Gå til innhold

Elektriker lærlingplass i Bergen - hvilke bedrifter?


r0zie

Anbefalte innlegg

Bare hyggelig du, alltid kjekkt å kunne hjelpe.

 

Jeg fikk beskjed av hun som har hatt ansvaret på land om å sende en mail om hva som hadde fungert og ikke fungert i læretiden spesielt rundt fagprøven og dette skulle hun ta med seg i møtene hun skulle ha i etterkant.

 

Du får ha lykke til videre med læretiden og skulle det dukke opp flere spørsmål så er det bare til å skrike ut så skal jeg svare etter beste evne. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallais.

 

Vært en stund siden jeg har vært inne på denne topicen så jeg har ikke fått med meg spørsmålet Rozie.

 

ConocoPhillips stiller ingen krav til minimums karakterer ved søk på lærlingplass. Dette var grunnen til jeg søkte dette firmaet og unnlot å søke på Statoil. Personelig hadde jeg 5 i snitt da jeg gikk ut av skolen, men de spurte ikke noe om karakterer da jeg var på jobb intervjuet.

 

Phillips intervjuet foregikk med mellom 4-6 personer på basen om gangen (totalt 50 ble intervjuet). Man fikk først en omvisning på Basen, deretter ble man tatt med opp på ett konferanserom der man ble introdusert til bedriften av fagansvarlig, HR ansvarlig. Det var også 2 kontor lærlinger som snakket med oss og viste oss litt på intranettet om bedrifter og velferd mens en og en ble intervjuet.

 

Intervjuet gikk for det meste ut på hvem jeg var, hva jeg drev på med og der du fortalte litt om familie,venner, fritids aktiviteter og hvordan mine valg i fremtiden var. Det ble også nevnt litt om jeg viste noe om bedriften, hvorfor jeg ville jobbe for dem og hvordan jeg hørte om dem. Rett og slett ett bli kjent intervjue. Det eneste faglige spørsmålene jeg fikk var litt om hvordan jeg så på HMS.

 

Det jeg liker med phillips er at de tar ikke inn folk basert kun på karakterer, men utifra hvordan de er og hvordan de vil fungere sammen med de andre som jobber ute.

 

Jeg tror ikke alder har for mye og si når det kommer til søking da alle stille likt under søkingen.

 

Håper det var litt til hjelp.

 

 

Edit: Så de andre skrev noe om første tur ut. I phillips blir man sendt ut så fort fadderen din har utreise etter lærlingkontrakt er signert =)

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar

Irene. For å gå fra Elektriker Fagbrev til Automatiker fagbrev trenger du 1-2 års skole etter hva jeg har forstått, pluss læretid på 1.5 år. Veldig tungvindt det der med å ta to fagbrev etter min mening. Jeg har tatt vk1 elektro eksamen og har tilsvarende vk1 elektro timer fra skolen, men jeg må alikavel ta 2,5 års læretid, masse skole (med bla automatikk....) eksamner o.l for å få elektriker fagbrevet..

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar
Irene. For å gå fra Elektriker Fagbrev til Automatiker fagbrev trenger du 1-2 års skole etter hva jeg har forstått, pluss læretid på 1.5 år. Veldig tungvindt det der med å ta to fagbrev etter min mening. Jeg har tatt vk1 elektro eksamen og har tilsvarende vk1 elektro timer fra skolen, men jeg må alikavel ta 2,5 års læretid, masse skole (med bla automatikk....) eksamner o.l for å få elektriker fagbrevet..

 

Nei tror ikke dette stemmer da du vil få godskeve en del for tiligere relevante fagbrev.

 

Siden jeg da har elektrikerfagbrevet og kommer til å jobbe i en automationsbedrift kommer jeg nok til å slippe unna med mindre læretid, men det er mye mulig at jeg må ta eksamenene.

 

 

Samme gjelder nå som jeg skal ta tavlemontør, der tror jeg at jeg slipper unna med vk2 tavlemontør eller noe slikt og 1år eller noe som ansatt før jeg får gå opp til fagbrevet.

 

 

Det er jo klart at du må ha 2,5år læretid når kravet er vk1 eksamen, 2,5 år i lære og vk2 eksamen for å få fagbrevet så lenge du ikke har relavant erfaring.

Lenke til kommentar

Eit alternativ til vidare utdanning er høgspent, offshore kan det være ein fordel å ha den delen og. Å ha fleire fagbrev innanfor forskjellige fag gjev deg ei større breidd, men enten er du automatiker eller elektriker, evt. instrument. Du får same løn som dei andre innanfor ditt fag (sett bort frå antal år folk har vore ansatt). Fordelen er at du kan søke på fleire jobbar og kanskje assistere andre utover ditt hovudfag. Ellers mister du nok litt av kunnskapen innanfor eit fag ved å jobbe over lengre tid med eit anna.

 

Edit: Om eg tar høgspent kan eg skrive av ein del tid sidan eg har jobba med høgspent i mange år.

