Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, ikke sånn kjedelig historie som verdenskrigene og det meste etter 1814, men sånn fra 10k BC til omtrent 1650 AD :D

Jeg for min del finner krigen i Norge 40 - 45 mest interesant. I tilegg til norønn mytologi og tiden 793 til 1066 i Skandinavia.

Ja, de fleste gjør det og jeg har nok ikke en stor hærskare av tilhengere som mener det samme som meg, men jeg har alltid vært litt motsatt på det punktet. Men joda, viking-tiden er jo en del av middelalderen og både den og (norrøn) mytologi opptar meg svært. Jeg har lest kongesagaene to ganger. Første gang fra jeg fylte til 14 til et halvt år senere, og så sporadisk i senere tid. Absolutt en interessant bok med mye interessant man burde ta lærdom av.

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW
Skrevet

Trur jeg er syk! Tenker på og legge med nå!! :p

Hva skjer?

Gjest Slettet+6132
Skrevet (endret)

Jeg sitter her og venter på at posten skal komme på døra med mobilen min, ringte for 45min siden og sa han skulle være der om ca. en halvtime.

Jeg vil ha mobilen nå, er lei den møkka jeg bruker nå.

EDIT: Der kom den :wee:

Endret av Slettet+6132
Skrevet

Altså, ikke sånn kjedelig historie som verdenskrigene og det meste etter 1814, men sånn fra 10k BC til omtrent 1650 AD :D

Jeg for min del finner krigen i Norge 40 - 45 mest interesant. I tilegg til norønn mytologi og tiden 793 til 1066 i Skandinavia.

Det må jeg si meg enig i, Jeg har aldri funnet steinalderen spesielt interesant, vikingtiden og krigen derimot!

Skrevet

Ja, de fleste gjør det og jeg har nok ikke en stor hærskare av tilhengere som mener det samme som meg, men jeg har alltid vært litt motsatt på det punktet. Men joda, viking-tiden er jo en del av middelalderen og både den og (norrøn) mytologi opptar meg svært. Jeg har lest kongesagaene to ganger. Første gang fra jeg fylte til 14 til et halvt år senere, og så sporadisk i senere tid. Absolutt en interessant bok med mye interessant man burde ta lærdom av.

Har planer om å lese kongesagaene, men har ikke fått tid enda. Leste Snorres Edda i høst, den var meget morsom å lese.

Skrevet

Nå er det et ganske stort gap fra vikingtiden til nyere historie og verdenskrigene da. Med masse herlig historie.

F.eks. for de av oss her i Trøndelag; Hertug Skule, Ladejarlene, historien til Munkholmen etc. Jeg sitter og googler Munkholmen nå og finner massevis av interessante ting, som Wikipedia og Caplex o.l. har unnlatt å nevne. Enten fordi det har for liten rot i virkeligheten, eller for at det ikke er interessant nok historiemessig for dem og skikkelig sære historiebøffer.

"De drikkfeldige munkene var av og til så høylydte at klosteret deres forstyrret Trondheims bedrestilte. Det hjalp lite å klage, for munker som brygger så godt øl at det ble eksportert til den store verden utenfor, måtte få sine

privilegier."

Det står til og med nevnt på en.wikipedia.org, men ikke på no.wikipedia.org og Munkholmens hjemmeside (så vidt jeg har fått med meg etter tre-fire gjennomganger). :p

Skrevet

Nå er ikke Wikipedia alltid til å stole på. Det er vel ikke lov å bruke den på univeristeter i Norge såvidt jeg vet.

Skrevet

Nå er ikke Wikipedia alltid til å stole på. Det er vel ikke lov å bruke den på univeristeter i Norge såvidt jeg vet.

Så klart det er lov å bruke Wikipedia på universitetet. Bare ikke prøv å bruk det som kilde. Finn kildene til wikipedia og henvis til dem i stedet så går alt bra.

Skrevet

I know, derfor jeg følte meg skeptisk til det. Vet ikke om jeg nevnte det her eller til "sjefen" på Facebook.

Uansett, fant et par-tre andre kilder som også nevnte det samme. Men det kan vi bare spørre folka på Munkholmen om når vi drar på åsstedsbefaring til uka, såeh ...

Skrevet

Nå er ikke vikingtiden en del av middelalderen i norsk sammenheng.

Det skilles klart mellom vikingtid og middelalder i Norge. Vi har vikingtid fram til ca. 1060 ( er enkelt å regne Stamford Bridge som slutten, 1066) og norsk middelalder fra da og utover.

Skrevet

Wikipedia som kilde var det jeg mente ja. Er ikke vanskelig å finne feil, men de blir vel fort rettet opp. Vil påstå at nærmere 90 % av alle på VGS bruker wikipedia som hovedkilde, eller den som eneste kilde.

Skrevet

Det skilles klart mellom vikingtid og middelalder i Norge. Vi har vikingtid fram til ca. 1060 ( er enkelt å regne Stamford Bridge som slutten, 1066) og norsk middelalder fra da og utover.

Regnes ikke den som tidlig middelalder altså? Trodde sen middelalder begynte rundt 1100 eller 1200, og da er det litt rart om tidlig middelalder f.eks. skulle være mellom 1066 og da. Eller har vi generelt kuttet ut tidlig middelalder, eller har jeg bare bommet helt på årene nå?

Skrevet

Regnes ikke den som tidlig middelalder altså? Trodde sen middelalder begynte rundt 1100 eller 1200, og da er det litt rart om tidlig middelalder f.eks. skulle være mellom 1066 og da. Eller har vi generelt kuttet ut tidlig middelalder, eller har jeg bare bommet helt på årene nå?

Det er forskjell på Norge og Europa her. Mye av det som skjer i tidlig middelalder i Europa skjer også her hjemme i vikingtiden, typ statsdannelse og forming av statsinstitusjoner. Men Norge går også igjennom tidlig, høy og sen middelalder, men ikke til helt den samme tiden som resten av Europa. Som en faktor av dette er ikke den tidlige middelalderen veldig lang i Norge. Husker ikke helt når skillet for tidlig og høy middelalder er, men skillet mellom høy og sen er på cirka midten av 1300-tallet (svartedauden). Man må dessuten huske at disse begrepene er skapt i ettertid og det var ingen på den tiden som tenkte slik som dette og i 1351 mente at nå var man kommet inn i sen middelalderen :p

Skrevet

Hei småbarn! Hva skjer i kveld bortsett fra drikking, puling og slåssing?

Hei bestefar!

Ikke noe spess egentlig. Skal se NT nå, kanskje det finnes noen talenter her i byen!

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...