Gå til innhold

Industrial - en introduksjon


Cuneax

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt litt på Part Two av Throbbing Gristle som kom ut i år, og det høres ut som de fortsetter i samme eksperimentelle og uforklarlige baner som før (med andre ord, de er like "ukommersielle" som de alltid var). Foetus er litt annerledes, ettersom han lager mye mer catchy og fancy musikk. Depeche Mode har da noen gode låter, det er vel ikke så overraskende at jeg liker spesielt deres største hit, "Enjoy the Silence". Eksamen ble bestått, forøvrig :)

 

Ja, syns de siste verkene av onkel Rudy virker litt slappere enn tidligere verker. Har noen dårlig taggede album av Blutengel på PC-en og har ikke hørt på dem av den grunn ^^

 

Throbbing Gristle har vel alltid vært ganske far out, både musikalsk og showmessig sett. Husker jeg leste i Goth Chic (særdeles bra bok om goth-subkulturen og dens opprinnelse) om hvordan vokalisten i Throbbing Gristle stakk kølla i en stekt kylling på scena, før han helte maggoter over kyllingen :!: Depeche Mode er jevnt over et særdeles bra band. Black Celebration havner glatt blandt mine topp 5 favorittalbum uansett sjanger.

 

Ja, Rudy har vel vært mer opptatt av å melke :Wumpscut:-navnet enn å lage noe brukbart, men nå har han jo lovet at ingen av sangene på neste :W:-album skulle ha under 135 BPM. Jeg tør ikke håpe på noe bra, men man får vente og se. Noen ny Embryodead kommer han nok aldri til å lage læll. Blutengel er for øvrig ikke så verst (vel, utenom den siste plata deres som jeg ærlig talt syns var høyst middelmådig), selv om det er overdrevent cheesy til tider (Chris Pohls tyske akzent og tekster om vampyrer og ulykkelig kjærlighet er liksom ikke det man kan ta altfor alvorlig i lengden). Anbefaler Vampire Romance, Seelenschmerz og Demon Kiss-albumene.

 

EDIT: Når jeg tenker meg om, så tror jeg den plata Carl McCoy (Fields of the Nephilim) ga ut under navnet Nefilim var til dels inspirert av industrirock, så den kan kanskje også anbefales til de som er ute etter industrirock (selv om jeg egentlig heller ville anbefalt de "ordentlige" Fields of the Nephilim-albumene). Norske Gothminister har jo også fiklet litt innenfor den mer poppa varianten av industrirock på andrealbumet sitt (som jeg for øvrig syns suger hestetestikler marinert i harsk tran sammenlignet med den første plata, som hadde mye fet og fin elektronikk).

Endret av Eldritch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da håper jeg en tråd som dette vil være litt behjelpelig. Manson og Rammstein er poppa versjoner av industrial, spesielt sistnevnte. Manson har lagd bare ett album som har innflytelse av industrial, Antichrist Superstar fra 1996, som hadde Trent Reznor som produsent.

Jau. Har forsåvidt både Antichrist og oppfølgeren Mechanical Animals, der Marilyn dro en skikkelig Bowie rent stilmessig (hans "Omega" er sterkt inspirert av Ziggy Stardust). Begge er gode plater.

 

Anyways, mange fine anbefalinger i denne tråden, keep it up :)

Lenke til kommentar

*sukke* Er det virkelig så dårlig stelt med industrifans her? :dontgetit:

 

Uansett, jeg hørte det siste albumet til Dawn of Ashes her om dagen, og jeg ble regelrett skuffet. Vokalen var føkka (det hørtes ut som om vokalisten sto og gurgla Vademecum mens han sang, eventuelt hadde hodet i et badekar fullt av vann mens han sang), og jevnt over var plata ganske kjedelig og intetsigende. Det var en god del fet bass der, og BPMen var OK, men uansett hvor fet bass og høy BPM du har, så kan det ikke redde et album der bare 3 av 14 sanger er bra. Den siste til Agonoize var heller ingen höjdare IMO. The Bad Boys from Berlin hadde, som alltid, kremfet vokal, men plata var jevnt over for treg (les: hadde for lav BPM) for min del, og Koprolalie var vel egentlig den eneste sangen jeg virkelig likte (og den var jo med på Ultraviolent Six-EPen fra i fjor, så det var jo ikke en ny sang).

