Gå til innhold

trenger hjelp til valg av ekstern harddisk..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok hehe...75 kr burde jeg vel tåle. :p Det jeg har hørt flere her si er at det er en bedre løsning å kjøpe en vanlig internt harddisk og et eksternt kabinett, enn å kjøpe en normal ekstern harddisk i ett. Fordeler har jeg hørt er at man slipper å levere inn selve disken hvis det er noe gærent med strøm o.l.; da kan man bare levere inn kabinettet siden det er den det er noe galt med.

 

Jeg har en følelse av at det er safest med en komplett ekstern harddisk. På den annen side har jeg hørt om mye trøbbel med eksterne disker(eks. WD), noe man slipper hvis man kjøper en "anbefalt/god" intern harddisk og setter inn i et kabinett.

Hva synes dere om det?

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Du "kan" kjøpe et eksternt disk kabinett for SATA disk hvor det følger med en slik e-sata pci brakett + ekstern e-sata kabel.

Eks:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328446

Du kan her da benytte både USB & E-Sata tilkopling .

 

Ja den så ikke så gæren ut. Men ville du kjøpt en slik en + intern harddisk, eller ville du kjøpt en ferdig ekstern?

 

2 alternativer:

Ekstern: Western Digital My Book Premium ES Edition 500 GB

Intern+kabinett: Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA og Tsunami Speed 3500

 

Hva er best eller minst feil på?

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
nå har jeg bestilt Western Digital My Book Premium Edition 500GB.

 

kan komme med tilbakemelding på den viss det er intresse av det:)

 

Jeg er interessert :) Vurderer kjøp. Fungerer den greit? Har ikke krasja eller noe?

 

harddisken fungerer kjempefint. einaste du bør gjøre er å formatere den til NTFS filsystem så du får over 4gb filer. har ikke krasja. anbefales :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har WD MYBOOK 400GB.

Den er ca et år gammel, og nå har den tatt kvelden. Den ble kanskje beveget på 3-4 ganger i løpet av levetiden.

Fikk den åpnet opp og hd var fortsatt intakt, så må ha vært USB/controller som var gåen. Så mine data er dermed fortsatt berget.

Tenkte jeg skulle kjøpe meg en ny, men vil ha en som tåler litt mer enn det. En vil jo være sikker på at dataene er sikret.

Lenke til kommentar

Ut fra hva jeg har registrert av skriblerier på nett og erfart selv, er trøbbel langt mer utbredt hos eksterne disker enn interne. Dels på grunn av at du har et ekstra ledd mellom selve disken og kontrolleren i maskinen - en USB/FW/Whatever-til-ATA-kontroller. Disse kontrollerne består av brikkesett med varierende kvalitet. Dels, og som en konsekvens av førstnevnte, på grunn av at diskene opererer med et annet grensesnitt enn "plain" ATA mot operativsystemet.

 

I tillegg kan jeg nevne et stikkord som jeg ikke ønsker å utdype, da det bare setter sinnet mitt i kok: Delayed Write Failed. (Ser aldri noe til dette med interne disker. Mistenker dog at dette er mer ett Windows-fenomen enn et hardwareproblem.)

Endret av KAS
Lenke til kommentar

KAS !

Delayed Write Failed , kommer oftest av at USB/ATA chipsettet i eksternboksene feiler/"har bugs". Ofte på eldre oxford og profilic bridge chipsets. Det er også vært oftere problemer med IE1394 tilkopling enn USB 2.0.

 

En kjekk side å lese om diverse årsaker/fixer for Delayed File wtrite er denne:

http://www.bustrace.com/delayedwrite/

 

Jeg vil anbefale alle idag som har muligheten til det om å benytte E-SATA til ekstern boks .

Dette da det er "native" sata hele veien til disken og ikke noe som går via diverse "bridge chipset" .

Lenke til kommentar
KAS !

Jeg vil anbefale alle idag som har muligheten til det om å benytte E-SATA til ekstern boks .

Dette da det er "native" sata hele veien til disken og ikke noe som går via diverse "bridge chipset" .

 

Så man kan forvente lang færre problemer med en esterne eSATA disk enn med en "vanlig"/USB ekstern disk? Har jeg riktig i at forksjellen i stabilitet mellom eksterne disker og interne disker blir mindre når de eksterne bruker eSATA? De eksterne får jo da omtrent lik tilkobling som de interne.

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
KAS !

Jeg vil anbefale alle idag som har muligheten til det om å benytte E-SATA til ekstern boks .

Dette da det er "native" sata hele veien til disken og ikke noe som går via diverse "bridge chipset" .

 

Så man kan forvente lang færre problemer med en esterne eSATA disk enn med en "vanlig"/USB ekstern disk? Har jeg riktig i at forksjellen i stabilitet mellom eksterne disker og interne disker blir mindre når de eksterne bruker eSATA? De eksterne får jo da omtrent lik tilkobling som de interne.

 

Ja du kan forvente å eliminere en hel rekke problemer siden det ikke konverteres i bridge chipset i boksen.

Omhu må forøvrig tas (som vanlig) ved rystelser osv. når HD i ekstern boks er spunnet opp.

Det er smart å skaffe en boks som har både USB 2.0 + E-Sata mulighet.

Nå skal det også sies at det finns utallige personer som ikke har problemer med eksterne usb disker i det hele tatt (meg selv inkludert). Dog jeg har holdt meg langt unna bokser med dual (USB 2.0/Firewire) grunnet bridge chipsettene i disse har dårlig rykte på seg , kun gått for USB 2.0 only .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...