Camper_killer Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 Vel det blir dems problem. Jeg driver ikke med snillisme.
Bertelsen Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 Det har da ingenting med "snillisme" å gjøre, man skal betale for produktene man bruker, uansett om det er dårlige produkter. Er det ingen av dere som faktiskt vet at dere er kriminelle?
Keiseren av Grønland Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 Enkelt svar på hele dilemmaet: gjør spill billigere. Hadde spill vært kraftig redusert i pris, hadde folk kjøpt fler spill, og det hadde fått en større almenn tilnærming til befolkningen. Når et spill koster 600 kroner så er det en investering. Film er såpass populært delvis fordi fler folk har råd til det. Syntes ikke spill burde kosta mer enn 150-200 kroner. Da hadde jeg for eksempel kjøpt spill som barer varer i 6 timer, ala Heavenly Sword.
Newman Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 Som jeg trodde så TROR faktisk en del, fullt og fast og "ærlig", på at det er deres fulle RETT til å laste ned hva de vil så lenge de IKKE har råd til det! Skremmende!!! Med en sånn moral håper jeg de ikke får jobb som annet enn han som henger bak søpplebilen, der det er minimalt de kan få "lastet'" ned... Jeg har aldri påstått at jeg har RETT til å laste ned hva jeg vil så lenge jeg ikke har råd til å kjøpe det, men det blir mer en veining av min velferd opp mot "god" moral. Penger har jeg jo ikke, så ingen taper noe som helst på at jeg laster ned. (Kjøper selvfølgelig noe) Ikke er det noe risiko forbundet med å laste ned heller. Når piratkopiering er så utbredt som det er syns jeg også det blir feil å kalle det dårlig moral. Hvem bestemmer egentlig hva som er god moral? Moral er relativt og svært lite objektivt, og så lenge det du holder på med ikke skader andre, så har jeg ingen betenkligheter om å la deg drive på med hva du måtte ønske. Driver å tar en master i økonomi, så jeg tviler sterk på at jeg kommer til å bli hengende etter en søpplebil slik du ønsker at jeg skal. Tipper heller jeg kommer til å tjene godt over gjennomsnittet
Camper_killer Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 Det har da ingenting med "snillisme" å gjøre, man skal betale for produktene man bruker, uansett om det er dårlige produkter. Er det ingen av dere som faktiskt vet at dere er kriminelle? Hva skal politiet gjøre? Arrestere 2/3 av Norges befolkning? I et demokrati er det flertallet som bestemmer, og flertallet mener tydeligvis at piratkopiering er helt greit.
Bertelsen Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 (endret) Okay, så hvis flertallet synes det er greit, da burde det være lovlig? Det er fint at du ikke sitter i regjeringen da. Synes du virkelig det er greit å laste ned ting som folk kan ha brukt flere år på å utvikle? Det er sånne som deg som ødelegger samfunnet. Du skjønner sikkert litt mer når du kommer deg bort fra skolebenken, og begynner å jobbe for pengene dine. Endret 21. desember 2007 av Bertelsen
RyanLennox Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 Så så, ingen grunn til å hisse seg opp her. Det er snart jul. Jeg går ut fra at nesten ingen får en piratkopi i julegave. Hvorfor det? Folk ville si: "du har jo ikke betalt for den. Hva er dette for en gave" og du ville bli uglesett. Jeg tror derfor ikke folk flest synes piratkopiering er greit. Man bare gjør det fordi det ikke får noen konsekvenser, og ens egen piratkopiering har liten betydning for om det blir utvikla spill eller ikke. Til Newman: Tar du en Master i økonomi og skal tjene over gjennomsnittet? Da må du begynne å tenke smart og spillteoretisk. Hvis du vil piratkopiere bør du ikke reklamere for det. Hele din mulighet til å piratkopiere er basert på at det finnes betalende kunder, hvis ikke blir det ingenting å piratkopiere. Altså, du bør heller prøve å få flest mulig til å kjøpe lovlig!
