Gå til innhold

XO-maskiner til Norge


Anbefalte innlegg

Bolson: jeg har ikke regnet med at det kom noen windwos verson til xo i dag . alle vet jo hvor lang til windwos utviklingen går.

 

macos til xo regner jeg at at Apple setter en stopper for. i ihvertfall til Microsoft får det til .

hvis Apple lager os til Xo så vil de sannsynligvis være med å trekke i trådene til xo

 

hvor mange versjoner aer det blitt av xo. slik jeg har forstått det så har hardware stadig blitt endret

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvor mange versjoner aer det blitt av xo. slik jeg har forstått det så har hardware stadig blitt endret

 

Kun en versjon. Spesifikasjonene er endret under utviklingen, men ikke hovedtrekkene. Prisutvikling og teknologisk utvikling har gitt bedre oppløsning på skjerm, mer minne og større flashdisk.

Lenke til kommentar
la7dfa.com:

Skjermen kan være noe liten, men oppløsningen er upåklagelig.

Ja jeg ser jo at specs er bra bortsett fra selve størrelsen og har man godt syn så kan man jo fint bruke den i oppløsning som f.eks passer til websurfing uten at man må scrolle for mye.

 

De orginale spesifikasjonene for maskinen var mye dårligere og om jeg husker rett så var det max 640*480 pixel som ville vært nærmest ubrukelig etter min mening.

Det er en "dual mode" skjerm, en skjerm med to oppløsninger. I vanlig fargemodus (innendørs bruk) er oppløsningen 1200x900 pixler (200dpi) og utendørs i sterkt solskinn er det en svart/hvitt-modus med ca 640x480 oppløsning om jeg husker rett. Utendørsmodusen er der fordi sterkt baklys ikke er forenelig med god batteritid. I utendørsmodusen slåes baklyset helt av og skjermen kan likevel brukes. En delvis sammenlignbar billig-PC er Asus EEE. Den har kun fargemodus men også kun dårlig oppløsning på 800x480.

 

til dere som hater alt annet en linux ( refranse flere av posten om xo ) det må være opp til eieren av xo-maskinen å bestemme hvilket os som ligger på den . da er det fin om man kan velge mellom flere oser

Nå er det vel ikke snakk om at de som får PCene får velge OS selv. Dette er PCer til barn i barnehage og barneskolen. De må ta til takke med det de får. Det samme gjelder nok de fleste andre steder i verden der disse PCene vil benyttes. Valgfrihet er bra men når den først er borte så bør man holde seg til åpen kildekode. Det betyr ikke nødvendigvis en av de tusenvis av Linux-OSene som finnes men kan også være en som er basert på BSD. Poenget er ikke at det må være basert på Linux. Poenget er at det bør være basert på åpen kildekode.

Lenke til kommentar

Det ser ut som en ok maskin til "kontorbruk", men jeg er litt skeptisk til skjermen. Jeg håper at det ikke fører til at ennå flere får svekket syn.

 

En del innkjøp som norske skoler har gjort er dårlige kjøp, der for eksempel et komponent i PCen er "overkill" og står ikke i stil med resten av maskinen. (eks. dyr cpu og lite minne) Får håpe at XO-maskinene viser seg å være godt egnet.

Lenke til kommentar

jeg trodde disse bare var for usa. i hvertfall er "give one, get one" bare for usa, noe som er uendelig teit. var klar for å gi en første dag jeg. hvis dette kommer til europa så skal jeg vurdere det bare for å få en søt liten lapp jeg kan surfe med evt tulle med og vise fram etc. morsom liten sak ser det ut som :)

Lenke til kommentar

en sak sonm jeg er sikker på er at barna i banehagene eller skolen i Norge stiller lit andre krav til maskinene en de i afirika.

 

bare de ikke blir misunnelige og begynner å samenligne med den maskinen pappa har hjemme som kan ta noen spill som xo ikke greier.

