ganske tåkete....:p )

Endret av Red_Sun
Lenke til kommentar

Det er sant, men jeg vet ikke om det har noen direkte sammenheng. Der blir jo Grey Fox kalt "null" fordi han er et null i den forstand at han hverken tenker eller behøver stort. Han er jo kun en drapsmaskin som de "resetter" etter hvert fullført oppdrag, slik at han ikke skal bære noen som hels nag. De setter han til nullpunktet på en måte.

 

Godt mulig jeg har oversett noe viktig her men, noen andre som vet noe?

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Det er sant, men jeg vet ikke om det har noen direkte sammenheng. Der blir jo Grey Fox kalt "null" fordi han er et null i den forstand at han hverken tenker eller behøver stort. Han er jo kun en drapsmaskin som de "resetter" etter hvert fullført oppdrag, slik at han ikke skal bære noen som hels nag. De setter han til nullpunktet på en måte.

 

Godt mulig jeg har oversett noe viktig her men, noen andre som vet noe?

 

 

Gene referer jo til at det er "mannen med samme kodenavn som Null"

men vi får se da, kanskje no mer i mgs4? :p

Lenke til kommentar

Har bare spilt Metal Gear Solid til Playstation 1, og lurer på noe om Revolver Ocelot:

 

 

Hvor ble han egentlig av i Metal Gear Solid? Liksom, når du skulle bruke det kortet for å deaktivere Metal Gear, så man at Liquid Snake og Ocelot snakket sammen på det rommet. Hvor ble det av Ocelt siden? Så ikke noe til han i resten av spillet... Synes bare det var litt... rart.

 

Lenke til kommentar

Det mangler litt på lista. Blant annet det geniale Metal Gear Solid: Ghost Babel for GBC, og det forferdelige Metal Gear: Snake's Revenge for NES.

 

Linky: http://www.gamespot.com/gamespot/features/...ory/p10_01.html

 

 

Metal Gear Trivia :) - Hideo Kojima designet prototypene av brettene i MGS med Lego og et digitalkamera -

 

Hideo Kojima's blogg: http://www.blog.konami.jp/gs/hideoblog_e/

 

 

 

EDIT: la til litt

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Har bare spilt Metal Gear Solid til Playstation 1, og lurer på noe om Revolver Ocelot:

 

 

Hvor ble han egentlig av i Metal Gear Solid? Liksom, når du skulle bruke det kortet for å deaktivere Metal Gear, så man at Liquid Snake og Ocelot snakket sammen på det rommet. Hvor ble det av Ocelt siden? Så ikke noe til han i resten av spillet... Synes bare det var litt... rart.

 

Det lurer jeg på også. Det vil si, på slutten får vi jo presentert en dialog mellom han og Solidus. Akuratt hva som blir sagt der må jeg innrømme at jeg har glemt ...

 

Det mangler litt på lista. Blant annet det geniale Metal Gear Solid: Ghost Babel for GBC, og det forferdelige Metal Gear: Snake's Revenge for NES.

 

Disse to spillene er ikke regnet som en del av tidslinjen :)

Lenke til kommentar

Så Portable Ops blir regnet som en del av den "offisielle" historien? Det er vel to av de spillene? Uten å spoile, er det mye vesentlig informasjon man får ved å spille igjennom PSP spillene?

 

Vennligst gi et skikkelig svar, forumets mening kan være avgjørende for om jeg investerer i en PSP eller ikke :)

Lenke til kommentar
Så Portable Ops blir regnet som en del av den "offisielle" historien? Det er vel to av de spillene? Uten å spoile, er det mye vesentlig informasjon man får ved å spille igjennom PSP spillene?

 

Vennligst gi et skikkelig svar, forumets mening kan være avgjørende for om jeg investerer i en PSP eller ikke :)

 

 

Portable ops + er vel bare en addon.. tror ikke det er noe særlig story i den.. bare extra missions.. litt som mgs vr missions til psx.

 

Jo Portable OPS er en del av tidslinjen. Den finner sted rett etter Sneak Eater. Det som skiller POPS fra de andre MGS spillene er det faktum at spillet er delt inn i flere brett. Mens mann i tradisjonelle MGS spill har måttet komme seg fra A - Å, er det her flere leveler. Hvor vidt dette er en særlig god måte å gjøre det på er en annen ting :p

 

For å være ærlig vil jeg ikke kunne anbefale POPS om det innebærer at du må kjøpe en PSP kun med det mål for øyet å spille POPS. Jeg fikke ikke MGS-stemningen av det for å si det slik. Mangelen på stemmer osv. gjorde spillet til en middelmådig opplevelse, selv hos denne MGS fanen.

 

Disse to spillene er ikke regnet som en del av tidslinjen :)

 

Ok. Hvordan skiller man på det som er en del av tidslinjen?

 

Det er jeg litt usikker på, men det er hvert fall sluppen en del spill som vel kun er for underholdningens skyld. Som for eksempel disse i ACID serien til psp. Det er vel heller myntet mot den litt mer harføre MGS-fanskaren. Her blir man presentert en historie, men den har ingen ting med den virkelige tidslinjen. Det kan være litt forvirrende, jeg vet.

 

Når det kommer til Snake's Revenge er det ikke regnet som en del av tidslinjen fordi den opprinnelige skaperen, Hideo Kojima, ikke var innvolvert i produksjonen. Snake's Revenge er vel regnet som Metal Gear Solid-seriens sorte får. På lik linje som Zelda spillene til Philiphs CDi maskin, hvis du er kjent med disse.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

Er du en MGS die hard fan finner du en løsning :p

 

Jeg husker selv at jeg ikke hadde penger til en psp da MPO(Portable Ops) kom ut, så jeg lånte fettern min sin og kjøpte spillet (uten å ha PSP!)

