Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lufte bremser [nybegynner]


ivanito

Anbefalte innlegg

Hei, kan noe tipse evt linke om en god enkel guide på hvordan man kan lufte bremsene? har fått høre at det kan være smart å være to, en som trykker på bremsen mens en står og sjekker. Er relativt ny på dette, bilen har stått i ro 2 uker fordi jeg måtte skru løs calipperen for å feste bremseklossene, da måtte jeg også løsne trykket for å få den delen i callipperen som "presser" tilbake... Er en Nissan Sunny 92-modell

 

 

På forhån, takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lurt å være to ja, hvis dere skal gjøre det på "hjemmemekk-måten"

 

Det dere begynner med er å sjekke at dere har en godkjent bremsevæske til bilen det gjelder (dette er som regel aldri et problem)

Så fyller dere opp beholderen fremme i motorommet til maksmerket.

Det pleier å være merket med brake-fluid eller en runding med to "U" `er rundt.

 

 

Videre trenger dere ei flaske eller noe med en liten tynn gjennomsiktig slange nedi, og trolig en 8mm fastnøkkel eller noe i den duren.

Det er en fordel at bilen er heiset opp nok til at den som skal lufte kan stå under bilen, eller at man jekker opp bilen slik at man kan ta av hjulet, og dermed kommer til bremsekalipperen.

 

 

Videre kan en av dere sette seg inn bak rattet og gjøre seg klar.

Den andre kan finne en nippel på innsiden av bremsekalipperen (inn mot midten av bilen), denne skal den gjenomsiktige slangen tres innpå.

Så bruker du fastnøkkelen til å løsne nippelen litt med, skru mot klokken for å løsne.

 

Nå kan den som sitter bak rattet sette igang å pumpe på bremsepedalen gjentatte ganger mens den som står under og lufter følger med.

Det han/hun skal følge med på er det som strømmer gjennom den gjennomsiktige slangen, det skal nemlig pumpes på bremsepedalen til det ikke kommer luftbobler i slangen lengere, da skal nippelen skrus til igjen.

 

Det som skjer nå er at den som sitter inne i bilen pumper på bremsepedalen helt til maks pedaltrykk er oppnådd, og holder den stramt, mens personen under bilen løsner nippelen 2-3 sekunder for så å stramme til igjen.

Det er viktig at den som sitter inne ikke slipper ut pedalen før den under bilen har stramme til nippelen!

Gjenta den siste øvelsen med pumping av trykk i pedalen og åpning/stenging av nippelen 2-3 ganger.

 

 

Nå er første hjul/bremse ferdig, og man må gå frem i bremsevæskebeholderen og etterfylle bremsevæske før man jobber seg videre hjul for hjul til man er ferdig.

Husk at hvis det går tomt for bremsevæske fremme i beholderen må man begynne på nytt, for da har man luft i systemet igjen!

 

 

Hvordan vet jeg så om jeg har gjort det riktig når jeg er ferdig med alle hjulene?

 

Jo, man kjenner på bremsepedalens tilstand.

Bremsepedalen skal tidlig få opp trykket når man trykker på den, og når man har nådd full bremsekraft skal det være stopp!

 

Er pedalen myk og fjærer stadig innover jo hardere man trykker, så er man ikke ferdig å lufte bremsene.

 

Kjennes den derimot grei ut skal man ta en prøvetur.

Hvis pedalen kjennes likt ut fra man begynner en "hard" nedbremsning til man er ferdig med nedbremsningen (i minimum 50km/t, på en lite trafikkert vei) så er den ok.

 

Hvorfor er det viktig å få ut alle luftboblene i bremsesystemet?

 

Jo, for er det luftbobler i systemet vil bremsekraften minke betydelig, bremsen vil ikke holde et stabilt trykk under lengere nedbremsninger og kraften vil være svært fravikende under harde nedbremsninger.

 

Det er også lurt å bytte bremsevæske innimellom, la oss si med 2-3 års intervall (må ikke) for at bremsevæsken skal holde seg.

Bremsevæske tiltrekker seg nemlig vann og har den tiltrukket seg vann har også kokepunktet minket, dvs det skal mindre temperatur til før bremsevæsken koker.

 

Som vi alle vet blir jo bremsene svært varme under langre eller hardere nedbremsninger, og spesielt hvis man sleper på noe tungt slikt som ei campingvogn.

Overstiger varmen kokepunktet til bremsevæsken, så bil bremsevæsken begynne å koke, og av den grunn vil man automatisk få luft i systemet, og risikere å miste bremsene helt!

 

 

 

En god kontroll av bremsene innimellom:

 

Er å tråkke kjempehardt på bremsepedalen når man står i ro, på denne måten kjenner man etter at ikke en bremseslange skulle sprekke, noe som ville være katastrofalt i en ulykkessituasjon hvor man trenger bremsene sine som mest!

 

Husker ikke nøyaktig hva bremsepedalen skulle tåle, men det skal vel være omkring 150kg.

 

 

 

 

 

Nå har jeg prøvd å forklare om lufting av bremser og bremsesystemet generelt, og håper noen drar nytte av dette!

Og husk at bremser er noe av det viktigste et kjøretøy har, og er du usikker er det bedre å oppsøke et verksted eller noen som kan jobben!

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Enkelte biler har en spesiell måte å lufte bremser på. På forden jeg hadde slapp man å trampe trykk med pedalen, da bremseservoen var elektrisk. så man kunne bare åpne luftenippelen og la pumpa pumpe bremsevæske.

 

Meget fin guide over her da, men det er kanskje greit å nevne at man starter med det hjulet som er lengst unna bremsevæskebeholderen

Lenke til kommentar
Det er lurt å være to ja, hvis dere skal gjøre det på "hjemmemekk-måten"

 

Det dere begynner med er å sjekke at dere har en godkjent bremsevæske til bilen det gjelder (dette er som regel aldri et problem)

Så fyller dere opp beholderen fremme i motorommet til maksmerket.