Matsemann Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 En holdning jeg ikke liker er "jeg runna Crysis, men likte det ikke, så det får ikke pengene mine". Er jo ikke slik det fungerer. Crysis har en god demo. Om et spill ikke har en demo, kan det nok være greit å _prøve_ spillet. Ikke spille 10 timer + for deretter å ikke kjøpe det. Folk tror jo at det ikke får noen konsekvenser, men den største konsekvensen for oss gamere blir nok at det blir flere online-spill med månedsavgifter. Som WoW, LotR-online, Age of conan og lignende. For ellers får ikke bedriftene inn penger. Gode gamle spill som Lemmings, Captain Claw og slikt er jo ikke lønnsomt den dag i dag.
Roug Skrevet 22. desember 2007 Skrevet 22. desember 2007 jeg Kjøper ikke spill av den enkle grunn, de er ikke verd det. Orker ikke betale 400 kr for ett spill som gir meg fornøyelse i ca 2 dager, det er ca så lenge jeg gidder å spille ett halvferdig spill. De siste 4 åra har spill blitt dårligere og dårligere (Det er ikke piratkopieringa sin skyld). Når utgiverne må lage patch dagen spille kommer ut er det noe galt, de kan da heller bruke lengre tid på å lage spille og selge det for 200 kr. Det hadde stoppa Piratkopieringa og økt salget. vist jeg kunne levert tilbake spille etter en test så hadde det vært en annen sak, en demo gir meg ingenting av ett spill. Eller de kunne ha begynt å gjøre som steam, Steam spill kjøper jeg, det er noe av det beste som har skjedd. betaler i dollar, spill er billig og det tar meg 1 time å laste ned ett nytt spill på utgivelsesdatoen
morpheos Skrevet 22. desember 2007 Skrevet 22. desember 2007 jeg Kjøper ikke spill av den enkle grunn, de er ikke verd det. Orker ikke betale 400 kr for ett spill som gir meg fornøyelse i ca 2 dager, det er ca så lenge jeg gidder å spille ett halvferdig spill. De siste 4 åra har spill blitt dårligere og dårligere (Det er ikke piratkopieringa sin skyld). Når utgiverne må lage patch dagen spille kommer ut er det noe galt, de kan da heller bruke lengre tid på å lage spille og selge det for 200 kr. Det hadde stoppa Piratkopieringa og økt salget. vist jeg kunne levert tilbake spille etter en test så hadde det vært en annen sak, en demo gir meg ingenting av ett spill. Eller de kunne ha begynt å gjøre som steam, Steam spill kjøper jeg, det er noe av det beste som har skjedd. betaler i dollar, spill er billig og det tar meg 1 time å laste ned ett nytt spill på utgivelsesdatoen Logikken din er litt mangelfull; spill som lanseres via Steam er jo ikke kvalitetsmessig noe annerledes enn andre spill; de er riktignok litt billigere enn i butikken, delvis på grunn av en gunstig dollarkurs, og delvis på grunn av at du ikke får de fysiske tingene som følger med andre spill. De fleste nye spill koster ca. 300 kr gjennom Steam, men de spillene som lanseres der er jo ikke noe forskjellig fra andre spill når det gjelder bugs etc.
MrL Skrevet 22. desember 2007 Skrevet 22. desember 2007 For meg finnes det ihvertfall ikke noe mer teit enn å laste ned et spill via Steam og sånne tjenester og betale for det. Da kan man like greit laste det ned ulovlig, når du ikke får spillet fysisk engang, og spillet blir borte hvis du glemmer passordet til steam. Nei det er bare dritt, mange vil kanskje si at det er bra fordi man også støtter utviklerne? Hva med å heller støtte de fattige barna i afrika? 400 kr for dem er mye, men kan knapp merkes når det gis til et spillselskap.
