Gå til innhold

Canon's behandling av 1D-III eiere med defekt kamera.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg var en av de 8 første som fikk mitt Canon EOS 1D-III fra Foto&Video.

Lykkelig var jeg da kamera kom, for dette hadde jeg ventet lenge på.

Jeg hadde fra før et 1D-IIn & 5D, men disse ble fort solgt da jeg fikk III'eren.. De ble rett og slett overflødig og erstattet av III'eren.

 

Men så etter en tid's bruk merker jeg at noe ikke var som det skulle, autofokusen holdt rett og slett ikke følge like godt som min gamle IIn.

Dette problemet dukket ikke opp før i spesielle action-opptak, men det var irriterende nok til at jeg ble irritert hver gang jeg brukte det til action så irriterte jeg meg over det. Jeg bestemte meg for å ikke spre min misnøye utover, noe som ville skade Canon. Jeg var i kontakt med F&V og Serviceproffen og F&V bekreftet at de hadde hørt problemet fra andre med III'eren, men Serviceproffen hadde ikke hørt noen klager fra noen fikk jeg beskjed om. Jeg bestemte meg derfor for å avvente og se hva som skjedde videre, siden min hovedtyngde av foto-oppdrag ikke lå i kategorien hvor problemet dukket opp og jeg kunne jo ikke være uten mitt kamera. Etter litt oppdaget jeg at jeg hadde sensorfeil på mitt kamera og måtte derfor levere det inn for å bytte sensoren, og i den forbindelse så fikk jeg dem også til å justere autofokusen. Jeg fikk kamera tilbake og sensoren var blitt byttet med en som var ok, men autofokusen fungerte ikke noe bedre nå heller. Etter en stund så dukket det opp flere og flere III-eiere som hadde samme problemet som meg så jeg skjønte jo at dette var et problem mange hadde og ikke bare meg. Men Canon benektet alt og var totalt tause i forhold til problemet. Men så 25 Oktober så kom Lee Bonniface hos Canon med en redegjørelse og problemet ble kort tid etter offisielt. Jeg tok i oktober kontakt med Serviceproffen igjen og spurte om dem nå kunne få ordnet mitt kamera, og da sa de at de skulle begynne å reparere kameraene i begynnelsen av November. 14 Desember fikk jeg endelig time hos Serviceproffen og kamera mitt ble så modifisert.

Jeg har ikke fått testet om det nå er blitt velfungerende, men går utifra at det nå er i orden.

 

Da jeg hentet kamera hos Serviceproffen så fikk jeg med et skriv fra Canon hvor det stod:

 

"Kjære kunde.

 

Vi setter stor pris på at du er en lojal Canon-kunde. Som takk for den forståelse og tålmodighet du har utvist i forbindelse med reparasjonen av kamera ditt, finner du i tillegg til ditt reparerte EOS 1D Mark III, et gratis 2GB minnekort.

 

Med ønsker om at du får mange glade, suksessrike år med ditt 1D Mark III.

 

Vennlig hilsen

 

Karz Suzuki"

 

Minnekortet er et: SanDisk Ultra-II 2Gb

 

Jeg ble småirritert og spurte de på Serviceproffen om dette var kompensasjonen Canon har å tilby for over 6mnd med et defekt kamera til nesten 40 000kr og tap av næringsinntekt som følge at dette. Serviceproffen sa at det visste de ikke noe om.

 

Jeg tok derfor en tlf til Glenn Andersen (tlf: 91197229) serviceansvarlig hos Canon og spurte om dette er det eneste Canon hadde å tilby som kompensasjon.

Og han kom med beskjeden om at slik var det, og han kunne ikke gjøre noe med det.

 

Jeg lovte han at jeg skulle fortelle alle inne på Foto.no og mine bekjente hvordan man blir behandlet som Canon kunde.

 

 

Hva synes dere om Canon's måte å behandle sine kunder og deres kompensasjon for tort og svie??

 

Kanskje velge Nikon ved neste korsvei, hvordan behandler de sine kunder??

 

 

 

Mvh

Ståle Tvete

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Ståle,

 

Jeg synes Canons behandling er latterlig, likeledes deres talentløse form for kompensasjon. Det minner litt om når man kjøper en nytt Canon Speilrefleks og kan sende inn en kode å få et utdatert 256MB eller 512MB minnekort gratis. De får ikke solgt de minnekortene lenger vet du, det er derfor de gir dem bort som 'kompensasjon', så slipper de å kaste dem.

