Gå til innhold

XO-maskiner til Norge


Anbefalte innlegg

hvis jeg hr forstått deg rett så er eneste justeringen som trengs for Norge at det kommer i en norsk språkdrakt . skjønt ,språk og språk . det er nok mest tale på de såkalte pedagogiske programmene

Da spør jeg på nytt: hvorfor i huleste må XO-maskinene omgjøres for at norske barn skal kunne bruke den til norske pedagogiske nettsteder/programmer?

 

Tror du blander kortene litt her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis jeg hr forstått deg rett så er eneste justeringen som trengs for Norge at det kommer i en norsk språkdrakt . skjønt ,språk og språk . det er nok mest tale på de såkalte pedagogiske programmene

 

Helt korrekt, og hver av oss kan faktisk bidra i dette arbeide. OLCP prosjektet har egne språksider, hvor svært mye gjøres gjennom et webbasert grensesnitt. Som for all Linuxbasert programvare er det å oversette svært enkelt teknisk, fordi språkfilene er helt åpne, og fordi det brukes greie og korrekte standarder. Om vi vil, kan faktisk XO tilpasses dialekt for den del.

 

Og rent teoretisk kan den tilpasses alle de ca 6 000 offisielle språk og språkvarianter som finnes. Og er vel alt godt på vei til 50 - 100 språkversjoner allerede.

 

Tale og symboler er svært sentralt pedagogisk, men det gjør ikke skriftspråket mindre viktig. Korrekt oversettelse av skriftspråket er viktig for at taledelen skal fungere bra også.

 

@Langbein, XO lokaliseres i langt større grad enn MS sine programmer noengang er gjort. Her har vi en oversikt over de fleste språkprosjektene pr dato.

Afrikaans, Amharic, Arabic, Aymara, Basque, Bengali, Catalan, Chinese (China), Chinese (Hong Kong), Chinese (Taiwan), Czech, Danish, Dutch, English, English (South African), English (US), Finnish, Friulian, Galician, Georgian, German, Greek, Hausa, Hindi, Icelandic, Igbo, Italian, Japanese, Korean, Macedonian, Maltese, Nepali, Persian, Polish, Portuguese, Portuguese (Brazil), Quechua, Romanian, Russian, Serbian, Slovenian, Sotho, Swedish, Thai, Turkish, Ukrainian, Urdu, Vietnamese, Wolof, Yoruba,

 

Regner med at Norsk, nynorsk og bokmål og samisk snart er på lista også.

 

Alle har ikke kommet så langt, men arbeidet er i realiteten ikke så komplekst da enkelheten og logisk oppbygging gjør at antall variabler er begrenset i forhold til mye annet. Lokalisering vurderes også som en betydelig utfordring for prosjektet totalt sett..

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

jeg har et poeng til .

tenk deg følgende 5 åringen i familien er på besøk hos noen som har en vanlig pc ( faren til en annen 5 åring) . der blir han vist fram f.eks programmet "josefine " og han liker dette programmet. så kommer han til barnehagen som nettopp har fått inn noen xo maskiner .

5åringrn vil kun spille josefinne . personalet kan ikke la 5 åringen bruke maskinen på kontoret .

og xo systemet støtter har ikke muligheter til å installere noen versjon av dette programmet

 

hvordan løses kan man løse det ?

jeg vet at jeg er noe ekstrem her men har der noen ideer ?

Lenke til kommentar

Er ikkje poenget med disse PC-ene å kjøre pedagogiske programmer osv., ikkje spille?

 

Og for alt vi vet, så kan Josefine, som du så fint bruker som eksempel, faktisk fungere via Wine. Jeg gidd ikkje piratkopiere spillet og sjekk det, siden det er bortkastet tid, men det er ikkje usannsynlig at det fungerer.

 

En annen løsning på problemet er å få spillprodusentene til å få øynene opp for Linux, noe som sakte, men sikkert kommer til å skje. Det går rykter om at Steam og dets spilldatabase vil komme i en Linux-variant, blant annet, noe som vil åpne opp for ganske mange spill.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
jeg har et poeng til .

tenk deg følgende 5 åringen i familien er på besøk hos noen som har en vanlig pc ( faren til en annen 5 åring) . der blir han vist fram f.eks programmet "josefine " og han liker dette programmet. så kommer han til barnehagen som nettopp har fått inn noen xo maskiner .

5åringrn vil kun spille josefinne . personalet kan ikke la 5 åringen bruke maskinen på kontoret .

og xo systemet støtter har ikke muligheter til å installere noen versjon av dette programmet

 

hvordan løses kan man løse det ?

jeg vet at jeg er noe ekstrem her men har der noen ideer ?

Det har aldri vært meningen å installerere masse rask på XO-maskinene. De har veldig begrenset med lagringsplass, og du må se på dem som nettverkssentriske maskiner, som i tillegg tåler røffere behandling enn vanlige laptoper.

 

Du er jo fryktelig opptatt av å konstant kritisere disse maskinene, men hva er det du egentlig misliker så mye - hardwaren, eller at de kjører en spesialtilpasset linux-distro?

 

Jeg har aldri vært borti disse Josefine-spillene, men ifølge hjemmesida krever siste spillet 512MB RAM, som uansett er mer enn hva XO har. I tillegg må det sikkert også installereres og bruke en del diskplass. Derfor spiller det fint liten rolle at XO bruker linux, for du kunne ikke kjørt slike spill selv om de hadde hatt Windows. Kort og godt - XO er ingen spillmaskin, i likhet med de fleste laptoper (utrolig hvor mange ganger det må gjentas). Skal du kjøpe en laptop som virkelig egner seg til nye kommersielle spill, må du mangedoble prisen.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

@elg-elg123:

 

Om en 5 klassing bare har lyst til å spille CS på en av de maskinene skolen har, får han lov til det. Får han lov til å installere dette på PC-en. Tror du det er slik i barnehagen at fordi en unge bare har lyst til å leke med en spesiell leke så kjøper barnehagen den leken.

 

Barnehagen er ikke en plass der ungene gjør akkurat bare det de har lyst til. Og hensikten med data i skoler og barnehager er i alle fall ikke spill, men å får en grunnleggende forståelse for data på helt andre områder.

 

Men jeg begynner etterhvert å lure på om du hovedsaklig ønsker å "trolle", eller om du egentlig ikke helt forstår hva dette handler om. Håper det siste, da det kan man enkelt godta og akseptere.

Lenke til kommentar

det er slik at enkelt unger er ekstremt egne og vanskelige da kan slike situasjoner kan oppstå.

 

kansje har de maskiner som kan lånes på skolen men det er ikke sikker ( du vet nok hvordan Norge er på dette feltet). Men jeg mente når ungen i barne hagen var vanskelige.

egentlig så var det en utfordring til dere

dog den beste løsningen er nok juling eller skammekroken

 

jeg ørsker nok ikke å trolle men vil bare gi dere en utfordring

Lenke til kommentar

Nå orker jeg ikke være seriøs lenger, så her har du løsningen din:

 

Elev: "Lærer, matte er kjedelig! Jeg vil spille Crysis isteden!"

Lærer: "Ja selvsagt skal du få lov til det. Jeg sier fra til rektor jeg, så kjøper han inn en ny kvadruppel-pentium maskin med ørten terabyte minne, bare til deg. Med Microsoft Vista 2008 såklart"

 

:roll:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Eg kan personlig ikke fordra windows i noen som helst form selv om jeg selv bruker det som hoved os på maskina mi har faktiskt ikke instalert linux her nå men eneste grunnen til dette er

 

At alle spillene jeg spiller støtte kun windows og at spillprodusentene satse på å utvikle spillene til directx istedenfor opengl e meg helt uforståligt. da opengl er støttet av begge deler

 

og noen vil sikkert argumenter med JO MEN directx 10 e jo mye bedre enn opengl.....

 

der har dere dessverre feil.... directx e ingenting annen enn noe oppskrytt salgsargument for vista.. selv om jeg selv bruker vista 64 nå da.. men det e faktiskt pga vista 64 e det os eg har funnet ut yter best uansett om du kjøre 64 eller 32 bit.. eg trodde faktiskt at 32 ville yte dårligere på 64bit windows men der tok eg feil å diskytelsen på raid0 e 3-4 doblet i vista 64 kontra 32 xp og vista... men nok om det

 

det eg egentlig sko frem til var ta eksempel crysis (ikke fordi det er så krevende osv men for du kan emulre dx10)

 

det finner en enekl metode til å få crysis til å kjøre samme grafikk som på dx10 selv om du kjøre dx9 å dette gjør faktiskt at crysys går glattere.. grafikken er ikke 100% den samme men det er nok mer fordi at crysis aldri var lagt for å kjøre med dette trikset.. men det beviser bare hvor dårligt dx10 er og hvor oppskrytt det er

 

Eg e nok ganske overbevist om produsentene hadde satset på opengl istedenfor så hadde vi ikke lagt noe spesielt mer merke til det enn at ati kort ikke yte så godt som nvidia kort ;) på opengl men det hadde vel skjerpet seg her de og da...

 

eg glede meg til den dagen alle spill e kjørbare med samme eller bedre ytelse enn windows nå e det seriøst på tide at spill produsentene slutter og støtte monopolet

 

ja eg vet eg spora litt av her men eg blir bare så kvalm av alle de som på død å liv skal forsvare ett os som er utrolig lite optimalisert det går ann å forsvare bruken av det pga spill osv.. men ikke at det er bedre det er dårligere på alle slags måter enn linux det finnes ikke 1 ting som er bedre med windows

Endret av dagtveit
Lenke til kommentar
eg glede meg til den dagen alle spill e kjørbare med samme eller bedre ytelse enn windows nå e det seriøst på tide at spill produsentene slutter og støtte monopolet

 

På samme maskin, kanskje. Men jeg tror det blir en stund til du kan spille Crysis på XO. ;)

 

En stund til du kan installere Windows også, for den del...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...