Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ustabil pc, får ikke formatert osv


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg kjøpte meg ny pc da den gamle var slem. Men jeg beholdt den gamle hardisken for å spare penger, og den hadde xp innstalert og alt. Det jeg kjøpte var, skjermkort, hovedkort,cpu,strømforsyning,kabinett,lydkort og ram. Jeg hadde litt problemer i starten men fikk fikset det, dette var da min første gang jeg bygde pc. Så når jeg skrudde på merket jeg at den bare får hovedkort "bilde" så hopper den rett i windows, hopper over alt det jeg hadde på min forige pc, men tingen er at den ikke booter fra disk, så jeg får ikke formatert. Jeg har leita inne i bios men jeg fant ikke noe om booting. Jeg har jo gamle drivere, fra vanlig amd prossessor osv da blir det sikkert bare tull når jeg har am2 nå osv. Så er det noen måter jeg kan få formatert på? Jeg har lovlig xp på cd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo akkurat det jeg har gjort :p

 

Jeg fant ikke noe i bios, veit heller ikke akkurat hvor jeg skal leite, når jeg gjorde det på den forige pcen var det veldig lett å finne frem ihvertfall. Men pcen fungerer nå i alle fall, men har også dobbelt opp med drivere osv så hadde vært greit å formatere. I tillegg sjekka jeg temps, så hardisken var på 40 grader er ikke det litt mye ? Også på cpuen kjøleren var det en firkant med noe klissete greier, det er kjølepasta ikke sant? Jeg bare festa den på uten og gjøre noe i alle fall.

Lenke til kommentar

Har du ikke en lokal nerd du kan spørre om litt hjelp ? =)

Høres ut som du trenger det. Alle nyere hovedkort skal ha mulighet for å velge hvilken disk du skal starte ifra, også mulighet for å starte direkte ifra usb, cd/dvd, nettverk etc. Så let litt mer.

Forøvrig kan du renske systemet for gamle drivere manuelt med DriverCleaner .Net, men er enig i at det gjør seg med en reinstall.Spess om du har skiftet på alt.

Lenke til kommentar

Når jeg starter opp pcen så kommer det "motherboard" bilde, der står det trykk del for bios, og tab for et eller annet. Så starter windows opp med engang. bootmeny er jo det jeg leiter etter, eller der du kan velge hva man skal boote fra. Jeg kan jo få en eller annen nerd til å komme hit å fikse det, men det blir bare mas :p

Lenke til kommentar
Når jeg starter opp pcen så kommer det "motherboard" bilde, der står det trykk del for bios, og tab for et eller annet. Så starter windows opp med engang. bootmeny er jo det jeg leiter etter, eller der du kan velge hva man skal boote fra. Jeg kan jo få en eller annen nerd til å komme hit å fikse det, men det blir bare mas :p

Har du trykket på "del" der da?

Lenke til kommentar
Når jeg starter opp pcen så kommer det "motherboard" bilde, der står det trykk del for bios, og tab for et eller annet. Så starter windows opp med engang. bootmeny er jo det jeg leiter etter, eller der du kan velge hva man skal boote fra. Jeg kan jo få en eller annen nerd til å komme hit å fikse det, men det blir bare mas :p

 

Msi hovedkort du har ? Da er TAB boot menu. Del for bios....prøv tab da...

Lenke til kommentar

Ok jeg fant ut av det, men nå har jeg problemer igjen... Jeg har altså putta i cden, kommet meg inn på det greiene å sletta partisjonen med xp på, jeg valgte nfsf(elns) system ikke fat, også tok jeg på hurtig formatering. Men det som skjedde var at når den skulle hente inn filer osv var det en fil som het widdle.dll elns som ikke funka, jeg tok bare fortsett uten filen også kom jeg til der du velger tidsone osv, da var det enda en fil som ikke fantes. Jeg har akkurat innstalert crysis og har lyst til å spille, men så tenkte jeg at jeg skulle formatere for å sleppe driverkluss, men nå har jeg allerede fjernet xp så får faen ikke starta den igjen uansett. Men det som er så rart er at jeg har formatert mange ganger på den forige pcen og det har funka hver og en annen familiepc vi har og det har fungert hver gang. Noen som vet hva det kan være?

 

Edit: prøver å ta den treige formateringen nå, hvis ikke det funker så skal jeg pusse cden, om det ikke funker kaster jeg

hele pcen

 

Edit: og ja, jeg har skiftet alt inne i maskina bortsett fra harddisk og cdrom

 

Edit igjen: Jeg testa slow, det funka ikke noe bedre, filen heter forresten winisec.dll men

 

Edit for siste gang :D Cden hadde ligget på skrivebordet en stund nå, og gjett hva, den var full av cola.. Jeg pussa den nå og det kom ikke noe meldig^^. Fikk enda en feilmelding da, men tok den ut å pussa den enda bedre og nå funka den og^^

 

Bahhh.. Nå har jeg kommet helt til avslutningsfasen, installasjonen fullføres om ca 3 minutter står det, slik har den stått i kanskje 10 minutter nå... Ikke noe feilmelding eller noe, på den grønne progressbaren står det "lagrer innstillinger".. gir opp snart :\

 

Sorry, bare jeg som er et utålmodig nervevrak, nå gikk den videre :p

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...