Gå til innhold

Industrial - en introduksjon


Cuneax

Anbefalte innlegg

Linken mår bättre nu :dontgetit:

 

Suicide er kanskje mer electro-drone eller noe... vet ikke.

:)

 

Jeg skal ikke påstå å ha noen inngående kjennskap til Suicide, i og med at jeg ikke har hørt annet enn den første plata deres. Men det virket for min del som om de var en slags minimalistisk, elektronisk variant av post-punk (Wikipedia plasserer dem riktignok under en rekke sjangre, deriblant industrial; http://en.wikipedia.org/wiki/Suicide_(band) ), så selv om det kanskje er å strekke ting litt langt, så kan de nok allikevel nevnes i denne tråden :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
jeg må si jeg likte Mortiis og Coil. Noen som kan anbefale noe som ligner?

 

Coil kjenner jeg ikke til, men Mortiis.. Kommer vel litt an på hvilken periode du tenker på, Era I der han drev med no slags ambient-musikk, Era II der han drev med mer elektronisk orientert musikk eller nåværende Era III der han driver med industrirock?

Lenke til kommentar
Carbon 12 har lagt ut albumet sitt gratis på nettsiden deres:

http://www.carbon12.net/

Nice! Laster det ned nå pga den nye singelen (har det visst fra før :whistle:) Tenker jeg donerer litt penger til mannen også, han lager jo tross alt industrial jeg liker veldig godt.

 

Jeg har hørt en del på 16 Volt i det siste, i mitt prosjekt om å gå gjennom alle artistene jeg har listet opp i førsteinnlegget. Jeg skal komme med en tilbakemelding om albumene etter hvert, må høre litt mer på dem først.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg tenkte jeg skulle gi tilbakemelding på artistenes diskografier, men det blir for drøyt. Får heller nøye meg med å skrive om ett album av gangen, og denne gangen er det 16 Volts album Wisdom fra 1993 det skal handle om.

 

16 Volt - Wisdom

d601003enr4.jpg

 

16 Volts debutalbum både overbeviser og imponerer. Det er en velklingende fusjon mellom EBM og metall med alle ingrendienser på plass: Grovslipte lyder, repeterende trommer, røffe gitarrytmer, hvesende vokaler og fancy samples. Dette paradokset, industrialmusikkens eksperimenterende ånd vs de generiske konvensjonene utallige band tilsynelatende følger slavisk, kan slå ut i begge poler. Med Wisdom viser 16 Volt at de har det som trengs, for det er så gjennomført og gjennomarbeidet, samt lowkey nok til å ikke bli parodisk latterlige som andre band kan bli. Deres avslappede forhold til aggressiviteten er det som hjelper dem mest, hadde de pøst på med hyling og gothsynthesizere, ville 16 Volt ha føyd seg inn i rekken av latterlige industrialoutfits. Det gjør de altså ikke og jeg kan trygt anbefale dette albumet.

Lenke til kommentar

Aiai, bra at du har blåst liv i tråden igjen ;) Det ryktes at NIN slipper nytt studioalbum om 11 dager, og Ministry kommer vel straks ut med coveralbumet sitt (uten at jeg egentlig bryr meg, jeg synes Ministry etter Psalm 69 er blitt verre og verre). Colony 5 slipper nytt studioalbum den 29. februar, og alle hjerter fryder seg.

Lenke til kommentar

Det er ikke hver dag man kan få anbefale god musikk og attpåtil band som ennå ikke står på en ellers velkomponert liste. Nå orker jeg ikke tråle gjennom alle postene for å se om noe har blitt nevnt allerede, regner med at første post er relativt oppdatert. Altså, ze bands i alfabetisk rekkefølge:

 

Aestethic Perfection

Ah Cama Zotz

Allied Vision

Carfax Abbey

Dive

Dulce Liquido

Duncan Avoid

Fall Weiss

Firewerk

Gewaltakustik

ICK

Individual

Iszoloscope

Klaustrophobik

Micro Chip League

Nuklear Dawn

Re_Agent

SCRAPE

Sexy Death

Shnarph

Stupor

Synaptic Defect

Terrorfact

The Anix

The Strand

This Morn Omina

yelworC

 

Det burde vel være nok der å bli kjent med for en stund fremover.

