Gå til innhold

Returnerte Bærbar innen 14 dager men nå vil mpx ha passord til vista


mennas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var det jeg mente killeng, at mpx måtte få tilgang til den infoen de trengte fra tidligere eier for å kunne foreta recoveryen, enten om det var et windows-, bios- eller recoverypassord som avskar dem fra muligheten.

 

Mulig det bare jeg som er paranoid, men det er skjelden lurt å levere fra seg maskiner med personlig info på, man vet aldri hva man kommer borti.

Lenke til kommentar
En mister IKKE 14-dagers angre-/returrett ved bruk av en laptop som en kjøpt fra en internettside.

Jo, for da kan ikke maskinen regnes for å være i vesentlig samme stand og mengde, samt at sluttbruker har tatt i bruk varen som sin egen(varen er forringet som følge av uaksomhet, manlende omsorg fra forbrukerens side): §12) og på så måte sagt fra seg angrerettsloven som gjeler ved fjernsalg/salg utenfor fast utsalgssted...

FTU er ganske uenig med deg.

Lenke til kommentar
En mister IKKE 14-dagers angre-/returrett ved bruk av en laptop som en kjøpt fra en internettside.

Jo, for da kan ikke maskinen regnes for å være i vesentlig samme stand og mengde, samt at sluttbruker har tatt i bruk varen som sin egen(varen er forringet som følge av uaksomhet, manlende omsorg fra forbrukerens side): §12) og på så måte sagt fra seg angrerettsloven som gjeler ved fjernsalg/salg utenfor fast utsalgssted...

FTU er ganske uenig med deg.

 

Kanskje du kunne henvist til dommer for å dokumentere påstanden din?

Jeg skal være enig i at det må gå an å skru på maskinen og teste den litt, men når man har kommet så langt som til å legge inn bilder og musikk på den bør det anses at kjøper har tatt den i bruk som sin egen.

 

Men nå er det nå slik at jeg ikke trenger å være enig med FTU :) Og FTU er ikke øverste rettsinstans i Norge.

Lenke til kommentar
Heisann Det stemmer det du sier om at Vista er bundet til PC-en og vi skal kjøre recovery. Men det viser seg at det også her er satt på passord. Tipset du har satt på her er: "altering". Vi behøver dette for å kunne teste / behandle returen din. MVHKundesenteret MPX

 

 

gav dem passordet jeg brukte til erecovery programmet fra acer.

Huh, ble altså recovery cd/dvd laget av program og brent ut etter du mottok maskina? Eller er det snakk om passord a-la bios her?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet har alle nyere Acer-maskiner såkalt "e-recovery". Dette aktiveres med å trykke ALT+F10 under oppstart, og med dette kan man gjenoprette "factory defaults" (fabrikkinstillinger på godt norsk) på 1-2-3, bare å sette maskinen fra seg og la den jobbe til den er ferdig.

 

edit: i bunn og grunn: denne funksjonen gjenoppretter windows fra før den ble tatt i bruk, og sletter alt som er på C-disken i samme slengen.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar
En mister IKKE 14-dagers angre-/returrett ved bruk av en laptop som en kjøpt fra en internettside.

Jo, for da kan ikke maskinen regnes for å være i vesentlig samme stand og mengde, samt at sluttbruker har tatt i bruk varen som sin egen(varen er forringet som følge av uaksomhet, manlende omsorg fra forbrukerens side): §12) og på så måte sagt fra seg angrerettsloven som gjeler ved fjernsalg/salg utenfor fast utsalgssted...

FTU er ganske uenig med deg.

Kanskje du kunne henvist til dommer for å dokumentere påstanden din?

Jeg skal være enig i at det må gå an å skru på maskinen og teste den litt, men når man har kommet så langt som til å legge inn bilder og musikk på den bør det anses at kjøper har tatt den i bruk som sin egen.

 

Men nå er det nå slik at jeg ikke trenger å være enig med FTU :) Og FTU er ikke øverste rettsinstans i Norge.

FTU Sak: 20050394

 

FTU er ikke øverste rettsinstans, men foreløpig er de det høyeste organet som har behandlet en slik sak.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet har alle nyere Acer-maskiner såkalt "e-recovery". Dette aktiveres med å trykke ALT+F10 under oppstart, og med dette kan man gjenoprette "factory defaults" (fabrikkinstillinger på godt norsk) på 1-2-3, bare å sette maskinen fra seg og la den jobbe til den er ferdig.
Med andre ord det ligger recovery-image på harddisken, muligens på en egen skjult partisjon - og BIOS har en egen hurtigtast el.l. for å boote fra denne partisjonen som starter gjennopprettingsprosessen. Setter da kunden passord på denne funksjonen enten via BIOS eller i selve programmet så har vel maskinen strengt tatt blitt endret utover det gjenopprettingsprossen kan tilbakestille?

 

Kanskje emnetittel burde endres forøvrig...

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet har alle nyere Acer-maskiner såkalt "e-recovery". Dette aktiveres med å trykke ALT+F10 under oppstart, og med dette kan man gjenoprette "factory defaults" (fabrikkinstillinger på godt norsk) på 1-2-3, bare å sette maskinen fra seg og la den jobbe til den er ferdig.
Med andre ord det ligger recovery-image på harddisken, muligens på en egen skjult partisjon - og BIOS har en egen hurtigtast el.l. for å boote fra denne partisjonen som starter gjennopprettingsprosessen. Setter da kunden passord på denne funksjonen enten via BIOS eller i selve programmet så har vel maskinen strengt tatt blitt endret utover det gjenopprettingsprossen kan tilbakestille?

