Gå til innhold

Canon's behandling av 1D-III eiere med defekt kamera.


Anbefalte innlegg

Defekt..

Jeg tror ingen har brukt ordet defekt før deg.. Hva er det du sier? det går ikke an å ta gode bilder i 90% av tilfellene? klarer du ikke slå på kamera?

 

Det er ikke opp til pari med foregående modell, og sikker ikke etter Canons initielle spec heller. Såvidt jeg har fått med meg dreier det seg først og fremst om fokusytelse under helt spesielle forhold.

 

Detter er visstnok rettet på nye produksjonsenheter. Canon tar inn kamera og bytter aktuelle deler på garanti.

 

At du så bråkjekt hevder at Canon ikke bryr seg om sine 1D III eiere bare understreker din korthet i mine øyne. Ingen, INGEN proffleverandører kommer på Canon eller Nikons nivå uten å ta alle slike utfordringer særdeles seriøst. At det finnes flere uheldige sjeler i vaken av en slik omfattende sak, og at de ofte (sett i lys av forholdstallene) kan befinne seg i de minste markedene er hverken overraskende eller uungåelig.

 

Jeg ser ikke hvor du vil hen. Det er absolutt intet i din første post som peker i en retning av at du ønsker en konstruktiv/fremadrettet løsningsprosess. Er du ute etter å surmule, then be my guest- men ikke forvent at alle skal dele synet ditt i samma slengen.

 

Kristallo presterer å si han nå er overbevist om at Canon ikke er et proffalternativ- Vel boohoo, tror du det er noen tilfeldighet at de fleste som tjener penger på fotografi i dag har Canon? Og hva i alle dager får deg til å tro at en slik "feil" ikke kunne oppstå hos NOEN av de andre produsentene- ta dere en bolle folkens..

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Canon har gjort en stor tabbe med å sende ut et kamera som ikke har vært testet godt nok for å kapre markedsandeler også har de gjort saken mye verre med å være meget klønete med å rette opp i problemene. Da er det logisk å vurdere å bytte kameramerke. Det er ingen som har lyst til å bli utsett for den opplevelsen en gang til hvis de kan unngå det.

 

Jeg regner med at Cirrus blander sammen moral og lov. Det er ingen som har sagt at det er ulovlig å være inkompetent, bare at det er en moralsk forpliktelse å sørge for at det ikke lønner seg. Snakenor gjør i allefall en fin jobb i å overbevise meg om at det ikke blir Canon neste gang jeg skal ha kamera.

 

Min hensikt er ikke å si at noe er rett eller galt. Jeg vil bare opplyse folk hvordan man blir behandlet (i dette tilfelle av Canon), så kan folk gjøre seg opp en mening selv om hva dem synes.

Lenke til kommentar
Defekt..

Jeg tror ingen har brukt ordet defekt før deg.. Hva er det du sier? det går ikke an å ta gode bilder i 90% av tilfellene? klarer du ikke slå på kamera?

 

Det er ikke opp til pari med foregående modell, og sikker ikke etter Canons initielle spec heller. Såvidt jeg har fått med meg dreier det seg først og fremst om fokusytelse under helt spesielle forhold.

 

Detter er visstnok rettet på nye produksjonsenheter. Canon tar inn kamera og bytter aktuelle deler på garanti.

 

At du så bråkjekt hevder at Canon ikke bryr seg om sine 1D III eiere bare understreker din korthet i mine øyne. Ingen, INGEN proffleverandører kommer på Canon eller Nikons nivå uten å ta alle slike utfordringer særdeles seriøst. At det finnes flere uheldige sjeler i vaken av en slik omfattende sak, og at de ofte (sett i lys av forholdstallene) kan befinne seg i de minste markedene er hverken overraskende eller uungåelig.

 

Jeg ser ikke hvor du vil hen. Det er absolutt intet i din første post som peker i en retning av at du ønsker en konstruktiv/fremadrettet løsningsprosess. Er du ute etter å surmule, then be my guest- men ikke forvent at alle skal dele synet ditt i samma slengen.