 

hvordan vil den takle alle disse programmene som er beregnet for ungene ?

jeg har hørt om et spill som heter "josefine" som er noen år gammelt nå, mne det finnes flere .

da regner jeg med at det vil bli en del begrensninger der

Lenke til kommentar

elg-elg123: For det første er laptoper sjelden noe lurt valg for hardcore-gamere uansett, om man da ikke har råd til å kjøpe ny PC støtt og stadig. Så sjansen er stor for at pappas nye overprisede laptop med Vista ikke klarer å kjøre spill av nyere dato uansett.

 

Når det gjelder læringsressurser for barn, så blir stadig mer av dette internettbasert, i motsetning til tidligere hvor det var vanligere med programmer/spill som måtte installeres. Dermed funker de fint uansett om man kjører linux, windows, MacOS... :)

 

Dette er selvfølgelig en fin utvikling, som er gunstig for alle unntatt Microsoft, som dessverre har basert forretningsideen sin på at absolutt alle maskiner i verden skal kjøre ett monopol-OS. Men noe slikt kan og bør ikke vare i lengden. Gotta love the future :thumbup:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
elg-elg123: For det første er laptoper sjelden noe lurt valg for hardcore-gamere uansett, om man da ikke har råd til å kjøpe ny PC støtt og stadig. Så sjansen er stor for at pappas nye overprisede laptop med Vista ikke klarer å kjøre spill av nyere dato uansett.

 

Når det gjelder læringsressurser for barn, så blir stadig mer av dette internettbasert, i motsetning til tidligere hvor det var vanligere med programmer/spill som måtte installeres. Dermed funker de fint uansett om man kjører linux, windows, MacOS... :)

 

Dette er selvfølgelig en fin utvikling, som er gunstig for alle unntatt Microsoft, som dessverre har basert forretningsideen sin på at absolutt alle maskiner i verden skal kjøre ett monopol-OS. Men noe slikt kan og bør ikke vare i lengden. Gotta love the future :thumbup:

det var du som sa att pappa brukte laptopp.

det kravstore unger kan finne på er å forlange at de skal kunne spille det samme spillet på alle maskinene de kommer over. også xo maskinene. vi har på hardware vet at det ikke er mulig.

her er det snakk om spill bergnet for barn.

"josefine" for windwos som jeg bruker som eksempel kan ikke spilles på xo i dag selv om noen forlanger det.

da må de nok holde seg til internnett.

Lenke til kommentar

Det er mulig du misforstår hensikten bak maskinene. De skal deles ut til de yngste skolebarna og brukes i pedagogisk sammenheng. Skal de "bortskjemte" barna spille Crysis får de grine seg til en annen PC.

 

Poenget mitt er at maskinene ikke blir noe mindre egnet av at de bruker linux, for en laptop i denne prisklassen ville uansett ikke kunne dra noen spill av nyere dato selv om den hadde kjørt Windows.

 

Det virker som du konstruerer kunstige problemstillinger bare for å få en anledning til å kritisere bruken av linux.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Langbein har helt rett. Man har ikke primært ønske om å spille spill i barnehagen.

 

Årsaken til at det er gitt penger til dette prosjektet er den pedagogiske profilen, og at maskinene er laget for å brukes av barn (i tillegg til åpenheten). I tillegg tåler de det meste, noe ikke en vanlig laptop til 5 000 kr gjør.

 

Nå har en gode del barnehager alt i dag tilgang på PC-er. Det artige er at omtrent alle bruker spesiallaget GUI utenpå Windows. Da GUI laget for barn i 3 - 6 års alderen.

 

De fleste pedagogiske barnespill er trolig også relativt enkle å porte til andre plattformer om ønskelig.

Lenke til kommentar

det var i grunne det jeg ville vite .

hvis noen barnehager har pcer i dag da vil xo maskene virke litt simple på enkelte ting .

 

hvis disse skal selges i Europa da trenger man en europeisk utgave hvis den skal passe til Europa som er mer vant til pcer en barna i Afrika

dog er det ikke sikker at det er så mye som trenger å endres på

Lenke til kommentar

@elg-elg123:

 

Selv om det er greitt å stille spørsmål (og ha avvikende synspunkt), tror jeg du bør ta inn over deg noen fakta.

