Gå til innhold

Elektriker lærlingplass i Bergen - hvilke bedrifter?


r0zie

Anbefalte innlegg

Heisann, skal begynne som lærling snart og har lyst å flytte på meg. Bor for tiden i Sogn og Fjordane, men har tenkt å søke på læreplass i Bergen, så sentralt som mulig. Har gått å lurt lenge på å søke hos Siemens, men fikk høre fra en kamerat av meg som hadde noen venner som jobbet der, og det var ikke noe bra arbeidsplass, det var oversvømmet med "gamlinger" og var generelt ikke noe særlig å være der.. Tenkte derfor jeg kanskje skulle høre her om noen viste om noen bedrifter som har godt rykte/godt arbeidsmiljø som kan være verdt å kikke innom, eventuelt og hva jeg bør styre unna..

 

Jeg har og sett litt på Sønnico men har ikke komt lenger enn det.. Planene framover er å komme seg offshore som elektriker men da dette ikke er mulig som lærling er det noe jeg har sett på som hold inntil videre..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søk hvilke opplæringskontor de har der og se hvilke bedrifter som er medlemmer der og ja, det er fullt mulig å komme offshore som elektriker lærling. Jeg synes kanskje at det du sier om å jobbe med eldre mennesker er litt feil. Jeg ville ikke begynt å forhåndsdømme enkelte bedrifter etter venner sine venners meninger. Btw, du burde ikke begynne i nordsjøen da, generelt høyt gjennomsnitt på alderen der ute ;)

 

Jeg vil tipse deg i å høre om hvilke bedrifter som tar inn lærlinger fordi dem trenger arbeidskraft fremmover, og hvilke bedrifter som tar inn lærlinger for å strekker 10 km kabel i ett boligområde.

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar

det er vel aktuelt å komme seg offshore på enkelte oppdrag som elektrikerlærling men du får vel ikke noen fast jobb der som lærling, fordi arbeidet på en platform er jo ikke så 'vidt' at du kommer innom alle læringsmålene du skal ha vert innom gjennom læretiden..

 

flubby; jeg tenker helt motsatt, en liten bedrift med mindre ansatte har mer arbeid, og har kanskje lett for å sette lærlingene til å bare gjøre drittarbeid, mens større bedrifter har egne ansatte som har som primærjobb å følge opp lærlinger, noe som kan gjøre totalopplæringen bedre? er dog en teori eller fordom om du vil jeg har, og er ikke sikkert at det stemmer :p

Endret av r0zie
Lenke til kommentar
det er vel aktuelt å komme seg offshore på enkelte oppdrag som elektrikerlærling men du får vel ikke noen fast jobb der som lærling, fordi arbeidet på en platform er jo ikke så 'vidt' at du kommer innom alle læringsmålene du skal ha vert innom gjennom læretiden..

 

flubby; jeg tenker helt motsatt, en liten bedrift med mindre ansatte har mer arbeid, og har kanskje lett for å sette lærlingene til å bare gjøre drittarbeid, mens større bedrifter har egne ansatte som har som primærjobb å følge opp lærlinger, noe som kan gjøre totalopplæringen bedre? er dog en teori eller fordom om du vil jeg har, og er ikke sikkert at det stemmer :p

 

Haha, jeg tror ikke du vet helt hva du snakker om. Selvfølgelig kan du være lærling som elektriker offshore! Det er faktisk helt motsatt av det du sier. Små bedrifter sliter nå til dags med å skaffe seg arbeidskraft og er derfor meget interesserte i å beholde sine ansatte for å klare å holde seg gående, dermed vil det være større sjangs for å få en bedre opplæring i små bedrifter. Store bedrifter setter ofte lærlinger på store byggekompleks sammen med andre lærlinger, mens i små bedrifter havner du som oftest på service med en montør siden disse firmaene ikke har kapasitet til å ta på seg store jobber.

 

Tror du burde lese litt før du begynner å uttale deg igjen, spesielt når det kommer til offshore jobbing ;)

Lenke til kommentar

som jeg spesifiserte var det bare et inntrykk jeg hadde ang større og mindre bedrifter, det virker naturlig for meg at store bedrifter har bedre rutiner og mer erfaring med lærlinger enn små bedrifter. Bør gå for noe midt i mellom med andre ord kanskje :p

 

Jeg har både lest og pratet med folk som jobber i bransjen. Har du?

 

Har dere bare lærlinger offshore?

 

Bare et fåtall av lærlingene våre jobber på norsk sokkel. Resten jobber på alle anleggene vi har på land. Våre anlegg er Mongstad-raffineriet og Kollsnes prosessanlegg i Hordaland, prosessanlegget på Kårstø i Rogaland og industrianlegg på Tjeldbergodden i Møre og Romsdal, Snøhvit-anlegget i Finnmark og Forskningssenteret i Trondheim. Vi har også lærlinger på vårt kontor i Harstad, Bergen og ved hovedkontoret i Stavanger.

 

http://www.statoilhydro.com/no/Careers/Lae...maalogsvar.aspx

 

jeg ville tro at siden statoil hydro bare har et fåtall med lærlinger offshore ville det være naturlig at det gjelder det samme for andre bedrifter. Jeg forhørte meg hvorfor det var så lite lærlinger offshore og grunnen var såre enkel; det dekket ikke alle læringsmålene en må gjennom ved å kun jobbe offshore. enkelte arbeidsoppdrag går an, men ikke som fast stilling på platform..