 

Kristallo presterer å si han nå er overbevist om at Canon ikke er et proffalternativ- Vel boohoo, tror du det er noen tilfeldighet at de fleste som tjener penger på fotografi i dag har Canon? Og hva i alle dager får deg til å tro at en slik "feil" ikke kunne oppstå hos NOEN av de andre produsentene- ta dere en bolle folkens..

 

Bruke quote så det er mulig å se hva du svarer på.

Lenke til kommentar

Det jeg tror Snakenor reagerer mest på, er at det tok såpass lang tid før Canon faktisk erkjente et problem med kameraene. Det er nok det mange misforstår her. For når man leverer et kamera/annet utstyr til reparasjon, så får man sjelden noen som helst form for kompensasjon. Men jeg er enig i at man burde få en litt større kompensasjon enn et lusent minnekort når man har hatt et kamera med ustabil følgefokus i lang tid før Canon i det hele tatt gadd å innrømme at de hadde et problem slik at man kunne levere det inn og få rettet feilen.

 

Men jeg tror det er liten vits i å kjøpe EU modeller fra Japan Photo i stedet. Tror også det blir vanskelig i og med at de mer eller mindre har sluttet med egenimport. Tror neppe de tar inn enkelteksemplarer, da man gjerne må ta inn et større parti for at det skal lønne seg fremfor norske modeller. Japan Photo får vel uansett norske serviceverksteder til å ta seg av disse reparasjonene, så jeg tviler på at du ville fått bedre service av den grunn. I såfall måtte Japan Photo tilbudt deg noe ekstra, og det kunne like gjerne Foto&Video gjort i dette tilfellet.

 

Noen nevner at store firma blir arrogante, og det kan jeg bekrefte. Har hatt spesielt store problemer med importøren av Leica (Lars Farnes AS, nå kjøpt opp av Interfoto), men også Nikon har utvist en viss arroganse til tider, selv om en del av skylden må tilskrives Nikons valg av et totalt inkompetent verksted (Camera & Videoteknikk). Canon også, men verkstedet, Serviceproffen, er ihvertfall mye proffere og mer serviceinnstilte enn C&V. Tid på reparasjon kan være så kort som 2 dager (inkludert postgang til og fra butikk), mens C&V sjelden bruker under 4 uker. Mindre importører som Fovi (Pentax) har en helt annen policy, og det er sjelden noe som helst problem å snakke med dem. Det er også sjeldnere man blir dolket i ryggen av de mindre aktørene.

 

Jeg tror ærlig talt ikke Nikon hadde gitt så mye bedre service, men det er så klart umulig å si med mindre vi får en lignende situasjon på D3. Forhåpentligvis ville de ikke gått i fella og nektet for at det var et problem før det var gått flere måneder etter lansering.

Lenke til kommentar
Det jeg tror Snakenor reagerer mest på, er at det tok såpass lang tid før Canon faktisk erkjente et problem med kameraene. Det er nok det mange misforstår her. For når man leverer et kamera/annet utstyr til reparasjon, så får man sjelden noen som helst form for kompensasjon. Men jeg er enig i at man burde få en litt større kompensasjon enn et lusent minnekort når man har hatt et kamera med ustabil følgefokus i lang tid før Canon i det hele tatt gadd å innrømme at de hadde et problem slik at man kunne levere det inn og få rettet feilen.
Jeg personlig tror at Canon ikke har sagt eller gjort noe tidligere, fordi de rett og slett ikke har hatt en løsning på problemet. De har helt sikkert visst om det, og kunne kanskje kommentert det i media, men samtidig hadde folk forventet en snarlig løsning også i samme vendingen. Dersom de ikke kunne komme med den, var det kanskje like greit at de gjorde som de gjorde. De første som leverer inn kameraet sitt, vil selvfølgelig måtte påregne lenger ventetid på å få det fikset - særlig dersom produsenten/verkstedet ikke finner ut hvordan de skal utbedre feilen.

