Gå til innhold

Canon's behandling av 1D-III eiere med defekt kamera.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når man kjøper en toppmodell til x antall tusen, så er ikke det å eksperimentere. Da bør man forvente at ting fungerer. Og om det mot formodning skulle være noe galt, så bør man forvente å bli tatt på alvor.

En ny modell har ofte innkjøringsproblemer, særlig når det er snakk om toppmodellen - for toppmodell betyr at man virkelig strekker seg i forhold til teknologi. Det gjelder de fleste avansert produkter. Derfor ville jeg ikke kjøpt en cutting-edge server og satt den til noe forretningskritisk. Om jeg var proff-fotograf ville jeg heller ikke stilt meg i kø for det aller siste kameraet (med mindre jeg hadde hatt råd til å beholde den gamle modellen). 3-6 måneder gamle modeller er mer til å stole på, for entusiaster og gadgetheads har da banet vei for deg og funnet feilene.

 

Men jeg er enig i at 2gb-kortet ikke var noen god kompensasjon. Når det er noe så billig, så kan de like gjerne la være og heller gi en virkelig god unnskyldning, en forsikring om at de har bedret feedback-rutinene sine, og noe som svir litt mer enn et 2gb-kort til 150 spenn.

Lenke til kommentar

Ser ikke noen grunn til å ikke kjøpe det nyeste utstyret. Men det at du solgte backup kameraet ditt er jo helt latterlig?

Det er jo din feil at du tapte penger etc pga du ikke hadde ett bakcup kamera du kunne bruke istede =)

 

Men er enig i at det tok for lang tid før de erkjente problemet, og såklart i at ett 2gb minnekort betyr lite, men de prøver ihvertfall å gjøre det litt halveis godt igjen :p

Lenke til kommentar
Når man kjøper en toppmodell til x antall tusen, så er ikke det å eksperimentere. Da bør man forvente at ting fungerer. Og om det mot formodning skulle være noe galt, så bør man forvente å bli tatt på alvor.

En ny modell har ofte innkjøringsproblemer, særlig når det er snakk om toppmodellen - for toppmodell betyr at man virkelig strekker seg i forhold til teknologi. Det gjelder de fleste avansert produkter. Derfor ville jeg ikke kjøpt en cutting-edge server og satt den til noe forretningskritisk. Om jeg var proff-fotograf ville jeg heller ikke stilt meg i kø for det aller siste kameraet (med mindre jeg hadde hatt råd til å beholde den gamle modellen). 3-6 måneder gamle modeller er mer til å stole på, for entusiaster og gadgetheads har da banet vei for deg og funnet feilene.

 

Men jeg er enig i at 2gb-kortet ikke var noen god kompensasjon. Når det er noe så billig, så kan de like gjerne la være og heller gi en virkelig god unnskyldning, en forsikring om at de har bedret feedback-rutinene sine, og noe som svir litt mer enn et 2gb-kort til 150 spenn.

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe det dyeste av det nyeste med en gang igjen. Neste kjøpet blir en 1Ds-III, og innen jeg har råd til den så har de vell fått testet den ut og luket vekk problemene. :-)

 

 

Ser ikke noen grunn til å ikke kjøpe det nyeste utstyret. Men det at du solgte backup kameraet ditt er jo helt latterlig?

Det er jo din feil at du tapte penger etc pga du ikke hadde ett bakcup kamera du kunne bruke istede =)

 

Men er enig i at det tok for lang tid før de erkjente problemet, og såklart i at ett 2gb minnekort betyr lite, men de prøver ihvertfall å gjøre det litt halveis godt igjen :p

 

At jeg solgte back-up kamera er latterlig?? Ja det må du få lov til å synes. Nå har jeg flere kamera (2dslr + 1 slr), så blir vell litt feil å si det.

Skjønner ikke hvorfor du gnåler om de pengene, jeg har sagt at det ikke er saken her.

 

Mvh

Ståle T.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke for alt i verden se at Canon har gjort NOE som helst galt her jeg.

Det er klart at det tar tid før de går ut og sier at det er en feil på 'noen' av kameraene.

 

Om jeg hadde eid et firma skulle jeg vært pokker så sikker på at det faktisk VAR en feil før jeg hadde gått ut med det. Man går ikke ut og lager usikkerhet i markedet uten å ha bekreftet at det er en feil, og gjerne konstatert årsaken til feilen også.