 

Men for all del, hvis du vet om en bedrift som har elektriker lærlinger i fast turnus så vær så snill å si i fra, så jeg får sendt en søknad..

Endret av r0zie
Lenke til kommentar
Jeg har både lest og pratet med folk som jobber i bransjen. Har du?
Jeg kan vel si det sånn at jeg er lærling i bransjen, så regner med at jeg har litt peiling :p Jeg jobber da som automatiker lærling og går på fast schedule med en elektriker lærling. Når det kommer til Conocophillips så har de kun lærling offshore så langt jeg vet.

 

Du har også;

 

BP

Statoil Hydro (Sokkel+Snehvit)

ConocoPhillips

Shell ?

Zypro/Sipro (erke helt sikker på hvordan det staves, driver med offshore relatert i amsterdam/utenland)

 

 

Merk at de åpner for søknader i januar og fristen pleier å være i februar/mars. Når det kommer til Statoil så er det sant det at de fleste jobber på land, derfor så ikke jeg noe vits å jobbe der. Statoil hadde også ett litt latterlig krav der de sa at alle som hadde under 5.0 i snitt trengte ikke å søke, fordi det var minste kravet. Forhør deg litt rundt med disse folkene du kjenner som jobber offshore å hør hvilke firmaer som baserer seg mer på personlighet enn karaktersnitt.

Lenke til kommentar
det er vel aktuelt å komme seg offshore på enkelte oppdrag som elektrikerlærling men du får vel ikke noen fast jobb der som lærling, fordi arbeidet på en platform er jo ikke så 'vidt' at du kommer innom alle læringsmålene du skal ha vert innom gjennom læretiden..

 

flubby; jeg tenker helt motsatt, en liten bedrift med mindre ansatte har mer arbeid, og har kanskje lett for å sette lærlingene til å bare gjøre drittarbeid, mens større bedrifter har egne ansatte som har som primærjobb å følge opp lærlinger, noe som kan gjøre totalopplæringen bedre? er dog en teori eller fordom om du vil jeg har, og er ikke sikkert at det stemmer :p

 

Jeg føler i hvertfall at jeg valgte riktig av å begynne i et lite firma. Her får jeg tett oppfølgning fra instalatør osv. Får mange varierte oppgaver. Det er lite tilgjengelige utlærte elektrikere for tiden, så firmaet\ene må lære folk opp selv. Jeg kjenner også andre som har gått lære i større bedrifter og NOEN av de føler at de ble "glemt".

Lenke til kommentar
Hvis du ikke vil jobbe med "gamlinger" som du kaller det, og vil offshore, er Profitek et firma du kan søke hos. De har jobber både på land og vann, pluss at det er et ungt arbeidsmiljø.

 

Ville heller jobbet for driftsansvarlig av platform enn kontraktør, men du kan jo starte i kontraktør firma vist du ikke får jobb hos ett av de store selskapene og prøve å få fast jobb på en platform senere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg er nærmest sikret lærlingsplass hos Hareide Teknikk as. hører til i Hareide group. stort firma. det holder til på Aker Yards Kverner i Florø altså Flora kommune. Det er skipsinstallasjoner. skipselektriker. går selv 2 året på elektrofag bare på Flora vgs. Det er mange elektrobedrifter her. NBN, Sønnico, relacom, fokus, vest elektro, hareide elektriske, og mange fler. mange gode jobbmuligheter. anbefaler ikke å velge sønnico eller NBN i Florø. har hatt utplassering der og bare dritt. broren min jobber i Hareide så det er enkelt å få plass der. tok bare 2 timer så hadde jeg utplassering der.

Lenke til kommentar

Vel, først må du jo se om du får intervju. Kommer du til intervjuet så ville jeg lest litt om firmaet slik at de merket at du faktisk vil jobbe for dem, og ikke bare ut offshore å få godt betalt. Vær også åpen og fortell om familie og det andre sosiale du driver på med, da blir de på en måte bedre kjent med deg. Det kan også være lurt å være litt bevist eller ha sunn fornuft når det kommer til HMS.

Lenke til kommentar

Jeg er akkurat ferdig med læretiden og bestått fagbrev som elektriker etter å ha vært elektrikerlærlig offshore hos statoilhydro, dette er ikke noe jeg vil anbefale til hvem som helst da man som over her ikke får vært gjennom alle læremålene i læreplanen, man har en utplassering i 5-7 uker på land som du skal prøve å få tatt alt du ikke får tatt til havs men man rekker ikke over alt da heller så da fagprøven kommer så riskierer du å komme borti mye som du ikke har vært borti før, men er man strukturert og teoretisk flink så klarer man seg.

 

Lærlinge tiden offshore og opplæring med kurs o.l hos statoilhydro er helt topp og du får ett godt forhold til de som er lærlig sammen med deg siden man ikke er så mangen og at man har 13-15 uker sammen i Bergen i løpet av læretiden.

 

Så er du veldig motivert så anbefaler jeg absolutt en lærlingetid offshore da det er en opplevelse for livet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...