 

Jeg vet ikke hvordan Nikons behandling er, men den lider sannsynligvis av samme syndrom. Dette er typisk når firma er veldig store og det går veldig bra - da blir de rett og slett arrogante.

 

Når de forsøker å gi deg, som er eier av en sånn type kamera, en sånn type minnekort, da synes jeg det virker mer som om de forsøker å fornærme deg, i stedet for å gi en kompensasjon.

 

Du har all grunn til å være skuffet

Lenke til kommentar

Jeg må vel si at jeg ikke er helt enig med resonnementet ditt her, selv om jeg skjønner din frustrasjon så altfor godt.

Saken er vel den at dette har vært en feil som har vært vanskelig å finne ut av, etter som jeg forstår. Når feilen så har blitt klarifisert, så er det også min forståelse at Canon har gjort hva de kan. At ting tar tid inne hos serviceproffen er lite Canon kan gjøre med, all den tid de ikke har eget serviceverksted som tar seg av reparasjoner.

Canon, og også alle andre produsenter, har inget ansvar for tapt arbeidsinntekt pga utstyrsfeil. Dersom produsenter hadde kunnet pålegges et slikt ansvar tror jeg vi fort hadde fått problemer med å i det hele tatt fått kjøpt varer, eller i beste fall ting hadde blitt svindyrt, dersom produsenter også skulle bake inn eventuelle søksmål og krav for tapt inntekt inn i prisen for utstyret de selger. Der ligger det jo hos deg som profesjonell og sørge for å ha backup, noe jeg regner med du også hadde.

At det tok Canon lang tid å faktisk erkjenne at det var problemer med denne modellen skal jeg være enig med deg i at kan være kritikkverdig. Problemet var vel at dette var en prestisjemodell.

Når det gjelder selve garantien så beviser jo ditt eksempel at garantien har fungert akkurat som den skal. Dersom det er en feil på en vare innefor garantitiden forplikter leverandør seg til å ordne dette. Såvidt jeg kan se er det akkurat det som har skjedd. At garantien skal nullstilles etter hver feil som blir reparert blir jo i denne sammenheng helt feil. Hadde du fått et nytt produkt hadde saken vært helt annerledes, da skal ny garanti gjelde.

Det at Canon velger å gi sine kunder en liten oppmerksomhet som takk for god forståelse, bør du nok heller ta positivt. En liten oppmerksomhet der de prøver å fortelle deg at de er lei seg for det som har skjedd, og håper på et godt samarbeid i fremtiden. Det hadde ikke vært noe problem å levert ut kameraet til deg uten så mye som en liten forklaring engang. Jeg har hatt mange garanti reparasjoner på diverse utstyr selv opp gjennom åra, alt fra mobiltelefoner til vaskemaskiner og forsterkere, samt særdeles dyre maskiner. Jeg er lykkelig bare jeg slipper å betale, da det faktisk er flere som også prøver seg på det.

Se på minnebrikken på samme måte som julekortet fra arbeidsgivere og samarbeidspartnere, en hyggelig hilsen og ikke noe mer.

 

dessverre tror jeg at du ved å flagge denne saken så høyt bare taper på det selv, om du ønsker å ha et godt forhold og få god service hos Canon og Serviceproffen i fremtiden.

Selv om jeg forstår din frustrasjon over å ha brukt flere titalls tusen kroner på et kamera som man bør forvente skal fungere helt optimalt, syns jeg du heller bør gå ut med ditt forhåpningsvis velfungerende kamera og fortsette og thene penger, i stedet for å bruke energi på saken lenger.

Lenke til kommentar

Bra at Cirrus orket legge ned energien i et skikkelig svar. Jeg klarte ikke noe annet enn å bli litt pinlig berørt av trådstarter (med flere i tråden) utbasuneringer ang. kameraprodusentenes overgrep og manglende kundefokus.

 

Hvor proff er man egentlig når man presterer å si at en kameraprodusent er skyld i tapte arbeidsinntekter? hjelpe og trøste- sytingen når bare nye høyder i samtlige nettfora.