  • Et tradisjonelt desktop GUI, slik som Windows er i utgangspunktet "nonsens" for barn under en viss alder (fordi det må læres, og bygger på begreper og symboler som er ukjent).
  • 3 - 6 åringer kan ikke bruke tradisjonelle desktop GUI effektivt, derfor brukes alt i dag spesielle GUI
  • Sugar bygger på lang forskning om hvordan barn oppfatter symboler etc
  • Kulturelle forskjeller i oppfattelse er svært små blant små barn, og øker svært med alder. Hadde du prøvd ville du se at 4 - 5 åringer fra ulike kulturer ville kommunisert særdeles bra selv uten felles språk.
  • Sugar er bygd på generelle prinsipper for kommunikasjon og oppfattelse, som i stor grad gjelder uansett for barn.
  • Sugar er svært manipulerbart, grunnet den åpne plattformen, dvs at det er lett å gjøre tilpasninger.

Derfor er det ikke behov for noen spesiell europeisk versjon, eventuelle tilpasninger er ikke så vanskelig å få til.

 

Alle slike behov og tanker bygger på de voksne sin tanke- og begrepsverden, der det oppfattes å være forskjeller, så vi tror vi trenger vår spesifikke europeiske versjon. Barn sin, særlig når vi snakker om 3 - 6 åringer er utrolig forskjellig.

 

Ellers er jeg langt fra sikker på at de vil virke simple. Barn oppfattelse av hva som er simpelt eller verdifullt kan være helt annerledes enn vår. Det at XO er grønn (mer fargerik), rundere i formen, har "ører", og annen spesiell funksjonalitet, og tåler å lekes med vil trolig gjøre at den vil bli oppfattet som mindre simpel enn enn vanlig laptop til 10 000 kr.

 

Og som nevnt i en av de andre XO trådene, glem hvordan vi fra 15 år og oppover oppfatter "ting", her må det tenkes hvordan barn under 12 år oppfatter "ting", selv om det er en ekstrem forskjell fra en 5 åring til en 12 åring. Og det er langt fra sikkert at XO er egnet for 12 åringer i den "vestlige" verden, men den kan være glimrende for 3 - 8 åringer i den "vestlige" verden.

Lenke til kommentar
@elg-elg123:

 

Selv om det er greitt å stille spørsmål (og ha avvikende synspunkt), tror jeg du bør ta inn over deg noen fakta.

  • Et tradisjonelt desktop GUI, slik som Windows er i utgangspunktet "nonsens" for barn under en viss alder (fordi det må læres, og bygger på begreper og symboler som er ukjent).
  • 3 - 6 åringer kan ikke bruke tradisjonelle desktop GUI effektivt, derfor brukes alt i dag spesielle GUI
  • Sugar bygger på lang forskning om hvordan barn oppfatter symboler etc
  • Kulturelle forskjeller i oppfattelse er svært små blant små barn, og øker svært med alder. Hadde du prøvd ville du se at 4 - 5 åringer fra ulike kulturer ville kommunisert særdeles bra selv uten felles språk.
  • Sugar er bygd på generelle prinsipper for kommunikasjon og oppfattelse, som i stor grad gjelder uansett for barn.
  • Sugar er svært manipulerbart, grunnet den åpne plattformen, dvs at det er lett å gjøre tilpasninger.

Derfor er det ikke behov for noen spesiell europeisk versjon, eventuelle tilpasninger er ikke så vanskelig å få til.

 

Alle slike behov og tanker bygger på de voksne sin tanke- og begrepsverden, der det oppfattes å være forskjeller, så vi tror vi trenger vår spesifikke europeiske versjon. Barn sin, særlig når vi snakker om 3 - 6 åringer er utrolig forskjellig.

 

Ellers er jeg langt fra sikker på at de vil virke simple. Barn oppfattelse av hva som er simpelt eller verdifullt kan være helt annerledes enn vår. Det at XO er grønn (mer fargerik), rundere i formen, har "ører", og annen spesiell funksjonalitet, og tåler å lekes med vil trolig gjøre at den vil bli oppfattet som mindre simpel enn enn vanlig laptop til 10 000 kr.