 

Når de så har konstatert feilen så har de gått ut i media og opplyst så godt som de kan om dette. Enhver som har et kamera med et serienummer som er berørt av dette får reparert kameraet gratis, som er det GARANTIER er til for.

 

At du får et Ultra II kort i tillegg er bare en bonus.

De hadde ikke trengt å gi deg en dritt! Alt dette er dekket av garantien. Normalt sett kan man se LANGT etter 'noko utanom' når man får fikset en fabrikasjonsfeil på et produkt innenfor garantien. Mange steder må man krangle som bare det for å det hele tatt få fikset det på garantien.

 

Videre sier du at du kjøpte det som 'privatperson' for å unngå at det var kjøpsloven som skulle telle... Og samtidig klager du over at 'VG' ikke 'kun' fikk noen trege minnekort.

 

Hva vil du egentlig ?

Det kan godt være at Canon skiller mellom privatpersoner og firmaer som har en stor konto hos de. Evt bare mellom privatpersoner og firmaer. Men det er i så fall noe du bør vurdere FØR du går til innkjøp.

 

 

At folk henger seg opp i tapt arbeidsfortjeneste og backup-kamera er jo en selvfølge.

Det var du som bragte penger inn i dette med å si at du har gått glipp av mye penger i tapt arbeidsfortjeneste, og at du solgte 2 andre kameraer.

Da ser det ut til at du har solgt dine backup-kameraer, selv om det gjerne ikke er tilfellet etter hva jeg ser videre i dine innlegg, og det virker ikke særlig 'proff' å gå uten en løsning å falle tilbake på. Dersom du har backup-kameraer så skal du jo ikke tape noe penger i det hele tatt.

Da skal egentlig hele saken kun være et irritasjonsmoment fordi verktøyet ditt ikke fungerer tilfredsstillende.

 

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne oppfordre folk til å holde seg saklige og høflige - annet bidrer ikke til god tone her, og jeg har lite lyst til å være nødt til å måtte levere ut advarsler.

 

EDIT: Enkelte innlegg er redigert eller slettet for å holde diskusjonen saklig.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Jeg har selv vært Canon-bruker siden D60, og gått fra den til 10D, 1D mark II, og etterhvert også over på 1D Mark III. (har også en 400D som backup)

 

Mitt 1 D III har egentlig ikke gitt meg annet en positive opplevelser. Autofokusen har fungert perfekt, og oppført seg som forventet.

Imidlertid er kameraet mitt av den serien som blir oppgitt som mulige problem, og jeg vurderte det slik at så lenge Canon gir fri fiks av dette så tar jeg den og får det ut av verden. Kan jo være man en gang kommer borti en situasjon der dette kan være ett problem, så jeg vil gjerne få det korrigert.

 

Tok derfor kontakt med Canons servicesenter den 03.12

De tok imot og registrerte informasjon, og jeg fikk beskjed om jeg ville få en henvendelse innen den 06.12 for nermere avtale av fiks.

 

Hørte ingenting fra de innen den 6. og gav de en uke til. Den 13. sendte jeg en mail, oppgav referansenummeret jeg hadde fått på henvendelsen og spurte hva som var status.

en uke senere, den 20. fikk jeg følgende svar:

 

Kjære kunde,

 

 

Jag tror att du måste ha fått fel information tidigare. Det du behöver göra i det här fallet det är att kontakta en av våra serviceverkstäder i Norge för en reparation av det här felet.

 

 

 

Det hadde ikke vært noe problem for meg å ta kontakt med serviceverkstedet tidligere, men det må da kunne gå ann å opplyse om dette første gang jeg tar kontakt.

Hadde jeg ikke purret på, hadde denne saken aldri blitt fulgt opp.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En rask oppdatering på min opplevelse med fiksen her...

Jeg kontaktet serviceproffen etter min noe skuffende oppfølging fra canon.

Vil gi serviceproffen terningkast 6 for både effektiv, og god tilbakemelding underveis.

Det tok en uke fra jeg sendte pakken med posten til jeg fikk det tilbake, og alt fungerer tipp topp.

Alt fikset under garanti, og de utførte også en sensor-rens (som andre tar betalt for.

Fikk også med ett 2 Gb minnekort.

Vet det er en del som synes dette er en latterlig kompensasjon, men på den annen side, de har ikke noe krav om å gjøre det.

Jeg velger å se positivt på det :-D

Gjorde omfattende tester i går både i one shot og AI servo, og kameraet mitt fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
En rask oppdatering på min opplevelse med fiksen her...

