Gå til innhold

Utsettelse på førerkort pga glattcelle?


sull

Anbefalte innlegg

Får å si det ærlig så er ingen på forumet istand til å mene noe juridisk om den saken. Hvis vedkommende er uenig med straffen som ble gitt, har hun rett til å få saken opp til doms i tingretten.

 

Det er egentlig det eneste konkrete og holdbare svaret som er mulig å gi på det spørsmålet også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei, ikke la dette spore helt av da..

 

Har jenta godtatt inndragelse av førerkortet?

 

Hvis ikke, så må kortet returneres etter 3 uker eller det reises tiltale. Det kan jo godt lønne seg, siden i værste fall så vil hun få samme straff + 1-2 tusen ekstra i rettskostnader.. men tingen er jo at hvis hun står så sterkt som du sier så vil hun jo kanskje i bestefall unngå både bot og inndragelse, eller kanskje bare unngå inndragelsen.

 

Min erfaring er at de vil ha saken bort så raskt som mulig og slipper den ofte som en varm potet hvis de viser seg at de må arbeide litt for å fakta på bordet.

Lenke til kommentar

Jeg er helt imponert over hvor blindt dere alle tror politiet har rett. En kompis av meg FIKK bank i byen, altså han var den som fikk juling. Politiet kom å han som banket kompisen min løp. ( Jeg kom på likt med politiet ) En politimann løp etter han ene, mens han andre politimannen gikk hen til kompisen min løftet han opp, å tok kvelertak på han bakfra. Kompisen min er en liten spire, så han hang bare å dinglet å ble blåere å blåere i trynet. Jeg gikk bort å sa ifra til politiet at de burde gi han litt luft før han svimte av. Da fikk jeg beskjed om å holde meg til helvete unna, hvis ikke røk jeg også inn. (skal legges til jeg var sjåfør å helt edru)

 

Politiet i dette landet (ihvertfall her jeg bor) er så rusa på makt at det er helt rått.

Lenke til kommentar
Okei, ikke la dette spore helt av da..

 

Har jenta godtatt inndragelse av førerkortet?

 

Hvis ikke, så må kortet returneres etter 3 uker eller det reises tiltale. Det kan jo godt lønne seg, siden i værste fall så vil hun få samme straff + 1-2 tusen ekstra i rettskostnader.. men tingen er jo at hvis hun står så sterkt som du sier så vil hun jo kanskje i bestefall unngå både bot og inndragelse, eller kanskje bare unngå inndragelsen.

 

Min erfaring er at de vil ha saken bort så raskt som mulig og slipper den ofte som en varm potet hvis de viser seg at de må arbeide litt for å fakta på bordet.

Dette gjelder dersom førerretten er midlertidig fratatt jf vegtrafikkloven § 33 nr. 3. Dette er ikke lovanvendelsen her.

Lenke til kommentar
*snip

 

På generelt grunnlag, som politi hadde du tatt dine forhåndsregler og vært skeptisk til alle, eller gått på med godt mot og trodd at alle i utgangspunktet var snill og grei mot deg?

Sier for all del at politiet aldri gjør feil, men jeg forstår godt at når de går inn i en ukjent situasjon at de er rimelig skeptisk til hva de har med å gjøre.

Lenke til kommentar

Her er det politimannen som selv forklarer hvordan han har innbrakt folk:

 

"- Da bestemt jeg meg for å knekke fingrene hans. På dette tidspunktet kom et av barna og sa «pappa pappa, gjør som politiet sier og ligg stille». Jeg tenkte at jeg ikke kunne knekke fingrene når barna sto der."

 

- Jeg tenkte å slå ham i bakhodet med langkølla, men vurderte det som for farlig. Jeg bestemte meg isteden for å knekke fingrene hans. Jeg skulle ta en og en finger. Helt til alle var knekt, dersom det var nødvendig, sa politimannen i retten.

 

"- Jeg tok fingrene og kjørte dem inn i øynene på ham. Så tok jeg tak i bakhodet på ham for å få mest mulig moment. Jeg presset fingrene flere centimeter inn i øynene på ham. Etter hvert slapp han ledningen. "

 

Kan legge ved at denne personen han snakker om her døde av skadene han ble påført av politiet. Politiet derimot er fremdeles i tjeneste, å har heller ikke blitt suspendert.