Lenke til kommentar
Jeg må vel si at jeg ikke er helt enig med resonnementet ditt her, selv om jeg skjønner din frustrasjon så altfor godt.

Saken er vel den at dette har vært en feil som har vært vanskelig å finne ut av, etter som jeg forstår. Når feilen så har blitt klarifisert, så er det også min forståelse at Canon har gjort hva de kan. At ting tar tid inne hos serviceproffen er lite Canon kan gjøre med, all den tid de ikke har eget serviceverksted som tar seg av reparasjoner.

Canon, og også alle andre produsenter, har inget ansvar for tapt arbeidsinntekt pga utstyrsfeil. Dersom produsenter hadde kunnet pålegges et slikt ansvar tror jeg vi fort hadde fått problemer med å i det hele tatt fått kjøpt varer, eller i beste fall ting hadde blitt svindyrt, dersom produsenter også skulle bake inn eventuelle søksmål og krav for tapt inntekt inn i prisen for utstyret de selger. Der ligger det jo hos deg som profesjonell og sørge for å ha backup, noe jeg regner med du også hadde.

At det tok Canon lang tid å faktisk erkjenne at det var problemer med denne modellen skal jeg være enig med deg i at kan være kritikkverdig. Problemet var vel at dette var en prestisjemodell.

Når det gjelder selve garantien så beviser jo ditt eksempel at garantien har fungert akkurat som den skal. Dersom det er en feil på en vare innefor garantitiden forplikter leverandør seg til å ordne dette. Såvidt jeg kan se er det akkurat det som har skjedd. At garantien skal nullstilles etter hver feil som blir reparert blir jo i denne sammenheng helt feil. Hadde du fått et nytt produkt hadde saken vært helt annerledes, da skal ny garanti gjelde.

Det at Canon velger å gi sine kunder en liten oppmerksomhet som takk for god forståelse, bør du nok heller ta positivt. En liten oppmerksomhet der de prøver å fortelle deg at de er lei seg for det som har skjedd, og håper på et godt samarbeid i fremtiden. Det hadde ikke vært noe problem å levert ut kameraet til deg uten så mye som en liten forklaring engang. Jeg har hatt mange garanti reparasjoner på diverse utstyr selv opp gjennom åra, alt fra mobiltelefoner til vaskemaskiner og forsterkere, samt særdeles dyre maskiner. Jeg er lykkelig bare jeg slipper å betale, da det faktisk er flere som også prøver seg på det.

Se på minnebrikken på samme måte som julekortet fra arbeidsgivere og samarbeidspartnere, en hyggelig hilsen og ikke noe mer.

 

dessverre tror jeg at du ved å flagge denne saken så høyt bare taper på det selv, om du ønsker å ha et godt forhold og få god service hos Canon og Serviceproffen i fremtiden.

Selv om jeg forstår din frustrasjon over å ha brukt flere titalls tusen kroner på et kamera som man bør forvente skal fungere helt optimalt, syns jeg du heller bør gå ut med ditt forhåpningsvis velfungerende kamera og fortsette og thene penger, i stedet for å bruke energi på saken lenger.

 

Jeg har ikke sagt at det er noe problem med Serviceproffen, det er Canon som jeg mener er problemet her.

Jeg hadde nok ikke reagert i det hele tatt hadde de ikke vært så frekke å beklage seg med det "trege kortet".

Serviceproffen har oppført meg utrolig bra overfor meg i denne saken, og hurtige var dem også... så dem fortjener ros for det.

 

Canon Norge er rett og slett useriøse, handler man ikke like mye som VG & Dagbladet så driter dem i deg uansett.. Må ikke tror dem kom med noen UltraII-minnekort til dem!

 

EDIT:

Kommer i fremtiden til å handle alt av kamerahus hos Japan Photo (EU-modeller) & objektivene har jeg heldigvis kjøpt kun hos JP og B&H.

Skal antageligvis i nær fremtid ha et 1Ds-III, så da kommer jeg til å be Japan P om å spa frem en EU-modell. (Dessverre tror jeg dem har gått mer og mer bort ifra det).

Endret av Snakenor
Lenke til kommentar
Jeg har ikke sagt at det er noe problem med Serviceproffen, det er Canon som jeg mener er problemet her.