 

Kanskje emnetittel burde endres forøvrig...

 

why? det følger ikke med vista cd og eneste måte å få brent en kopi i tilfelle filene på hd skulle kjære seg er å brenne ut fabrikk reinstalasjon og til dette brukes erecovery som krever at man setter passord første gang man starter den. Er "konklusjonen" din basert å rettslig grunnlag eller bare subjektive meninger dratt ut av løse lufta?

Lenke til kommentar

å kalle posten min en "konklusjon" er vel å ta litt hardt i - et små retorisk spørsmål som grenser til en hypotese kanskje? (siden vi først tar litt hardt i ;)

 

Eg er ingen jurist, men definisjonen under er ikkje helt i tråd med måten denne eRecovery prosessen tilsynelatende fungerer. At det er uungåelig å endre/opprette dette passordet er muligens veldig uheldig i kombinasjon med angrefristen - og det var det eg lurte på om andre brukere med litt mer insikt i slikt kunne kommentere på.

Hva skal jeg gjøre med varen?

For at du skal kunne benytte angreretten, må varen leveres tilbake til selger i tilnærmet samme stand og mengde som da du mottok den. Varen må derfor oppbevares på forsvarlig måte slik at den ikke blir ødelagt eller skadet.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet har alle nyere Acer-maskiner såkalt "e-recovery". Dette aktiveres med å trykke ALT+F10 under oppstart, og med dette kan man gjenoprette "factory defaults" (fabrikkinstillinger på godt norsk) på 1-2-3, bare å sette maskinen fra seg og la den jobbe til den er ferdig.
Med andre ord det ligger recovery-image på harddisken, muligens på en egen skjult partisjon - og BIOS har en egen hurtigtast el.l. for å boote fra denne partisjonen som starter gjennopprettingsprosessen. Setter da kunden passord på denne funksjonen enten via BIOS eller i selve programmet så har vel maskinen strengt tatt blitt endret utover det gjenopprettingsprossen kan tilbakestille?

 

Kanskje emnetittel burde endres forøvrig...

 

Jepp, ligger på egen skjult partisjon - som jeg sa, ALT+F10 ved oppstart aktiverer denne.

 

Benytter av angrerett må selvsagt oppgi evt passord for dette, men om han gjør det ser jeg ikke noe problem med det.

Lenke til kommentar

Eg er ikkje eksplisitt ute etter å vri det til en ikkje-angrefrist-sak, men å finne ut om MPX kunne ha gjort det med loven på sin side. (Dei har vel uansett godtatt saken allerede, så diskusjonen er vel for det meste akademisk).

 

Ut i fra det eg kan skjønne så blir dette passordet lagret på gjenoprettingspartisjonen i fila TOOLS/AIMDRS.DAT. Så da er det nok mulig å resette det også, men så lenge den blir returnert med passord satt (noe man ikkje kan kalle tilnærmet samme tilstand) kan vel MPX etter fri fantasi avslå angrfrist eller ta seg betalt for å resette passordet/sette maskinen i opprinnelig stand. Det som til syvende og sist er interessant er om dette da gjelder alle Acer maskiner, og om dei på denne måten "unngår" norske lover?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er eRecovery noe Acer bruker på alle sine maskiner.

 

Tror nok ikke hensikten med eRecovery er å unngå loven, men heller å øke brukervennligheten ved systemfeil etc, selv min far på snart 50 som ikke har noe peiling på data klarte å gjenopprette systemet etter at han hadde kræsja maskina.

 

Men ja, passord og slikt burde selvsagt vært resatt - fordi det påfører MPX ekstra kostnader både med det å ringe / sende epost til kunde og be om passord, og evt tid det tar å resette et passord manuelt.

 

Men så er MPX's kundeservice veldig bra. Virker ikke som om de prøver å finne hvert minste smutthull for å tjene mest mulig penger. Er storfornøyd med MPX selv.

 

Hadde det derimot vært en annen sjappe hadde nok trådstarter kunne fått mer problemer ja...

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet er eRecovery noe Acer bruker på alle sine maskiner.

 

Tror nok ikke hensikten med eRecovery er å unngå loven, men heller å øke brukervennligheten ved systemfeil etc, selv min far på snart 50 som ikke har noe peiling på data klarte å gjenopprette systemet etter at han hadde kræsja maskina.

 

Men ja, passord og slikt burde selvsagt vært resatt - fordi det påfører MPX ekstra kostnader både med det å ringe / sende epost til kunde og be om passord, og evt tid det tar å resette et passord manuelt.

 

Men så er MPX's kundeservice veldig bra. Virker ikke som om de prøver å finne hvert minste smutthull for å tjene mest mulig penger. Er storfornøyd med MPX selv.

 

Hadde det derimot vært en annen sjappe hadde nok trådstarter kunne fått mer problemer ja...

 

gav dem passordet til erecovery i går men igjen det stod ikke noe sted at erecovery passordet ville bli satt til til å recovery pc,en men derimot måtte jeg taste den inn før jeg brente ut fabrikkinstilinger med programmet. hadde jeg vist at det også ville bli satt som passord på selve reinstalasjonen hadde jeg ikke gjort det. og ja mpx har vært greie å ha med å gjøre. Gav dem passordet i går og har ikke hørt no fra dem i dag. Forhåpentligvis får jeg mail i morgen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...