 

Eg var lærling i Statoil på land (før fusjonen) og har hatt det supert. Eg har sjølvsagt ikkje direkte erfaring med andre firma, men vil påstå at det er eit av landets beste å være lærling i. Å være lærling offshore har sine ulemper, uansett firma, men i SH blir du tatt godt vare på.

 

Ein ting å tenke på er kva du kan tenke deg å jobbe med i framtida. Eg visste lite om oljeindustrien før eg byrja som lærling, men etter 3,5 år kan eg ikkje tenke meg noko anna. Eit variert og sjølvstendig arbeidsliv med store muligheter for fagleg utvikling. Eg fekk ein midlertidig stilling på land eit halvt år før eg fekk jobb offshore som eg har snart hatt i eitt år.

 

Det er både fordelar og ulemper med ein offshorejobb, men eg meiner det er betre å ha prøvd og eventuelt skifta om ein finn at det ikkje var det store enn å ikkje prøve. Me er svært priviligerte som har sånne muligheter.

 

Populære firma som ikkje tar inn så veldig mange lærlingar innanfor eit fag (elektro og automasjon) kan plukke frå øverste hylle, det er ikkje lett å lese noko ut av ein søknad og dei går derfor stort sett etter karakter. Dei 20 med beste karakterar får kome på intervju. SH tar inn rundt 180 lærlingar i år, trur det er ca, 10 innanfor elektro, størst er kjemi og prosess.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Det er jo klart at du må ha 2,5år læretid når kravet er vk1 eksamen, 2,5 år i lære og vk2 eksamen for å få fagbrevet så lenge du ikke har relavant erfaring.

 

Da jeg starter elektro fagbrevet en dag så har jeg Automatiker fagbrevet. 3 år skole samt 1.5 år læretid.

 

Det som er tingen er at man ikke får godskrevet noe læretid siden man ikke har lov til å ta to fagbrev på en gang. Vist du som elektriker skal ta automatiker fagbrevet så mangler du minst 1 år skolegang.

 

Så som jeg sa, det er veldig tungvindt. Selv om jeg nå jobber som elektriker mens jeg er på land, så vil ikke noe av elektriker praksisen min (mens jeg holder på med automatiker læretiden min nå) telle da jeg evt starter elektro læretid siden.

 

Det fine er at man kun trenger knappe 6-12 månder for å få høyspent sertifikat vist man har gruppe L

 

Til Zeph. Da du var ferdig med læretiden (regner med du jobbet el eller automasjon). Var det noe problem med å få jobb i ettertid offshore ? Vist du ikke får læretid i firmaet ditt pga mangel på arbeidsplasser, er det vanskelig å få jobb i firma som er operatør på platformer som ny utdannet innen faget ?

 

Hørte bla at BP for en del år tilbake hadde stått på heliporten å rekrutert prosess folk da de kom hjem fra siste tur offshore og tok de lærlingene som ikke hadde hørt noe fra firmaet sitt (de som er sent ute å kontakter dem).

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar

vbrattla: La meg forklare meg litt bedre da, og ta min situasjon jeg er nå elektriker og skal når jeg kommer på land begynne som tavlemontør hos en automations bedrift på land, her vil jeg da jobbe en stund og ta det jeg trenger av teori er ikke sikker på om man trenger noe mere teori for å bli tavlemontør. Jeg rekner med at bedriften da tar kontakt med fylkeskommunen og forteller om min relevante praksis og de sier hvor mye mere praksis jeg trenger før de kan melde meg opp, så melder de meg opp når jeg er klar, om dette tar 1 eller 2 år spiller ingen rolle da jeg jobber med full betaling.

 

I løpet av min tid i den bedriften vil jeg også skaffe meg relevant praksis innen for automatikerfaget som bedriften kan gå god for og så lenge jeg tar det teoretiske og alt blir i orden der er det ikke noe i veien for å få det fagbrevet også.

 

Som du ser så er dette ett langsiktig prosjekt og ikke noe jeg skal gjøre i løpet av 1år

Lenke til kommentar

Hmm, jeg skjønner godt hva du mener. Men det som er tingen. For å få godkjenning for å gå opp til en fagprøve så må man enten ha 4 års dokumentert arbeidserfaring, eller riktig antall timer undervisning samt læretid. Det vil si at jeg som Automatiker slipper å ta opp fagene fra vk1 elektro ettersom jeg har blitt undervist dem på vk2 og vk3 automatisering. Jeg slipper ikke VK2 skolegangen på elektro, som alle elektrikerene må gå på under læretiden. Det blir akkurat samme for deg. For å bli Tavlemontør så må du ha vk2 automatiseringsfag. Du har allerede fullført 50% av automatiseringen samt alt innen energi fra vk2 automatisering, så du kan sikkert ordne deg noe slik at du kan få nødvendig undervisning i de manglene fag, evt være veldig heldig å slippe. Du kan i bestefall slippe litt av læretiden, men det kommer av at du har fagbrevet fra før av, ikke pga du har hatt 2.5 års læretid. Når det kommer til Automatikk så mangler du 1000 skoletimer og kan dermed ikke starte som lærling her vist du ikke har studiekompetanse og kjører 4 års opplæring. Det du heller ikke kommer til å slippe er 1.5 års læretid. Man kan ikke bruke tidliggere læreperioder til å korte ned på andre, ettersom det blir det samme som å ta 2 fagbrev samtidig. Jeg er som sagt ikke ute etter noe krangel her, men håper du skjønner hva jeg mener =)