Jeg hadde nok ikke reagert i det hele tatt hadde de ikke vært så frekke å beklage seg med det "trege kortet".

Serviceproffen har oppført meg utrolig bra overfor meg i denne saken, og hurtige var dem også... så dem fortjener ros for det.

 

Canon Norge er rett og slett useriøse, handler man ikke like mye som VG & Dagbladet så driter dem i deg uansett.. Må ikke tror dem kom med noen UltraII-minnekort til dem!

Da har du ihvertfall klarlagt det med Serviceproffen, på meg virket det som om du ikke var fornøyd med de heller, siden det tok så lang tid.

 

Siden du nevner det, hva fikk VG og Dagbladet i kompensasjon?

Lenke til kommentar
Bra at Cirrus orket legge ned energien i et skikkelig svar. Jeg klarte ikke noe annet enn å bli litt pinlig berørt av trådstarter (med flere i tråden) utbasuneringer ang. kameraprodusentenes overgrep og manglende kundefokus.

 

Hvor proff er man egentlig når man presterer å si at en kameraprodusent er skyld i tapte arbeidsinntekter? hjelpe og trøste- sytingen når bare nye høyder i samtlige nettfora.

 

Hovedpoenget er ikke tapte arbeidsinntekter her så vet du det...

Lenke til kommentar
her har han kjøpt et kamera til nesten 40 000 kr så får han et minnekort til 150kr i kompensasjon. en 580EX hadde vært mer på sin plass

Hva skjer om du må ha den nye bilen din til 500 000 kroner inn på garantireperasjon? Jo, du får fikset problemet, du får ikke en gratis skiboks og GPS montert på kjøpet.

 

Det som skjer er at de tar inn bilen med en gang og feilsøker etter feilen og reparerer den.

Mens den er inne så får jeg lånebil, og er det en feil som går igjen på flere biler så kaller produsenten inn alle bilene som er produsert i samme tidsrom og sjekker alle.

Canon kaller ikke inn noen, og mange vil fortsette å ha defekt kamera uten å merke det.

Mens han som kjøper kamera brukt senere da garantien er over merker det og får ikke reparert gratis pga at garantien er gått ut.

 

S

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva reglene er når det gjelder næringskjøp, men om du er forbrukerkunde har du krav på lånekamera, som skal dekke dine behov den tid kameraet er inne på reperasjon.

Det er også i norge 5 års reklamasjonsrett, noe som tilsier at dersom det i løpet av denne tiden dukker opp en feil som tilsier feilproduksjon el.l. så får kunden dekket dette uten kostnad.

Lenke til kommentar
Canon kaller ikke inn noen, og mange vil fortsette å ha defekt kamera uten å merke det.
Så vidt det er meg bekjent, har da Canon kalt inn 1D Mk III (dvs. de har trukket tilbake usolgte eksemplarer og tilbudt service på de solgte eksemplarene). Det har i hvert fall blitt omhyggelig omtalt i mediene, og hvis fotografene ikke får det med seg, vil jeg påstå at det er pga. sløvsinn.

 

Cirrus er inne på næringskjøp, og der er nok ikke reglene like hyggelige som for forbrukerkjøp, men Canon (og de andre) gjør utrolig dumt i å neglisjere reklamasjoner på produksjonsfeil selv om garantien er utgått. Er det snakk om reparasjoner som dette, der det har vært innkalling el.l. bør de ta det uten diskusjon, i hvert fall i to-tre år etter innkallingen...

Lenke til kommentar

Canon har gjort en stor tabbe med å sende ut et kamera som ikke har vært testet godt nok for å kapre markedsandeler også har de gjort saken mye verre med å være meget klønete med å rydde opp i problemene. Da er det logisk å vurdere å bytte kameramerke. Det er ingen som har lyst til å bli utsatt for den opplevelsen en gang til hvis de kan unngå det.

 

Jeg regner med at Cirrus blander sammen moral og lov. Det er ingen som har sagt at det er ulovlig å være inkompetent, bare at det er en moralsk forpliktelse å sørge for at det ikke lønner seg. Snakenor gjør i allefall en fin jobb i å overbevise meg om at det ikke blir Canon neste gang jeg skal ha kamera.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...