mennas Skrevet 19. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2007 Returnerte en Acer aspire 5920 innen 14 dager til mpx og sa jeg ikke ville ha den hvor jeg også nevnte at det ikke ville våkne fra dvalemodus. Fikk en mail fra retur avdelingen dems der de vil ha passord til vistaen. Har de rett på den? windowsen har noen private bilder og dokumenter og siden jeg leverte den innen fristen på 14 dager trenger jeg stregt tatt å ha noe som helst grunn for å levere den tilbake? Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 19. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2007 Derom du brukte angreskjema så ser jeg ingen grunn til at de skal sjekke at f.eks dvalemodus er et faktisk problem. De kan jo bare kjøre en cleaninstall på den. Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2007 Returnerte en Acer aspire 5920 innen 14 dager til mpx og sa jeg ikke ville ha den hvor jeg også nevnte at det ikke ville våkne fra dvalemodus. Fikk en mail fra retur avdelingen dems der de vil ha passord til vistaen. Har de rett på den? windowsen har noen private bilder og dokumenter og siden jeg leverte den innen fristen på 14 dager trenger jeg stregt tatt å ha noe som helst grunn for å levere den tilbake? Vil tro du ikke kan nekte dem det, uansett om du har bilder eller ikke så er det ikke lenger din eiendom. Så klart kan ikke MPX benytte dine bilder til noe kommersielt men jeg kan heller ikke tro at du kan nekte de passord til PC-en på grunn av dette. Den 14 dagers returretten gjelde slik at du får prøvd ut produktet og testet det men ikke ta det i bruk som din egen som det så fint heter. Hvis du har en god del private bilder, andre filer + program så kan det se ut som du har tatt i bruk maskinen som din egen og du har da ikke krav på retur. MPX må kunne ha den retten å undersøke dette og da må de ha passord..... ihvertfall tror jeg det! Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 19. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2007 Har du levert den tilbake il ikkje resatt tilstand så kan dei nok fakturere deg på timene dei bruker på å få den i salgbar tilstand igjen. Å la private bilder ligge igjen på ei maskin ein sender inn på angreretten er ikkje akkurat ei smart handling. Med tanke på at du også meldte ein feil så har vel dei lyst til å sjekke denne feilen før dei eventuelt resetter den eller sender den til acer som DOA. Dei har nok ingen rett til å kreve passordet fra deg, men ikkje bli overraska over at summen som blir tilbakebetalt er mindre enn det du betalte, og fratrekket gjelder arbeid med maskin etter innlevering. Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2007 Å la private bilder ligge igjen på ei maskin ein sender inn på angreretten er ikkje akkurat ei smart handling. Vanskelig å slette noe fra en maskin man ikke får startet.... Lenke til kommentar
Nator Skrevet 19. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) De kan spørre om passord men de kan ikke kreve det dersom det ikke hindrer dem i å formatere maskinen. MPX / XD support har jeg ikke så god erfaring med. Brysk gjeng. Endret 19. desember 2007 av tommyms Lenke til kommentar
mennas Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Det var ikke hardware feil. Problemet ligger hos nvidia driveren som følger med aspire maskinene som gjør det litt vanskelig å komme seg ut av dvalemodus noen ganger. Problemet var at når jeg skulle oppdatere hos nvidia fikk jeg beskjed om at acer hadde låst maskinen til sine egne drivere og jeg fant ikke frem til hvilke som var hva på acer sine sider. Uansett blir jo mpx nødt til å reinstalere vista, og jeg leverte den inn innen 14 dager så strengt tatt trenger jeg ikke ha grunn til retur bortsett fra at varen ikke var tilfredstillende. De kan jo formatere pc,en uten å trenge adgang til vista også såvidt jeg har forstått Endret 19. desember 2007 av mennas Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 19. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2007 Vill gjetting: MPX ønsker å bare fjerne "personlige ting" fra Vista'en, og så selge maskinen igjen, uten en reinstallasjon. Det er en dårlig løsning, så av prinsipp bør de ikke få passordet. Man trenger ikke noe passord for å ta en clean install. Unntaket er dersom det ikke følger med recovery-cd'er, men at disse må lages via et Windows-program. Hvis dét er tilfellet ville jeg vurdert å gi dem passordet likevel, for at de skal slippe å bestille cd'er fra Acer e.l. Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2007 Vill gjetting: MPX ønsker å bare fjerne "personlige ting" fra Vista'en, og så selge maskinen igjen, uten en reinstallasjon. Det er en dårlig løsning, så av prinsipp bør de ikke få passordet. Man trenger ikke noe passord for å ta en clean install. Unntaket er dersom det ikke følger med recovery-cd'er, men at disse må lages via et Windows-program. Hvis dét er tilfellet ville jeg vurdert å gi dem passordet likevel, for at de skal slippe å bestille cd'er fra Acer e.l. Uansett, ved å ikke gi passord får MPX mer arbeid som sannsynligvis du selv må betale for. Tipset mitt er å gjøre det enklest mulig for MPX.... Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 19. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2007 Er det brukt angrefristen her så skal du ikke belastes for en krone. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 19. