Gå til innhold

Wikipedia får konkurranse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan bli interessant å se hvordan det går, men de må ha et godt opplegg for å kunne konkurrere med Wikipedia. I det siste har det kommet flere nye nettleksia, men det virker som at ingen av dem har slått an. Det "alle" klager på med Wikipedia, er at det er så mye feil og vandalisme der, fordi alle som vil kan bidra. Men når konkurrenter prøver seg med et strengere system, så uteblir både bidragene og oppdateringene, og de nye nettleksikaene blir like lite smidige som Store Norske, Caplex eller Encyklopedia Britannica.

 

Wikipedia mangler mye på å være perfekt, men det fungerer faktisk rimelig bra med at brukere ser igjennom andres bidrag og oppdateringer og fjerner vandalisme. Noe slipper igjennom og blir liggende litt for lenge, men veldig mye blir også fjernet i løpet av kort tid. Denne kontrollen er viktig, men blir den for rigid, så skyver systemet fra seg mange seriøse brukere. I løpet av en vanlig ukedag kommer det inn mye tøv på Wikipedia, men det kommer også inn mye fornuftig og relevant stoff, også fra uregistrerte brukere. Tøvet som blir lagt inn er en kronisk plage, men alt i alt tror jeg Wikipedia tjener mer enn det taper på å være så lett å redigere, så lenge noen gidder å bruke tid på å fjerne det som kommer av tøys og tull.

Lenke til kommentar

Problemet med Wikipedia er at det ikke er lett å tråle igjennom revisjonshistorien for å finne det en er på jakt etter, og mange sletter ting under villedende beskrivelser så en bruke mye tid på å gå igjennom historien. Siden enkelte også sletter andres innlegg på diskusjonssidene, betyr dette at en må tråle igjennom revisjonshistorien der også.

 

Det Wikipedia mangler er folksonomy, f.eks. slik at en kan velge å se revisjoner fra de en velger å stole på og ikke fra maniske synsere som gjør alt for å øke sin edit-count. Slik kan en også komme seg rundt deletionists også.

 

Siden Knol tillater at mange lager sider om samme sak, tror jeg at Google er inne på noe interessant her. Jeg velger å være optimist, og med slagord som "don't be evil", vet de at en forlanger høy standard.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om vanlige brukere får tilgang til å redigere/legge til artikler. Wikipedia prøvde det, men de er svært plaget av vandalisme og feilinformasjon.

Nei i utgangspunktet ikke. Og det er nettop det som gjør at dette godt kan bli en god konkurrent til Wikipedia. Det blir spennende å se hvordan dette utvikler seg. Jeg tviler på og håper for all del det ikke vil utkonkurere Wikipedia. Forhåpentligvis vil det bare bli et godt tillegg.

 

Leser man Google sin blogg eller Wired vil man forstå at dette ikke er snakk om en direkte kopi eller konkurrent til Wikipedia. Den store forskjellen er at her er det én person som skriver en artikkel, guide etc. og så kan andre komme med anbefalinger til endringer, kommentere og rate artikelen opp og ned. Siden det er én person som skriver artikelen og får navnet sitt trykket kan det gjøre at dyktige folk får mer lyst til å skrive artikler siden reklamere for seg selv eller firmaet, og det vil dessuten bli enklere å stole på at informasjonen er av god kvalitet siden man vet hvem som har skrevet det.

 

Selvfølgelig vil man da også miste de store fordelene man har med Wikipedia med at ting hele tiden blir godt igjennom og forbedret, og at man slipper problemet med at ting blir utdatert. Så Wikipedia vil nok fortsatt være en langt bedre kilde på mange punkter.

Lenke til kommentar
Siden Knol tillater at mange lager sider om samme sak, tror jeg at Google er inne på noe interessant her. Jeg velger å være optimist, og med slagord som "don't be evil", vet de at en forlanger høy standard.

 

ikke for å knuse optimismen din, men det nye slagordet til google er vel "don`t do to much evil" :p

Morsom idee egentlig, å bedømme et selskap basert på slagorde sitt.

Har vi noen andre bra kandidater da tro... :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Jeg lurer på om vanlige brukere får tilgang til å redigere/legge til artikler. Wikipedia prøvde det, men de er svært plaget av vandalisme og feilinformasjon.

Prøvde det? Det er jo slik Wikipedia fungerer. Det er i midlertid enkelte artikler som blir sperret for anonym redigering etter gjentatt vandalisme. Men Wikipedias policy er at alle skal kunne redigere anonymt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...