Gå til innhold

Kondistrening for BIP resultater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Biiptesten varer i under 20 minutter, så vidt jeg vet (skyt meg om jeg tar feil). En del av arbeidet vil derfor foregå rundt den anarobe terskelen. Jeg anbefaler 4x4 intervalltrening for å øke denne terskelen. I en Biiptest foretar du vel også en haug retningsendringer, og i disse vendingene er det en masse å hente.

 

Jeg ville som sagt trent 4x4 intervalltrening såvel som teknisk trening på selve vendingene.

Lenke til kommentar
Biiptesten varer i under 20 minutter, så vidt jeg vet (skyt meg om jeg tar feil). En del av arbeidet vil derfor foregå rundt den anarobe terskelen. Jeg anbefaler 4x4 intervalltrening for å øke denne terskelen. I en Biiptest foretar du vel også en haug retningsendringer, og i disse vendingene er det en masse å hente.

 

Jeg ville som sagt trent 4x4 intervalltrening såvel som teknisk trening på selve vendingene.

 

Hva mener du med 4x4 intervall? :blush:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Veel, jeg tror greia er at du skal tilpasse tempoet ditt etter bipintervallet slik at du er akkurat ved vending i det det piper, sånn at det blir minst mulig stopp. I hvert fall slik jeg har gjennomført den en del ganger tidligere.

 

Du kan jo også prøve å ta en del biptester på egenhånd. Heia spesifisitet! Trenger jo ikke kjøre deg helt ut heller. Siden det blir en litt kort økt kan du jo heller ta to stykker!

Lenke til kommentar

Å stoppe på beeptesten er det dummeste du kan gjøre, du vil nemmelig produsere melkesyre om du stopper opp. Løp bare sakte i starten, så du akkurat kommer frem til beepet. Varm opp i 5 min før du skal løpe, oppvarmingen bør bestå av lett jogging og tøying.

 

For å svare på spørsmålet. Løping og sykling er ikke optimalt for å bli god i beeptesten sies det.

 

Testen passer best for fotball og ishockey og rugby spillere.

Det jeg vil tro er at du blir bedre av beeptesten av å løpe beeptesten.

Akkurat som du blir bedre av å gå på ski ved å gå på ski:P

 

Trene intervall tror jeg ikke hjelper ettersom selv beeptesten er kontinuerlig!

 

Konklusjon: Tren på beeptesten. Løp frem og tilbake i en hastighet som ligger rett under den anaerobe terskel(AT)

 

Mer om Anaerob terskel

Mer om beeptesten

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Å stoppe på beeptesten er det dummeste du kan gjøre, du vil nemmelig produsere melkesyre om du stopper opp. Løp bare sakte i starten, så du akkurat kommer frem til beepet. Varm opp i 5 min før du skal løpe, oppvarmingen bør bestå av lett jogging og tøying.
Du stopper opp når du vender. Eller tar du en lengre sving der du beholder farten?
Lenke til kommentar
Å stoppe på beeptesten er det dummeste du kan gjøre, du vil nemmelig produsere melkesyre om du stopper opp. Løp bare sakte i starten, så du akkurat kommer frem til beepet. Varm opp i 5 min før du skal løpe, oppvarmingen bør bestå av lett jogging og tøying.
Du stopper opp når du vender. Eller tar du en lengre sving der du beholder farten?

Mener hvis du løper for fort i starten og ikke løper før du hører beepet, altså om du venter 1-3sek med å løpe. Ikke bra.

 

I vendingene så fins det fler teknikker, jeg syns å ta en liten sving er best, det er slik jeg har fått best resultater.

Andre syns det er best å trippe litt når du vender.

Lenke til kommentar

Og siden du er enig i at det er stopping og starting hele veien, så er ikke bip-testen det samme som x antall minutter kontinuerlig løping. Bip-testen tærer noe helt vanvittig på leggmuskulaturen pga. all stoppingen og startingen, derfor er bip-testen av mange karakterisert som en fotballspiller-test.

Hvis man er god til å akselerere på en lett måte vil man klare bip-testen veldig lett. Derfor tror jeg at det er viktig å trene på akselerasjon med høy puls, altså rett og slett å løpe bip-testen som trening. På amerikanske filmer ser vi at boksere og andre idrettsfolk løper frem og tilbake på stranden og bøyer seg ned og tar i sanden for hver vending. Jeg kan se for meg at det er en god trening for bip-testen.

 

Jeg føler at jeg er i rimeliig god form. Har ganske god kondis og scorer helt greit på bip-testen (halvparten av løpene på level 12), men jeg hevder meg mye mer på et utendørs 2 km løp. Forskjellen ligger i beinmuskulaturen min, og spesielt i leggene. Når jeg kun trenger å løpe rett frem uten å stoppe, så kan beina fly av gårde og la kondisen gjøre jobben. Men på bip-testen kneler leggene etter hvert pga. at de ikke er vant til stopp-start-løping. De er rett og slett ikke sterk nok til den form for løping.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...