Gå til innhold

Merkelig kar om serinr på tlf


sronil

Anbefalte innlegg

Det ringte en fyr til en bekjent at det han hadde funnet telefon på gata i Oslo og sporet serienr

til henne. Telefonen er kjøpt i nettbutikken til Netcom. Hun som har kjøpt den bor i Finnmark.

Tlf er kjøpt til sønn. De har ikke vært i Oslo i perioden etter tlf ble kjøpt.

 

Da hun spurte om han har mulighet å spore tlf på serienr sa han at han skal bruke det til en

database !!!!

 

-Og at han ikke driv med noe ulovlig....

 

Jeg syns det lukter ugler i mosen, hvilken nytte kan han som privatperson ha en serienr database

på tlf???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Se om eg forstår deg rett... (det var jo ikke lett)

 

En fyr ringer til en bekjent av deg og sier de har funnet en telefon som de har sporet til henne via serienummer. Deretter spør vedkommende som ringer om å få oppgitt serienummeret på telefonen for "å se om det stemmer". Men, den bekjente av deg har ikke mistet noen telefon og mistenker ugler i mosen?

 

Stemmer dette?

 

Det å ha en database over serienummer på mobiltelefoner tviler eg på er ulovlig. Men, selve opplegget er jo en form for svindel/social hacking for å finne frem til reelle serienummer/IMEI-nummer. Og svindel er jo ikke lov.

 

Det som er kjekt med IMEI nummer er for eks dersom man har et parti med stjålne telefoner som har blitt sperret via sitt IMEI nummer så kan man med rett maskinvare bytte ut IMEI nummeret på mobilen med et annet som ikke er sperret. Så hold IMEI nummeret tett til brystet :)

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Jo mer du forklarer jo mindre skjønner jeg!

 

Har eller har ikke denne personen funnet en telefon som tilhører din bekjent?

 

Hva er det personen spør etter?

 

Det er ikke mulig å hacke seg inn på noens abonnement. Serienummer på telefonen har ingen ting med fakturering eller telefonnummer å gjøre. Det er simkortet som inneholder informasjon om nummer.

Lenke til kommentar

Ført og fremst vil jeg si at jeg tror dette bare er tull (forum-troll).

 

Hvis eieren av telefonen aldri har mistet den eller hatt den ute av syne, er det ikke så mange muligheter til at en fremmed kan ha fått tak i navn, telefonnr og IMEInr. Han kan ha funnet abo-skjemaet som ble signert da telefonen ble kjøpt (kanskje eieren har kastet det eller butikken har vært uforsiktig med papirene sine). Men det mer sannsynlige er at det hele er en dårlig spøk for å skremme eieren.

 

Når det er sagt... det er IKKE mulig for mannen i gata å avlytte en telefon basert på IMEI-nummer.

 

Hurra for forum-troll.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...