Gå til innhold

sony hdv, filme progressivt i 1080i?


Anbefalte innlegg

hei. vi skal ha et prosjekt på skolen med å lage en kortfilm av ganske høy standard (med skuespillere og skikkelige regissører). Men det er uenighet om kameraet vårt kan filme i 1080P eller ikke, på en vanlig MiniDV kassett. Man kan velge 1080i på kameraet, også sette det til "progressive scan" i menyen, blir dette bra? kameraet er det samme som i denne linken, og her sier han at det går an å filme i 1080P, men er det noen ulemper som jeg ikke vet om?

sony hdv first impressions

 

som redigeringsprogram bruker vi enten avid media composer, finalcut pro eller adobe premiere, (vet ikke hva klipperen skal bruke men det blir en av de). Vil det oppstå komplikasjoner i redigeringen om jeg velger 1080i progressive mode når jeg filmer? og hvor mye plass vil det ta? (røft 15-20 timer råmateriale)

 

kom med erfaringer og tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei. vi skal ha et prosjekt på skolen med å lage en kortfilm av ganske høy standard (med skuespillere og skikkelige regissører). Men det er uenighet om kameraet vårt kan filme i 1080P eller ikke, på en vanlig MiniDV kassett. Man kan velge 1080i på kameraet, også sette det til "progressive scan" i menyen, blir dette bra? kameraet er det samme som i denne linken, og her sier han at det går an å filme i 1080P, men er det noen ulemper som jeg ikke vet om?

ja dette kameraet er et av de få som kan ta opp og lagre "progressive" inne i 1080i hdv-formatet.

har selv hv20 som også kan gjøre dette. kvalitetsmessig er det ikke den store forskjellen, for hv20 øker

lysfølsomheten i dette moduset slik at opptak i lite lys blir langt mindre kornete. bevegelse virker mer "glatt" i vanlig

1080i.

som redigeringsprogram bruker vi enten avid media composer, finalcut pro eller adobe premiere, (vet ikke hva klipperen skal bruke men det blir en av de). Vil det oppstå komplikasjoner i redigeringen om jeg velger 1080i progressive mode når jeg filmer? og hvor mye plass vil det ta? (røft 15-20 timer råmateriale)

en time hdv i 25p tar mest sannsynlig ca 13gb, dvs samme som 1080i (og dv)

ingen erfaring med noen av programmene nevnt, men fra hva jeg kan huske fra div forum (se feks hv20.com) har mange problem med 24p,25p formatene, så jeg ville nok ikke forventet at det vil virke smertefritt. men dette er relativt ny teknologi så det er mulig ting har blitt bedre allerede.

Lenke til kommentar

har dere noen råe anbefalinger til hva som er best da?

 

hvis filmene blir bra (4 grupper 4 filmer) blir de beste vist på kosmorama i trondheim, vi har ikke uendelig med lagringsplass på maskinene men har flust med eksterne harddisker.

 

hvordan er det for eksempel å vise 1080i i en kinosal, blir det stygt? regner med vi går for det siden vi har prøvd det og det fungerte nå greit.

Lenke til kommentar
har dere noen råe anbefalinger til hva som er best da?

 

hvis filmene blir bra (4 grupper 4 filmer) blir de beste vist på kosmorama i trondheim, vi har ikke uendelig med lagringsplass på maskinene men har flust med eksterne harddisker.

 

hvordan er det for eksempel å vise 1080i i en kinosal, blir det stygt? regner med vi går for det siden vi har prøvd det og det fungerte nå greit.

 

Om du har en grei projektor som støtter 1080i greit og du ikke forstørrer bildet så mye, vil det nok gå greit. Men det vet vel du bedre ettersom du har prøvd det....

Lenke til kommentar

med "prøvd" mener jeg at vi har prøvd å redigere og sqeeze noe kjapt bare for å teste, men har ikke testet det på store skjermer eller kinomaskiner. bildet skal antagelig ikke forstørres noe som helst så ikke tenk på det. vi har nok plass å bevege oss på til å komme nærme nok, utsnittene skal bestemmes før vi filmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...