Grunnen var nok fordi jeg syntes Big Boss/Naked Snake var mye mer spennende enn Solid Snake :p

 

Når vi er i gang med Big Boss, jeg ble ganske sjokka når jeg så den MGS4-traileren da

Eva bare blæster ut: CALL ME BIG MAMA x)

Endret av Red_Sun
Lenke til kommentar

Har forresten et spørsmål jeg håper noen kan svare på. I min reise gjennom serien har jeg nå kommet et godt stykke inn i Metal Gear Solid. Jeg er seriøst overveldet over all informasjonen rundt kriger, genforskning, stormakter, økonomi, våpen etc. som man får prenentert. Dette spillet er fra 1998 folkens! Er det noen som vet om disse faktasetningene medfører riktighet. Eller er det fiksjon alt sammen? Det høres hvertfall riktig ut mye av det. Hvis det man får presentert er riktig, er Hideo Kojima virkelig en historiker. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Spillene går ut i fra virkeligheten og inn i en fiksjonsverden,

alltså det orginale plottet til MGS2 hadde jo 9/11 og masse sånt involvert :p

 

Tror ikke Kojima er en historiker men han eller noen andre i teamet har satt seg ganske grundig i verdens historie! (Noe som teknisk sett gjør dem til en historiker.......)

Endret av Red_Sun
Lenke til kommentar
Disse to spillene er ikke regnet som en del av tidslinjen :)

 

Ok. Hvordan skiller man på det som er en del av tidslinjen?

 

Det er jeg litt usikker på, men det er hvert fall sluppen en del spill som vel kun er for underholdningens skyld. Som for eksempel disse i ACID serien til psp. Det er vel heller myntet mot den litt mer harføre MGS-fanskaren. Her blir man presentert en historie, men den har ingen ting med den virkelige tidslinjen. Det kan være litt forvirrende, jeg vet.

 

Når det kommer til Snake's Revenge er det ikke regnet som en del av tidslinjen fordi den opprinnelige skaperen, Hideo Kojima, ikke var innvolvert i produksjonen. Snake's Revenge er vel regnet som Metal Gear Solid-seriens sorte får. På lik linje som Zelda spillene til Philiphs CDi maskin, hvis du er kjent med disse.

 

Jeg er helt enig i at Snake's Revenge ikke fortjener en plass i tidslinjen. Men når det gjelder Ghost Babel, så blir det annerledes. Spillet er vel teknisk sett en spin-off som ikke er designet av Kojima, men det gjelder også for Portable Ops. I prologen blir spillet plassert på en tidslinje i forhold til de andre spillene; "seven years after the fall of Outer Heaven" - noe som altså vil si at Ghost Babel skjer i 2002.

Lenke til kommentar

Men det er vel til syvende og sist Kojima og hans team som bestemmer hvilke spill som skal telle. Mener å huske å ha hørt den reelle tidslinjen på en podcast av Kojima Report. Skal snuse litt rundt å se om jeg finner en pålitelig kilde ...

 

Edit: Jeg fant jeg fant :cool:

 

Non-canonical sequels and spinoffs
In addition to the core titles listed above, a number of Metal Gear related titles have appeared through the course of the series that don't follow the main continuity.[2] The name "Metal Gear' is mentioned in Kojima's other work such as Snatcher and Policenauts, though this is an entirely different series.

The first of these titles was Snake's Revenge, a 1990 NES game that intended to be a sequel to the original Metal Gear. The game was produced in Japan and made specifically for the western market (a Japanese version was never released). Although Hideo Kojima was not involved in the production of the game, Kojima has stated that he liked the game and that it served as his inspiration for Metal Gear 2: Solid Snake (which supplanted Snake's Revenge as the canonical sequel). Snake's Revenge was adapted into an LCD handheld game by Tiger Electronics.

The next non-canonical Metal Gear title was Metal Gear: Ghost Babel, a Game Boy Color game released in 2000 and retitled Metal Gear Solid for its English language release. This game uses the storyline of Metal Gear as a backstory (while ignoring the events of Metal Gear 2 and Metal Gear Solid), picking up seven years after.

In 2004, Konami released Metal Gear Acid for the PlayStation Portable. Acid is not a traditional stealth game like the other Metal Gear titles, but instead is a strategy game which combines the stealth elements of the series and card-based interface. A sequel, Metal Gear Acid 2, was released in 2005 in Japan, and 2006 in America and Europe.

Snake's Revenge (NES, 1990) 
Metal Gear: Ghost Babel (Game Boy Color, 2000) 
Metal Gear Acid (PlayStation Portable, 2004) 
Metal Gear Acid 2 (PlayStation Portable, 2005)

 

Hentet fra Wikipedia.com

 

Det er altså disse fire spillene som ikke teller på den reelle tidslinjen.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

Ok folkens jeg er nå så freakin sur fordi jeg ikke finner ut av hvem mannen som snakker med Ocelot/Adam i slutten av MPO er...grrr..

 

 

Noen som veit om flere personer i MGS utenom Gray Fox som heter Frank eller har noen sammenheng med ordet "Hunter" og som sakt tidligere Tallet Nulll?

 

 

Men sjekk dette:

 

Volgin is briefly mentioned in Portable Ops, where it's revealed by Gene that Volgin was actually manipulated by an unknown person into firing the American-made Davy Crocket into Sokolov's lab....

 

nå hvem kan de ha vært x(

Endret av Red_Sun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...