Jeg kontaktet serviceproffen etter min noe skuffende oppfølging fra canon.

Vil gi serviceproffen terningkast 6 for både effektiv, og god tilbakemelding underveis.

Mulig noen blir irriterte over min skryt av Serviceproffen nå, men nok en gang imponerer de meg. Kanskje fordi Nikons servicepartner, Camera & Videoteknikk er så elendige at alt annet ser rosenrødt ut, men Serviceproffen opererer for tiden med 2-7 dagers servicetid (fra vi sender kameraet til det er tilbake). Camera & Videoteknikk bruker ca. en måned og vi gjør jo nesten ikke annet enn å krangle med de for tiden. Heldigvis pleier Nikon å ordne opp, men nå har jo de sluttet å ta telefonen da, så...

 

For en stund tilbake sendte vi inn en kundes gamle Canon MV6i (et ganske dårlig videokamera) inn til Serviceproffen på prisoverslag for en skade. Hun fikk et prisoverslag på noe over 2500 som hun godtok. Serviceproffen klarte ikke å skaffe deler, og sendte henne et flunkende nytt HV20 HDV videokamera som erstatning... uten at prisoverslaget ble øket. De som kjenner litt til MV6i vs. HV20 vil vel være enige i at det er en ekstremt stor forbedring. Canon har nok godkjent dette, så de skal ha ros de også.

 

Det blir litt vel mye kritikk når folk er misfornøyde, så greit å veie opp med litt positive opplevelser også :)

Lenke til kommentar

Gratulerer med topp valg av utstyr, og lykke til.

Det er faktisk bra at flere går fra Canon til Nikon av de som har fotografering som leverbrød, på den måten opprettholdes konkurransen og utviklingen i markedet.

Kan jeg få spørre om du hadde flere grunner for systembytte enn brae misnøye med Canons service?

Hvordan syns du overgangen har vært både bruksmessig og kvalitetsmessig?

Hva erfarer du som fordeler/ ulemper ved de to kameraene målt opp mot hverandre?

Nå har det etterhvert begynt å dukke opp en del tester rundt om, og de fleste holder en knapp på ditt nye kamera foran ditt gamle, selv om begge får strålende kritikk.

Lenke til kommentar

Salget har fåregått på foto.no

 

Sitter nå kun igjen med 1D'en og 85mm'eren, har gått unna som varmt hvetebrød denne uken.

 

Sånn bye bye Canon ;-)

 

Se på signaturen min om dere ikke skjønner hva jeg mener ;-)

 

Ståle

Det blir bruktsalg på Canon i plankebyen* da ?

 

Tom

 

* Mener å huske at du holder til der?

Lenke til kommentar
Gratulerer med topp valg av utstyr, og lykke til.

Det er faktisk bra at flere går fra Canon til Nikon av de som har fotografering som leverbrød, på den måten opprettholdes konkurransen og utviklingen i markedet.

Kan jeg få spørre om du hadde flere grunner for systembytte enn brae misnøye med Canons service?

Hvordan syns du overgangen har vært både bruksmessig og kvalitetsmessig?

Hva erfarer du som fordeler/ ulemper ved de to kameraene målt opp mot hverandre?

Nå har det etterhvert begynt å dukke opp en del tester rundt om, og de fleste holder en knapp på ditt nye kamera foran ditt gamle, selv om begge får strålende kritikk.

 

Det som utløste dette var at jeg skulle bytte ut 30D'en i 5D-II eller 40D + et nytt standard zoom objektiv. Og da fikk jeg høre av en Canon-kamerat som hadde testet D300 mot 40D at D300 nermest avlivet 40D med bulldozerkraft. Samt at jeg selv hadde delvis dårlige erfaringer med Canon's 24-105 & 24-70. Så da tenkte jeg at faen heller, jeg kombinerer Canon & Nikon. Kjøpte så D300 + AF-S 24-70 f/2,8G ED.. Og gjett om dette tente Nikon lysten i meg, makan til skarphet som jeg tidligere kun hadde sett med fastobjektiver med den komboen. Etter noen kjappe regnestykker og kontoutskrifter så fant jeg ut at jeg kjøper D3 også, har jo savnet FF etter at jeg solgte 5D'en. Fordeler og ulemper mellom 1D-III og D300/D3 er det jo, men får komme tilbake til de senere.. Er natta her nå.

 

Mvh

Ståle Tvete

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...