Gå til innhold

Umulig å lære gitar på en Les Paul?


Rubex

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har ekstremt lyst til å begynne å spille gitar nå. Har hørt man bør begynne å spille vanlig kassegitar viss man ikke har noen form for kunnskap fra før. Stemmer dette? Si jeg ønsker å kjøpe en Gibson Les Paul Studio, hvilke problemer vil jeg møte på da i forhold til viss jeg hadde kjøpt en vanlig kassegitar?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Har ekstremt lyst til å begynne å spille gitar nå. Har hørt man bør begynne å spille vanlig kassegitar viss man ikke har noen form for kunnskap fra før. Stemmer dette? Si jeg ønsker å kjøpe en Gibson Les Paul Studio, hvilke problemer vil jeg møte på da i forhold til viss jeg hadde kjøpt en vanlig kassegitar?

 

Takker for svar!

 

Ingen problemer i det hele tatt. Hvis ditt ønske om å lære deg å spille gitar henger sammen med ønsket om å skaffe deg en LP studio bør du selvsagt skaffe deg en LP studio. Den er tross alt lettere å selge enn en rimelig kassegitar om du skulle finne ut at du ikke er en gitarist.

 

Så kommer det sikkert en hel masse innlegg om at "du må slite maks med blodige stålstrenger eller senestrekk på nylonstrengere med en halv meter gripebrett før du gjør deg fortjent til en elgitar". Bullsh*t, og det mener jeg med hele mitt hjerte.

 

Interessert i å spille gitar? Interessert i å lære deg å spille gitar på en LP? Go for it. Kassegitaren kan du kjøpe senere hvis du mener du trenger den.

Lenke til kommentar
Som sagt, så er jeg helt grønn på gitar. Hva er hovedforskjellen på studio og standard da? Verdt prisforskjellen?

Tja....

En dyktig gitarist kan få en billig gitar til å høres bra ut.

En dårlig gitarist klarer ikke å få en god gitar til å låte bra.

 

Ulikhetene kort fortalt er noe ulikt treverk og ulik elektronikk.

Du kan lese om forskjellene her (studio) og her (std)

 

Personlig hadde jeg aldri brukt penger på en Studio, da jeg vet hvor "mye" bedre en std er.

Men samtidig så er forskjellen mellom en gitar til 10k og 20k mye mindre enn forskjellen mellom en til 2k og 5k.

 

Jeg ville anbefalt deg å kjøpt en Epiphone LP utgave, som er betraktelig mye billigere i pris men fortsatt et godt instrument.

Det er Gibson som eier Epiphone og som merket klart bærer preg av i postiv retning!

Lenke til kommentar

Dere kan si hva dere vil, men og begynne med akustisk gitar er alltid en fordel. Dette gjelder klang, styrke i fingre og ikke minst det faktum at man danner et grunnlag ved å spille akkorder og komp, noe som er utrolig viktig både teknisk og gehørmessig. Jeg har sett uttallige gitarister som begynner rett på el-gitar og solospill, og etter mange år fortsatt ikke kan mer enn 2-3 akkorder. Dessuten drukner de ofte lyden sin i unødvendige effekter, noe som også tar av vanlig øvingstid for å "programmere".

Lenke til kommentar
Dere kan si hva dere vil, men og begynne med akustisk gitar er alltid en fordel. Dette gjelder klang, styrke i fingre og ikke minst det faktum at man danner et grunnlag ved å spille akkorder og komp, noe som er utrolig viktig både teknisk og gehørmessig. Jeg har sett uttallige gitarister som begynner rett på el-gitar og solospill, og etter mange år fortsatt ikke kan mer enn 2-3 akkorder. Dessuten drukner de ofte lyden sin i unødvendige effekter, noe som også tar av vanlig øvingstid for å "programmere".

Du kan si hva du vil, men å begynne med en type gitar ulik det du har lyst til å spille på er aldri (sjelden) en fordel..

 

Hva så om tilfellet er at han ikke kan så mange akkorder, men spiller solospill, så lenge han har det gøy? I ditt eksempel så sier du "etter mange år"; Er ikke det bra? D har han faktisk holdt på i "mange år" og ikke gitt opp, fordi han syntes det ikke var så stas allikevel med gitaren som ble "anbefalt".. !?

 

 

Som jeg anbefaler til ALLE som skal begynne å lære å spille gitar; Begynn med det som er fristende og gøy! Gitar krever tålmodighet, og det beste er da å blande det med noe man LIKER! Selv har jeg holdt på i rundt 16 år med spilling.. fordi det (i all hovedsak) har vært GØY! :)

Lenke til kommentar
Dere kan si hva dere vil, men og begynne med akustisk gitar er alltid en fordel. Dette gjelder klang, styrke i fingre og ikke minst det faktum at man danner et grunnlag ved å spille akkorder og komp, noe som er utrolig viktig både teknisk og gehørmessig. Jeg har sett uttallige gitarister som begynner rett på el-gitar og solospill, og etter mange år fortsatt ikke kan mer enn 2-3 akkorder. Dessuten drukner de ofte lyden sin i unødvendige effekter, noe som også tar av vanlig øvingstid for å "programmere".

Du kan si hva du vil, men å begynne med en type gitar ulik det du har lyst til å spille på er aldri (sjelden) en fordel..