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2007 Vill gjetting: MPX ønsker å bare fjerne "personlige ting" fra Vista'en, og så selge maskinen igjen, uten en reinstallasjon. Det er en dårlig løsning, så av prinsipp bør de ikke få passordet. Man trenger ikke noe passord for å ta en clean install. Unntaket er dersom det ikke følger med recovery-cd'er, men at disse må lages via et Windows-program. Hvis dét er tilfellet ville jeg vurdert å gi dem passordet likevel, for at de skal slippe å bestille cd'er fra Acer e.l. Uansett, ved å ikke gi passord får MPX mer arbeid som sannsynligvis du selv må betale for. Tipset mitt er å gjøre det enklest mulig for MPX.... Hvorfor skulle det være mer arbeid for MPX å ikke få passordet? For å reinstallere Windows booter man med en CD, man trenger ikke gå inn i Windows. Lenke til kommentar
mennas Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. desember 2007 Jeg fikk ingen beskjed om noe som helst måtte avinstaleres og dessuten skrev jeg hva problemet var, noe som forsåvidt er enkelt, men jeg skjønner godt at de vil sjekke pc,en for skade selv om det forandrer ikke faktum at jeg ikke fikk beskjed om å slette personlige ting på pc,en. Mpx som forhandler for acer burde ha nøvendig programvare inne for slike situasjoner mener jeg. Har blandet mavefølelse om at dette kommer ta sin tid med mye unødvendig bruk av energi for begge parter. Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 19. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2007 Etter mitt begrep så har du her tatt i bruk maskinen som din egen og har da mistet 14-dagers angrerett. At de ikke opplyser om at du burde slette private ting er ikke bra av de, men jeg mener at du kanskje burde skjønt det selv. Men uansett hva det koker ned til så mener jeg at du ikke skal oppgi passordet ditt til dem, passordet er for meg privat og det sier jeg ikke til noen. Det er jo mulig at du har dette passordet på flere ting og da setter dette under en hvis risiko. Men når det er sagt så er det mulig at du må betale noen kroner for dette, siden du etter min mening har mistet angreretten. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 19. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2007 En mister IKKE 14-dagers angre-/returrett ved bruk av en laptop som en kjøpt fra en internettside. Lenke til kommentar
zyx Skrevet 19. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2007 En mister IKKE 14-dagers angre-/returrett ved bruk av en laptop som en kjøpt fra en internettside. Jo, for da kan ikke maskinen regnes for å være i vesentlig samme stand og mengde, samt at sluttbruker har tatt i bruk varen som sin egen(varen er forringet som følge av uaksomhet, manlende omsorg fra forbrukerens side): §12) og på så måte sagt fra seg angrerettsloven som gjeler ved fjernsalg/salg utenfor fast utsalgssted... Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2007 Er det brukt angrefristen her så skal du ikke belastes for en krone. Hvis selger får ekstra utgifter i forbindelse med returen kan de kreve dette av kunden..... Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 19. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2007 Etter mitt begrep så har du her tatt i bruk maskinen som din egen og har da mistet 14-dagers angrerett. det stemmer ikke. man har 14 dagers returrett så lenge maskinen er i orden. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 19. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2007 En mister IKKE 14-dagers angre-/returrett ved bruk av en laptop som en kjøpt fra en internettside. Jo, for da kan ikke maskinen regnes for å være i vesentlig samme stand og mengde, samt at sluttbruker har tatt i bruk varen som sin egen(varen er forringet som følge av uaksomhet, manlende omsorg fra forbrukerens side): §12) og på så måte sagt fra seg angrerettsloven som gjeler ved fjernsalg/salg utenfor fast utsalgssted... Er det uaktsomt å starte maskinen og Windows? Selvsagt ikke. Ergo er det fortsatt angrerett. Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 19. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2007 En mister IKKE 14-dagers angre-/returrett ved bruk av en laptop som en kjøpt fra en internettside. Jo, for da kan ikke maskinen regnes for å være i vesentlig samme stand og mengde, samt at sluttbruker har tatt i bruk varen som sin egen(varen er forringet som følge av uaksomhet, manlende omsorg fra forbrukerens side): §12) og på så måte sagt fra seg angrerettsloven som gjeler ved fjernsalg/salg utenfor fast utsalgssted... kan du forklare hvilken forbindelse det er mellom uaktsomhet og manglende omsorg, og å ha brukt maskinen i 14 dager? det er definitvt ikke to sider av samme sak, for å si det sånn... Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 19. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2007 Der eit returprodukt krever meir arbeid for å sette det i salgbar stand enn normalt forventa, så er det heller eit sprøsmål om kriteriet for angrefrist forsatt gjeld. § 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten Angreretten gjelder ikke a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side Om dette punktet kan tolkes i dette tilfellet som brutt, så er trådstarter heldig om han berre slepp unna med eit lite gebyr for arbeidet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå