Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc krasjer i spill


Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp en ny maskin her og hatt problemer fra starten;

 

Først testa jeg i Windows Vista 64bit, da jeg prøvde Crysis fikk jeg spille litt, men etter en stund kom det artifacts/lettere grafikkfeil for så å henge seg fullstendig. Gjerne når det skjedde ekstra mye. De gangene jeg kom ut i windows etter krasjet fikk jeg opp meldingen; "Display Driver Stopped Responding and Has Recovered. nvlddmkm nVidia Driver" el.

 

Opplevde problemer og krasj i forbindelse med andre krevende saker også; Need for speed ProStreet, 3dMark 2005. I tillegg hadde jeg flere bluescreens.

 

Varme tror jeg ikke det er da jeg har 3stk 120mm kabinettvifter og generelt lave temperaturer.. har også satt opp speeden på fans.. (GPU core ligger på rundt 60 grader vanlig idle og 50 når jeg setter opp fan speed. CPU ligger på 34 idle i bios)

 

Tenkte jo det kunne være PSU da min Thermaltake 420W muligens var i minste laget.. så jeg handla meg en Corsair TX 650W uten at det hjalp på problemene.

 

Nå har jeg installert Windows XP Pro (32bit) og alt av windows update (sp2 ect) og har fortsatt samme problemer i alle spill jeg prøver (Crysis, Test Drive Unlimited, 3dMark 2005). Faktisk så får jeg ikke starta Test Drive, og Crysis henger seg så fort jeg har kasta meg ut av flyet i åpningsscenen.

Jeg prøvde først med driveren fra cden som fulgte med skjermkortet, og så den nyeste fra nvidia uten forskjell.

 

Da jeg monterte pcen hørte jeg et ørlite knas (mest sannsynlig var det ingenting/no helt annet) da jeg satte i siste feste på cpukjøler. var dum og fulgte hw.no sin guide der de monterer den før de setter HK i kabinettet som jeg er vandt med :p

 

Har kjørt memtest86+ en halvtime uten at den fant no problemer.. tenkte å la den kjøre i natt..

-- Kortversjonen --

 

Ny maskinen krasjer i alle spill og krevende visuelle programmer

Neppe problem med; varme, Psu, os/drivere

 

Tenkte å teste med annet skjermkort i morgen (har ingen andre PCI-e skjermkort tilgjengelig her i kveld) og evt installere OS på en annen harddisk.. andre tips?

 

 

Jah.. da kommer jeg ikke på no mer.. Systemet er som følger, og alt er nytt;

 

Intel Q6600

Gigabyte GA-P35-DS3

Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5

Gainward 8800GT 512

Seagate Barracuda 7200.10

Corsair TX650W PSU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke å bekymre deg for å ha ødelagt cpu. Enten så funker den eller så er den ødelagt.

 

Har vært flere med liknende problem.

 

Har du prøvd å sette RAM'en til stock hastighet? 667Mhz(?)

Ellers kan du prøve pcn med minst mulig tilkoplet. Og skru av integert lyd, nettverk, osv i BIOS.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har nettopp bygget en liknende PC som deg og hadde samme type problemer, men disse er nå under kontroll

 

Mine specs er:

 

* Vista 64

* Gigabyte GA-X38-DQ6 HK

* Q6600 2.4 GHz CPU

* 4x 1GB Ballistix PC-8500 RAM

* Gainward 8800GT 512MB

* Thermaltake Toughpower 750W PSU

* Western Digital Caviar SE-16 750GB HD

* Antec Nine Hundred kabinett

 

Da PC-en ble installert virker alt bra i vanlig Windows, men under spill så virket det bra noen minutter før ting ble tregt og artifakter dukket opp. Endel ganger fikk jeg blåskjerm og spontan reboot. Det kunne også henge.

 

Dette skjedde selv om ikke PC-en var overklokket. Jeg sjekket i BIOS og oppdaget at default settingene for RAM var 1066MHz 5-5-5-18. Jeg satte disse ned to 800MHz 4-4-4-12 og økte spenningen på RAM fra 1.8V til 1.9V. Da forsvant alle problemene med blåskjerm og spontan reboot.

 

Deretter overklokket jeg CPU til 400MHz FSB og 8x multiplier. Vcore ble satt til 1.3V. Da kjører RAM og CPU synkront på 400MHz (dvs 800MHz på DDR2 RAM).