Bertelsen Skrevet 22. desember 2007 Skrevet 22. desember 2007 (endret) Hvis du f.eks går på skole, skal staten gi stipendet ditt til fattige barn? De trenger det jo mer. Eller hvis du jobber, arbeidsplassen kan sikkert ta 20% av lønnen din og den bort til fattige barn. Rettferdig? Nei. Hvorfor kan dere ikke skaffe dere en jobb? Betal for det dere bruker, sånn som man skal gjøre i dagens samfunn, det er null problem å skaffe seg penger. Endret 22. desember 2007 av Bertelsen
MrL Skrevet 22. desember 2007 Skrevet 22. desember 2007 (endret) Hvis du f.eks går på skole, skal staten gi stipendet ditt til fattige barn? De trenger det jo mer. Eller hvis du jobber, arbeidsplassen kan sikkert ta 20% av lønnen din og den bort til fattige barn. Rettferdig? Nei. Hvorfor kan dere ikke skaffe dere en jobb? Betal for det dere bruker, sånn som man skal gjøre i dagens samfunn, det er null problem å skaffe seg penger. Men greia er at med piratkopiering tar man ikke noe. Altså man tar noe, men det blir ikke noe mindre hvis du skjønner. Har man 400, noen tar 300, har man 100 igjen. Da tar man noe, med piratkopiering tar man ingenting. Selvsagt kan man jo si at man tar de 400 kronene spillet hadde kostet, men det gjør man faktisk ikke. Og dessuten, hvis du regner ut hvor mye man faktisk tjener på dette, kan det bli veldig fristende. 400 kr for et spill er jo greit, men skal man ha mange spill blir det fort ikke småpenger - penger man kan bruke på mye annet. Tenk deg at du kan velge mellom 10-15 spill eller en fet tv. Men spillene kan man jo få gratis, så er det ikke mer fristende å få begge isdenfor 1? Overhodet ikke rart at folk piratkopierer, men om det er riktig eller galt er en annen ting. Endret 22. desember 2007 av MrLG
Bertelsen Skrevet 22. desember 2007 Skrevet 22. desember 2007 Det er sant, men alikevel så stjeler du en kode noen har brukt tid og på for å lage. Selvom du ikke har en gjenstand i hånden din så er det fortsatt å stjele (etter min mening).
Roug Skrevet 22. desember 2007 Skrevet 22. desember 2007 Gidder ikke gå i en butikk å kjøpe det når jeg kan skaffe det over steam, Hvordan i all verden klarer du å miste passordet ditt? du har da penn og papir har du ikke? Å steam hjelper deg i å få tak i det uansett, Har ikke bruk for en boks med cd, det tar bare plass, og det er noe jeg ikke har her. Steam, har endel klasse spill som ikke er så veldig buggy, derfor har jeg ikke så veldig mye problemer med det
ATWindsor Skrevet 22. desember 2007 Skrevet 22. desember 2007 Det er interessant at mange ser det som nærmest greit å piratkopiere spill, selv om det er ulovlig og straffebelagt, om man ikke har råd til å kjøpe spillene. De fleste vil ha barrierer mot å stjele i butikk selv om man har dårlig råd, selv om mat i prinsippet er viktigere enn spill. Jeg vet ikke om dette skyldes sannsynligheten for å bli oppdaget eller holdninger, men sannsynligvis litt av begge deler. Det kan jo kanskje henge sammen med at det er åpenbar for enhver at det er både noe annet, og noe mindre alvorlig å kopiere et produkt. Det er mindre alvorlig å kopiere noe enn å stjele noe, jeg kan ikke se noen saklig argumentasjon for det motsatte. AtW Det kommer vel an på hvordan du ser det. En som har jobbet tusenvis av timer med et spill, synes sikkert det er verre at du kopierer og dermed gleder deg på hans arbeid uten å betale en dritt, enn at du rapper en banan i butikken. Alt er relativt. Saken er at flere og flere av oss jobber med ting som kun er lønnsomt på grunn av immaterielle rettigheter. Det gjelder ikke bare spill og underholdning, men patenter på alt fra biler, til oljeutvinningsteknologi og til jetfly. Alt dette overlever altså fordi andre som ikke har hatt de samme utviklingskostnadene kan kopiere og selge mye billigere. Det er derfor ganske sneversynt å synes at kopiere er helt greit. Når du ser