Lenke til kommentar

Jeg må bare rose deg for å bidra så stort i denne tråden, Eldritch! :)

 

Selv har jeg vært gjennom en eksamensperiode og går nå over i en arbeidsperiode, noe som forklarer min egen inaktivitet i emnet. Dessuten hører jeg nesten bare på Foetus for tida når det kommer til industrial (Gash, Flow, Love og Vein).

 

Lover å komme sterkere tilbake neste år. Får håpe Bytex får rota seg inn i denne tråden etter hvert (han er en like stor EBM-kjenner som han er whiskykjenner) :whistle:

Lenke til kommentar
Jeg må bare rose deg for å bidra så stort i denne tråden, Eldritch! :)

 

Selv har jeg vært gjennom en eksamensperiode og går nå over i en arbeidsperiode, noe som forklarer min egen inaktivitet i emnet. Dessuten hører jeg nesten bare på Foetus for tida når det kommer til industrial (Gash, Flow, Love og Vein).

 

Lover å komme sterkere tilbake neste år. Får håpe Bytex får rota seg inn i denne tråden etter hvert (han er en like stor EBM-kjenner som han er whiskykjenner) :whistle:

 

Whisky'n kan han få ha for seg selv (jeg foretrekker øl og absintshots.. I moderate mengder, selvfølgelig. Sist endte jeg opp med den verste bakfylla jeg noen gang har hatt :whistle: ), men EBM-kjennere trengs det flere av her :thumbup: For tiden går det en del i Neil Young her, men gothrock, deathrock og diverse undersjangre av industrial har fortsatt høy prioritet, som seg hør og bør. Suicide Commando blir også spilt en del, spesielt Bind, Torture, Kill-albumet. Det er slett ikke verst at Johan van Roy fortsatt holder et såpass høyt kvalitetsnivå, med tanke på hvor lenge han har vært med i "gamet". Andre musikere (*hoste*Rudy Ratzinger*hoste*) kunne lært av ham.

 

Ellers kan man melde hjem om at KMFDM etterhvert slipper Brimborium (Käpt'n K liker sære albumtitler, tydeligvis), et nytt remixalbum

( http://www.kmfdmrecords.com/news/ ) og futurepop'erne i söta brors Colony 5 slipper en ny MCD i dag

( http://www.side-line.com/news_comments.php?id=27803_0_2_0_C ). Og selv om Miss Kittin strengt tatt ikke hører hjemme under industrial, så har jeg blitt hekta på norske Black Labelles remix av Kittin is High

( http://www.myspace.com/kittinmusic ).

Endret av Eldritch
Lenke til kommentar

Ah, nice tråd.

 

Er vel ikke den som hører mest på industrial, men etter et par år på Arvikafestivalen har jeg vært på en del konserter som faller under den sjangeren, bl.a. Covenant, VNV Nation, Front Line Assembly, Colony 5 og Apoptygma Berzerk som jeg kommer på nå. Har ikke satt meg så veldig inn i sjangeren, men liker absolutt musikken, så dette var tråden jeg trengte (y).

Lenke til kommentar
Ah, nice tråd.

 

Er vel ikke den som hører mest på industrial, men etter et par år på Arvikafestivalen har jeg vært på en del konserter som faller under den sjangeren, bl.a. Covenant, VNV Nation, Front Line Assembly, Colony 5 og Apoptygma Berzerk som jeg kommer på nå. Har ikke satt meg så veldig inn i sjangeren, men liker absolutt musikken, så dette var tråden jeg trengte (y).

 

Da har du en grunnleggende kjennskap til futurepop, som kan funke bra som en inngangsportal til andre undersjangre av industrial ;) Og siden du nevner at du liker musikken, så kan kanskje norske Echo Image også være noe for deg, sammen med Fairlight Children, Mesh, Stromkern og Bruderschaft :)

 

Nuvel. Jeg fant fram Gold Gab Ich Für Eisen-albumet til Der Blutharsch. Slett ikke verst, i grunn. Martial industrial er definitivt en sjanger jeg må grave mer i. Noe som leder til spørsmålet mitt: Cun, vet du om noen band som minner om/høres ut som Laibach?

