Gå til innhold

Årets fem hotteste mobiler


Anbefalte innlegg

År 2007 har bydd på en rekke fete mobiler. Her er de fem telefonene redaksjonen ser på som årets hotteste.

 

Les mer

 

Nå er i alle fall julekvelden reddet for nerdene her på amobil. En liste uten Sony Ericsson må jo være som en våt drøm for dem...

Hottest er vel de telefonene som er akkurat det? De som selger som varmt vetebrød? Seriøsiteten når nye høyder...

Jeg er ihuga Sony Ericsson-fan, og har vel kjøpt en 5-6 stykker hittil i år. Men jeg er helt enig med amobil; det er ingen av telefonene de har lansert i år som fortjener en plass på topp-fem-lista.

 

Dette har ingenting med å være fan av hverken det ene eller det andre, men når man lager en liste over de hotteste telefonene som er tilgjengelig her i Norge, kommer man rett og slett ikke utenom Sony Ericsson, som er det mobilmerket som selger mest i Norge. Og skulle listen bygge på noe annet, så må nødvendigvis overskriften forandres. Men dette føyer seg atter en gang inn i mønstret her på amobil, som blir mer og mer tydelig for hver artikkel som presenteres her. Redaksjonen i amobil består av fanboys, som ikke klarer å være nøytrale i sine vurderinger av mobiltelefoner. At Nokia n95 kommer på en 1.plass er forsåvidt greit, hvis man ser bort fra funksjonell konstruksjon og byggekvalitet. Har nå disponert en N95 i en periode, og mer slarkete og upraktisk design skal man lete lenge etter. Skjermen er heller ikke av topp kvalitet. Og jeg jobber 10 ganger raskere med min gamle p990, med sitt trykkfølsomme brukergrensesnitt, enn jeg gjør med s60. Så når amobil ikke skjønner at et trykkfølsomt brukergrensesnitt er smartere enn et som ikke er det, bygger dette rett og slett på fanboyholdninger, der de nekter for at funksjoner som deres yndlingstelefon mangler, overhode har noe for seg. Og det er ikke en påstand, det er fakta! Alle med et snev av fornuft, klarer å se dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
År 2007 har bydd på en rekke fete mobiler. Her er de fem telefonene redaksjonen ser på som årets hotteste.

 

Les mer

 

Nå er i alle fall julekvelden reddet for nerdene her på amobil. En liste uten Sony Ericsson må jo være som en våt drøm for dem...

Hottest er vel de telefonene som er akkurat det? De som selger som varmt vetebrød? Seriøsiteten når nye høyder...

Jeg er ihuga Sony Ericsson-fan, og har vel kjøpt en 5-6 stykker hittil i år. Men jeg er helt enig med amobil; det er ingen av telefonene de har lansert i år som fortjener en plass på topp-fem-lista.

 

Dette har ingenting med å være fan av hverken det ene eller det andre, men når man lager en liste over de hotteste telefonene som er tilgjengelig her i Norge, kommer man rett og slett ikke utenom Sony Ericsson, som er det mobilmerket som selger mest i Norge. Og skulle listen bygge på noe annet, så må nødvendigvis overskriften forandres. Men dette føyer seg atter en gang inn i mønstret her på amobil, som blir mer og mer tydelig for hver artikkel som presenteres her. Redaksjonen i amobil består av fanboys, som ikke klarer å være nøytrale i sine vurderinger av mobiltelefoner. At Nokia n95 kommer på en 1.plass er forsåvidt greit, hvis man ser bort fra funksjonell konstruksjon og byggekvalitet. Har nå disponert en N95 i en periode, og mer slarkete og upraktisk design skal man lete lenge etter. Skjermen er heller ikke av topp kvalitet. Og jeg jobber 10 ganger raskere med min gamle p990, med sitt trykkfølsomme brukergrensesnitt, enn jeg gjør med s60. Så når amobil ikke skjønner at et trykkfølsomt brukergrensesnitt er smartere enn et som ikke er det, bygger dette rett og slett på fanboyholdninger, der de nekter for at funksjoner som deres yndlingstelefon mangler, overhode har noe for seg. Og det er ikke en påstand, det er fakta! Alle med et snev av fornuft, klarer å se dette...

