Gå til innhold

Kjøpe Q6600? har E6600


Drunk_Panda

Anbefalte innlegg

Sitter nå på et system med E6600 8800GTX, 2GB 800 mhz ram, og syns det egentlig går ganske trått.

Når jeg spiller spill har jeg som oftest masse andre ting gående samtidig, som adobe photoshop, frontpage, filmer, bitlord osv... og lurte på om jeg kanskje fikk en real boost hvis jeg bytta til 4kjerners i stedet? Kjører med stock kjøler på 3ghz og lurer på om det kanskje er for lite?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke sikker, men rent ytelsesmessig er det vel ingenting som skiller E6600 fra Q6600 (ser bort ifra frekvens). Det eneste du vil oppnå er å skaffe deg 2 kjerner til. Det kommer vel ann på om programmene du kjører er flinke til å utnytte en firekjerners prosessor eller om versjonen av windows du kjører er flink nok til å dele arbeidsmengden.

 

edit: Hva med å vente til over nyttår da de nye 45nm prosessorene slippes?

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar

hvis du har et litt bra chipsett kan du ta å overklokke fsb, dette kan gjøres uten at du klokker cpu. da vill du få langt bedre mulititasking muligheter fra maskina di. med et p35 chipsett vill du fint kunne kjøre 1600fsb.

 

jeg kan ivertfall fint encode en video mens jeg spiller. da har jeg overklokka min e6300 til 2.8ghz og har 1600fsb =)

Lenke til kommentar

Vil vel generelt si at du har meget spesielle behov om det skal være formålstjenlig å bytte fra E til Q. Prøv heller med litt mer ram, evt steng av noe mens du spiller. Vurder også å klokke E6600`en mer. Høyere fsb og minnehastighet er også med på å øke ytelsen så det kan kanskje være noe å hente der - avhengig av hvordan systemet ditt er satt opp nå.

Lenke til kommentar

Som muffinman nevner; Steng av noe mens du spiller. Jeg har stort sett azureus liggende i bakgrunnen, som bruker litt ram, men kanskje bare 1-2 % av cpu. Jeg har en E6600 som er klokket til 8*400, altså 3,2ghz, jeg har også 4GB ram og Vista x64. Det går veldig greit. Men, når du begynner å få inn ting som filmer (hvorfor ser du film og spiller spill samtidig? Jeg har kjørt musikk og spill samtidig, men aldri film..), photoshop, og andre krevende programmer ber du om bråk. Spesielt om du kjører vista og har 2GB ram, som dessverre ikke er allverden i dag.

 

Det vil nok skje ting med ytelsen når det gjelder multitasking om du bytter til Q6600, men om du kjører cpu uklokket er det nok også en del å hente på en liten runde med overklokking. Du kan jo prøve deg på 8*400? Da får du også kjørt minnet ditt på riktig hastighet synkront med bus-speed.

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med resten her. Flere kjerner vil sannsynligvis ikke gi noen merkbar forskjell i spill, photoshop, frontpage, filmer og bitlord. Med det hovedkortet har du begrensede oppgraderingsmuligheter siden det ser ut til at det aldri vil støtte 45nm prosessorene.

 

Sjekk hvor mye ram og CPU (på hver kjerne) du bruker før du vurderer ny prosessor. Opprydding i operativsystemet eller reinnstallasjon kan også hjelpe godt på.

Lenke til kommentar

det som er rart er at jeg reinstallerte for kanskje 1 mnd siden og før det syns jeg det gikk MYE bedre enn det gjør nå, den er så treg. Kan det være harddisken som sliter? Rart med det når jeg lagger i spill som WoW når det er 50% load på begge cores. og snitt 70% på ram. Da snakker vi skikkelig lag, 10 FPS...

 

WD 10000 RPM kanskje? :)

 

Jeg har 4GB ram liggende Geil DDR2 ULTRA 6400 brikker. Har bare ikke Vista 64 bit til å utnytte det.

Lenke til kommentar

Du kan utnytte ca 3GB ram, så du kan slenge inn en brikke til etter hva jeg vet. Det finner du fort ut.

 

Sjekk om det er noen andre ting som ligger i bakgrunnen og spiser ytelse. Bruker du en annen type antivirus? Du kan også kjøre hijackthis og se hva som faktisk ligger i systemet. Det finnes et par stykker her på forumet som har veldig mye kompetanse hva gjelder å tolke disse. Pass på at du kaller hijackthis.exe noe annet, som fluffybunny.exe eller noe annet. Det ligger et eget subforum her inne om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Kan det være feil på en brikke? Eller "roter" hovedkortet når det er 4 brikker i? Prøv å oppdatere bios. For å sjekke feil på minnebrikker så finnes det programmer som gjør det uten at jeg klarer å huske hva noen av de heter nå. Har du prøvd å bytte ut en av de som står i, med den som ikke står i? Hvis det er feil på den så merker du det vel fort...

Lenke til kommentar

Kjør to og to minnebrikker av gangen, og last ned en greie som heter så mye som Hirens BootCD. Der ligger Memtest, et program som sjekker sektorene på minnebrikkene dine. Google it.

 

http://www.osronline.com/article.cfm?article=334 - Her står det litt mer om pfn_list-feilmeldingen.

 

Kjør i alle fall memtest med etterhvert alle brikkene dine. Da finner du ut om det er en feil på noen av de. Du bør også oppdatere bios på hovedkortet. Et annet tips er å sjekke innom xtremesystems.org, hvor det er mange med rimelig ekstrem peiling, og du finner nesten garantert en tråd om ditt hovedkort med masse feilløsninger og kommentarer til alt fra forskjellige bios til minnekonfigureringer. Har du prøvd å sette opp spenningen på minnebrikkene et hakk eller to? Hva slags spenning kjører de på? Kan hende du løser litt ved å sette opp spenningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...