Gå til innhold

Elektriker lærlingplass i Bergen - hvilke bedrifter?


r0zie

Anbefalte innlegg

Irene_waa: tenkte på å søke hos statoilhydro, men rygga litt når jeg så at de jobber mest på mongstad, som er ca 1 time fra bergen, har planer om å bo i sentrum, og er ikke spesielt hypp på å pendle 1 time hver morgen og ettermiddag, noe jeg kommer til å bli drit lei av etter 2,5 år.. det er veldig uaktuelt og bo noen andre plasser enn sentralt i bergen, dessverre :\

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde undersøke om de offshore firmaene du søker på kun rekruterer offshore, eller om det rekruterer til land anlegg også. Firmaer som statoilhydro rekruterer mesteparten av lærlingene til landanlegg etter hva jeg har hørt. Irene_Waa har sikkert litt mer peiling hva firmaet gjør innad, så hun kan sikkert svare om det er rett, eller om jeg har hørt feil.

Lenke til kommentar

Vist du vil ha jobb offshore er det ikke lurt å flytte til bergen før du får jobben for da er muligheten stor for at du får jobb på Mongnstad eller kollsnes, men det er faktiske mere lærlinger offshore enn på land, i mitt kull var det 2 på mongnstad, 1 på kollsnes, 1 på kårstø og 8 offshore.

 

Og vist du kommer på jobb interjuv så får du bare si at du vil offshore, de liker folk som sier det som det er, jeg sa at noe annet enn offshore var uaktuellt for meg og det virket vist

Lenke til kommentar

Kan vel si litt om hvordan vi hadde det, vet at det er litt endringer på de første dagene men ellers så er det ganske likt, vi hadde 4 uker i bergen i begynnelsen av lærtiden hvor vi var sammen med automatikerlærlingene hvor vi føste uken hadde litt praktisk innføring i bedriften o.l, så en uke på sikkerhetskurs, en uke på ex/exi grunnleggende og en ike med fse/nek og andre kurs. Denne mnd fikk vi betalt som landansatt men vi bodde da i tillegg på hotell og hadde full diett der pluss 90kr dagen i bruspenger

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Irene: Vet du om det er noe fordel å være eldre enn de andre som søker? Jeg er 21 år og har jo en del mer arbeidserfaring enn de andre som er 17-18, pluss en del gode referanser. Er og ferdig med førstegangstj. Jeg har hørt at de setter en strek ved 5 i snitt og alle som er under dette blir ikke vurdert en gang, stemmer dette? Jeg hadde ikke 5 i snitt nå til jul men kan klare det til standpunkt om jeg går inn for det..

 

Kan egentlig spørre deg om det samme vbrattla, siden jeg kommer til å søke hos conocophillips og..

 

Trenger foresten fortsatt konkrete forslag til bedrifter i bergen/omegn som jeg kan søke hos som lærling.. Har veldig lite oversikt over hvilke bedrifter som er å velge mellom der bortsett fra de veldig store som siemens, ABB osv..

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Jeg var også 21 når jeg søkte med en guttunge på 1år jeg hadde da arbeidserfaring, litt skole roting og slikt, men for meg var det også en fordel at jeg var jente det er jo ikke til å skyve under en stol.

På lærlingesøknaden er det vel ett spørsmål om du har snitt over 4,5(jeg hadde 4,9 tror jeg, husker ikke helt) så det er vel der de starter det er også viktig å ha lite eller ingenting fravær.

 

Når man er kommet i rett bunke og kalles inn til interjuv er det viktig å være seg selv å svare åpent og ærlig på alt de spør om.

 

 

Av andre bedrifter er vel kansje profitek ett alternativ.

Lenke til kommentar

Helt enig :-) det å få muligheten som offshorelærling er en drøm :-)

Er for tiden lærling offshore og må si angrer ikke ett sekund på at jeg søkte.

jeg søkte på flere plasser hadde så lyst å gå offshore virket så spennende prøve noe nytt. :-)

 

* BP

* connoco phillips

*statoil ( het statoil da)

*hydro

 

var inne på interjuv hos Bp og statoil avlyste interjuet hos connoco phillips da jeg fikk lærlingplass (bp/statoil)

 

valgte statoil tilslutt .

 

 

Statoil har ett veldig kjekt oppleg som Irene waa skriver. Tror neppe du får bedre skole enn statoil skolen .(statoilhydro) Er liksom samlet en hel gjeng det var hovedgrunnen til at jeg valgte statoil fremfor bp. med bp går du på vanlig lærlingskole( dvs sammen med vanlig installasjons bedrifter osv lærlinger) men har ingenting i mot bp . Bp er jo mye større enn statoil/hydro :-)

 

 

Si litt om interjuvet på statoil / Bp noen tips kan være en stor fordel å forberede seg godt å da mener jeg real skjerpings selv om du får flybeletten til interjuvet får du ikke lærlingbiletten uten å yte noe på interjuvet.

finns mye hjelp på nett hvordan forberede seg til slik interjuv.