rundt deg, vil du nok fort oppdage at fri kopiering ikke ville være så bra for deg. Noen ganger kan kopiere være værre enn å stjele enn omvendt og slik er også regelverket Og det er verre å stjele en million kroner enn å kopiere et spill, det er helt meningsløst å sammenlikne ting av helt forskjellig verdi på den måten, å stjele et gitt produkt er verre enn å kopere det samme produktet. Det er så og si umulig å argumentere saklig for noe annet. AtW Hvis du leser den første artikkelen jeg postet på forrige side så debatterer den akkurat det du tar opp; dvs. samfunnsnytten eller velferden av at det skjer en viss kopiering, som fører til at flere får glede av spillet, mens inntektstapet blir delvis begrenset av at markedet utvides, opp mot de økonomiske effektene av dette for selskapet som produserer digitale medier. Et av resultatene de peker på er at det hever terskelen for å komme inn på markedet, fordi du må kunne tåle kortsiktige tap etc, noe som igjen kan føre til et mindre variert tilbud av spill og utviklere. Spørsmålet er selvsagt, er vi som spillere og konsumenter villige til å "betale den prisen" - altså, mindre utvalg men billigere spill for de fleste, og gratis for noen? Jeg er skeptisk til at det er noe gitt resultat, tar man musikk, så har man vel sett at mindre artister utgjør en større del av markedet nå enn før, antaklig pga kopiering. AtW Antar du snakker om at du er skeptisk til at terskelen heves? For musikk så kan jeg være enig, men når det gjelder spillutvikling, så er jeg ikke så skeptisk, at "smale" artister får utgitt mer nå enn før er ikke direkte overførbart på spillbransjen spør du meg; til det er utviklingskostnadene og ikke minst tidslinjen for forskjellig fra det å lage og utgi musikk. Edit: fjernet litt quotes Jeg er skeptisk til at det er noen selvagt automatikk i at denne terskelen heves ja, hva er argumentasjonen bak som gjør at det er så selvfølgelig? Personlig synes jeg ikke resultatet er særlig åpenbart noen av veiene. AtW
RyanLennox Skrevet 22. desember 2007 Skrevet 22. desember 2007 (endret) Ok, ATW, så du mener at å sjele et spill i butikken er verre en å kopiere det? Du stjeler jo i prinsippet bare en kopi de selger i butikken så det skulle vel i prinsippet være det samme? Endret 22. desember 2007 av RyanLennox
Bertelsen Skrevet 22. desember 2007 Skrevet 22. desember 2007 Hvis du stjeler det i butikken så er det flere som taper penger. Dog jeg ser poenget ditt.
jvc1986 Skrevet 23. desember 2007 Skrevet 23. desember 2007 Har man ikke råd til å kjøpe et spill, nei da får man heller spare og vente til man har nok penger, slik man må for alle andre ting man gjerne skulle kjøpt. Det sier jo seg selv at hvis man ikke har råd til å kjøpe et spill til 450,- så må man vente til man får de pengene også kjøpe spillet, ikke stjele det. Og dere kan ikke nekte for at det er tyveri og at det er ulovlig, uansett hvor lite penger man har å rutte med, dessverre er Norge et altfor sløvt land når det gjelder slikt. Burde vært mye enklere for myndighetene å spore opp og bøtelegge pirater.
Camper_killer Skrevet 23. desember 2007 Skrevet 23. desember 2007 La politi prøve seg da. Kan vedde på at alle styrkene i hele landet ikke kan hamle opp med de som står for piratkopiering. Henholdsvis så skjer dette over hele verden, og det er få steder det blir slått hardt ned på. Synes du virkelig det er greit å laste ned ting som folk kan ha brukt flere år på å utvikle? Det er sånne som deg som ødelegger samfunnet. Hahaha, samfunnet er allerede ødelagt. Norge er en av verdens rikeste land, alikevel har vi en av de høyeste selvmordsratioene. Har rikdom og trygghet bragt oss glede? Tydeligvis ikke. Jeg laster ned det rassehøl har brukt flere år på å utvikle, og jeg sitter her med god samvittighet etter å ha gjort det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå