Gå til innhold

Kjøleblokk i aluminium eller kobber??


Mr. Purple

Anbefalte innlegg

Halla....... jeg driver å lager meg min egen kjøleblokk som jeg skal frese ut i enten aluminium eller kobber..problemet mitt er at jeg ikke får tak i kobber uten at d koster en formue .jeg har en bit med aluminium.....men holder d med aluminium egentlig ??? hvor stor forskjell vil jeg få om jeg bruker kobber??

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Har to like PCer med XP2400 på, uten klokking. De går på samme pumpe

og radiator (en stor en). Den ene PCen har en kjøpt vannblokk i kobber

Koolance 100 , den andre en hjemmelaget i alu. Denne er 20mm tykk.

Kanalene er 4-5mm brede og 15 dype. Altså 5mm bunn. Se den her:

CPU-kjøler underdel

Tror ikke tynn bunn er så bra hvis man har brede kanaler og liten CPU (AMD)

 

Maskinen med hjemmelaget kjøler har 1-2 grader høyere temp på CPU enn den andre. Det kan forklares med at begge maskinene har vannblokker på alt :yes: og maskinen med kjøpekjøler får vannet etter radiatoren i kretsløpet. Det er nok litt varmere når det går videre inn på maskin nr. 2.

 

Så min konklusjon er at hjemmelaget er mer enn godt nok. Alle mine blokker er hjemmelaget untatt den nevnte Koolance.

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar

Det var jo godt å høre. Tror jeg skal ha en 1,5mm-2mm bunn siden aluminium er ganske lett å bøye slik at det kan komme en sprekk eller noe. (bare får å være på den trygge siden)

 

Ha nå fått 5kilo aluminium som jeg skal kappe opp og deretter lage en god arbeidstegning. Har dere noen gode forslag til en tegning? Vil helst ha det slik at vannet kommer ned i sentrum av blokken slik at det er coren som blir best kjølt!

 

Legg inn noen bilder viss dere har lyst. Jo mere jo bedre :thumbs:

Endret av Conan_Warrior
Lenke til kommentar
Det var jo godt å høre. Tror jeg skal ha en 1,5mm-2mm bunn siden aluminium er ganske lett å bøye slik at det kan komme en sprekk eller noe. (bare får å være på den trygge siden)

 

Ha nå fått 5kilo aluminium som jeg skal kappe opp og deretter lage en god arbeidstegning. Har dere noen gode forslag til en tegning? Vil helst ha det slik at vannet kommer ned i sentrum av blokken slik at det er coren som blir best kjølt!

 

Legg inn noen bilder viss dere har lyst. Jo mere jo bedre :thumbs:

når du kapper opp aluminiumen kunne du kanskje slipt den etterpå for best mulig kontakt med CPU ;)

Lenke til kommentar

hehe.. Jeg har altslags verktøy jeg kan låne.

Skal prøve å speile meg i det etterpå viss det blir noe av det. (har mye å gjøre på skolen siden vi vant beste håndverksbedrift (ungdomsbedrift)så vi skal snart til oslo får å konkurere)

 

Men dette kommer til å ta ei god tid. Har mye slike prosjekter i vente til sommeren :D

 

sommer=varme=vannkjøling :thumbs::thumbs::thumbs:

Lenke til kommentar

om kjøleblokken er i aluminium eller kobber tror jeg ikke er stor forskjell på, det som er den avgjørende delen i vannkjølingen er radiatoren. om den ikke klarer å fjerne varmen, så hjelper det ikke om du får fjernet alldri så mange watt med cpu blokken. kraftig raddis er i allefall vesentlig om du skal ha kjøling på cpu, nb, og gpu

Lenke til kommentar
om kjøleblokken er i aluminium eller kobber tror jeg ikke er stor forskjell på, det som er den avgjørende delen i vannkjølingen er radiatoren. om den ikke klarer å fjerne varmen, så hjelper det ikke om du får fjernet alldri så mange watt med cpu blokken. kraftig raddis er i allefall vesentlig om du skal ha kjøling på cpu, nb, og gpu

Om jeg skal tillate meg å si det; Et veldig riktig og godt resonnement! Radiatoren er og blir den avgjørende faktor.

 

Om blokka er laget i kobber eller alu spiller nok ikke så voldsomt stor rolle, men skal man hige etter et best mulig temp-resultat, så er nok kobber å foretrekke fremfor alu. Forutsetter da at man bruker samme design i blokkene.

 

Men kan man tåle å se at CPU-tempen blir liggende 2-3 grader høyere, så er jo aluminium uendelig mye lettere å jobbe med!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...