Det pleier å være merket med brake-fluid eller en runding med to "U" `er rundt.

 

 

Videre trenger dere ei flaske eller noe med en liten tynn gjennomsiktig slange nedi, og trolig en 8mm fastnøkkel eller noe i den duren.

Det er en fordel at bilen er heiset opp nok til at den som skal lufte kan stå under bilen, eller at man jekker opp bilen slik at man kan ta av hjulet, og dermed kommer til bremsekalipperen.

 

 

Videre kan en av dere sette seg inn bak rattet og gjøre seg klar.

Den andre kan finne en nippel på innsiden av bremsekalipperen (inn mot midten av bilen), denne skal den gjenomsiktige slangen tres innpå.

Så bruker du fastnøkkelen til å løsne nippelen litt med, skru mot klokken for å løsne.

 

Nå kan den som sitter bak rattet sette igang å pumpe på bremsepedalen gjentatte ganger mens den som står under og lufter følger med.

Det han/hun skal følge med på er det som strømmer gjennom den gjennomsiktige slangen, det skal nemlig pumpes på bremsepedalen til det ikke kommer luftbobler i slangen lengere, da skal nippelen skrus til igjen.

 

Det som skjer nå er at den som sitter inne i bilen pumper på bremsepedalen helt til maks pedaltrykk er oppnådd, og holder den stramt, mens personen under bilen løsner nippelen 2-3 sekunder for så å stramme til igjen.

Det er viktig at den som sitter inne ikke slipper ut pedalen før den under bilen har stramme til nippelen!

Gjenta den siste øvelsen med pumping av trykk i pedalen og åpning/stenging av nippelen 2-3 ganger.

 

 

Nå er første hjul/bremse ferdig, og man må gå frem i bremsevæskebeholderen og etterfylle bremsevæske før man jobber seg videre hjul for hjul til man er ferdig.

Husk at hvis det går tomt for bremsevæske fremme i beholderen må man begynne på nytt, for da har man luft i systemet igjen!

 

 

Hvordan vet jeg så om jeg har gjort det riktig når jeg er ferdig med alle hjulene?

 

Jo, man kjenner på bremsepedalens tilstand.

Bremsepedalen skal tidlig få opp trykket når man trykker på den, og når man har nådd full bremsekraft skal det være stopp!

 

Er pedalen myk og fjærer stadig innover jo hardere man trykker, så er man ikke ferdig å lufte bremsene.

 

Kjennes den derimot grei ut skal man ta en prøvetur.

Hvis pedalen kjennes likt ut fra man begynner en "hard" nedbremsning til man er ferdig med nedbremsningen (i minimum 50km/t, på en lite trafikkert vei) så er den ok.

 

Hvorfor er det viktig å få ut alle luftboblene i bremsesystemet?

 

Jo, for er det luftbobler i systemet vil bremsekraften minke betydelig, bremsen vil ikke holde et stabilt trykk under lengere nedbremsninger og kraften vil være svært fravikende under harde nedbremsninger.

 

Det er også lurt å bytte bremsevæske innimellom, la oss si med 2-3 års intervall (må ikke) for at bremsevæsken skal holde seg.

Bremsevæske tiltrekker seg nemlig vann og har den tiltrukket seg vann har også kokepunktet minket, dvs det skal mindre temperatur til før bremsevæsken koker.

 

Som vi alle vet blir jo bremsene svært varme under langre eller hardere nedbremsninger, og spesielt hvis man sleper på noe tungt slikt som ei campingvogn.

Overstiger varmen kokepunktet til bremsevæsken, så bil bremsevæsken begynne å koke, og av den grunn vil man automatisk få luft i systemet, og risikere å miste bremsene helt!

 

 

 

En god kontroll av bremsene innimellom:

 

Er å tråkke kjempehardt på bremsepedalen når man står i ro, på denne måten kjenner man etter at ikke en bremseslange skulle sprekke, noe som ville være katastrofalt i en ulykkessituasjon hvor man trenger bremsene sine som mest!

 

Husker ikke nøyaktig hva bremsepedalen skulle tåle, men det skal vel være omkring 150kg.

 

 

 

 

 

Nå har jeg prøvd å forklare om lufting av bremser og bremsesystemet generelt, og håper noen drar nytte av dette!

Og husk at bremser er noe av det viktigste et kjøretøy har, og er du usikker er det bedre å oppsøke et verksted eller noen som kan jobben!

 

Lykke til. :)

!

Tenkte bare å presisere at nippelen må skrues inn FØR pedalen slippes ut igjen! Hvis ikke så suges det luft inn i systemet.

Lenke til kommentar

En fin fin guide der ja! Tusen takk! Har to spørsmål før jeg setter igang..

 

Må tenningen være på, eller kan bilen være helt av? Med tanke på bremsekraftforsterkeren...

 

Denne slangen man skal bruke, må denne være så liten at den passer pefekt på bremsecalipper nippelen?

 

Ivan

Lenke til kommentar
Slangen må selvfølgelig være helt tett rundt luftenippelen, hele poenget er å lage et lukket system så luft ikke kommer inn.

Du finner slanger som passer på bilrekvisitaforhandlere, ofte med tilbakeslagsventil.

 

Om du åpner og stenger nippelen på gammelmåten for hver pedalpumping som beskrevet i guiden trenger du egentlig ingen slange i det hele tatt, sånn bortsett fra at bremsevæske er farlig avfall som helst skal samles opp... Slangene med tilbakeslagsventil er kjekt om du skal gjøre jobben alene, forresten. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...