 

Det er sånn en person jeg vil ha til å passe på meg å mine.......NOT!!!!!

 

kilde:

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

 

Off topic.

 

Da er vel ikke akkurat Norske Svik en noen god kilde akkurat. Ser man sammenhengen så er det faktisk snakk om en rabiat person som politiet prøver å arrestere.

 

Her finner man artikkelen:

 

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article200330.ece

 

Rykket ut

Den 29 år gamle politimannen fortalte mandag ettermiddag hvordan han og en kvinnelig politiskolestudent rykket ut etter melding om husbråk 2. juni 2002. Meldingen gikk ut på at en mann var i ferd med å slå kona si. Tiltalte hadde vært i kontakt med barna til den avdøde på vei til åstedet i Mysen. Da de ankom huset i Mysen visste de at situasjonen var alvorlig. De hadde fått beordring om å kjøre med blålys, og å bevæpne seg med langkølle og gass.

 

- Han veide 120 kilo, var full og hadde et veldig aggressivt ansiktsuttrykk. Jeg bestemte meg for å ta kontakt med ham, fortalte den tiltalte i retten.

 

Forsøkte å roe ned situasjonen

Men polskfødte Wacko var ifølge tiltalte svært avvisende. Politimannen forsøkte flere ganger å ta på ham håndjern

 

- Når jeg kommer i slike situasjoner pleier jeg alltid å begynne med setningen «hva foregår her». Da pleier folk å måtte tenke for å komme med sin fremstilling av saken. Det pleier å roe ned situasjonen. Det hjalp ikke her.

 

Den tiltalte fortalte at det ble gjort flere forsøk på å påsette håndjern uten å lykkes.

 

- Hadde tålt tortur

- Han var veldig aggressiv og gikk mot meg og brølte en masse rart. Blant annet at han hadde vært i Sibir, hadde tålt tortur, og at det norske politi aldri skulle klare å ta ham, sa tiltalte.

 

- Jeg kunne ikke bruke tid på ham fordi jeg måtte finne fornærmede og se hvordan tilstand hun var i. Jeg måte ta ham med makt.

 

I basketaket som oppsto festet tiltalte grepet rundt halsen på den avdøde i et forsøk på å dra ham i bakken.

 

- Han vred ansiktet mot mitt ansikt. Han hadde den ene armen fri. Han forsøkte å prøve å ta fingrene inn i øynene mine, og klorte meg nedover ansiktet.

 

Til slutt mistet de balansen og falt ned på bakken.

 

- Målet nå var bare å holde ham nede så lenge at politistudenten fikk satt på håndjern. Jeg kunne ikke slippe taket da, for da ville han ha komme seg løs. Jeg tenkte hele veien på at strupehodet og luftrøret ikke skulle bli klemt, sa tiltalte i hans forklaring.

 

- Bestemte meg for å knekke fingrene

- Da bestemt jeg meg for å knekke fingrene hans. På dette tidspunktet kom et av barna og sa «pappa pappa, gjør som politiet sier og ligg stille». Jeg tenkte at jeg ikke kunne knekke fingrene når barna sto der. Det ble litt for voldsomt. Etter hvert ga barna opp å snakke til ham, for det hadde ingen effekt.

 

- Så tok han tak i ledningen på sambandsutstyret og dro den ansiktet mit. Jeg tenkte at går den rundt halsen min nå så dreper han meg. Nå er det meg eller han, sa tiltalte

 

- Jeg tok fingrene og kjørte dem inn i øynene på ham. Så tok jeg tak i bakhodet på ham for å få mest mulig moment. Jeg presset fingrene flere centimeter inn i øynene på ham. Etter hvert slapp han ledningen.

 

En nabo kom til og hjalp til med å holde Wacko nede

 

/off topic.

 

Trådstarter: Du kan gjerne poste her slik at vi kan høre hvordan det gikk, om det førte fram til noe.

Lenke til kommentar
To trente politimenn klarte ikke å få håndjern på en person uten å ta livet av han? Sier litt om de spør du meg :)

120 kg polsk rabiat, og 120 østeuroper er som regel ikke 120 kg tjukkas.