Lenke til kommentar
Nytt studioalbum fra NIN om 11 dager? Det var da voldsomt fort?

 

Ja, jeg stusset også på det. Men Trenter'n postet noe om "2 weeks" på siden til NIN for et par dager siden ( http://ninblogs.wordpress.com/2008/02/16/2-weeks/ ), og når han i tillegg snakker om at han har vært opptatt med "hemmelige ting" i en annen post, så tyder det på at det er noe i gjære. Om det er et nytt album vet jeg ikke, men det ryktes at det er Year Zero del 2 som dukker opp om snaut 2 uker.

Endret av Eldritch
Lenke til kommentar
Aiai, bra at du har blåst liv i tråden igjen ;) Det ryktes at NIN slipper nytt studioalbum om 11 dager, og Ministry kommer vel straks ut med coveralbumet sitt (uten at jeg egentlig bryr meg, jeg synes Ministry etter Psalm 69 er blitt verre og verre). Colony 5 slipper nytt studioalbum den 29. februar, og alle hjerter fryder seg.

Ministry har også en konsert til sommeren, tror jeg. NIN har jeg falt mer og mer bort fra etter And All That Could Have Been, dessverre. Denne tråden kommer aldri til å dø ;)

 

Det er ikke hver dag man kan få anbefale god musikk og attpåtil band som ennå ikke står på en ellers velkomponert liste. Nå orker jeg ikke tråle gjennom alle postene for å se om noe har blitt nevnt allerede, regner med at første post er relativt oppdatert. Altså, ze bands i alfabetisk rekkefølge:

[...]

Det burde vel være nok der å bli kjent med for en stund fremover.

En slik vanvittig liste krever en vanvittig oppdatering av førsteinnlegget. Alle bandene har blitt lagt til etter den nye malen. Alle de andre bandene skal vel bli oppdatert med den nye malen etter hvert.

Lenke til kommentar

Jeg returnerer til industrial-tråden bare for å si at Suicide Commando med Bind, Torture, Kill gikk rett hjem, mer eller mindre. Føler jeg skylder dere såpass. Var vanskelig å svelge noe så brutalt som det der, men det kom seg. Så nå gjenstår bare de ørten artistene som står igjen på lista, men denne gangen tror jeg jeg skal prøve meg på noe mer lettspiselig. Nine Inch Nails vil jeg tro er det rette valget.

Lenke til kommentar
Jeg returnerer til industrial-tråden bare for å si at Suicide Commando med Bind, Torture, Kill gikk rett hjem, mer eller mindre. Føler jeg skylder dere såpass. Var vanskelig å svelge noe så brutalt som det der, men det kom seg.

 

Likte du Suicide Commando, så liker du nok Bunkertor 7 og Embryodead-albumene til :Wumpscut:, det meste av det Agonoize har gjort og det Hocico driver med. Vil du ha noe i samme gata, men litt mer melodiøst, så er kanskje God Module noe for deg ;)

 

EDIT: Hocico slipper det nye albumet sitt samme dag som Colony 5 slipper sitt nye album. I think I just came.

 

EDIT II: Suicide Commando planlegger å slippe nytt album mot slutten av året, og Kombat Unit, samarbeidsprosjektet til Johan van Roy (Suicide Commando) og Jan L. (X-fusion og noisuf-X), slipper mer materiale utover året, og vil også gjøre noen konserter. Kombat Unit-sangen som var med på Noise Terror vol. 2-samleren lover godt IMO.

Endret av Eldritch
Lenke til kommentar

Hørte gjennom det Suicide Commando-albumet, og må si jeg likte tittelsporet best (det var virkelig tøft). Resten av albumet virket for likt og lite oppfinnsomt, men jeg skal gi det flere gjennomlyttinger.

 

Nå har jeg blitt ferdig med C i oppdateringen av lista. Når lista er ferdig oppdatert, skal jeg også lage en ny liste, basert på sjangre, slik at folk lettere kan finne fram til sin smak innen industrial.

 

Flott med nyheter, Eldritch!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...