Sony Ericsson lager gode mobiler, men ingen av 2007 modellene deres dytter grensene for hva som er mulig å putte inn i en mobiltelefon. Ingen. Det gjør deriot samtlige mobiler på listen. Nokia selger foresten bedre enn Sony Ericsson både på verdensbasis og i Norge, men selv om SE hadde solgt mer betyr ikke det at mobilene er "hottere" enn Nokia eller noe annet merke. Det er ingen hemelighet at det er low-range og mid-range mobilene som selger desidert mest, og det er det området SE fokuserer på. Amobil består absolutt ikke av Nokia fanboys. At du i det hele tatt kan påstå det syns jeg er utrolig rart. Se f.eks. testen av K850i som etter min mening ikke fortjente 6er da telefonen ikke byr på stort annet enn kamera og N95 tar bedre bilder. Men slike tester ser du selfølgelig ikke på... isteden syter du hver gang en nokia for 5 eller bedre. Blar du igjennom testene finner du en hel haug av SE telefoner som får 5 eller bedre. Og også ganske mange Nokiaer som får 3 eller dårligere.

 

Trykkfølsom-påstandene diner er foresten helt på jordet. Det er et alternativ, et VALG. Er verken bedre eller dårlige.

Lenke til kommentar
Trykkfølsom-påstandene diner er foresten helt på jordet. Det er et alternativ, et VALG. Er verken bedre eller dårlige.

 

Et brukergrensesnitt med trykkfølsom skjerm er raskere å jobbe med en et brukergrensesnitt der man må trykke på piltaster for å navigere. Dette er noe alle, utenom fanatiske fanboys skjønner. Når jeg skal klippe og lime tekst, snarveier ol. så gjøres dette kun ved å peke på teksten som skal kopieres. Når man flytter filer, så er måten tilnærmet drag and drop som man kjenner fra windows. Man markerer lett tekst med kun å peke på den. Dette er langt mer tungvint med en telefon uten trykkfølsom skjerm. Det er fult mulig å bruke tastene til å navigere seg rundt i windows, kopiere tekst osv, men jeg tviler sterkt på at noen foretrekker dette.

Lenke til kommentar
Velfortjent liste. Helt enig i at SE i år ikke fortjener en plass på lista da de ikke har kommet med noen skikkelig "nytt"

 

At SE ikke er på lista over de 5 "hotteste" telefonen er en selvmotsigelse, da SE er de som selger som varmt hvetebrød her i Norge. Man må jo nesten være hjernedød for ikke å skjønne såpass....

Lenke til kommentar
Et brukergrensesnitt med trykkfølsom skjerm er raskere å jobbe med en et brukergrensesnitt der man må trykke på piltaster for å navigere.

Det kommer da helt ann på HVA du skal gjøre. Tviler på at det hvermansen gjør mest på telefonen er å klippe og lime tekst å flytte rundt på filer. Foresten ser jeg ikke hvordan det heller er noe raskere. Selv bruker jeg snarveistaster til å merke og kopiere filer. Ett eneste trykk det også.

 

Dette er langt mer tungvint med en telefon uten trykkfølsom skjerm. Det er fult mulig å bruke tastene til å navigere seg rundt i windows, kopiere tekst osv, men jeg tviler sterkt på at noen foretrekker dette.

Kjenner faktisk flere som foretrekker å bruke tastatur framfor mus der det er mulig. Gjør det enkelte ganger selv også. F.eks. når jeg skal inn i Programfiler mappa der det ligger veldig mye. Klarer rett og slett ikke å lete meg fram med musa. Skriver bare de 2 første bokstavene i navnet på mappen og vips er den markert. MYE raskere. Samme greia på telefonen også. Skal jeg finne en sang i musikkspilleren bruker jeg filtersøket og finner sangen i løpet av 2 sekunder. Dette kan du ikke på en telefon med trykkfølsom skjerm uten taster.

 

Andre ulemper med trykkfølsom skjerm:

1. Fingrene kommer i veien for skjermen så du ikke for full oversikt.

2. Det kan være vanskelig å bruke telefonen med en hånd (og dersom du har stylus, helt umulig).

3. Ingen "tactile feedback".

 

Men dette er ingen touchscreen/taster kamp. Poenget mitt er at det er et VALG uansett hvordan du ser på det. Det finnes fordeler og ulemper ved begge og det blir opp til hver enkelt å bestemme hva som passer best for deres behov.

Lenke til kommentar
Velfortjent liste. Helt enig i at SE i år ikke fortjener en plass på lista da de ikke har kommet med noen skikkelig "nytt"

 

At SE ikke er på lista over de 5 "hotteste" telefonen er en selvmotsigelse, da SE er de som selger som varmt hvetebrød her i Norge. Man må jo nesten være hjernedød for ikke å skjønne såpass....

Amobil definerer jo her de hotteste som de mest nyvinnende, ifjor og i forifjor var vell K800i og K750i sterkt representert ;) Hva nytt og spennende\banebrytende har SE kommet med i år? Ingenting såvidt jeg kan se i motsetning til de 5 omtalte mobilene her.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...