Gå til innhold

Hastighet mellom PC'r i trådløst LAN


geirthr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan har det seg at om jeg laster ned en fil fra internett (la oss si 300MB) så tar det ca. 5 minutter.. ..skal jeg overføre den samme filen mellom 2 PC i mitt trådløse hjemmenettverk kan det ta opptil 3 timer og blir sjeldent vellykket.

Er ikke sånn helt sikker, men har merket dette selv, det er fordi det er trådløst nettverk liksom:P har vert bedre ¨å ha 1 switch med kabler da tar dette ca 1 min, er vell bare fordi Tråløst er treigere:P

Lenke til kommentar
Hvordan har det seg at om jeg laster ned en fil fra internett (la oss si 300MB) så tar det ca. 5 minutter.. ..skal jeg overføre den samme filen mellom 2 PC i mitt trådløse hjemmenettverk kan det ta opptil 3 timer og blir sjeldent vellykket.

Er ikke sånn helt sikker, men har merket dette selv, det er fordi det er trådløst nettverk liksom:P har vert bedre ¨å ha 1 switch med kabler da tar dette ca 1 min, er vell bare fordi Tråløst er treigere:P

 

 

Men jeg laster jo i utgangspunktet ned fra Internett gjennom det samme trådløse nettet..?!

 

Så hvis jeg skal ha tak i en fil på 300MB til min trådløse PC og har valget mellom å hente den fra en PC i mitt hjemmenettverk eller på en internettside, ville jeg trodd at det skulle gå raskere å hente den fra en PC i mitt hjemmenettverk.. Men det tar jo bokstavlig talt 100 ganger så lang tid...

Er alle trådløse nettverk slik eller er det en feil hos meg?

Lenke til kommentar
Hvordan har det seg at om jeg laster ned en fil fra internett (la oss si 300MB) så tar det ca. 5 minutter.. ..skal jeg overføre den samme filen mellom 2 PC i mitt trådløse hjemmenettverk kan det ta opptil 3 timer og blir sjeldent vellykket.

Er ikke sånn helt sikker, men har merket dette selv, det er fordi det er trådløst nettverk liksom:P har vert bedre ¨å ha 1 switch med kabler da tar dette ca 1 min, er vell bare fordi Tråløst er treigere:P

 

 

Men jeg laster jo i utgangspunktet ned fra Internett gjennom det samme trådløse nettet..?!

 

Så hvis jeg skal ha tak i en fil på 300MB til min trådløse PC og har valget mellom å hente den fra en PC i mitt hjemmenettverk eller på en internettside, ville jeg trodd at det skulle gå raskere å hente den fra en PC i mitt hjemmenettverk.. Men det tar jo bokstavlig talt 100 ganger så lang tid...

Er alle trådløse nettverk slik eller er det en feil hos meg?

 

Spørst hvor switchen står i forhold til pc'ene også..

Lenke til kommentar
Hvordan har det seg at om jeg laster ned en fil fra internett (la oss si 300MB) så tar det ca. 5 minutter.. ..skal jeg overføre den samme filen mellom 2 PC i mitt trådløse hjemmenettverk kan det ta opptil 3 timer og blir sjeldent vellykket.

Er ikke sånn helt sikker, men har merket dette selv, det er fordi det er trådløst nettverk liksom:P har vert bedre ¨å ha 1 switch med kabler da tar dette ca 1 min, er vell bare fordi Tråløst er treigere:P

 

 

Men jeg laster jo i utgangspunktet ned fra Internett gjennom det samme trådløse nettet..?!

 

Så hvis jeg skal ha tak i en fil på 300MB til min trådløse PC og har valget mellom å hente den fra en PC i mitt hjemmenettverk eller på en internettside, ville jeg trodd at det skulle gå raskere å hente den fra en PC i mitt hjemmenettverk.. Men det tar jo bokstavlig talt 100 ganger så lang tid...

Er alle trådløse nettverk slik eller er det en feil hos meg?

 

Spørst hvor switchen står i forhold til pc'ene også..

 

 

Switchen/routeren står nærme, det er "full" dekning, noe som gir (skulle gitt meg) 54.000 Mbps. Internett hastigheten min er 20.000 Mbps.. Ergo skulle det gått i hvertfall dobbelt så fort lokalt...

Lenke til kommentar

Har ikke noe svar jeg heller, men opplever akkurat det samme. Det er merkelig hvordan nedlasting fra nettet går omtrent tre ganger raskere enn flytting mellom PC-er hjemme. Selvsagt kan noe tillegges lokasjon av maskiner, men ikke i så stor grad.

 

Jeg håper inderlig på å få se en forbedring etter innstallasjon av Vista SP1, men hvor stor denne er vites ikke ennå.

 

Trådløst er treigt... men hvis du er nødt til å ha trådløst ville jeg vurdert å hoppe på 802.11n routere og kort... etter de tester jeg har sett burde det gå noe kjappere med dette.

Lenke til kommentar

Dette har som tidligere antydet med at det går trådløst.

 

Har du en trådløs sender og en datamaskin har denne linken en teoretisk maks på ca 54Mb. I praksis er denne på ca. 20Mb, noe som igjen gir ca. 2,5MB/s

 

Har du to maskiner som skal kopiere en fil igjenom den trådløse linken deler disse to maskinene på de tilgjengelige 2,5MB/s. I tillegg vil man få masse kolisjoner, som vil sinke det hele enda medre ned.

 

Har du flere maskiner, eller forstyrelser fra naboer kan du tenke deg hvor dette bærer........

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har nettverk med n (draft) teknologien. Hos meg går overføringen fra xp til vista i 400kb/s. Helt latterlig spør du meg. Har nesten fullt signal på begge PC-er, hvor det på vista PC-en står 130mbps på status, og 270mpbs på xp PC-en. Har ikke to xp PC-er, så får ikke sjekka om det er det samme fra xp til xp.

 

Er litt mer stabilt med kabel, men går ikke så fort som 2 mb i sekundet, maks 1.5....

Lenke til kommentar

For å finne ut årsaken til at nettverket er tregt så må man foreta en 'feilsøking'.

Dvs at man bør sjekke hver forbindelse for overføringshastighet (ctrl-alt -delete og se på nettverk), ping (dosvindu og pinge router) og signal / støy i software for nettverkskort.

Pinger man ikke under 2ms kan man aldri forvente å få særlig god overføringshastighet fordi at sender og mottaker ikke hører hverandre på første forsøk men må stadig gjenta pakker pga kollisjoner eller svakt signal.

Man får som Big_JJ sier aldri bruttohastighet på et trådløst nettverk og i tillegg må man dele på tiden når man har flere klienter. Har man naboer på samme kanal (eller nærliggende kanaler) så blir hastigheten ytterligere redusert.

Det hjelper fint lite om man har en 300Mbit på router om man kun har 54Mbit på sin bærbare eller stasjonære maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...