 

Hva kompensasjon angår, kunne den selvfølgelig vært større, men vi snakker en anseelig mengde kameraer her. Det beste ville kanskje vært å forlenget garantitiden noe, f.eks. én eller tre mnd, men for de fleste ville det jo ikke betydd noen verdens ting - de trenger ikke levere inn kameraet likevel. Noen ville blitt misfornøyd uansett...

Lenke til kommentar
Jeg regner med at Cirrus blander sammen moral og lov. Det er ingen som har sagt at det er ulovlig å være inkompetent, bare at det er en moralsk forpliktelse å sørge for at det ikke lønner seg. Snakenor gjør i allefall en fin jobb i å overbevise meg om at det ikke blir Canon neste gang jeg skal ha kamera.

Du må bare unnskylde meg, men her henger jeg ikke med. Jeg forstår rett og slett ikke hva du mener.

Hva er det som har lønt seg for hvem? Har noen tjent noen ting som helst på dette?

Trådstarter har tapt dyrbar tid med sitt kamera for å kunne tjene penger den tiden kameraet var på service eller ikke fungerte optimalt, og Canon har tapt massevis av penger på å oppgradere og reparere en hel masse kameraer, for ikke å snakke om den anseelsen de har tapt på saken.

Den eneste dette har lønt seg for, såvidt jeg kan se, er verkstedet som har betalt for å gjøre jobben...

Canon har sørget for at de som har probleme har fått dette ordnet, som både moral og lov tilsier at de skal gjøre.

Så da vil jeg gjerne vite hvor det er jeg blander sammen moral og lov?

Lenke til kommentar

Måten Cirrus besvarer deg på høres det nesten ut som at han arbeider for Serviceproffen/canon.Som en beskytter mot den dårlige kritikken canon har fått ide siste - Har sett det gang på gang, en som prøver å smøre de andre leserne med for meg, provoserende svar.

 

At de ikke kan levere ut låne kamera etter 6 MÅNEDER det er for meg en gåte. Etter to måneder hadde jeg gått til Tv2 hjelper deg. Bare for å få det frem i dagens lys, ikke imponert over hvordan canon har behandlet deg som kunde.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke ansatt hverken hos Canon eller serviceproffen, og har heller aldrivært det.

Jeg er dessuten Nikon bruker, og har vært det i ca 20 år nå.

Men jeg tror du misforstår noe her, trådstarter var godt fornøyd med servicen han fikk på verkstedet, og kameraet var vel heller aldri inne i 6 måneder.

(correct me if I`m wrong)

Jeg vil dessuten hevde at innleggene mine har vært saklig og langt ifra provoserende, selv om jeg har et annet syn på saken enn det trådstarter og andre her har. Det forbeholder jeg meg retten til å ha.

Såvidt jeg kan skjønne så er vel det også hensikten med et forum, nettopp å diskutere.

Om alle da hadde vært enige hadde vi heller ikke fått noen diskusjon.

Endret av Cirrus
Lenke til kommentar
At de ikke kan levere ut låne kamera etter 6 MÅNEDER det er for meg en gåte. Etter to måneder hadde jeg gått til Tv2 hjelper deg. Bare for å få det frem i dagens lys, ikke imponert over hvordan canon har behandlet deg som kunde.
Siden du er 'perproff' antar jeg at du vet at verkstedet ikke har noen forpliktelser til lånekamera til næringsvirksomheter. Ei heller ville 'TV2 hjelper deg' tatt saken, siden de hjelper til i forbrukersaker.

 

Beklager Snakenor, men faktum er at du er nødt til å forsikre deg mot slikt som næringsdrivende, og at kompensasjonen du faktisk fikk ikke står i samsvar til dine (etter min mening urettmessige) forventninger, er nå så, men du har ikke krav på noe som helst. Jeg vil ikke påstå at det er frekt at de sender ut Ultra II-kort, selv om de ikke er markedets beste lenger, jeg vil kalle det en gest. Dersom Canon ikke har noen løsning på problemet, kan de nødvendigvis heller ikke utbedre det, selv om de kan se at det er der. Da tar det lang tid. Du kunne alltids bedt om å få tilbake kameraet ditt ureparert, forøvrig, dersom du kunne levd med problemet (som f.eks. Schnoodleboy er inne på er det jo ikke snakk om en defekt som medfører at du ikke kan ta bilder).