 

Men jeg hadde fortsatt problemet med artifakter etc. etter noen minutter

 

* Jeg la inn Rivatuner 2.06 og satte viftehastigheten til 60% konstant istedet for Auto. Auto så lå den på 29%. Jeg satte også viftene i kabinettet til medium eller høy hastighet. Da forsvant artifaktene og PC-en ble helt stabil. Jeg overklokket skjermkortet til 700Mhz core / 1750 MHz shader og 1950 MHz RAM uten at det skapte problemer.

 

Idag stoppet en av viftene i Antec Nine Hundred kabinettet og artifaktene kom tilbake. Det er et kontaktproblem og nå går viftene igjen uten noen problemer i spill.

 

Det rare er at temperatur på CPU og GPU aldri har ligget spesielt høyt. Selv ikke da GPU hadde artifakter lå temperaturen noe over 50C. Jeg tror at problemet er at GPU får trøbbel med artifakter mye før viften automatisk økes på grunn av temperatur. Derfor må Rivatuner sørge for at viften er på minst 60% hele tiden. Men det er ikke nok med rask vifte på skjermkortet såfremt ikke kabinettviftene kan lede bort varmen fra skjermkort og CPU ut av kabinettet. Det virker på meg som om 8800GT er følsom for temperatur inne i kabinettet. Forsøk derfor å sette opp alle vifter du har i kabinettet og få gjerne ned romtemperaturen for å se om det hjelper.

 

Så mitt råd til deg er å gå inn i BIOS for å sette RAM'en til 800Mhz, 4-4-4-12 samt 1.9V. Deretter setter du viften til minst 60% fast i Rivatuner. Pass på at du lagrer oppsettet slik at denne viftehastigheten settes automatisk ved reboot av PC. Kjør apply på settingene så du hører at skjermkortviften øker turtallet.

Endret av Stauffenberg
Lenke til kommentar

Okey, så det kan virke som om det er varme alikevel? Ser den med at auto funksjonen kan fungere dårlig i krevende spill og at det kan være hensiktsmessig å sette en standard når en skal spille eller noe vertfall.. men jeg har prøvd å kjøre vifta 100% uten hell tidligere.. da lå core temp på 49-50 i windows.. er dette mye? Den lå vel på rundt 57 grader (windows) da jeg satte den på 60%. Bruker programvaren som fulgte med kortet (Gainward sin expertool ellerno) jeg kan prøve rivatuner i morgen å se om det sier no annet.

 

synes det er rart at jeg skal måtte sette ned hastigheten på Rammen som jo er satt opp som 1066mhz.. men prøvde uansett 800mhz ..og + 0,1V .fant ikke no om CL verdiene i bios.. Satte vifta på 60% fast og kjørte opp crysis.. ingen bedring. Merka for øvrig at jeg ikke kan velge very high lengre.. men det er vel pga manglende direct x 10 støtte i winXP.. :p

 

For øvrig så har jeg et cooler master centurion 534 kabinett med 3stk 120mm kabinettvifter (en egen til skjermkortet).. har satt antec 3-speed vifta jeg satte i selv (intake) på full guffe.. Det virker veldig kjølig der inne.. kan det være no galt med kjøleren til gpu? er 57grader mye når jeg idler i windows og har vifte på 60%? hvor mye er temp oppe i på full load da liksom..

 

Nei jeg får teste mer i morgen.. er jobb og slikt og :o Takker så mye for hjelpen :)

 

PS. NoBrainer; trodde Corsair TX 650Watt skulle holde? Har fått bra kritikker i blant annet hw.no test og koster 1200. Er ikke engang SLi oppsett jeg har.. faktisk tror jeg at jeg kunne klart meg med den gamle TT 420W også..

Endret av Nessa
Lenke til kommentar

Min GPU har temperatur på ca 47-48 grader når den brukes til vanlig Windows. Den faller til 41-42 grader om jeg åpner vinduet i rommet og lar romtemperaturen falle til 18 grader. Under load stiger den et par grader.

 

Har du forsøkt å sette opp kabinettvifter etc? Hva med å prøve å ta av dekslet samtidig som du åpner vinduet til rommet ditt for å sjekke om skikkelig lav temperatur kan hjelpe.

 

Som sagt er det ikke nok at skjermkortviften går fort rundt om ikke varmen fra skjermkort GPU, PSU og CPU blir ledet bort fra kabinettet. Om man har et lite kabinett med mange kabler og få vifter så kan temperaturen inni bli mye høyere enn man skulle tro.