 

 

 

 

 

husk dette er første intrykket.

Vanlig med store bedrifter slik som statoilhydro/ bp er at de spør spørsmål yepp fagspørsmål...

 

tror jeg fikk 5 fagspørsmål spørsmål... :-) gikk greit ok spørsmål / Men var en smule nervøs ,.under press er det vanskelig å svare på spørsmål.

 

Ja enig der; når du jobber offshore kan det bli knapp med tid. Vk2 for eks krasjer med tiden du er ute/ så mister litt tid ute. Så har du det med flighten ikke alltid den går.

 

men vis en er motivert går det grett vett du:-) lurt å føre logg / teori kombinert med praktisk. Jobbe litt med det du har lært i friukene 4 uker er lenge så må tenke litt på det:-).

kan ikke sove i 4 uker heheh.

 

også mulighet å jobbe litt i friperioden hvis du føler tiden går fort / installasjonsfirma er topp:-) sommerjobb.

 

 

 

 

statoilhydro vet å ta vare på lærlingene

 

 

 

Kommer du til å fortsette offshore eller vil du søke land Irene wage?

Lenke til kommentar
Kommer du til å fortsette offshore eller vil du søke land Irene wage?

 

Jeg har fått jobb på land og skal begynne på tavlemontør og automatiker fagbrevet før jeg eventuellt vender tilbake til offshore livet, i hovedsak for at jeg vil lære me og at jeg vil se hvordan det går med den nye omorganiseringen osv. det skjer så mange endringer i selskapet nå at jeg vil se hvor det fører hen først.

Lenke til kommentar
Kommer du til å fortsette offshore eller vil du søke land Irene wage?

 

Jeg har fått jobb på land og skal begynne på tavlemontør og automatiker fagbrevet før jeg eventuellt vender tilbake til offshore livet, i hovedsak for at jeg vil lære me og at jeg vil se hvordan det går med den nye omorganiseringen osv. det skjer så mange endringer i selskapet nå at jeg vil se hvor det fører hen først.

 

 

Ønsker deg lykketil irene wage :-) Du blir nok en dyktig elektriker/auto/tavle.

Hørtes fornuftig ut :-) Jeg har tenkt litt i samme bane frister veldig med automatiker fagbrevet / Vet du tilfeldigvis

hvordan det er for ferdig utdannet elektriker/ ferdig med fagbrevet å ta fagbrevet som automatiker:-)??? praksis osv.

 

 

:-) Vore helt konge. Liker elektro veldig godt au da men må vær en enorm fordel å ha to fagbrev. ser det er mange her ute som har både 2-3 fagbrev.

Ja mye som skjer nå når statoilhydro har slått seg i hop , ikke lett å spå fremtidig drift men tross for en noe dårlig start har de kommet seg , det at staten forsatt eiger endel hjelper også vil jeg nesten tro.

Men må være helt konge vær noen år på land , mye nyttig . Hvis du har fått plass i en seriøs lanbedrift har du sjangsen til å lære enormt mye, å skaffe deg masse erfaringer.

 

Ps:-) hvordan var lærlingskulen statoil / utplasseringen på land

 

GOOD LUCK :-)

 

“The roof came with this thick book of instructions. But we had a carpenter and an electrician volunteering, so we figured it out.”

 

“My heroes are the camera crew and the electricians. They work such long hours.”

Lenke til kommentar

Frani.

 

Ja det skal bli godt å komme seg noen år på land og få med seg de erfaringene også i livet, mange synes jeg er gal som velger å forlate offshorelivet men jeg vet at skal jeg trives så krever jeg litt utfordringer og lære nye ting.

Men skal ikke se bort i fra at jeg velger offshorelivet igjen etter noen år.

 

Skolen var helt topp, men det var ett slitsomt halvår da du er 14 dager i Bergen og dette skal passe inn med alt annet, så jeg hadde vel bare 1 tur ut det halvåret, men du lærer utrolig masse, blir godt kjent med dem du er lærling i lag med og får deg en god del byturer. Lærerene på skolen er helt topp og de svarer på det du lurer på, "sjefen" der har dere sikkert hatt de ukene dere begynte og vet at han kan dra nivået opp på høyskole nivå før han slipper dere ned igjen på vk2 nivå.

 

Når du er utplassert på land vil jeg anbefale deg å få spikkre så mye kabel så mulig da dette er det dem ser best om er utført bra eller dårlig, Jeg har skrevet mail til hun som vi hadde som opplæringsansvarlig og hun skulle prøve å få lagt dette inn som ett ekstra viktig punkt i papirene dem sender til den bedriften du skal være utplassert i.