Lenke til kommentar

Måten Cirrus besvarer deg på høres det nesten ut som at han arbeider for Serviceproffen/canon.Som en beskytter mot den dårlige kritikken canon har fått ide siste - Har sett det gang på gang, en som prøver å smøre de andre leserne med for meg, provoserende svar.

 

At de ikke kan levere ut låne kamera etter 6 MÅNEDER det er for meg en gåte. Etter to måneder hadde jeg gått til Tv2 hjelper deg. Bare for å få det frem i dagens lys, ikke imponert over hvordan canon har behandlet deg som kunde.

 

Tror du misforstår litt her. Serviceproffen kunne sikkert lånt meg lånekamera idag, men problemet var ikke på reparasjonsdagen.

Problemet var at jeg gikk i over 6mnd med et defekt kamera før Canon offentlig gikk ut med hva feilen var.

Og mye av min irritasjon er at de kom med en slik simpel kompensasjon, hadde vært bedre å gjort som Canon USA:

Startet garantitiden på nytt.. Eller om dem absolutt skulle gi minnekort gitt et Extreme IV kort som yter kamera rettferdig.

 

Jeg hørte veldig lenge før Canon kom ut med løsningen at C hadde byttet ut en del under produksjon, og at det var denne delen som ikke var god nok. Så jeg er overbevist om at C visste om det med "hjelpe"speilet lenge, men at de prøvde å få løst problemet med forskjellige firmwares først (hadde de lykkes med det så hadde de spart mye penger).

 

Jeg er ikke ansatt hverken hos Canon eller serviceproffen, og har heller aldrivært det.

Jeg er dessuten Nikon bruker, og har vært det i ca 20 år nå.

Men jeg tror du misforstår noe her, trådstarter var godt fornøyd med servicen han fikk på verkstedet, og kameraet var vel heller aldri inne i 6 måneder.

(correct me if I`m wrong)

 

Hadde det inne og byttet sensor + justerte AF. Men AF justeringen hjalp ikke stort.

Lenke til kommentar
At de ikke kan levere ut låne kamera etter 6 MÅNEDER det er for meg en gåte. Etter to måneder hadde jeg gått til Tv2 hjelper deg. Bare for å få det frem i dagens lys, ikke imponert over hvordan canon har behandlet deg som kunde.
Siden du er 'perproff' antar jeg at du vet at verkstedet ikke har noen forpliktelser til lånekamera til næringsvirksomheter. Ei heller ville 'TV2 hjelper deg' tatt saken, siden de hjelper til i forbrukersaker.

 

Beklager Snakenor, men faktum er at du er nødt til å forsikre deg mot slikt som næringsdrivende, og at kompensasjonen du faktisk fikk ikke står i samsvar til dine (etter min mening urettmessige) forventninger, er nå så, men du har ikke krav på noe som helst. Jeg vil ikke påstå at det er frekt at de sender ut Ultra II-kort, selv om de ikke er markedets beste lenger, jeg vil kalle det en gest. Dersom Canon ikke har noen løsning på problemet, kan de nødvendigvis heller ikke utbedre det, selv om de kan se at det er der. Da tar det lang tid. Du kunne alltids bedt om å få tilbake kameraet ditt ureparert, forøvrig, dersom du kunne levd med problemet (som f.eks. Schnoodleboy er inne på er det jo ikke snakk om en defekt som medfører at du ikke kan ta bilder).

 

Snakk om ting du har greie på er du snill.. Hva vet du om hvordan jeg kjøpte mitt kamera???

Be om å få det tilbake ureparert, WHY? Det var en defekt som gjorde at utrolig mange action bilder ble misslykkede.

