Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det lov å forfalske penger?


Obi von Knobi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Scanne og legg ut da! Hvor bra ser den ut?

 

Ikke smart å legge ut en kopi av 500-lappen digitalt, da dette også er forbudt!

 

Gjengivelse av seddelmønstre i elektroniske medier

Ved gjengivelse av seddelmønster i elektroniske medier gjelder følgende regler:

 

- Det er ikke anledning til å lage eller overføre datafiler med sikte på gjengivelse av seddelmønster som har en billedoppløsning høyere enn 72 dpi.

- Seddelmønsteret må ha ordet "SPECIMEN" tydelig påført diagonalt på gjengivelsen, slik at teksten dekker minst 75% av lengden og bredden.

 

Dere kan lese mer om hva som må gjøres for bruk av norsk seddel- og myntmønster på Norges Bank sine nettsider.

 

http://www.norges-bank.no/Pages/Article____12246.aspx

Lenke til kommentar

Når det gjelder straffer for pengefalsk så er de høye, jeg bare formaner om det.

 

Etter Rt. 1995 s. 13 14 kom Høyesterett til at allmennpreventive hensyn må veies tungt ved fastsettelsen av straff for pengefalsk. Kan jo i sammeslengen nevne Rt. 1999 s. 15 61 hvor 19 seddler à kr. 100 ble til 3 år og 1 måned hvorav 2 år og 7 månder betinget. Prøvetiden ble satt til 2 år.

 

Så tenk på dette hvis dere skulle prøve å få noen ideer. P.S Husk at hvis dere får noen falske sedler av butikk eller personer som viser seg å være falske, så for guds skyld IKKE bruk dem. Regn dem som tapt og si i fra til politiet.

Lenke til kommentar
Det finnes mange lover, og man må være forsiktig med å tro at man har hele svaret selv om man har funnet en lov som virker relevant.

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-042.html#367

Det er greit å sitte på gjerdet og leke linjedommer, ikke sant. Denne henvisningen din til § 367 fikk vi allerede i post 13 av frevild, så hva er poenget ditt, annet enn frustrasjon.

Lenke til kommentar
Det er greit å sitte på gjerdet og leke linjedommer, ikke sant. Denne henvisningen din til § 367 fikk vi allerede i post 13 av frevild, så hva er poenget ditt, annet enn frustrasjon.

Hvis du måtte til å grave i såpass gamle tråder for å finne en tabbe jeg har gjort er jeg ganske godt fornøyd.

Gammel og gammel fru Blom... Men nå er det vel slik at du rotet deg opp i denne situasjonen nettopp i iveren på å påpeke andre folks tabber, uten å komme med noe konstruktivt selv, så da er det kanskje like greit å vise deg at du slettes ikke er feilfri sjøl. Bra at du er fornøyd forresten, ville jo ikke ødelegge jula for deg.

Lenke til kommentar
Det er greit å sitte på gjerdet og leke linjedommer, ikke sant. Denne henvisningen din til § 367 fikk vi allerede i post 13 av frevild, så hva er poenget ditt, annet enn frustrasjon.

Hvis du måtte til å grave i såpass gamle tråder for å finne en tabbe jeg har gjort er jeg ganske godt fornøyd.

Helt enig at et innlagg fra 9/12-2007 kl 17:07 vanskeligt kan betegnes som gammel.

Lenke til kommentar
Gammel og gammel fru Blom... Men nå er det vel slik at du rotet deg opp i denne situasjonen nettopp i iveren på å påpeke andre folks tabber, uten å komme med noe konstruktivt selv, så da er det kanskje like greit å vise deg at du slettes ikke er feilfri sjøl.

Jeg har da aldri påstått at jeg er feilfri, men jeg ser ikke det som noen begrunnelse for at ikke jeg skal kunne kritisere vektere som bruker unødvendig mye makt. Med et snitt på 6 meldinger om dagen betyr det at du måtte ca 24 meldinger bakover for å finne en du kunne kritisere, og da var det eneste at det jeg skrev hadde blitt nevnt tidligere. Du skal ha ros for iherdig innsats, selv om den vel knapt kan betegnes som særlig konstruktiv.

Lenke til kommentar
Gammel og gammel fru Blom... Men nå er det vel slik at du rotet deg opp i denne situasjonen nettopp i iveren på å påpeke andre folks tabber, uten å komme med noe konstruktivt selv, så da er det kanskje like greit å vise deg at du slettes ikke er feilfri sjøl.

Jeg har da aldri påstått at jeg er feilfri, men jeg ser ikke det som noen begrunnelse for at ikke jeg skal kunne kritisere vektere som bruker unødvendig mye makt. Med et snitt på 6 meldinger om dagen betyr det at du måtte ca 24 meldinger bakover for å finne en du kunne kritisere, og da var det eneste at det jeg skrev hadde blitt nevnt tidligere. Du skal ha ros for iherdig innsats, selv om den vel knapt kan betegnes som særlig konstruktiv.

Så, så... nå er du litt på tur. Hvis du mener at mine innlegg i andre tråder er relevante i denne tråden, så er det vel fordi du selv legger poeng i dette. Kanskje det er nettopp du som følger utvalgte debatanter for å finne feil som du kan kritisere, hvem vet, iherdig er du selv i så fall, og hvem gidder å bry seg. Gå nå og lek i en annen sandkasse og for Guds skyld, så må du utøve tilstrekkelig sinnekontroll slik at det ikke går ut over kvinner og barn.

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar

Ja det er det!

 

- Det er ikke anledning til å lage eller overføre datafiler med sikte på gjengivelse av seddelmønster som har en billedoppløsning høyere enn 72 dpi.

- Seddelmønsteret må ha ordet "SPECIMEN" tydelig påført diagonalt på gjengivelsen, slik at teksten dekker minst 75% av lengden og bredden.

 

Russ.no krever vel 300 dpi på opplastede bakgrunner? :hmm: usikker, men uansett ikke anbefalt altså.

Lenke til kommentar
Ja det er det!

 

- Det er ikke anledning til å lage eller overføre datafiler med sikte på gjengivelse av seddelmønster som har en billedoppløsning høyere enn 72 dpi.

- Seddelmønsteret må ha ordet "SPECIMEN" tydelig påført diagonalt på gjengivelsen, slik at teksten dekker minst 75% av lengden og bredden.

 

Russ.no krever vel 300 dpi på opplastede bakgrunner? :hmm: usikker, men uansett ikke anbefalt altså.

Men kan jeg bli tatt da?

 

Kan si at jeg fant bildet på google, og det er jo heller ikke jeg som printer ut. Dessuten er størrelsen og formen på seddelen helt annerledes, papiret helt annerledes og baksiden blir erstattet med noe a la "Russ 2008".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...