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar

Nei jeg er heller ikke ute etter å skape krangel jeg vet bare det at det fungerer anderledes når ting blir gjordt via bedrift enn direkte ut av skolen, tror de har litt sær ordninger.

 

F.eks far min skal nå ta cnc fagbrevet og det er bare enkle kveldskurs også er det fagprøve når han er klar.

 

 

men men jeg skal finne ut av dette når jeg begynner og gi ett ordentlig svar. :)

Lenke til kommentar

Ja, har også hørt noe snakk om at det går ann å "jukse" litt med disse ordningene. Tror kanskje det kan hjelpe litt vist bedriften har litt god kontakt med opplæringskontoret og kan lage litt gode dealer. Hold meg gjerne oppdatert med dette, det er trossalt veldig relevant med tiden for min del også.

 

Men jeg kan spørre deg om det samme som jeg spurte Zeth. Hvordan var det for instrument/elektrikerene i statoil å få jobb etter læretiden ? Vet du om de fikk tilbud fra andre firmaer som har drift av platformer ? Regner kanskje med at Statoil var like tause med å gi informasjon om planer for lærlinger etter endt læretid som firmaet jeg jobber for.

Lenke til kommentar
Vbratta

 

Ja skal holde deg oppdatert :)

 

nei her er det jo litt kaos pga statoilhydro greiene men han jeg har gått i lag med ringte til han som hadde med nyansettelse å gjøre og fikk beskjed om at det akkurat nå var ansettelses stopp men at de ikke ville gi slipp på årets lærlinger så lett så mulighetene var vist tilstede.

 

Så ingen av dere som endte læretid nå fikk fast ansettelse ? Får dere midlertidig ansettelse i aibel eller mollier via statoil da ?

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar
Vi er jo akkurat ferdige lærlingkontrakten går ut 29.02 så de skulle vist ta det der i fra, jeg vet ikke mere og jeg har ikke engasjert meg så veldig heller siden jeg vet at jeg vil noe annet

 

Skjønner. En ting jeg lurer litt på også. Hva slags faglige kurs tok dere i statoil samt fikk dere betalt på kursene ? Kunne dere velga hva enn dere ville, eller var det oppsatt ?

Lenke til kommentar

Nevnte vel en del over her men vi har altså:

 

fel og nek 400

fsl

ex og exi

 

(generell plattformdrift med sja og sikkerhetskurset)

 

Dette var når vi startet så da fikk vi vanlig landlønn, hotell og alle måltidene pluss 90kr dagen

 

så har jeg

 

simatic s7 intro

fse lavspenning

fse høyspenning

rotork akutator

 

dette er med full diett og overtidsbetaling

 

 

vk2 skolen var 9 uker i bergen med vanlig offshorebetaling alt dekket av kost og losji og bruspenger 90kr dagen

Lenke til kommentar

Dersom du ikke har vært igjennom læretiden i det aktuelle faget, må du kunne dokumentere 25% lenger tid i faget enn læretiden. Det må også dokumenteres at du har vært igjennom læreplanen for det faget det gjelder. deretter søker du fylkeskommunen på oppmeldingskjema og så er det de som godkjenner oppmeldingen til slutt.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

For fagarbeidere som skal ha nytt fagbrev gjelder retningslinjer publisert i "Elsikkerhet 70" s. 18,

(http://www.dsb.no/article.asp?ArticleID=1243&Rightmenu=H_Elektriskeanlegg_Hoved&oppslag=1).

 

Teori kan taes som privatist,

(http://utdanning.no/utdanningssystemet/utdanningsnivaa/videregaaende_opplaering/privatist,

https://www.privatistweb.no/prweb/start.action)

 

Men kan du faget ditt, anbefales yrkesprøving (http://www.opus-l.no/7/side/45).

Da er det ikke så viktig hvor lang tid du har brukt på å tilegne deg kunnskapen.

 

Ulempen er at hvis du ikke følger vanlig opplegg skole + læretid koster det deg penger.

Grunnen til dette må være at du da ikke belaster skolesystemet unødvendig... forstå det den som vil.

(Privatist eksamener noen hundre?, yrkesprøving 15-16.000++ ?)

Alternativt kan du sitte på ræva og kanskje NAV henviser deg.... da er det nemlig gratis.

 

Utakk er verdens lønn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...