Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det lov å forfalske penger?


Obi von Knobi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har "forfalsket" -altså kopiert opp- en 500-lapp. Er jeg en hardbarka kriminell nå?

Du blir ikke kriminell av å kopiere en 500-lapp, men det er ikke så veldig lurt, hvis den skulle komme på avveie. Det er straffelovens kap.17 som regulerer pengefalsk. http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-021.html

Jeg er ingen racer på strafferett, men så vidt jeg kan se er det § 174 som regulerer ditt spørsmål:

 

§ 174. Med Fængsel i mindst 3 Aar straffes den, som eftergjør i Ind- eller Udlandet gangbare Penge i Hensigt at udgive dem eller i saadan Hensigt anskaffer eftergjorte Penge, eller som medvirker hertil.

 

Kortere Tids Fængsel kan anvendes, saafremt det alene er enkelte Mynter eller Pengesedler, som er anskaffede, eller som uden Benyttelse af dertil særlig egnede Redskaber er eftergjorte.

 

Forutsettningen for at du kan tittulere deg som hardbarket :wow: kriminell er at du har til hensikt å bruke den som ekte. Hvis ikke kan du lovlig lage en bunke av dem og tapetsere rommet ditt eller trykke dem på mykt papir og tørke deg i ræva med dem. :dribble:

Lenke til kommentar
§ 174. Med Fængsel i mindst 3 Aar straffes den, som eftergjør i Ind- eller Udlandet gangbare Penge i Hensigt at udgive dem eller i saadan Hensigt anskaffer eftergjorte Penge, eller som medvirker hertil.

 

Kortere Tids Fængsel kan anvendes, saafremt det alene er enkelte Mynter eller Pengesedler, som er anskaffede, eller som uden Benyttelse af dertil særlig egnede Redskaber er eftergjorte.

Bare et lite spørsmål, men hvorfor står lovene på gammelnorsk?
Lenke til kommentar

Jeg hadde det mye moro med å lage pengesedler da jeg var liten. Men jeg satte dem aldri i sirkulasjon (annet enn blant venner). I ettertid ser jeg at det kanskje ikke var så lurt, men det var bare sort/hvitt-kopier så det gjorde vel ingenting :)

 

Om straffbarheten: I tillegg til § 174 kan vel § 367 være relevant her: "Med Bøder 2 eller med Fængsel 3 indtil 3 Maaneder 4 straffes den, som eftergjør eller uden behørig Bemyndigelse forfærdiger i Ind- eller Udlandet gangbare Penge ..." Norges Bank har enerett til å lage norske penger, jf. sentralbankloven § 13.

 

Så trådstarter har vel begått en straffbar handling selv om han ikke har hatt til hensikt å sette seddelen i sirkulasjon.

 

For øvrig: Gammelnorsk?!?

Lenke til kommentar
Jeg hadde det mye moro med å lage pengesedler da jeg var liten. Men jeg satte dem aldri i sirkulasjon (annet enn blant venner). I ettertid ser jeg at det kanskje ikke var så lurt, men det var bare sort/hvitt-kopier så det gjorde vel ingenting :)

 

Om straffbarheten: I tillegg til § 174 kan vel § 367 være relevant her: "Med Bøder 2 eller med Fængsel 3 indtil 3 Maaneder 4 straffes den, som eftergjør eller uden behørig Bemyndigelse forfærdiger i Ind- eller Udlandet gangbare Penge ..." Norges Bank har enerett til å lage norske penger, jf. sentralbankloven § 13.

 

Så trådstarter har vel begått en straffbar handling selv om han ikke har hatt til hensikt å sette seddelen i sirkulasjon.

 

For øvrig: Gammelnorsk?!?

Du har helt rett Frevild. Straffen for å kopiere penger er 3 mnd. (jeg sa jo at jeg ikke var noen racer på strafferett :) ) Interessant er det å lese Justis- og politidepartementets vurdering av § 367 i forhold til den nye straffeloven som er under utarbeidelse.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/NO....html?id=380650

Der står det at de ikke ønsker å videreføre denne paragrafen fordi den vil ramme altfor mange nysgjerrige folk som i utgangspunktet ikke hadde planer om annet enn å eksperimentere bitte gran.

Strl § 367

Første alternativ i strl § 367 gjelder ettergjøring av penger eller verdipapirer som nevnt i strl § 178. Andre alternativ rammer den som «uden behørig Bemyndigelse» framstiller eller lager redskap eller gjenstand som tilkjennegir seg som bestemt til ettergjøring som nevnt i første alternativ.Konvensjonen om falskmynteri av 20. april 1929 forplikter ikke Norge til å ha en slik bestemmelse, ettersom konvensjonen bare gjelder for «svikaktig» pengefalsk og forberedelse til pengefalsk, jf konvensjonens art 3.

 

Kommisjonen går inn for at ihendehaverpapirer likestilles med andre dokumenter, jf omtalen av strl § 178 foran. Dette innebærer at det ikke er aktuelt å videreføre regelen i strl § 367 første og andre alternativ når det gjelder slike papirer.

 

En stadig større andel av de forfalskede pengene som beslaglegges i dag, er produsert med pc-utstyr. Det dreier seg om utstyr som finnes i stadig flere private hjem. De som har adgang til slikt utstyr, trenger ikke spesiell kompetanse for å forsøke å ettergjøre en pengeseddel. Kommisjonen viker tilbake for å kriminalisere slike handlinger som nær sagt enhver kan foreta ved å eksperimentere med pc og scanner i hjemmet, og hvor produktet ikke er ment å komme utenfor husets fire vegger. Dersom de falske pengene blir brukt, vil de foreslåtte bestemmelsene om pengefalsk gi tilstrekkelig vern. Strl § 367 foreslås på denne bakgrunn ikke videreført.

 

Dessuten: Neppe gammelnorsk (gammelnorsk likner jo på islandsk) men som tidligere nevnt dansk/norsk.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg inne i alt av paragrafer men jeg har faktisk en bekjent som har fått en dom etter å ha tabbet seg ut litt.

 

Han skulle gjøre litt skøy med noen kamerater så han lagde endel 500 lapper og ga dette i gave til endel som skulle være et humor innslag til en fest. Ganske uskyldig opplegg i bunn og grunn, men ettersom festen gikk så ble disse bare fullere og fullere og pengene fløy.

 

De dro ut på by'n senere den kvelden og de forfalskede pengene ble forvekslet med de ordentlige så her endte det med at det ble brukt endel falske penger på by'n den kvelden.

 

Enden på visa er at hovedpersonen fikk over 3 år i buret, noe av det var betinget og noe ikke men ergo ikke det lureste du kan gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...