Lenke til kommentar

Virker som ett klokt valg :-) å gå litt på land noen ganger må en ta noen valg som virker rare for andre men som kan lønne seg i fremtiden. En ting er sikkert offshore arbeidere er ettertarkatet på land og senere offshore life. hele livet forand deg :-) masse muligheter.

 

Godt å høre at skolen er bra :-) kan bli knall det.

har vore med litt å kobla med innleiefirmaer her så har fått litt insatallasjon her ute også :-)

Prøver få så mye praksis som bare mulig.

 

hvordan var fagprøven ? gleder meg ikke hehehe

hvor tok du den forestn? platforma eller på land ?

Lenke til kommentar
Virker som ett klokt valg :-) å gå litt på land noen ganger må en ta noen valg som virker rare for andre men som kan lønne seg i fremtiden. En ting er sikkert offshore arbeidere er ettertarkatet på land og senere offshore life. hele livet forand deg :-) masse muligheter.

 

Godt å høre at skolen er bra :-) kan bli knall det.

har vore med litt å kobla med innleiefirmaer her så har fått litt insatallasjon her ute også :-)

Prøver få så mye praksis som bare mulig.

 

hvordan var fagprøven ? gleder meg ikke hehehe

hvor tok du den forestn? platforma eller på land ?

 

Ja installasjon er greit å få. Fagprøven var ett mareritt uten like men det gikk bra, tok den på bergen maretime, vi får ikke ta den på plattformen. Man har vanvittig dårlig tid og mye som skal gjøres men man kommer seg gjennom den så lenge man har nok innstallasjons praksis. :)

Lenke til kommentar

huff :-) hørtes skremmende ut , dårlig tid er det verste som er . Selv om det er en del av yrke som elektriker takle sånn sitvasjoner.

INGEN liker å stryke. Håper blir noe tn anlegg har hørt om folk som får oppgaver omm tt det er noe tull synes jeg, nye systemet i norge er jo TN.

HAR JO LRG HER UTE PÅ PLATFORMEN MEN REGNER MED BLIR LITE OM DET PÅ FAGPRØVEN blir vel typisk elinstallasjon :-)

kobling av motorer? er det noe en kan få?

 

 

Sånn med forberedelse åsså videre hvor lang er den biten?

selve teoriprøven mye beregning av kortslutninger osv? mmmm nå skjelver jeg litt :-)

 

Autoanlegg hvor mye praksis trenger du her siden du allerede har fagbrev elektro?

 

mvh

 

offshorelærlingen

Lenke til kommentar

Frani:

 

Vi har jo sporet helt av her men det er sikkert nyttig for andre elektrikerlærlinger også.

 

Min fagprøve var da ett tt nett, dette var da i ett AQ2 område (en klassifisering som ikke brukes i Norge lengre).

Jeg hadde da installasjon av en kurs på ett bad med en stikk, lys og bryter denne la jeg som åpent anlegg

så hadde jeg en kurs som var til ett oppholdsrom med dobbelt stikk, endevender og to lys dette var skjult anlegg.

En kurs for Heat trace på rør dette var forlagt på kabel stige.

En kurs for dreieretningsvender, denne var i eget skap så denne slapp jeg å legge tilførsel til men mått programere en dritt pls i mine øyne Easy pls som ikke hadde de funksjonene jeg var vandt med, denne skulle stoppe ved endevendere og klemlist osv.

 

Også hadde jeg antenneanlegg for 6 leiligheter. Så det var masse arbeid på en uke og den praktiske biten fikk jeg ikke begynne på før 1300 på onsdagen frem til dess skulle dette planlegges og dokumenterest og på onsdagen skulle det godkjennes av prøvenemden pluss de komenterte ting de ville ha rettet på.

 

Vi hadde 3 dager i begen på BVI til forberedelse for oss funket ikke dette så godt siden vi var blandet med auto og skipselektriker men dette har jeg også gitt tilbakemelding på.

 

 

Vk2 eksamen trenger du ikke å bekymre deg for da du lærer alt du trenger på de 9 ukene på skole så slapp av for det føreløpig.

 

 

Jeg vet ikke hvor mye mer jeg trenger for å ta automatiker jeg skal i første omgang ta tavlemontør så tar jeg det der i fra.

Lenke til kommentar

Takker for at du ville dele noen erfaringer du har hatt , veldig kjekt :-)

Setter veldig pris på det du gjorde med gi beskjed om forbedringer på fagprøva osv godt noen tør å si i fra.

 

 

PS: Den som startet dennne tråden beklager at jeg sporet litt av :-) ikke meningen

ble bare så ivrig når fust an var en tidligere offshorelærling inne på tråden.

 

Takker og bukker :-)

 

Jepp du for kose deg på land som tavlemontør :-)

 

jeg for undersøke litt mer om auto anlegg fagbrev må vel stå en plass..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...