 

Og som nevnt i en av de andre XO trådene, glem hvordan vi fra 15 år og oppover oppfatter "ting", her må det tenkes hvordan barn under 12 år oppfatter "ting", selv om det er en ekstrem forskjell fra en 5 åring til en 12 åring. Og det er langt fra sikkert at XO er egnet for 12 åringer i den "vestlige" verden, men den kan være glimrende for 3 - 8 åringer i den "vestlige" verden.

 

Tygg på denne teksten, dere :)

Nok en kvalitetspost av Bolson. Venter spent på argumenter som kan angripe denne uttalelsen med godt overveiende synspunkter og kvalifiserte svar.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Om give-one-get-one tilbudet kommer til Europa skal jeg helt klart ha meg en =).

 

Eg óg.

 

Syns det er bra at skulane satsar på open kjeldekode. Det er kanskje med på å byggje større tolleranse for Linux og liknande, som ofte vert sett på som avansert og berre for "spesialistar". Det viktigaste er at born og unge lærer tidleg at det fins alternativ til Windows.

 

Det som er fint med de at de sprer åpen kildekode. Men det er det eneste o.

 

den såkalte u hjelpen e bar noe sprøyt...

den U hjelpen de landene trenger står staten for uansett de har nok penger til å gi vekk siden å gi vekk penger til uland ikke skaper inflasjon i norge...

 

Vist norge eller andre land virkelig ville at de såkalte u landende skulle komme seg ut av nød osv...osv.. så hadde de trådd til mye mer

 

U hjelp er ikke noe annet enn et fint ord på å sikre vår egne intereseer som billig kaffe materialer.....osv osv

 

ka tror du hadde skjedd med priser på ting å tang om plutselig alle u landa hadde blitt betraktelig mer industrialisert...

 

beklager den dårlige skrivingen suger i norsk :p

Lenke til kommentar

Det har jo vist seg at det å gi bort penger og forsøke å etablere næringsvirksomhet i U-land ofte bare resulterer i korrupsjon og økt forskjell mellom eliter og fattige internt i u-landene. De landene som har kommet ut av fattigdom har satset på utdanning, åpnet for internasjonale investorer samtidig som de sikrer nasjonal kontroll over ressurser. (tenk på vannkraft og olje i Norge) Å overføre penger til u-land skaper ofte problemer, mens reduserte tollbarrierer og hjelp til utdanning og konsulentbistand når det gjelder etablering av nasjonal strategi for næringsutvikling antakelig vil hjelpe. Det ville være en tragedie om u-land vil bli innelåst som produsenter av råvarer som har så lave priser på verdensmarkedet at det bare binder opp arbeid og kapital i lavproduktive næringer, mens den digitale revolusjonen brer seg på alle samfunnsområder i resten av verden. Spredning XO PCene kan være et (lite) bidrag dersom det er et ledd i økt satsing på utdanning.

Endret av Gaervern
Lenke til kommentar

Veldig OT men:

I diskusjonen om råvarepriser er visst vesten slem uansett hva som skjer med den prisen. Hvis prisene 'er lave', så er det vesten som har lurt de fattige til å øke produksjonen. Hvis prisene 'er høye', så er vesten ond da den gjør det vanskelig for de fattige selv å kjøpe disse produktene.

 

Finner det litt morsomt..

Lenke til kommentar
et pedagogisk program til unger i 3-5 vår alderen består bl.a. av lydefekter og tale. ( norsk tale i Norge).

det er de jeg mener at xo maskinen må tilpasses det forskjelige landene

Så du mener PCen må omgjøres for å kunne kjøre norske pedagogiske programmer? :roll:

 

Hvis du hadde lest de gode postene til Bolson så hadde du kanskje bedre skjønt prinsippene bak GUIet til XO, som altså er utformet på en mer universell måte enn hva man finner i f.eks. Windows, MacOS osv., slik at det skal være mest mulig intuitivt å forstå for barn som ikke allerede er indoktrinert i GUI-konvensjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...