 

Det at feilene dine dukker opp etter en stund tyder på at den kan være avhengig av varme. Det tar litt tid før alt blir så varmt at skjermkortet ikke henger med lenger. Hvilken versjon av Nvidia driver bruker du? Det kan lønne seg å bruke 169.13 eller 169.17 om du ønsker å spille Crysis. Disse får du tak i på www.guru3d.com eventuelt Nvidias egen side.

 

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=246352

 

Feil RAM settinger vil forårsake blåskjerm, heng og rebooter. CL settingene skal det være mulig å sette i BIOS, men du må trykke på CTRL+F1 i Main BIOS Menu for å skru på disse settingene i MIT. Disse er skjult som default.

 

Jeg ville imidlertid sjekke først med temperaturen til GPU og CPU. Har du prøvd å installere Everest for å lese av temperatur på CPU cores og GPU? Her kan du laste ned en Trial versjon:

 

http://www.lavalys.com/products/download.p...=UE&lang=en

Endret av Stauffenberg
Lenke til kommentar

Jepp. nå har jeg testa litt med kaldt rom (rimelig kaldt) og prøvd å lese av temperaturer i flere programmer (everest, speedfan, EXPERTool) Jeg hadde temp på 36-37 grader på skjermkortet i windows, og det var oppe i 42 grader da crysis hang seg. og det henger seg fortsatt med en gang det starter opp..

prosessorene temperaturene vet jeg ikke helt hvordan jeg skal tolke. speedfan gir meg 18grader på alle kjerner, mens everest gir meg 22 grader på cpu og 33-37 grader på core0,core1,core2,core3. Har heller ikke klart å forandre cpu fan speed, så denne går på kun rundt 950rpm..

I følge speedfan var ingen av prosessorkjernene over 30 grader på load (da spillet hang seg) .. de lå for det meste under 25 grader. Er ikke helt sikker på dette da jeg satte på alle temperaturer på chart funksjonen i speedfan og fargene var litt vanskelig å skille. men uansett lå alle temperaturer under 30 grader, foruten skjermkort core som var oppe i 42 grader.

 

Driver å tester med Prime95 stress test nå... cpu kjører på 100%, men den er fullt brukbar til surfing, musikk og lignende.. betyr det at cpuen ikke blir "stressa" nok da? Jeg har lukka vinduet så det er litt mer normal romtemperatur her nå og satt GPU vifte til 60%.. GPU core ligger på 49 grader, mens core0-3 ligger på 62-69 grader i everest og 50 i speedfan. Det virker for øvrig at speedfan sine core0-3 viser ca samme temperatur som "CPU" i Everest.. mens Kjerne #1-4 i samme program (everest) altså viser betydelig høyere temperaturer

CPU fan speed har justert seg opp til 1360rpm.

 

Greit at 62-69 er rimelig høye temperaturer, men nå har prime95 kjørt en god stund.. 25min Cpu temperaturene har stabilisert seg på 67-69 for to av kjernene og 62-64 for de to andre.

Kan nevne at jeg brukte den orginale pad'en da jeg monterte vifta på cpu. Jeg fant ikke min flaske isopropanol så jeg tenkte jeg kunne utsette det med å legge på skikkelig goop.. og derfor har jeg heller ikke overklokket den noe enda.. burde vel virke selv om jeg bruker den slik..

 

Jeg kan ikke helt se at det kan være noe med varme som gjør at maskinen henger seg med en gang jeg kommer inn i crysis.. eller need for speed for den saks skyld.. med mindre de belaster cpu langt mer enn prime95 fra første sekund..

 

Tar jeg feil? eller kan det være noe annet som skaper problemer?

 

edit:

En liten ettertanke.. Spill fungerer i menyer ol. men med en gang jeg kommer inn i spillet henger deg seg.. (altså innen 1sek) .. når jeg alt+tabber tilbake til windows og venter litt kommer jeg til windows og alt ser ut til å fungere helt fint med en gang.. mao, virker det som det ikke er problem med CPU/RAM/harddisk da den da muligens ville stressa en stund før den fungerte fint i windows igjen.. begynner å lure på om det er no hardwarefeil med skjermkortet... skal teste annet kort så fort jeg får hånd på et..

Endret av Nessa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...