Lenke til kommentar

Allerseelen og Dernière Volonté kanskje? Jeg må utforske martial industrial mer, for jeg har ikke funnet det helt "rette" ennå. Laibach er vel det nærmeste, men jeg ønsker meg mer militærmarsj, mer aggressivitet, mer industrilyder, tøffere temaer! Jeg tror jammen jeg må lage det jeg forestiller meg selv en eller annen gang i nær fremtid :wee:

Lenke til kommentar
VNV Nation er kult.

 

 

...sånn ja, nok et praktinnlegg :roll:

 

Alle innlegg som holder liv i denne tråden er praktinnlegg ;)

 

Men, ja. VNV Nation er ganske bra. Selv om jeg syns de to siste albumene deres var heller skuffende. Men Futureperfect og Praise The Fallen er så bra at de gjør glatt opp for at Harris og Jackson IMO ikke har vært formsterke i det siste. Beloved er en fantastisk sang.

Endret av Eldritch
Lenke til kommentar

Jeg frykter at mange av bandene jeg har lista opp er ganske så middelmådige og ufrivillig selvparodiske, men jeg håper å finne noen perler blandt mylderet. Tenker jeg skal oppdatere lista mer først og legge til flere band og artister, før jakta begynner i 2008 ;)

 

Da jeg tenkte å lage denne tråden fant jeg Foetus og sjekket ut musikken. DAMN, for en begynnelse :love:

Lenke til kommentar
Allerseelen og Dernière Volonté kanskje? Jeg må utforske martial industrial mer, for jeg har ikke funnet det helt "rette" ennå. Laibach er vel det nærmeste, men jeg ønsker meg mer militærmarsj, mer aggressivitet, mer industrilyder, tøffere temaer! Jeg tror jammen jeg må lage det jeg forestiller meg selv en eller annen gang i nær fremtid :wee:

 

Om man hadde tatt musikken til Laibach og samples fra Hitlers gamle taler, tyske propagandafilmer fra WWII etc. (Feindflug bruker jo en del samples av den typen) og kombinert det, så tror jeg det kunne blitt ekstremt fett. Selvfølgelig, å bruke samples fra Hitler etc. i musikk kan jo være et ømtålig emne, men når var industrial (med undersjangre) opptatt av å være fintfølende?

 

Jeg frykter at mange av bandene jeg har lista opp er ganske så middelmådige og ufrivillig selvparodiske, men jeg håper å finne noen perler blandt mylderet. Tenker jeg skal oppdatere lista mer først og legge til flere band og artister, før jakta begynner i 2008 ;)

 

Blutengel er et band som til tider kan gli over i det selvparodiske. Musikken kan faktisk være ganske fet til tider, men imaget og tekstene deres har en tendens til å avgi en ostelukt som river i nesa. Samme med Suicidal Romance, som er en blåkopi av Blutengel, helt ned til imaget.

Endret av Eldritch
Lenke til kommentar
Her har vi et eksempel av en type martial industrial jeg er på jakt etter: DJ Stalin - Afraid of the Children

 

Den bruker Hitler-samples og det funker fett, som du sier.

 

Slett ikke ille. Det eneste jeg savner var litt høyere BPM (remix på gang? ;) ). Det ideelle hadde vel vært å få noe som (musikalsk) ligner på Laibach-coverne av Live is Life og Sympathy For the Devil, med Hitler-samples on top.

 

Jeg kan melde om at den nye MCDen til Colony 5 lover godt for det kommende albumet. Likte ikke tittelsporet første gang jeg hørte det, men etter et par gjennomhøringer satt det. B-siden Avalanches var også overraskende bra. Fant for øvrig en snodig liten sak på MySpace; Pecadores - voodoo-industri fra Brasil. Hørtes ikke så verst ut heller.

Endret av Eldritch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...