Godt poeng :!:

Jeg så engang en 120-130 kg rabiat finne bli pågrepet her i Oslo. (Type bodde i nærheten av der jeg jobbet, lagde mye kvalm og var en god kjenning av politiet). Og han var ikke velltrent, men tjukkas. Fyren var så feit at han vugget mer enn han gikk.

4 politifolk med køller og skjold hadde store problemer med å få lagt vedkommende i jern.

 

Men det var en digresjon.

Lenke til kommentar
Syns egentlig forskjellen mellom svik.org og nettavisen.no illustrerer fint problemet i tråden her. Svik.org utelukker viktige elementer i historien for å male et bilde av det grusomme nazi-politiet i Norge.

 

Skal si meg litt enig der psilocybe, men å tro at politiet i Norge er noe bedre enn andre veier er også helt feil. Er mye politi vold ute å går. Ikke at dette har så mye med denne saken å gjøre.

 

Ser en nevner her at man bør ta opp saken med advokat. Dette er ikke dumt.

 

Jeg ble stoppet av politiet for en 5 - 6 år siden. De tok meg ut av bilen, inn i svartemaja å kjørte meg til politikammeret. Der fikk jeg beskjed om at jeg hadde grisekjørt i en 60 sone. Jeg nektet på det. De ba meg skrive under på noe papirer at jeg hadde gjort det, jeg nektet selvsagt forsatt. De ble rimelig forbanna, men måtte jo la meg gå. Men lappen beholdt de. Tok kontakt med advokaten dagen etterpå. Forklarte min side, å han tok kontakt med de. Viste seg at de trodde det var en 60 sone, der det faktisk var 80 sone. De spurte hvorfor jeg ikke stoppet. Jeg svarte: hvorfor skulle jeg det? fordi dere kjørte bak? dere blinket ikke med lyset, å brukte heller ikke blålys. Da gikk det opp for de at de egentlig hadde dritt seg ut. Fikk igjen lappen umiddelbart. Hadde jeg ikke tat kontakt med advokat å gått denne veien, men istedet gjort som politiet sa med en gang. Hva hadde da skjedd. Jo jeg hadde mistet lappen, å også fått en heftig bot for å egentlig ikke ha gjort noe galt.

Lenke til kommentar

Herrejesus!

 

Hvordan klarer dere alltid å spore disse debattene helt ut på viddene, med å begynne med et faktum for så å slutte at vi lever i en politistat. Logikken henger jo ikke på greip overhodet her!

 

Selvsagt finnes det eksempler på at Politiet, som alle andre samfunnsaktører, offentlige som private, på et eller annet tidspunkt gjør ting som kunne eller burde vært gjort annerledes.

 

Generalisering utifra enkeltstående hendelser fører sjelden noe godt med seg, hverken i tilfellet over eller noen andre.

 

Husk at Politiet er det sivile smfunnets maktapparat. Dette betinger at man i enkelte tilfeller må utøve makt over borgerne og inngripe i deres integritet og personlige sfære.

Dette er ikke bare nødvendig, men også ønskelig for å ha et velfungerende samfunn. Det er også begrunnelsen for at Politiet har både et mandat gjennom lover og regler som både skal sikre samfunnet og den enkelte borger det blir gjort inngrep ovenfor.

Lenke til kommentar

Må bare få komme med et lite innspill selv om det egentlig er offtopic.

Jeg jobbet i fengselsvesenet mens jeg gikk på høgskolen og det var ganske lærerikt.

 

Det jeg sitter igjen med etter den tiden er egentlig en full forståelse for at politiet bare er mennesker, og reagerer som andre mennesker.

 

En liten historie. En av de insatte skulle en tur til retten, når han endelig kom tilbake hadde han en fin blåveis og en knekt nese. Spurte han hva som hadde skjedd. Politivold sier han med ett lurt smil, så forteller han at han på vei ut av rettsalen hadde vært litt grinete så når politiet hadde gått litt for nærme bak han, hadde han kastet hode bakover. Han hadde truffet politimannen i ansiktet noe som resulterte i en albue i nakken slik at han datt framover, og siden han hadde på seg håndhjern kunne han ikke ta seg for, og når han lå på bakken fikk han seg en knyttneve rett i tryne.

 

Men som han sa selv. Hadde det vært han som fikk en skalle i ansiktet så hadde han drept typen så han hadde full forståelse for at han fikk seg en på trynet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...