 

Hva så om tilfellet er at han ikke kan så mange akkorder, men spiller solospill, så lenge han har det gøy? I ditt eksempel så sier du "etter mange år"; Er ikke det bra? D har han faktisk holdt på i "mange år" og ikke gitt opp, fordi han syntes det ikke var så stas allikevel med gitaren som ble "anbefalt".. !?

 

 

Som jeg anbefaler til ALLE som skal begynne å lære å spille gitar; Begynn med det som er fristende og gøy! Gitar krever tålmodighet, og det beste er da å blande det med noe man LIKER! Selv har jeg holdt på i rundt 16 år med spilling.. fordi det (i all hovedsak) har vært GØY! :)

 

Nå er det neppe sikkert at trådstarter vil hate å spille akustisk. Ikke bare vil han begynne å spille gitar, han vil LÆRE å spille gitar, og dersom akustisk gitar før elgitar er den mest effektive måten å gå, hvorfor skal han ikke gjøre det? Han vil ikke få den ettertraktede lyden av en les paul før han har nådd et visst nivå uansett.

 

Hvis han kun er interessert i å ha det gøy, ja da kan han vel sette seg i sofaen med en episode seinfeld da.

Lenke til kommentar

Har aldri sagt at han skal velge bort akustisk, ei heller at han skal velge en el-gitar..

 

Jeg har kun sagt at han skal velge det han føler han har lyst på!

 

Det er ikke gitaren som er problemet når man skal lære å spille, det er tålmodigheten og interessen.. Tålmodigheten kan jeg ikke få hjulpet så mye med, men jeg mener sterkt at det har mye å si på interessen at man har et instrument man synes er kult og liker å holde på med..

 

 

Seinfeld -kommentaren din var i grunnen bare dum..

Lenke til kommentar
Dere kan si hva dere vil, men og begynne med akustisk gitar er alltid en fordel. Dette gjelder klang, styrke i fingre og ikke minst det faktum at man danner et grunnlag ved å spille akkorder og komp, noe som er utrolig viktig både teknisk og gehørmessig. Jeg har sett uttallige gitarister som begynner rett på el-gitar og solospill, og etter mange år fortsatt ikke kan mer enn 2-3 akkorder. Dessuten drukner de ofte lyden sin i unødvendige effekter, noe som også tar av vanlig øvingstid for å "programmere".

 

Men det viktigste uansett er motivasjon. Uten motivasjon blir det ingen øving, og uten øving blir man ikke bedre. Så jeg mener at dersom man er mest motivert til å starte med el-gitar så bør man starte med el-gitar.

Lenke til kommentar
En nybegynner vil 'aldri' kunne håndtere en el-gitar på en slik måte at det høres bra ut.

Det kreves betydelig mye mer kontroll i hendene for å unngå ulyder ift en ak.git. Og det bør jo spille inn på motivasjonen om hvordan spillingen høres ille eller ikke-ille ut.

Kan jo være et poeng, jeg vet ikke hva som høres best ut i starten.. Jeg klarer allikevel ikke helt å forestille meg at du har helt rett, heller.. Føler at det både er tykkere og tyngre strenger både på nylongitarer og de med stålstrenger.. I hvert fall tykkere på nylon, og garantert begge deler på stålstrenger'n. Derfor seg jeg ikke helt at det kan være bedre, når en nybegynnergitarist er veldig svak i fingrene.. men, det er mange år siden og vil ikke si noe bastant, og jeg begynte som sagt med el-gitar; Kjøpte nylonstrenger etter ett år, ca.. eller noe før.. Husker ikke.. Har aldri angret på valget mitt..

 

Med el-gitar kan man jo kjøre på med litt vreng og greier for å gjemme bort noen ulyder..

 

 

Mitt poeng er uansett; Er du f.eks Metallica -fan og vil bli en ny Kirk Hammett, eller James Hetfield, så kjøp en elgitar og en forsterker med vreng og kjør på! Er du derimot en Paco de Lucía -fan, så er vel ikke det som er det beste valget igjen.. Ha det gøy! Ha interessen og prøv å behold motivasjonen i tidene med motgang.. de kommer!

 

 

Jeg vil igjen bare si; Det er i all hovedsak ikke gitaren det kommer an på, derfor kan man velge i grunne litt etter "utseende" (sagt med litt modifikasjoner; man trenger jo ikke å velge det verste og billigste man kommer over)

Lenke til kommentar

Det er lettere for fingrene på hals-hånden(!) å spille på nylon. Videre så er mellomrommet mellom strengene større så det er enklere å treffe riktig.

Men samtidig så er det litt som du sier også, at er o-store måloppnåelse å bli Kirk men bare hater nylon så kan jo nylon bli kjedelig og lite motiverende.

Men samtidig så er det litt med å krype først så gå, da det trengs mindre teknikk for å spille nylon/ak-stål

Trikset med å gjemme støy i vreng fungerer stort sett, men først når man har kommet over et minimum. Før det så er det desto verre. :)

Lenke til kommentar

husker jeg ville ha gitar og fikk da dette rådet av en dreven gitarist.

el gitar er best men når man ikke har spilt noe særlig på en el gitar og skal f.eks prøve å spille rock og metall kan det høres ut som bare støy med mindre man kan spille ordentli og få til fine riff. samt er gitar halsen tykkere og du vil treffe bedre på kasse gitar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...