 

Ståle

Lenke til kommentar
Snakk om ting du har greie på er du snill.. Hva vet du om hvordan jeg kjøpte mitt kamera???
Du sier at det har medført tapte arbeidsinntekter, med andre ord brukes det i næringsvirksomhet. Ergo - det er kjøpsloven for virksomheter som gjelder, uansett hva du kjøpte kameraet til.

 

Be om å få det tilbake ureparert, WHY? Det var en defekt som gjorde at utrolig mange action bilder ble misslykkede.
Hvorfor? For å redusere tapte arbeidsinntekter kanskje?
Lenke til kommentar
Snakk om ting du har greie på er du snill.. Hva vet du om hvordan jeg kjøpte mitt kamera???
Du sier at det har medført tapte arbeidsinntekter, med andre ord brukes det i næringsvirksomhet. Ergo - det er kjøpsloven for virksomheter som gjelder, uansett hva du kjøpte kameraet til.

 

Be om å få det tilbake ureparert, WHY? Det var en defekt som gjorde at utrolig mange action bilder ble misslykkede.
Hvorfor? For å redusere tapte arbeidsinntekter kanskje?

 

1. Jeg kjøpte kamera i mitt navn og ikke firmanavnet for å komme unna disse reglene!

2. Benytter det i næring, og at jeg tapte noen kroner klarer jeg å leve med.

 

ST

Lenke til kommentar
1. Jeg kjøpte kamera i mitt navn og ikke firmanavnet for å komme unna disse reglene!
Har lite å si når det brukes i næringsvirksomhet...

 

1. Alminnelig virkeområde

 

Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

 

Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

 

Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

 

Representant som opptrer i næringsvirksomhet er solidarisk ansvarlig med selgeren for dennes forpliktelser dersom ikke forbrukeren blir gjort uttrykkelig oppmerksom på at representanten bare opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren. Ansvaret gjelder ikke når selgeren selv opptrer i næringsvirksomhet.

Lenke til kommentar

Hvis du er helt avhengig av kameraet ditt hvorfor da kjøpe en klin ny modell ? Sjansen for at noe ikke er helt som det skal være er jo mye større enn når modellen er utprøvd - og du har vel reserve kamera siden du er så avhengig av det ? Jeg er bare en enklel fotoamatør og da kan jeg tillate meg å eksperimentere, men det kan vel ikke du som er proff ? At Canon gjør feil er ikke bra men jeg tror ikke de er dårligere enn andre til å ordne opp.

 

Jeg kan dra en paralell til data. Jeg jobber i et større firma med flere tusen ansatte. Windows Vista er eksistert et års tid nå og selv har jeg brukt det delvis siden det var beta. På jobb er det først snakk om å ta det i bruk i 2009 da det forsatt er fullt av feil og har en masse kompabilitets problemer. Slike forholdsregler må man ta når man er proff.

Lenke til kommentar
Hvis du er helt avhengig av kameraet ditt hvorfor da kjøpe en klin ny modell ? Sjansen for at noe ikke er helt som det skal være er jo mye større enn når modellen er utprøvd - og du har vel reserve kamera siden du er så avhengig av det ? Jeg er bare en enklel fotoamatør og da kan jeg tillate meg å eksperimentere, men det kan vel ikke du som er proff ? At Canon gjør feil er ikke bra men jeg tror ikke de er dårligere enn andre til å ordne opp.

Når man kjøper en toppmodell til x antall tusen, så er ikke det å eksperimentere. Da bør man forvente at ting fungerer. Og om det mot formodning skulle være noe galt, så bør man forvente å bli tatt på alvor. Jeg skjønner godt at Ståle reagerer på dette. Og det minnekortet kunne de spart seg, det blir som å legge ved en kanne diesel i en ny bensinbil. At garantitiden ble resatt burde være et minimumskrav synes nå jeg.

 

Hele saken er jo et kjempemessig prestisjenederlag for Canon, det har nok vært en hektisk aktivitet internt i kjølvannet av denne feilen. Dette tapte omdømmet skulle de nok vært foruten i det som brygger opp til å bli en skikkelig krig om proffbrukerne i tiden fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...